Nekromanti Drakar tillbaka?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Peter;n118067 said:
Varför ha spelmekanik för något som inte används i spel? Det är ju mycket lättar att bara bestämma att han är bra på poesi.
Bara för att jag inte vill ha _hela äventyr_ baserat på det betyder inte att det inte kommer att användas eller vara relevant i spel. Håll i åtanke att vi pratar ur perspektivet flaggor här. Och bara för att jag inte vill spela äventyr baserat på poesifärdigheten betyder det ju inte att nästa person som väljer att spela en poet inte vill det heller.

Jag gillar när sånt här på ett eller annat sätt är reglerat i regler eftersom det gör det enklare att avgöra skillnader i kompetens. Om jag skriver i min bakgrund "jättebra krigarpoet" och en annan skriver "köpman med stor talang för poesi", vem av oss skulle då vinna en poesi-write off? Hur bra är vi jämfört med varandra? Självfallet kan man "höfta" och "dra husregler ur röven" om det någonsin skulle bli relevant, but that ain't how I roll, yo!

Sen kan man ju göra det på olika sätt även med regler. Shadowrun (har jag för mig, det var länge sen jag lusläste de reglerna nu, och det var 2nd edition) hade dels en bunt "riktiga" färdigheter (skjuta saker, köra bil, bygga helikoptrar) och en bunt "riktiga" färdighetspoäng att spendera på dessa. Sen fanns det också "kosmetiska" färdigheter och en bunt specialpoäng, som var helt frikopplade från allt annat, som bara fick spenderas på dessa kosmetiska färdigheter (laga mat, skriva poesi, såpopera-trivia etc... man fick hitta på lite själv vill jag minnas). Det här tycker jag är ett intressant sätt att göra det på för att det är sjukt lätt att bara stryka för de som vill spela mer som dig utan att det påverkar ett endaste yota. Sammtidigt som det erbjuder ett regelsystem för oss som vill ha det, utan att vi måste göra sämre rollpersoner ur rent gameplay-perspektiv för den sakens skull.

Så egentligen är det här ju en den gamla vanliga "friformsflum vs tradtrams"-diskussionen fast begränsat till en delmängd av spelreglerna =)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Patrick Bateman;n118075 said:
men återväxten är väl närmare 0, eller hur?
Skulle inte tro det. Eftersom fler hobbyutgivare* idag försöker arbeta på ett affärsmässigt** vis lär det finnas en viss återväxt/nyrekrytering utöver åldrande 70-talister (undertecknad inräknad).


*hobby = som i att man innehar en annan primär inkomstkälla.
**affärsmässsig = som i våga ta ekonomiska risker för eventuella ekonomiska vinster.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Peter;n118067 said:
Varför ha spelmekanik för något som inte används i spel? Det är ju mycket lättar att bara bestämma att han är bra på poesi.
Jag är primärt simulationist, med en god dos dramatist. Redan uppdelningen i "riktiga färdigheter" och "sekundära färdigheter" som tydligen Shadowrun har blir fel för mig. Då kör jag hellre utan regler för huvud taget.

