En bok av GRR Martin blir två

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag ser fram emot House of the Dragon!
Jag ber om ursäkt. Kom på senare att min formulering lät väldigt raljerande och inte schysst mot folk som ser fram emot serien.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag ber om ursäkt. Kom på senare att min formulering lät väldigt raljerande och inte schysst mot folk som ser fram emot serien.
Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har hört att förlagen splittrar upp saker i två böcker för att det är alldeles för dyrt att trycka skittjocka böcker. Grejer som Djävulsbibeln är helt enkelt inget vi kommer få se mer av i vår tid.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.
En bidragande orsak till detta kan vara att hos GRRM är man inte investerad i världen, utan karaktärerna. Därför skiter man totalt i spinoffs.

Hos Tolkien, däremot, är man investerad i världen, och inte karaktärerna. Därför är man asmegapepp på Amazon-serien.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag håller helt med om att GoT-hajpen dog totalt med säsong 8, åtminstone i min bekantskapskrets. Jag tror knappt jag har hört nån nämna House of the Dragon, och detta bland kamrater och kollegor som fullkomligt avgudade GoT.
Jag tror att det handlar om dålig tajming. Om hbo haft en teaser på en spinnoff eller något att visa efter de sista avsnitten i serien, så hade hajpen blivit enorm. Men nu har det gått flera år och ännu ingen trailer.

”Alla” snackade GoT hela tiden innan säsongsavslutningen. Men surret dog totalt när sista avsnittet visats.

Samma med böckerna. Hade en ny Asoiaf-bok släppts lagom till sista säsongen hade den surfat på en enorm våg av got-hype. Men nu? Jag har svårt att se att boken - om den släpps alls - kommer bli en försäljningssucce. Den kommer säkert sälja bra till fansen, men inte mer än så.

Mitt intryck är att de två senaste böckerna var lite av besvikelser för många fans. De levde inte upp till förväntningarna. Samma sak med serien - enorma förväntningar som det till sist inte levererades på.

Jag tror det är osannolikt att det går att bygga upp en ny superhype kring GoT. Folk har redan investerat alla känslor de har.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Låt oss drömma en stund: I den bästa av världar hade Winds of Winter släppts på våren 2015, och A Dream of Spring hade släppts på våren 2019. Då hade läsarna (i synnerhet de puritaner som inte var förtjusta i tv-versionen) fått hela berättelsen i litterärt format i någorlunda lugn och ro, snäppet tidigare eller åtminstone parallellt med tv-seriens sista säsonger. Dessutom hade det blivit en fenomenal försäljning, precis som Dilandau säger, om böckerna haft den monumentala tv-hajpen att rida på, med troligtvis några miljoner fler bokköpare. Vad kan man jämföra med, typ de senare Harry Potter-böckerna som kom ut medan filmserien var i produktion. Alla (nåja, de flesta) hade varit supernöjda, från förlagschefer till tv-chefer till läsare och tv-tittare.

I den ännu bättre av världar hade GRRM dessutom varit kvar som aktivt arbetande producent för serien, med tydliga direktiv för intrigen, och dessutom fortsatt att skriva enstaka avsnittsmanus vilket hade gjort de gamla läsarna mindre benägna att klaga (man har ju sett inlägget "actually, GRRM himself wrote that episode" på forumen). Istället valde han att driva biograf, öppna spelarkader, driva bokhandel, skriva fiktiva historieböcker, vara redaktör för tiotusen novellsamlingar och inte minst skriva utkast till tjugo nya spin-off-serier. Sedan ligger väl mycket av ansvaret på att han gled ifrån tv-serien på dess två chefer, som inte var det minsta intresserade av de element som GRRM påpekade var viktiga att inkludera (som Lady Stoneheart).

