En bok av GRR Martin blir två

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag vet såklart inte heller exakt hur hans kontrakt ser ut, men vi måste väl kunna utgå ifrån att ingen räknade med att det skulle ta honom typ tio år att skriva en bok som han själv från början sa skulle ta honom tre år och att detta nog inte var vad förlaget räknat med.
[...]
Jag pratar bara ifrån ett visst etiskt perspektiv, och vill även där understryka att jag med detta inte menar att han är en usel människa eller något liknande.
Alltså... till viss del kan jag förstå dig. Hade vi pratat om något lite mer praktiskt och straight forward, typ som att "gräva en grop", så hade jag hållt med helt och hållet. Om man accepterar jobbet att gräva en grop, säger att det ska vara klart om en månad och det fortfarande inte är gjort ett halvår senare så tycker jag den som accepterade jobbet har gjort fel, även om de inte fått ett öre betalt än.

Nu pratar vi ju dock om ett kreativt verk. Något jag snarare skulle jämföra (i synnerhet i Martins fall med hans "hitta på allt eftersom"-approach) med att uppfinna något från scratch. Alla former av överenskommelser där måste, enligt mig, ses som att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra, det kan bli skit, det kan bli ingenting överhuvudtaget. Allt överenskommelsen ger förlaget är att om det blir någonting av det hela har de första tjing på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Alla former av överenskommelser där måste, enligt mig, ses som att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra, det kan bli skit, det kan bli ingenting överhuvudtaget. Allt överenskommelsen ger förlaget är att om det blir någonting av det hela har de första tjing på det.
Så… Typ som en Kickstarter, alltså? =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Så… Typ som en Kickstarter, alltså? =)
Jag var väldigt nära att använda just kickstarters som exempel, men jag ville inte skapa en sidodiskussion då jag vet att kickstarterkampanjer är ett lite småkinkigt ämne för en del.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Även om jag har för mig att jag läst om liknande strategier från… mer uppstyrda och strukturerade författare.
Jo det är nog en ganska vanlig process, jag har läst om flera författare som jobbar så. Tex @Brior i arbetet med konfluxböckerna tror jag. Sen är det väl vanligt att historien ändras med skrivandet av karaktärerna - men då har man ju ett ramverk att förhålla sig till och kan justera.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Alltså... till viss del kan jag förstå dig. Hade vi pratat om något lite mer praktiskt och straight forward, typ som att "gräva en grop", så hade jag hållt med helt och hållet. Om man accepterar jobbet att gräva en grop, säger att det ska vara klart om en månad och det fortfarande inte är gjort ett halvår senare så tycker jag den som accepterade jobbet har gjort fel, även om de inte fått ett öre betalt än.

Nu pratar vi ju dock om ett kreativt verk. Något jag snarare skulle jämföra (i synnerhet i Martins fall med hans "hitta på allt eftersom"-approach) med att uppfinna något från scratch. Alla former av överenskommelser där måste, enligt mig, ses som att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra, det kan bli skit, det kan bli ingenting överhuvudtaget. Allt överenskommelsen ger förlaget är att om det blir någonting av det hela har de första tjing på det.
Vi får nog vara ense om att vara oense här 🙂 Jag tycker nog att om detta är hans jobb och att han dessutom faktiskt flera gånger lovat att bli klar men hela tiden brutit det löftet, då tycker jag att man har lite av en skyldighet att se till att bli färdig också. Jag fattar om det handlar om ett hobbyprojekt eller någon som typ skrivit sin första bok, men nu talar vi ju om en yrkesman som har mångårig erfarenhet, och inte är lite sen utan typ tio år. I det fallet tycker jag att folk har all rätt att vara besvikna. Inte så att man börjar hata på honom eller så naturligtvis, men konstnärer kan ju inte stå helt utan kritik vad gäller yrkesetik. Vi talar ju inte om att jaga honom med högafflar, vi luftar ju bara en åsikt att en typ tio år lång försening kanske inte är helt rimligt av en yrkesman och att denna person möjligtvis skulle behöva öka sin arbetsmoral något. Jag tycker inte att det är en så fruktansvärd åsikt 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jo det är nog en ganska vanlig process, jag har läst flera författare som jobbar så. Tex @Brior i arbetet med konfluxböckerna tror jag. Sen är det väl vanligt att historien ändras med skrivandet av karaktärerna- men då har man ju ett ramverk att förhålla sig till och kan justera.
Ja, precis. Så funkar det ju för mig och mitt rollspelsskrivande också; jag kommer ofta på nya grejer, eller saker som kan göras bättre om de justeras, under skrivandet. Ibland saker som har ganska stor påverkan på andra grejer och innebär en hel del arbete. Men som du skriver har man ju ett ramverk, man har en backup.

