Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bara för att jag inte vill ha _hela äventyr_ baserat på det betyder inte att det inte kommer att användas eller vara relevant i spel. Håll i åtanke att vi pratar ur perspektivet flaggor här. Och bara för att jag inte vill spela äventyr baserat på poesifärdigheten betyder det ju inte att nästa person som väljer att spela en poet inte vill det heller.Peter;n118067 said:Varför ha spelmekanik för något som inte används i spel? Det är ju mycket lättar att bara bestämma att han är bra på poesi.
Jag gillar när sånt här på ett eller annat sätt är reglerat i regler eftersom det gör det enklare att avgöra skillnader i kompetens. Om jag skriver i min bakgrund "jättebra krigarpoet" och en annan skriver "köpman med stor talang för poesi", vem av oss skulle då vinna en poesi-write off? Hur bra är vi jämfört med varandra? Självfallet kan man "höfta" och "dra husregler ur röven" om det någonsin skulle bli relevant, but that ain't how I roll, yo!
Sen kan man ju göra det på olika sätt även med regler. Shadowrun (har jag för mig, det var länge sen jag lusläste de reglerna nu, och det var 2nd edition) hade dels en bunt "riktiga" färdigheter (skjuta saker, köra bil, bygga helikoptrar) och en bunt "riktiga" färdighetspoäng att spendera på dessa. Sen fanns det också "kosmetiska" färdigheter och en bunt specialpoäng, som var helt frikopplade från allt annat, som bara fick spenderas på dessa kosmetiska färdigheter (laga mat, skriva poesi, såpopera-trivia etc... man fick hitta på lite själv vill jag minnas). Det här tycker jag är ett intressant sätt att göra det på för att det är sjukt lätt att bara stryka för de som vill spela mer som dig utan att det påverkar ett endaste yota. Sammtidigt som det erbjuder ett regelsystem för oss som vill ha det, utan att vi måste göra sämre rollpersoner ur rent gameplay-perspektiv för den sakens skull.
Så egentligen är det här ju en den gamla vanliga "friformsflum vs tradtrams"-diskussionen fast begränsat till en delmängd av spelreglerna =)