Jag skulle t.ex. vara intresserad av att spela en politisk intrigkampanj, där jag har en gammal ärrad krigare som svurit en ed på att aldrig dra sitt svärd mot någon igen. Så en stor del av poängen skulle läggas på att skapa den militära sidan av rollpersonen, men hela idén är att de inte skall användas. Styrkan med system som BRP, och varför jag fortfarande gillar DoD Expert, är för att det tillåter mig ha hela den bredden av rollpersoner och äventyr. DoD har aldrig varit ett nischat spel, riktat mot "monsterbashande äventyrande", för mig. Inte ens D&D är det, men DoD stödjer bättre det jag gillar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Det finns mer tillväxt i rollspelshobbyn än man kan tro. Det har jag lärt mig det senaste året när det kommit en del barn på Grottröj.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n118107 said:
Det finns mer tillväxt i rollspelshobbyn än man kan tro. Det har jag lärt mig det senaste året när det kommit en del barn på Grottröj.
Guldålderns rollspelare har helt enkelt blivit vuxna och fått barn som de försöker pådyvla sin hobby.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Rymdhamster;n117772 said:
Att utlova allt det där innan man ser hur det säljer och hur det tas emot skulle vara direkt oansvarigt av RM, tycker jag. Jag hade gärna sett några fler äventyr, eller en kortare kampanj redan från start så man hade något att verkligen sätta tänderna i och börja spela med, medan de utvärderade ifall det höll för att sattsa på.
Jag fick känslan att det inte blir mer än det de utlovade, att boxen och de 2 böckerna blir allt som kommer. Det jag menade var aldrig att allt ska komma samtidigt eller om deras produkter inte säljer ändå fortsätta ge ut men att sikta på en box + 2 böcker med ett varumärke som DoD känns lite meningslöst. Kan Symbaroum, Eon, Mutant år Noll, Mutant UA, Coriolis, Trudvang, Ensamma Vargen, Fantasy!, Western mfl så borde även DoD kunna lägga målsättningen lite högre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
ChrilleT;n118124 said:
Jag fick känslan att det inte blir mer än det de utlovade, att boxen och de 2 böckerna blir allt som kommer. Det jag menade var aldrig att allt ska komma samtidigt eller om deras produkter inte säljer ändå fortsätta ge ut men att sikta på en box + 2 böcker med ett varumärke som DoD känns lite meningslöst. Kan Symbaroum, Eon, Mutant år Noll, Mutant UA, Coriolis, Trudvang, Ensamma Vargen, Fantasy!, Western mfl så borde även DoD kunna lägga målsättningen lite högre.
Vi vet ju inget om deras interna målsättning. Att utanonsera en massa grejer offentligt innan de ens har spelet på marknaden känns lite överilat tycker jag. Plus, vem vet; de kanske vill försöka använda det här för att locka in än fler i deras onlinetjänst genom att när väl alla köpt boxen bara släppa tillägsmoduler vida den.

Det skulle så klart vara katastrof för dem, men man vet ju aldrig =)
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Patrick Bateman;n118075 said:
Jag är född i mitten av 70-talet och har många, varma minnen av Drakar och Demoner i dess olika inkarnationer. Jag skulle beskriva mig själv som en nostalgiker. Jag har spelat igenom hela MUA-kampanjen med bara lite husregler av Järnringens BRP-variant (med en viss BRP-överdos, som reslutat). Men en nyutgåva av 1987 års DoD?... Jag vet inte, jag.

Ibland får jag ett litet sug att övertala spelgänget att dra fram den gamla EDD-boxen och göra en grupp äventyrare och spela i Ereb Altor - done right. Man har trots allt lärt sig en del om både rollspelande, gruppdynamik (sociala kontraktet etc), det finns helt andra möjligheter att skapa kartor och handouts idag. Även om man inte skulle ha inramningen av flourtant och pojkrum, tror jag att spel-upplevelsen på många sätt skulle bli bättre än den var då. Nostalgins varma famn, toppat med allt rollspelande man lärt sig under åren.

Men en nyutgåva?... Av det gamla gardet gissar jag att de som inte redan har böckerna har råd att införskaffa dem via Tradera. Att hitta nya spelare är väl rätt dödfött. Inte för att DoD egentligen skulle vara sämre än andra produkter som kommit de senaste åren, men återväxten är väl närmare 0, eller hur? Jag har svårt att se vitsen med en nyutgåva och vilken funktion den skulle fylla. Jag tvivlar på att Riotminds skulle vara den producent som bäst tar till vara på gamla DoD och Ereb Altor. Jag är rädd att det kommer ligga för långt från originalet för att tilltala de inbitna nostalgikerna men ändå inte vara tillräckligt progressivt för att tjusa de som vill äventyra i Ereb Altor med uppdaterade regler. Så...varför? Även om jag blev eld och lågor över MUA en gång i tiden och började spela rollspel igen efter 10 års uppehåll, känns det här väldigt "meh". Eller så är det kanske så enkelt att jag är mest orolig för att återse en gammal ungdomskärlek och se att hon inte åldrats så väl.

Att däremot göra en mer omfattande "renovering" som föreslagits med Demonfurstar och Drakryttare, låter intressant. Ta valda delar av systemet och behålla känslan från det gamla spelet, kanske med en twist. Tummen upp på det!

PS. Om jag ändå skulle backa kickstarten? Med 95% sannolikhet. =)
Slår du det med en T100 eller gör du om det till 19 på en T20? :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Demodog;n116512 said:
Har ni sett på FB att Riotminds hintat om att gamla drakar skulle va på väg tillbaka? Vågar man spekulera..