Det här gör dessutom att man i princip helt slipper skrivkramp. För om man "Inte känner sig inspirerad" eller "kör fast" kan man alltid jobba på någon annan del, och det är helt OK att ta dagar då man bara skriver dålig text baserat på sina punktlistor. För man kan alltid revidera den dåliga texten till något bra senare, och man vet ändå vad som ska hända, vart man är på väg liksom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vi får nog vara ense om att vara oense här 🙂 Jag tycker nog att om detta är hans jobb ...
Jag tror det där det som är den springande punkten vi verkar vara oense om; jag har svårt att se detta som "hans jobb". Det är ett av många möjliga jobb han skulle kunna utföra (i teorin. Givet Martins process ser jag det som full möjligt att han är oförmögen att utföra just detta specifika jobb).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag har full förståelse för att Martin inte har ork eller lust att skriva klart böckerna. Har lite mindre förståelse för att han har sån lust att skriva massa böcker runt omkring a song of ice and fire (som egentligen ingen vill läsa

Hur som helst väldigt synd att luften gått ur honom. Efter bok tre såg det ut som att det här skulle bli den självklara arvtagaren till Tolkien och den utan tvivel näst bästa fantasyserien som skrivits.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tror det där det som är den springande punkten vi verkar vara oense om; jag har svårt att se detta som "hans jobb". Det är ett av många möjliga jobb han skulle kunna utföra (i teorin.
Av nyfikenhet, vad i att skriva böcker gör att du tycker att det inte räknas som ett jobb?

Givet Martins process ser jag det som full möjligt att han är oförmögen att utföra just detta specifika jobb
Absolut, och då tycker jag att det klokaste vore att kasta nuvarande process i papperskorgen och hitta en ny fungerande sådan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Av nyfikenhet, vad i att skriva böcker gör att du tycker att det inte räknas som ett jobb?
Jag skrev inte att det inte räknas som "ett jobb", jag skrev att jag inte ser det som "hans jobb" =) Vilket är ett lite flummigt sätt att uttrycka det på, erkännes.

Vad jag menar är att han inte är anställd av någon för att skriva GOT-böcker. Han är, skulle jag säga, en egen företagare som producerar varor många tycks vilja köpa. Om han inte känner för att producera någon ny vara just nu, utan gå och jobba med något annat (om det nu är teaterdirektör, bokaffärsägare, konventsföreläsare, eller navelpetare) så är det upp till honom.

Han har möjligen fått ett förskott från ett förlag för framtida böcker. Det gör möjligen förlaget till hans kund, inte hans arbetsgivare. Själv skulle jag mest se det som en muta för att få tjäna pengar på hans framtida böcker. Men det är om han överhuvudtaget fått ett förskott. Har han inte fått ett förskott ser jag inte att han har några skyldigheter mot någon överhuvudtaget. Inte ens moraliska sådana.

Absolut, och då tycker jag att det klokaste vore att kasta nuvarande process i papperskorgen och hitta en ny fungerande sådan.
Det är dock möjligt att det är den enda processen som fungerar för Martin.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag skrev inte att det inte räknas som "ett jobb", jag skrev att jag inte ser det som "hans jobb" =) Vilket är ett lite flummigt sätt att uttrycka det på, erkännes.

