En bok av GRR Martin blir två

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Kanske lite off topic, men apropå uppdelad kronologi var det väl inte så många läsare som gillade hur George RR Martin (där namntillägget RR är extra relevant i denna tråd) delade upp (eller snarare pausade) sin berättelse i "A Feast for Crows" och stora delar av "A Dance with Dragons".
I George RR Martins fall så var det såvitt jag förstår en nödlösning då mannen skriver sanslöst långsamt och man delade upp det man hade i två böcker för att ge honom mer tid att bli färdig med nästa bok (gick ju sådär kan man i efterhand konstatera). Eller är det bara ett rykte?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
I George RR Martins fall så var det såvitt jag förstår en nödlösning då mannen skriver sanslöst långsamt och man delade upp det man hade i två böcker för att ge honom mer tid att bli färdig med nästa bok (gick ju sådär kan man i efterhand konstatera). Eller är det bara ett rykte?
Han arbetar långsamt och innehållet sväller som en jäsande deg så 1 bok blev 2. Dessutom hade han svårt lösa knuten med Mereen (eller hur det nu stavades). Med 2 böcker kunde han skjuta ett problem framför sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kanske lite off topic, men apropå uppdelad kronologi var det väl inte så många läsare som gillade hur George RR Martin (där namntillägget RR är extra relevant i denna tråd) delade upp (eller snarare pausade) sin berättelse i "A Feast for Crows" och stora delar av "A Dance with Dragons". Merparten av läsarna tycks hellre ha velat följa rollfigurerna med jämnare kronologisk regelbundenhet, istället för att många rollfigurer pausas/utelämnas i tusen+ sidor.
Har inte hört eller läst något om att uppdelningarna som görs i bok 4 och 5 skulle handlat om disposition (eller vad det ska kallas). Det är trots allt 6 år mellan att de ges ut (2005 och 2011).

Annars är väl kritiken mot ASOIF inte i huvudsak riktad mot kronologin utan snarare att tidigare bifigurer blir huvudpersoner och att tidigare huvudpersoner ges väldigt lite utrymme och agens (i meningen deras perspektiv inte längre är centrala).
 
Last edited:

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Har inte hört eller läst något om att uppdelningarna som görs i bok 4 och 5 skulle handlat om disposition (eller vad det ska kallas). Det är trots allt 6 år mellan att de ges ut (2005 och 2011).

Annars är väl ritiken mot ASOIF inte i huvudsak riktad mot kronologin utan snarare att tidigare bifigurer blir huvudpersoner och att tidigare huvudpersoner ges väldigt lite utrymme och agens (i meningen deras perspektiv inte längre är centrala).
Enligt författarens eget efterord till Feast (skrivet 2005), samt förordet till Dance, handlade uppdelningen om just disposition. Den tänkta boken svällde till för många sidor och då valde han (i samråd med förläggaren kanske?) att disponera handlingen till två olika böcker uppdelade på geografi, som utspelar sig ungefär samtidigt, med viss överlappning. Det är liknande disposition som hos Tolkien, att de två böckerna/delarna utspelar sig på olika platser men ungefär samtidigt och sedan smälter ihop, med hintar till vad som pågår samtidigt. Sedan har du förstås absolut rätt i kritiken mer handlar om figurernas utrymme och agens, men det går ju mycket hand i hand med att hur han disponerade om den tänkta bok 4 till en bok 4 och en bok 5, och därmed pausade många huvudroller och istället slängde in andra på nya geografiska platser.

Men nu kanske vi är lite för långt OT, även om det i grunden handlar om Tolkiens disposition.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Sedan har du förstås absolut rätt i kritiken mer handlar om figurernas utrymme och agens, men det går ju mycket hand i hand med att hur han disponerade om den tänkta bok 4 till en bok 4 och en bok 5
Jo, medges, men det narrativa beslutet borde rimligen ha kommit först. Omdisponeringen kom för att narrativet ändrats. Sedan fylls bok 5 ut med med innehåll i den geografin och tidslinjen för att balansera upp (vilket så klart bara förstärker problemet).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Fullt möjligt! Jag är inte mer insatt än hur han själv förklarar (eller försvarar) sin kronologiska & geografiska uppdelning i böckernas förord och efterord. Du har nog fullt rätt i att det var det redan tänkta narrativet som styrde om dispositionen (när det ofärdiga manuset översteg 2000 sidor).

Jag orkar inte riktigt läsa på ASoIaF-forumen längre, det är så oerhört mycket vanvettiga foliehattsteorier om att Tyrion egentligen är en Targaryen som egentligen är en Faceless Man som egentligen är en White Walker, och inte minst teorin att Varys är en "merman" baserat på att hans fötter aldrig beskrivits utan är dolda i en kåpa och att nån sjöfarare hintat om att mermen existerar i universumet.

Det finns mycket att säga om GRRM:s författarskap. Är ASoIaF ett misslyckat mastodontprojekt? Eller kommer han ro iland det detta årtiondet och ge oss en välplanerad och välskriven final? Oavsett kvarstår frågan: berövade tv-serien honom på finalen i hans livsverk? 90% av mångmiljonpubliken kommer ju alltid hålla säsong 8 som versionen på sista akten, medan kanske någon tiondel faktiskt också läser böckerna?

Hur har tv-säsongerna 6 till 8 påverkat böckernas kvarvarande narrativ? Han påstår ju att han inte ändrat någonting, baserat på avslöjanden i eller reaktioner på tv-serien, men samtidigt vet vi ju att han är mycket förtjust i att chockera och komma med skarpa vändningar, så hur ska han gestalta det i bokform när tv-serien redan gett bort konfekten? Enligt enstaka kommentarer verkar han inställd på att fokusera stora okända vändningar/avslöjanden på rollfigurer som inte är med i serien (eller som dödades tidigare i serien)?