Min kommentar om en irriterad tand framstår som alltmer sann, då jag inte kan hålla mig från raljera och gnälla med sådana här inlägg... Förlåt!
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Kanske lite off topic, men apropå uppdelad kronologi var det väl inte så många läsare som gillade hur George RR Martin (där namntillägget RR är extra relevant i denna tråd) delade upp (eller snarare pausade) sin berättelse i "A Feast for Crows" och stora delar av "A Dance with Dragons".
George R R Martin => George Really Really Martin
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
I George RR Martins fall så var det såvitt jag förstår en nödlösning då mannen skriver sanslöst långsamt
Den här känns relevant:

Nån amerikansk motsvarighet till legosoldatsförfattaren David Lagercrantz sitter väl redo med testamenterat förlagskontrakt, för att först avsluta huvudserien och sedan skriva tre ohederliga uppföljare.
Känns som "legoförfattaren" hade räckt som titel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
När vi ändå necroa:r den här tråden. Borde inte Martin lägga ut skrivandet av de här böckerna som han verkar ha tröttnat på till någon annan redan nu? Vad är meningen med att sitta i hundra år med något man inte orkar bli klar med?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Har inte hört eller läst något om att uppdelningarna som görs i bok 4 och 5 skulle handlat om disposition (eller vad det ska kallas). Det är trots allt 6 år mellan att de ges ut (2005 och 2011).
Jag misstänker en kombination - det är å ena sidan vad som sas, men å andra sidan anser fansen att det faktiskt blir bättre om man läser bägge böckerna parallellt i vad som kallas The Boiled Leather Reading Order. Så det är möjligt att det antingen bara var en ursäkt, eller något man lyckades tala in sig i fast det kanske inte var konstnärligt idealt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
När vi ändå necroa:r den här tråden. Borde inte Martin lägga ut skrivandet av de här böckerna som han verkar ha tröttnat på till någon annan redan nu? Vad är meningen med att sitta i hundra år med något man inte orkar bli klar med?
Han har väl uttryckligen sagt att han inte kan se ngn annan slutföra bokserien vid en ev förtida egen bortgång. Svårt att låta ngn göra det medan han själv lever då antar jag. Mitt intresse skulle störtdyka om det hände.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag har börjat fundera om det inte varit bättre om G RR hade gått ut och sagt "Ingen mer bok i serien, jag orkar inte avsluta den, och ser inte hur någon annan skulle kunna det heller".
Det är det ständiga misslyckade försöken att hålla uppe hopet som knäcker mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag har full förståelse för Martin här. Jag har hur många projekt som helst som ligger och skräpar som jag har för avsikt att avsluta så snart jag får ork till det. En del av de projekten är typ 20 år gamla, och att plocka upp det igen skulle väl kräva lika mycket jobb bara att komma igång som det skulle ta att börja om från början, men det skulle aldrig komma för mig att slänga ut dem; jag ska ju avsluta dem! Nån gång. Kanske.

Plus, jag misstänker att de utgör något av en försäkring. Om alla andra böckerna han vill skriva floppar, om folk slutar prata om honom, om in bjudningarna till konvent och TV-program slutar trilla in, om pengarna börjar ta slut, ja då kan kan ju pressa ur sig ytterligare en GOT-bok och folk kommer antagligne kasta sig över den som svultna ulvar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har full förståelse för Martin här. Jag har hur många projekt som helst som ligger och skräpar som jag har för avsikt att avsluta så snart jag får ork till det. En del av de projekten är typ 20 år gamla, och att plocka upp det igen skulle väl kräva lika mycket jobb bara att komma igång som det skulle ta att börja om från början, men det skulle aldrig komma för mig att slänga ut dem; jag ska ju avsluta dem! Nån gång. Kanske.
Fast i ditt fall antar jag att det handlar om kreativa grejer du gör på hobbybasis (ber om ursäkt om det inte är så)? På det sättet är det i alla fall för mig, och då tycker jag att man absolut ska jobba när man känner för det.

Men jag kan tycka att som i Martins fall, när det är ens jobb, när man har en arbetsgivare som betalar en bra med pengar, då känns det inte riktigt okej på samma sätt längre. Jag skulle ju inte kunna låta bli att gå till min arbetsplats varje dag för att jag inte hade inspiration till det.

