En bok av GRR Martin blir två

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Men bara om han gör vad han kan på ett sätt som du föredrar?
Alltså, jag förstår inte riktigt vad det är du fiskar efter här? Det är klart att jag vill att saker och ting ska vara på ett sätt som jag tycker är bra? Alternativet hade ju varit att göra på ett sätt som jag tycker är dåligt och det kan jag ju rent logiskt sätt inte tycka är bra?

Nej, men att byta metod behöver inte heller resultera i några böcker överhuvudtaget. Att ha kvar samma metod behöver förvisso inte heller resultera i några böcker.

Det jag reser mig mot här är att du verkar anse att han som "proffesionell författare" ska kunna sätta sig och skita ut en acceptabel avslutning av en lång bokserie enligt någon slags schema. Vilket är så totalt främmande för mig att jag inte ens vet hur jag egentligen ska närma mig det. Vi pratar inte om att gräva ett hål eller bygga ett hus här, uppgifter som mer eller mindre går att göra på rutin om man har erfarenheten. Det är en kreativ uppgift som närmast är att likna vid forskning; resultat är inte garanterade.
Nej, jag har aldrig påstått att han ska sätta sig och "skita ut" någonting. Det enda jag säger är att om han nu kört fast, så är det inte orimligt att se över sin metod. Jag förstår inte vad som är konstigt eller kontroversiellt i det? Det är någonting som jag tycker hör livet till, man gör på ett sätt, tycker att det funkar bra och det gör det kanske också. Sen kommer man till en punkt där sättet man arbetar på av en eller annan anledning inte fungerar längre och då får man se över detta. Det har hänt mig otaliga gånger både vad gäller i arbete och vad gäller kreativt skapande. Jag får intrycket av att du tycker att jag ägnar mig av något slags påhopp av GRR Martin och det tycker jag verkligen inte att jag gör?

Jag omvärderar mina metoder i mitt arbete som lärare med såväl kollegor, chefer och elever. Vad gäller mina kreativa göromål så har jag flera gånger fått ändra sättet jag arbetar på för att det ska passa rådande omständigheter. Att hitta nya bättre sätt att göra saker på är något som jag ständigt gör både i arbetet, i min kreativitet och i livet i allmänhet. Personligen tycker jag bara att det är en del i att vara vuxen och jag förstår verkligen inte det fruktansvärda i detta?

Han sa nått om tre år? Antalgigen baserat på hans erfarenhet att skriva de tidigare böckerna i serien. Och om han bara skrivit "ytterligare en bok" som fortsatt alla historier i ännu spretigare riktningar hade det säkert kunnat stämma. Men nu försöker han ju få till ett avslut. Och det är något annat.
Precis. Och då har kanske hans metod vad gäller att skriva funkat tills nu, men det funkar inte när det handlar om att få till ett avslut. Och då kan det ju vara bra att byta metod? Återigen, jag ser inte det fruktansvärda i vad jag säger här?

Du verkar tycka att Martin är skyldig någon någonting. Om inte dig får du i så fall representera alla de fans du verkar tala för =)
Skyldig och skyldig, jag tycker jag har varit ganska tydlig med vad jag tycker. Om man säger: "If I don’t have ‘The Winds of Winter’ in hand when I arrive in New Zealand for Worldcon, you have here my formal written permission to imprison me in a small cabin on White Island, overlooking that lake of sulfuric acid, until I’m done" då har man ju själv lovat någonting och om det sedan skiter sig så är det såklart så det kan bli ibland, men då tycker jag att man borde göra allt vad man kan för att se till att bli färdig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Nu vet jag inte exakt hur du menar här, Rymdhamster, så jag talar rent allmänt - det här är nåt jag ibland stöter på, och något som jag anser är att mystifiera skapandet. Det är lite myten om den Stora Konstnären vars kreationer uppstår likt uppenbarelser.
Då har du en väldigt annorlunda uppfattning om forskning än vad jag har för jag ser inget mystiskt med det överhuvudtaget, och alla eventuella "uppenbarelser" är bara kulmineringen av en lång tids hårt arbete för att hitta en lösning.