Vad jag menar är att han inte är anställd av någon för att skriva GOT-böcker. Han är, skulle jag säga, en egen företagare som producerar varor många tycks vilja köpa. Om han inte känner för att producera någon ny vara just nu, utan gå och jobba med något annat (om det nu är teaterdirektör, bokaffärsägare, konventsföreläsare, eller navelpetare) så är det upp till honom.

Han har möjligen fått ett förskott från ett förlag för framtida böcker. Det gör möjligen förlaget till hans kund, inte hans arbetsgivare. Själv skulle jag mest se det som en muta för att få tjäna pengar på hans framtida böcker. Men det är om han överhuvudtaget fått ett förskott. Har han inte fått ett förskott ser jag inte att han har några skyldigheter mot någon överhuvudtaget. Inte ens moraliska sådana.
Jo alltså, som jag sa, rent juridiskt är jag övertygad om att han har rent mjöl i påsen. Men alltså, vi talar om en förmögen yrkeskunnig person som får syssla med sin passion i livet. Han har fått sitt välstånd dels genom stor talang men även reellt för att människor köpt hans produkter. De har när de köpt dessa produkter gjort det i tron att de kommer att få en historia från början till slut. Jag tycker då att han borde göra allt som står i hans makt för att leverera denna historia. Om han inte gör det så har han såklart inte begått något juridiskt övertramp, men jag pratar som tidigare sagt inte ur ett juridiskt perspektiv.

Om han har en process som är så usel att den gör honom oförmögen att arbeta borde han naturligtvis ändra på den. Att det inte skulle vara möjligt att ändra processen har jag mycket svårt att tro. Jag kan tänka mig att det skulle vara jobbigt och obekvämt med det är ju en annan sak. Livet är jobbigt och obekvämt ibland.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
De har när de köpt dessa produkter gjort det i tron att de kommer att få en historia från början till slut.
Jag har ingen sympati för den villfarelsen hos folk. Förhoppning, sure. Förväntan, då har de gjort bort sig totalt och jag hänvisar till tidigare uttalande om att köpa grisen i säcken. Hade de första böckerna inte slagit hade vi kanske inte ens fått så många böcker vi har fått nu.

Jag gissar att de dessutom förväntar sig att böckerna ska vara "bra". Well... om du behöver välja mellan att få skitdåliga böcker i morgon, eller skitbra böcker om ytterligare 10 år, vad väljer du då?

Om han har en process som är så usel att den gör honom oförmögen att arbeta borde han naturligtvis ändra på den. Att det inte skulle vara möjligt att ändra processen har jag mycket svårt att tro. Jag kan tänka mig att det skulle vara jobbigt och obekvämt med det är ju en annan sak. Livet är jobbigt och obekvämt ibland.
Nu har han dock varit väldigt öppen med hur han skriver böcker, och folk har köpt hans böcker utifrån det. Du tycker alltså att han ska ställa hela sitt författande på ända för din skull, men det är omrimligt för dig att ändra dina förväntningar på när/om han ska släppa böckerna du väntar på?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har ingen sympati för den villfarelsen hos folk. Förhoppning, sure. Förväntan, då har de gjort bort sig totalt och jag hänvisar till tidigare uttalande om att köpa grisen i säcken. Hade de första böckerna inte slagit hade vi kanske inte ens fått så många böcker vi har fått nu.
Ja alltså, för mig är det klart att jag känner både förhoppning och förväntan om att få ta del av alla delar i en serie som påbörjas. Fast mer förhoppning än förväntan, för saker kan såklart hända på vägen. Men om saker händer på vägen så har jag både en förhoppning och förväntan av att upphovspersonen gör vad hen kan för att lösa detta.

Jag gissar att de dessutom förväntar sig att böckerna ska vara "bra". Well... om du behöver välja mellan att få skitdåliga böcker i morgon, eller skitbra böcker om ytterligare 10 år, vad väljer du då?
I A song of ice and fires fall så måste jag säga ingetdera. Dåliga böcker vill jag såklart inte ha (men jag tror inte att resultatet av att Martin byter metod behöver resultera i det) men min pepp inför serien har dessvärre svalnat rejält och om ytterligare tio år skulle jag nog behöva läsa om hela serien för att ens begripa den nya boken. Och det vet jag inte om jag orkar.