Med detta menar jag inte att Martin är en usel människa eller något sånt, utan jag pratar i generella breda principer. Får man betalt för att utföra ett jobb tycker jag att det är lite respektlöst att inte genomföra jobbet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Utan att ha haft mer kontakt med Martin och hans skrivande mer än GoT-TV-serien så måste jag erkänna att jag ser hans välpublicerade våndor kring sin produktion som den fullständigt naturliga konsekvensen av "write to find out". Alltså att man bara skriver på och hittar på handlingen allt eftersom, och "ser vad karaktärerna gör" etc. Det är en sorts skrivande, och en inställning till skrivande, som jag ibland ser romantiseras men som jag har otroligt svårt för att riktigt respektera. Det ligger väldigt nära den också väldigt romantiska och orealistiska bilden av Det Skrivande Geniet som får inspiration från gud eller sin musa och bara transkriberar vad den gudomliga inspirationen säger.

Jag tror att för varje författare som skriver på det sättet och faktiskt blir klar med en bok och kan ge ut den, så lär det gå hundra som inte blir klara, inte får ihop det, eller där slutresultatet helt enkelt blir oläsbart skräp eftersom det saknar koherens och röd tråd.

Men jag erkänner villigt att det nog mest handlar om att det ryser i hela kroppen på mig vid tanken att skriva så ostrukturerat. Nu har jag framför allt skrivit rollspelsböcker och inte skönlitteratur, men om jag skulle försöka mig på det senare så skulle jag definitivt börja i andra änden: steg 1: hitta på den övergripande bågen. Steg 2: dela upp den övergripande bågen i mindre delar. Dela upp i önskat antal böcker.

Sedan arbeta "fraktalt", från det grova till det specifika. Det vill säga, alltid veta vart man är på väg och vad som kommer att hända, så man vet vad man behöver förbereda för etc. Idealet vore ju att när man väl sätter sig och skriver faktiska ord snarare än punkter i en punktlista så vet man redan typ vad som ska stå och kan fokusera på formuleringar. "I det här kapitlet behöver X, Y och Z hända, och A och B ska vara inblandade, och C tjuvlyssnar".

Men som sagt, jag har inte skrivit speciellt mycket skönlitteratur så jag vet inte hur fungerande den här strategin skulle vara för den sortens skrivande. Även om jag har för mig att jag läst om liknande strategier från… mer uppstyrda och strukturerade författare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Utan att ha haft mer kontakt med Martin och hans skrivande mer än GoT-TV-serien så måste jag erkänna att jag ser hans välpublicerade våndor kring sin produktion som den fullständigt naturliga konsekvensen av "write to find out". Alltså att man bara skriver på och hittar på handlingen allt eftersom, och "ser vad karaktärerna gör" etc. Det är en sorts skrivande, och en inställning till skrivande, som jag ibland ser romantiseras men som jag har otroligt svårt för att riktigt respektera. Det ligger väldigt nära den också väldigt romantiska och orealistiska bilden av Det Skrivande Geniet som får inspiration från gud eller sin musa och bara transkriberar vad den gudomliga inspirationen säger.

Jag tror att för varje författare som skriver på det sättet och faktiskt blir klar med en bok och kan ge ut den, så lär det gå hundra som inte blir klara, inte får ihop det, eller där slutresultatet helt enkelt blir oläsbart skräp eftersom det saknar koherens och röd tråd.

Men jag erkänner villigt att det nog mest handlar om att det ryser i hela kroppen på mig vid tanken att skriva så ostrukturerat. Nu har jag framför allt skrivit rollspelsböcker och inte skönlitteratur, men om jag skulle försöka mig på det senare så skulle jag definitivt börja i andra änden: steg 1: hitta på den övergripande bågen. Steg 2: dela upp den övergripande bågen i mindre delar. Dela upp i önskat antal böcker.