Tyvärr tycker jag att Riotminds missar en stor möjlighet för sina gamla DoD fans, att ge ut ett samlat verk av de gamla regelmodulerna. Jag hade gärna sett en maffig bok/böcker med nya och gamla illustrationer som samlar regelmekaniken från DoD-Expert-Gigant. Det hade varit en produkt för de gamla fansen att köpa,vilka jag tror är de enda som är intresserade.

Sen förstår jag inte riktigt varför den här tråden tilläts spåra ur fullständigt och handla om att skapa ett alternativt nytt rollspel med snarlika attribut som DoD?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
PAX;n118488 said:
Sen förstår jag inte riktigt varför den här tråden tilläts spåra ur fullständigt och handla om att skapa ett nytt rollspel?
För att det ligger i allmänhetens intresse!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n118488 said:
Sen förstår jag inte riktigt varför den här tråden tilläts spåra ur fullständigt och handla om att skapa ett nytt rollspel?
Moderatorn svarar:

Det är inte ett regelbrott att göra trådar om att skapa ett nytt rollspel. :cool:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
En kvick moderator kunde väl brutit ut den diskutionen i så fall. Med tanke på hur snabba ni är när andra saker glider från ämnet. Åter till ämnet...

Ska bli intressant hur detta nya Drakar och Demoner kommer att se ut. Kan mycket väl tänka mig att köpa ett exemplar så här 30 år efteråt. Om 10 år till är sonen kanske redo för lite lättsam fantasyrollspelande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n118511 said:
En kvick moderator kunde väl brutit ut den diskutionen i så fall. Med tanke på hur snabba ni är när andra saker glider från ämnet.
Det här är vB5. Det är ett härk att bryta ut diskussioner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Ärligt talat, jag föreslår att även Solvebring läggs till i den här arbetsgruppen för att förse er med bildmaterial (om ni kan övertyga honom om att han har tid). Det här kanske inte är den stil alla här vill se i "sitt" nya drakar och demoner, men för mig är det här precis spot on:





Efter att ha funderat på det så ingår han i alla fall i mitt dreamteam.

Edit: Solvebring Arts
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Galet, mer pepp på "Demonfurstar och Drakriddare" än "Drakar och demoner".

Om jag skall vara ärlig lider rollspelssverige av för mycket nostalgi. Jag vill se nya spel och nya idéer.
 

Delanoir

Veteran
Joined
25 Nov 2008
Messages
17
Location
Helsingborg
En fråga för de mer initierade: vad är det som gör RQ6 till ett så bra spel? En regelbok på 400 sidor är definitivt alldeles för mycket för min smak, men när det talas om att koka ner det till 64 sidor eller så låter det betydligt mer behändigt. Men vad i (kärn)regelrna är det som förändrats/förbättrats? Ta strid till exempel - hur fungerar det jämfört med äldre BRP-versioner? Den pingpong-effekt som lätt kan uppstå där vill jag gärna undvika om det går, och därför nyfiken på olika vägar att åtgärda det (i detta fallet, just inom BRP kanske bör tilläggas. Att det finns olika sorters stridssystem i olika spel är jag medveten om...)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Delanoir;n119232 said:
Ta strid till exempel - hur fungerar det jämfört med äldre BRP-versioner? Den pingpong-effekt som lätt kan uppstå där vill jag gärna undvika om det går, och därför nyfiken på olika vägar att åtgärda det (i detta fallet, just inom BRP kanske bör tilläggas.
Jag vill minnas att Pendragonslag nämndes i den här tråden. Det är något som kommer från spelet Pendragon och går alltså ut på att när två personer slåss mot varandra så slår båda sina attackslag sammtidigt, och istället för att dessutom slå varsit försvarsslag så jämför man istället attackslagen direkt. Om båda missar så händer inget. Om en träffar och en missar så får den som träffade in en attack på motståndaren (och slår för skada, etc...). Om båda träffar så är det den som slog högst (men fortfarande under sin färdighet) som är den som får in en attack på motståndaren.

Sålånga hamnar man inte i situationen "jag träffar! Men jag parrerar. Jag träffar! Men jag parerar. Jag träffar! Men jag parerar".

Många på det här forumet (som gillar BRP) tycker att det är guds gåva till mänskligheten.
 
Top