Nu har han dock varit väldigt öppen med hur han skriver böcker, och folk har köpt hans böcker utifrån det. Du tycker alltså att han ska ställa hela sitt författande på ända för din skull, men det är omrimligt för dig att ändra dina förväntningar på när/om han ska släppa böckerna du väntar på?
Hela hans författande är ju redan ställt på ända, på grund av att han har en metod som uppenbarligen inte fungerar. Han har ju själv mått dåligt över att det tar sån tid, då kan det ju inte vara en dum idé att se över sättet man jobbar på.

Sen är jag inte helt säker på vad du menar med ”för min skull”? Mitt intresse för serien är rätt svalt numera så han behöver verkligen inte göra nåt för min skull. Jag tycker att författande och kreativitet och såna här grejer är intressant att diskutera, det är hela saken 🙂
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
On-topic (Jag hade bäddat in den i posten men se det fick jag inte)
Steg 1 verkar ju vara "skriv". Men George har ju skrivit annat också så det kan vara att problemet är att bokserien blivit en leviatan han inte kan avsluta. Lite som problemet Haruhi-författaren fick när hans böcker exploderade i popularitet.

En ordentlig (övergripande, inte detaljerad) plan hade nog hjälpt ja.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Men om saker händer på vägen så har jag både en förhoppning och förväntan av att upphovspersonen gör vad hen kan för att lösa detta.
Men bara om han gör vad han kan på ett sätt som du föredrar?

Dåliga böcker vill jag såklart inte ha (men jag tror inte att resultatet av att Martin byter metod behöver resultera i det)
Nej, men att byta metod behöver inte heller resultera i några böcker överhuvudtaget. Att ha kvar samma metod behöver förvisso inte heller resultera i några böcker.

Det jag reser mig mot här är att du verkar anse att han som "proffesionell författare" ska kunna sätta sig och skita ut en acceptabel avslutning av en lång bokserie enligt någon slags schema. Vilket är så totalt främmande för mig att jag inte ens vet hur jag egentligen ska närma mig det. Vi pratar inte om att gräva ett hål eller bygga ett hus här, uppgifter som mer eller mindre går att göra på rutin om man har erfarenheten. Det är en kreativ uppgift som närmast är att likna vid forskning; resultat är inte garanterade.

Och för tydlighets skull här pratar jag alltså specifikt om att forsätta (och avsluta!) en lång bokserie. Att sätta sig och skriva en ny och fristående bok från scratch är, om än inte "enkelt", en helt annan femma.

Han sa nått om tre år? Antalgigen baserat på hans erfarenhet att skriva de tidigare böckerna i serien. Och om han bara skrivit "ytterligare en bok" som fortsatt alla historier i ännu spretigare riktningar hade det säkert kunnat stämma. Men nu försöker han ju få till ett avslut. Och det är något annat.

Faktum är: det här verkar så vitt jag kan se vara första gången Martin faktiskt försöker av sluta en bokserie.

Sen är jag inte helt säker på vad du menar med ”för min skull”? Mitt intresse för serien är rätt svalt numera
Du verkar tycka att Martin är skyldig någon någonting. Om inte dig får du i så fall representera alla de fans du verkar tala för =)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Det är en kreativ uppgift som närmast är att likna vid forskning; resultat är inte garanterade.
Nu vet jag inte exakt hur du menar här, Rymdhamster, så jag talar rent allmänt - det här är nåt jag ibland stöter på, och något som jag anser är att mystifiera skapandet. Det är lite myten om den Stora Konstnären vars kreationer uppstår likt uppenbarelser. Och så är inte skapande processer alls i min mening. Jag tycker snarare att det går relativt bra att jämföra med att gräva en grop :)

Ville bara inflika det eftersom jag finner den diskussionen intressant :)
 
Top