Och märk väl här att jag talar om en väldigt specifikt situation som Martin sitter i just nu, inte i allmänhet. Han är en författare som inte jobbar efter en etablerad outline, utan låter historien grena ut sig så som han känner att det passar allt eftersom. Han har nu gjort det i vad? Sju-åtta böcker? Men fler och fler grenar och sidospår och avstickare, och han står nu inför uppgiften att försöka knyta ihop alla de där trådarna på tillfredsställande sätt.

Allt detta medan tusentals arga fans skriker på honom att han ska snabba på eftersom han kommer dö snart (ingen i den här tråden). Faktum är att jag bara får mer och mer förståelse för varför han lägger det problemet på hyllan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Återigen, jag ser inte det fruktansvärda i vad jag säger här?
Det är mest att jag inte ser det fruktansvärda i att han lägger böckerna på hyllan tills han känner för att fortsätta på dem. Om han någonsin känner för att göra det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Det är mest att jag inte ser det fruktansvärda i att han lägger böckerna på hyllan tills han känner för att fortsätta på dem. Om han någonsin känner för att göra det.
Han är såklart ingen fruktansvärd människa om han känner gör det men jag tycker att om man lovar någonting så ska man göra vad man kan för att hålla sitt löfte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag hade inte heller velat avsluta böckerna efter slutet på tv-serien. För antingen var set slutet han planerade och alla hatar det ELLER så har han nu fruktansvärd press på sig att skriva ett jättebra slut eftersom folk är överens om att ett dåligt slut retroaktivt förstörde tv-serien.

Alltså, han kan ju gå för medveter anti-climax fuck you där zombierna bara dödar alla och sista kapitlet är att snö faller över allas gravar. Då kommer alla hata det men det känns som att man ska hata det i alla fall.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag hade inte heller velat avsluta böckerna efter slutet på tv-serien. För antingen var set slutet han planerade och alla hatar det ELLER så har han nu fruktansvärd press på sig att skriva ett jättebra slut eftersom folk är överens om att ett dåligt slut retroaktivt förstörde tv-serien.

Alltså, han kan ju gå för medveter anti-climax fuck you där zombierna bara dödar alla och sista kapitlet är att snö faller över allas gravar. Då kommer alla hata det men det känns som att man ska hata det i alla fall.
Nu var det jättelänge sedan jag läste böckerna men jag vill minnas att tv-serien gick åt ett helt annat håll än bokserien på slutet? Böckerna började ge mig mer Lovecrafianska vibbar än den high-fantasykänsla som tv-serien körde på. Men jag kanske minns alldeles fel? Vad säger de som läst böckerna mer nyligen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Nu vet jag inte exakt hur du menar här, Rymdhamster, så jag talar rent allmänt - det här är nåt jag ibland stöter på, och något som jag anser är att mystifiera skapandet. Det är lite myten om den Stora Konstnären vars kreationer uppstår likt uppenbarelser. Och så är inte skapande processer alls i min mening. Jag tycker snarare att det går relativt bra att jämföra med att gräva en grop :)

Ville bara inflika det eftersom jag finner den diskussionen intressant :)
Så du gräver gropen och tre meter ned hittar du en guldåder som går i en helt annan riktning.

Så du gräver gropen och upptäcker att fuuuck det är ren sten en meter ned.

Så du gräver gropen och plötsligt går din spade sönder. Du måste nu göra det med en annan spade som är sämre.

Även i gräver en grop metaforen finns det hundratals anledningar till att man inte blir klar.

Så du gräver gropen och är typ 23 meter ned av tänkta 30 meter när någon annan börjar gräva en grop inspirerad av din grop. Folk älskar gropen inspirerad av din grop! De kommer och leker i den! Folk besöker till och med din grop för att den inspirerade den nya gropen. Men de som gräver den nya gropen gräver snabbare än du gör och när de når 30 meter ner kollapsar deras grop i konstiga karaktärsbeslut, Starbuckmuggar och teleporterande båtar. Tänker du verkligen gräva ner till 30 meter så att det kanske händer dig med? Eller tänker du gå och dricka en öl medan du njuter av alla dina grop pengar?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Då har du en väldigt annorlunda uppfattning om forskning än vad jag har för jag ser inget mystiskt med det överhuvudtaget, och alla eventuella "uppenbarelser" är bara kulmineringen av en lång tids hårt arbete för att hitta en lösning.
Jag tror du missförstår mig - jag menar inte att det är något mystiskt alls med forskning eller konst, precis tvärtom.
Min kommentar var riktad mot vad du skrev om att författarskap inte är att jämföra med att gräva en grop, utan något vars utfall är helt osäkert. Men jag kanske missförstod dig och vi är kanske rörande överens :)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Så du gräver gropen och tre meter ned hittar du en guldåder som går i en helt annan riktning.

