Nekromanti Drakar tillbaka?

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Har ni sett på FB att Riotminds hintat om att gamla drakar skulle va på väg tillbaka? Vågar man spekulera..
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ingen aning om vad Riotminds hittat på. När de hintade om att de skulle trycka böcker igen häromsistens så blev det den här Art of Trudvang-boken. Ingenting av det de gjort eller sagt tidigare tyder på att de är speciellt intresserade av att trycka böcker mer än i undantagsfall så jag skulle bli förvånad om det handlade om gamla Drakargrejer (alternativt nya i gammal tappning) i just tryckt format. Men vi får väl vänta och se helt enkelt. Kanske de gör en satsning på POD till slut? Vill minnas att de skrev någon kommentar på Facebook om att de skulle åtminstone fundera på det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Det tycker jag väl att man ska.

Kommer det ut på något på papper tror jag det kommer sälja ganska bra nästan oavsett vad det är. Kommer bli intressant att se om det är i princip ett nytryck, eller om de gör lite som med Starter Set till D&D 4 och förpackar ett nytt spel i ett gammalt omslag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vet inget alls, men det vore trevligt med en ny version i tryck. Gärna en helt ny version som ändå ser tillbaka till spelets historia.

En nystart.
Lite som D&D5 var det, kanske.

Om man får drömma.

Drakar och Demoner behövs. Och då menar jag inte som Trudvang (det tycker jag ska bli ett eget, nischat, spel).

Utan som det där stora generiska fantasy-rollspelet. Som man kan fylla med massor av olika berättelser och världar.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Men Arfert, ett enkelt och billigt nytryck/uppfräschning av Drakar skulle ju vara en riktigt tuff konkurrent till Fantasy!, det är väl inget att drömma om för din del? ;)

Annars tror jag också att ett nytt Drakar som är enkelt, inte har någon spelvärld och är hyfsat billigt att köpa skulle sälja riktigt bra. Rakt upp i toppen på SFbokhandelns topplista. Och har också länge känt att det behövs ett Drakar och Demoner som inte är Trudvang, för det har blivit ett eget spel vid det här laget.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Spännande rykte.

Själv hoppas jag på en varsam tolkning av DoD 1984, med ett vettigt stridssystem och ett intressant magissystem. Utan värld, bara generisk skogs-fantasy.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men Arfert, ett enkelt och billigt nytryck/uppfräschning av Drakar skulle ju vara en riktigt tuff konkurrent till Fantasy!, det är väl inget att drömma om för din del? ;)
Det skulle säkert vara ett problem för Fantasy! ...fast det kommer inte att hända, tror att RM är för kära i sitt egna Trudvang. Kanske om DoD licenserades ut till nån annan, som Fria Ligan. Fast de skulle säkert göra nåt hippiespel av det... ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Arfert;n116539 said:
Fast de skulle säkert göra nåt hippiespel av det... ;)
Fast de har ju faktiskt gjort rollspelshistoriens smartaste, snyggaste remake någonsin. Mutant År Noll. Om någon kan göra DoD rätt, så är det väl Fria Ligan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Annars tror jag också att ett nytt Drakar som är enkelt, inte har någon spelvärld och är hyfsat billigt att köpa skulle sälja riktigt bra. Rakt upp i toppen på SFbokhandelns topplista. Och har också länge känt att det behövs ett Drakar och Demoner som inte är Trudvang, för det har blivit ett eget spel vid det här laget.
Jag skulle älska att göra ett nytt DoD. Som dessutom skulle vara kompatibelt till allt Äventyrsspel gjorde. Alltså en modern version av BRP, strömlinjeformat för en ny tid.

Men då skulle jag vara tvungen att crowdfunda det ordentligt, så vi har råd med sjukt bra artwork mm.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Ja det hade jag med velat göra :) jag hade nog inte ändrat så mycket mer än låtit alla skills baseras på två egenskaper istället för en och möjligen slängt ut storlek till förmån för perception. Och slängt in träffområden från expert, men inte bakgrundspoäng. Lite nya illustrationer till det kryddat med piratankor och svartnissar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Skarpskytten;n116541 said:
Fast de har ju faktiskt gjort rollspelshistoriens smartaste, snyggaste remake någonsin. Mutant År Noll. Om någon kan göra DoD rätt, så är det väl Fria Ligan.
Pfff!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
För ungefär ett halvår sedan nämnde Theo på Riotminds något om ett mer nybörjarvänligt DoD. En "lättviktsversion" av reglerna som skulle kunna locka nya in i hobbyn innan man började med "tröga" Trudvang. Troligast är det detta som är på gång men kanske är det något helt annat. Spännande skall det i alla fall bli att se...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fast de har ju faktiskt gjort rollspelshistoriens smartaste, snyggaste remake någonsin. Mutant År Noll. Om någon kan göra DoD rätt, så är det väl Fria Ligan.
Det hade säkert blivit ett utmärkt spel, men det hade inte blivit Drakar och Demoner. Inte det jag vill ha i alla fall. Om de gjorde spelet enligt sina vanliga preferenser.

FL är bäst på nischade spel, som t.ex. Mutant År Noll. I alla fall de jag sett från dem hittills. De har alla just varit rätt nischade. Jag ser ett nytt Drakar och Demoner som betydligt "öppnare".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För ungefär ett halvår sedan nämnde Theo på Riotminds något om ett mer nybörjarvänligt DoD. En "lättviktsversion" av reglerna som skulle kunna locka nya in i hobbyn innan man började med "tröga" Trudvang. Troligast är det detta som är på gång men kanske är det något helt annat. Spännande skall det i alla fall bli att se...
Ja, en tryckt men ”enkel” startbox, som sen även kan innehålla en kod med ett halvårs prenumeration på RMs digitala lösning, för dem som vill testa det. Så skulle jag göra om jag var RM.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n116520 said:
Drakar och Demoner behövs. Och då menar jag inte som Trudvang (det tycker jag ska bli ett eget, nischat, spel).

Utan som det där stora generiska fantasy-rollspelet. Som man kan fylla med massor av olika berättelser och världar.
Du menar som, precis vad Eon är?

Själv känner jag att den svenska marknaden är groteskt bloatad vad gäller tradfantasyrollspel, och att det sista vi behöver är ännu fler.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Det behövs alltid fler spel :)

Tror inte att många yngre känner som jag, men skulle de ge ut boxen med DoDExpert så skulle jag inte kunna stå emot.
Tyvärr tror jag bara att det blir en ny variantpå deras webbspel.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag skulle bli väldigt glad om dem gav ut en nybörjarvariant på DoD eller kanske DoDexpert fast lite mindre kludd när man ska göra rollpersonen och ändra stridssystemet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir;n116617 said:
Du menar som, precis vad Eon är?
Är det något du tycker att Eon inte är? För det senaste året har du presenterat det som det bästa alternativet för Sword & Sorcery, Grisodling, Episka hjältesagot, intrigspel bland makteliten etc etc.

Och att kalla ett spel utan magiregler för "generisk fantasy" känns ganska falskt tbh.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Nej snälla säg inte att det är Trudavang light för nybörjare, då är det bara taskigt att lägga ut en bild på gamla drakar :-( Nej 87-ans version kanske med nya illustrationer? Eller bara nytryck av den som den är... lite som att köpa en nytillverkad Volvo 240
 
Top