Sedan arbeta "fraktalt", från det grova till det specifika. Det vill säga, alltid veta vart man är på väg och vad som kommer att hända, så man vet vad man behöver förbereda för etc. Idealet vore ju att när man väl sätter sig och skriver faktiska ord snarare än punkter i en punktlista så vet man redan typ vad som ska stå och kan fokusera på formuleringar. "I det här kapitlet behöver X, Y och Z hända, och A och B ska vara inblandade, och C tjuvlyssnar".

Men som sagt, jag har inte skrivit speciellt mycket skönlitteratur så jag vet inte hur fungerande den här strategin skulle vara för den sortens skrivande. Även om jag har för mig att jag läst om liknande strategier från… mer uppstyrda och strukturerade författare.
1641150255806.jpeg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Men jag kan tycka att som i Martins fall, när det är ens jobb, när man har en arbetsgivare som betalar en bra med pengar, då känns det inte riktigt okej på samma sätt längre. Jag skulle ju inte kunna låta bli att gå till min arbetsplats varje dag för att jag inte hade inspiration till det.
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Martins anställningssituation. Menar du att han är anställd av ett förlag som betalar honom månadslön?

Det är inte så jag förställt mig att författare jobbar, men jag är den första att erkänna att jag inte har någon personlig erfarenhet av hur sånt funkar =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Martins anställningssituation. Menar du att han är anställd av ett förlag som betalar honom månadslön?

Det är inte så jag förställt mig att författare jobbar, men jag är den första att erkänna att jag inte har någon personlig erfarenhet av hur sånt funkar =)
Jag vet inte heller något, men är beredd att sätta en slant på att han har ett kontrakt som säger att han ska skriva boken och få X pengar i utbyte, och det får väl betraktas som något som motsvarar en anställning?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag vet inte heller något, men är beredd att sätta en slant på att han har ett kontrakt som säger att han ska skriva boken och få X pengar i utbyte, och det får väl betraktas som något som motsvarar en anställning?
Låter rimligt, men då ser jag inte problemet Franz syftar på.

Han får betalat när (/om) han skriver boken. Skriver han inte boken får han inte betalt. Jag förutsätter att förlaget inte existerar enkom för att ge ut Martins böcker utan har annat att syssla med under tiden.

Gissningsvis föreligger det väl något slags förskott (jag inbillar mig att sånt är brukligt när det är en känd författare), och där skulle man väl kunna börja debatera om det är okej att ta emot ett förskott för en bok man inte ämnar skriva. Men innan man börjar på den tråden vore det ju trevligt att veta A) om Martin fått ett förskott på kommande böcker, och B) vad villkoren för det förskottet från förlaget var. "Hur ser anställningen ut" så att säga.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Låter rimligt, men då ser jag inte problemet Franz syftar på.

Han får betalat när (/om) han skriver boken. Skriver han inte boken får han inte betalt. Jag förutsätter att förlaget inte existerar enkom för att ge ut Martins böcker utan har annat att syssla med under tiden.

Gissningsvis föreligger det väl något slags förskott (jag inbillar mig att sånt är brukligt när det är en känd författare), och där skulle man väl kunna börja debatera om det är okej att ta emot ett förskott för en bok man inte ämnar skriva. Men innan man börjar på den tråden vore det ju trevligt att veta A) om Martin fått ett förskott på kommande böcker, och B) vad villkoren för det förskottet från förlaget var. "Hur ser anställningen ut" så att säga.
Jag vet såklart inte heller exakt hur hans kontrakt ser ut, men vi måste väl kunna utgå ifrån att ingen räknade med att det skulle ta honom typ tio år att skriva en bok som han själv från början sa skulle ta honom tre år och att detta nog inte var vad förlaget räknat med.

Sen kanske jag var otydlig och detta vill jag i så fall verkligen understryka: Jag är helt övertygad om att Martin inte begår några juridiska olagligheter som inte skriver. Så det här med förskott eller inte är inte relevant för mig i alla fall. Jag pratar bara ifrån ett visst etiskt perspektiv, och vill även där understryka att jag med detta inte menar att han är en usel människa eller något liknande.
 
Top