Så du gräver gropen och upptäcker att fuuuck det är ren sten en meter ned.

Så du gräver gropen och plötsligt går din spade sönder. Du måste nu göra det med en annan spade som är sämre.

Även i gräver en grop metaforen finns det hundratals anledningar till att man inte blir klar.

Så du gräver gropen och är typ 23 meter ned av tänkta 30 meter när någon annan börjar gräva en grop inspirerad av din grop. Folk älskar gropen inspirerad av din grop! De kommer och leker i den! Folk besöker till och med din grop för att den inspirerade den nya gropen. Men de som gräver den nya gropen gräver snabbare än du gör och när de når 30 meter ner kollapsar deras grop i konstiga karaktärsbeslut, Starbuckmuggar och teleporterande båtar. Tänker du verkligen gräva ner till 30 meter så att det kanske händer dig med? Eller tänker du gå och dricka en öl medan du njuter av alla dina grop pengar?
Precis! Det var just det jag skrev - att skriva en bok är som att gräva en grop :)

Jag hade inte alltså någon specifik vinkling angående GRRM utan ett allmänt påstående om att det är rätt allmänt att man mystifierar konsten (och jag menar inte att just du gjorde det heller Rymdhamster). (Det sagt så tycker jag dock bra man kan bli besviken på GRRM att han inte lyckats gräva sin bok - just eftersom jag anser att en grop och en bok kan förväntas att bli färdiga - det är inte magi. Men å andra sidan har jag också full förståelse för att han inte vill skriva den mera, just med tanke på din eminenta liknelse med Starbucksgropen God45 :) Men det kan man också bli besviken på om man vill :) Har han sedan ett ansvar (moraliskt eller annat) att fullfölja sitt åtagande är sedan en annan sak som jag inte har helt lätt att slå fast ett tyckande om.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Han är såklart ingen fruktansvärd människa om han känner gör det men jag tycker att om man lovar någonting så ska man göra vad man kan för att hålla sitt löfte.
Var inte löftet att ha den klar när han anländer till något konvent som han ännu inte anlänt till? Hur som ser jag inte att det är rimligt att hålla folk till löften gjorda över sånna tidsrymder och när det kommer till så omfattande projekt. Situationer förändras.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Min kommentar var riktad mot vad du skrev om att författarskap inte är att jämföra med att gräva en grop, utan något vars utfall är helt osäkert. Men jag kanske missförstod dig och vi är kanske rörande överens :)
Som jag skrev så skrev jag inte om författarskap i allmänhet, utan specifikt om Martins kommande bok utifrån hans situation.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Var inte löftet att ha den klar när han anländer till något konvent som han ännu inte anlänt till? Hur som ser jag inte att det är rimligt att hålla folk till löften gjorda över sånna tidsrymder och när det kommer till så omfattande projekt. Situationer förändras.
Situationer förändras absolut. Och då är det alltid bra att ha förmågan att anpassa sig efter de förändrade situationerna 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Absolut! Det gäller även för läsare ;)
Då jag flertalet gånger sagt att jag inte är så intresserad av böckerna längre utgår jag ifrån att det inte är mig så syftar på utan talar generellt?

Men på vilka sätt läsaren borde anpassa sig utefter att författaren är tio år sen med en bok har väl väldigt lite med denna diskussion att göra?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Det är mest att jag inte ser det fruktansvärda i att han lägger böckerna på hyllan tills han känner för att fortsätta på dem. Om han någonsin känner för att göra det.
Om man ska titta bortom det specifika kring Martin arbetsprocess som författare undrar jag om det inte är vad han borde göra, officiellt liksom. Jag gissar att mycket av missnöjet kommer från osäkerheten. Självklart skulle många bli sura över ett sådant besked, men de är ju tydligen redan sura och lika många andra skulle ta det med jämnmod och "sluta vänta". Och när/om väl inspirationen kommer tillbaka blir nya böcker en glad överraskning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Men på vilka sätt läsaren borde anpassa sig utefter att författaren är tio år sen med en bok har väl väldigt lite med denna diskussion att göra?
Jag tyckte att det var det som var kontentan av diskussionen: "skall författaren anpassa sig efter fansen krav, eller ska fansen anpassa sig till vad författaren erbjuder?"