ASoIaF är lite som en inflammerad tand: jag är superfascinerad av serien och vill hela tiden dit och leta och peta, men samtidigt känner jag mig mest irriterad på hans oförmåga att leverera färdiga romaner och istället ägnar sig åt femtielva andra entreprenörsprojekt. Med vilken rätt jag nu kan ha till sådana åsikter, det var väl nån annan författare som skällde ut oss som klagar över arbetstempot...
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
ASoIaF är lite som en inflammerad tand
Haha, ju, fast mer som en utdragen visdomstand. Det läker och man går vidare. Tyckte de tre första böckerna var väldigt bra. Bok 4 och5 har sina stunder men väntan var ju på huvudintrigen som skulle löpa på. Och nu 10 år senare är det väl bara att konstatera att den nog aldrig kommer att göra det. Det är ok.

Rent narrativt gick han väl vilse i samma labyrint som Robert Jordan (och även många tv-serier) - oavsett hur välmotiverade utvikningarna är inomvärldsligt och oavsett hur bra de är, så finns det en gräns där läsaren tappar investeringen i berättelsen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har tyckt om alla böcker i serien hittills, även fast jag håller med om att de senare innehåller lite väl många sidostorys, jag tycker mest art det känns synd att hela franchiset gått från något awesome till något som bäst kan liknade vid en mörk komedi. Tv-serien som började bra fick ett (enligt mig) bedrövligt avslut, böckerna har jag förlorat hoppet om ska bli färdiga och samtidigt gör HBO ett antal spin-offs som ingen bett om eller verkar så värst sugen på. Det kanske låter hårt mot de som fortfarande hyser förhoppningar om seriens framtid och ber om ursäkt om jag trampar på några tår, men ni kanske förstår vart jag kommer ifrån? Det hela känns bara så dystert!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Nån amerikansk motsvarighet till legosoldatsförfattaren David Lagercrantz sitter väl redo med testamenterat förlagskontrakt, för att först avsluta huvudserien och sedan skriva tre ohederliga uppföljare.
Pluspoäng till Daniel som skapat ett så fint ord och till det svenska språket som möjliggjort ett sådant ord. Som att det väntat på att bli skapat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Lagercrantz kan ju dock, till skillnad från sin föregångare, skriva. Har inte läst hans millenium böcker, men satan vad styltiga de "riktiga" var, särskilt sista som inte ens var ett färdigt råmanus. Har förstått att den är bättre på andra språk där de utfört redaktörsjobb och fixat en hel del.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Må så vara. Jag ska villigt erkänna att jag varken läst Larsson eller Lagercrantz, och kan därför inte uttala mig om den litterära kvaliteten hos endera parten. Min uppfattning om legosoldaten Lagercrantz är helt baserad på bokförlagets och rättighetsinnehavarnas hantering av den infekterade och sorgliga fejden kring den dödes påstådda vilja (eller i detta fallet ovilja). Men det ska vi nog inte gå in på, det blir risk för OT-stämning då! :)

(Kommer det brytas ut en ny tråd igen nu, om Millenium? :ROFLMAO: :ROFLMAO: )
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
... och samtidigt gör HBO ett antal spin-offs som ingen bett om eller verkar så värst sugen på.
Jag ser fram emot House of the Dragon! Jag började inte läsa ASoIaF förrän 2014, dvs halvvägs in i tv-serien, så jag inledde min kärlek till Westeros som tv-tittare. Jag kan längta tillbaka till att inte ha några förkunskaper,och få en helt ny story i tv-format där jag inte har några egentliga förväntningar vilket jag hade inför säsong 5 till 8 (nej, jag har inte läst Fire and Blood.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
1 bok blir 2, eller 7 böcker blir 5...
Förlaget måste ju älska det här. Så fort nästa bok kommer ut kommer den sälja miljonvis (eller jag vet inte, mindre troligt ju längre tid som går, och ännu mindre troligt om det blir en annan författare). Jag skulle iaf köpa nästa bok på stört om den kom ut nu.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag skulle iaf köpa nästa bok på stört om den kom ut nu.
Jo, samma här... :(. Eller det skulle ju vara roligt om det hände. Jag tycker ändå han är duktig på att skriva och ogillade inte bok 4 och 5 i sig, bara effekten de fick på den övergripande intrigen. Men någonstans hoppas man ju att det ska finnas ett mer spännande svar på vad hela grejer med White Walkers än det icke-svar serien gav.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Även om jag tycker att "game of thrones" elementen är de klart bästa i den första böckerna så hoppas jag de sista böckerna handlar om annat än vem som sitter på järntronen när det är över.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
(Kommer det brytas ut en ny tråd igen nu, om Millenium? :ROFLMAO: :ROFLMAO: )
Med risk att detta är resultatet behöver jag säga något på ämnet.
Det jag inte förstår i millennium fallet var ju att tredje boken var ett bra avslut på serien.
Hela lizbet historien var ju avslutad och jag hade ingen känsla av att den lämnade något öppet för fortsättning.

Så jag tycker det är konstigt att Larsson påbörjade en till Bok, och destå mer konstigt ändå att förlag tyckte det var nödvändigt att avsluta den.
I mitt huvud kunde det ju inte finnas en marknad för en uppföljare till en avslutad sere av en annan författare.

Tydligen hade jag fel där.

(förövrigt tycker jag böckerna är bra, inte fantastiska, men bättre än de flesta svenska deckare. Men jag ska erkänna att jag är svag för serier där uppföljarna är unika. Jag gillar att serien är 1pusseldeckare, en actionthriller och en politisk rättsthriller)
 
Top