Du verkar tycka det förra, jag lutar betydligt mer åt det senare.

Om man ska titta bortom det specifika kring Martin arbetsprocess som författare undrar jag om det inte är vad han borde göra, officiellt liksom. Jag gissar att mycket av missnöjet kommer från osäkerheten. Självklart skulle många bli sura över ett sådant besked, men de är ju tydligen redan sura och lika många andra skulle ta det med jämnmod och "sluta vänta". Och när/om väl inspirationen kommer tillbaka blir nya böcker en glad överraskning.
Då hänvisar jag till mitt tidigare uttalande om projekt som blivit liggande hur länge som helst. Skulle aldrig drömma om att "ge upp" på det där sättet och har full förståelse om Martin känner det samma.

Det är ju "pågående projekt". Bara att de går på väldigt långsamt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag tyckte att det var det som var kontentan av diskussionen: "skall författaren anpassa sig efter fansen krav, eller ska fansen anpassa sig till vad författaren erbjuder?"

Du verkar tycka det förra, jag lutar betydligt mer åt det senare.
menar du generellt nu, eller talar vi bara om Martin?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Då hänvisar jag till mitt tidigare uttalande om projekt som blivit liggande hur länge som helst. Skulle aldrig drömma om att "ge upp" på det där sättet och har full förståelse om Martin känner det samma.

Det är ju "pågående projekt". Bara att de går på väldigt långsamt.
Nåja, må så vara. Jag kan också förstå om man inte vill "ge upp". Men samtidigt går det att förhålla sig till det på olika vis i sin kommunikation. Med det sagt tycker jag inte Martin gjort något fel - bara att jag tror att det hade varit bättre för honom att faktiskt "ge upp", åtminstone för syns skull och sedan jobba på i sin egen takt. Men vad vet jag, det är kanske inte möjligt för honom rent personlighetsmässigt och då är det så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
menar du generellt nu, eller talar vi bara om Martin?
Disskussionen kretsar ju kring just Martin här och jag vill inte utgå från att du nödvändigtvis har samma ståndpunkter i andra situationer.

För min egen del dock så tror jag att just "fansen får anpassa sig efter författaren" är ganska allmängiltigt när det kommer till just författare. Undantag kan så klart finnas. Om det sker någon slags kickstarter där folk ger pengar specifikt för en bok som fortfarande inte har skrivits så tycker jag absolut att vad som rimligen kan förväntas av författaren ändras lite. Även om kickstarters självfallet kommer med just brasklappen att det inte finns några garantier. Men det ser jag som en väldigt annorlunda situation än att folk köpt författarens tidigare böcker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Disskussionen kretsar ju kring just Martin här och jag vill inte utgå från att du nödvändigtvis har samma ståndpunkter i andra situationer.

För min egen del dock så tror jag att just "fansen får anpassa sig efter författaren" är ganska allmängiltigt när det kommer till just författare. Undantag kan så klart finnas. Om det sker någon slags kickstarter där folk ger pengar specifikt för en bok som fortfarande inte har skrivits så tycker jag absolut att vad som rimligen kan förväntas av författaren ändras lite. Även om kickstarters självfallet kommer med just brasklappen att det inte finns några garantier. Men det ser jag som en väldigt annorlunda situation än att folk köpt författarens tidigare böcker.
Om vi bara pratar om Martin så har fansen, såvitt jag kan se, följande alternativ rörande att anpassa sig till nuvarande situation:

De kan vänta in boken - Ett bra alternativ för de som vill göra detta.

Tröttna på att vänta och överge serien - Ett bra alternativ för de som vill göra detta.

Hitta på ett eget slut på berättelsen - Ett bra alternativ för de som vill göra detta, men Martin gillar inte fanfiction så han skulle nog inte hålla med.

Jag tycker inte att jag någonstans tidigare i mina inlägg sagt eller ens antytt att några av dessa anpassningar skulle vara av ondo? Finns det någon form av anpassning som jag glömt som du tycker är viktig?
 
Top