Nekromanti Drakar tillbaka?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det här är ett återkommande favoritämne på detta forum: hur göra ett nytt DoD på rätt sätt? Eftersom jag är gammal och nostalgisk kan jag inte låta bli.

Det mesta här är redan sagt i tråden, så jag lånar hejvilt, och sammanställer min förhoppning:

- Ett habilt, traddigt, lagom krunchigt regelsystem (någonstans mitt emellan Fantasy! och Eon).
- Kompatibilitet med gammalt material (gärna expertvarianten, dvs grundegenskaper 3-18, slå t20 under värde, kp, mm).
- Standardfantasy utan bundlad värld (till skillnad från många av de andra, dvs, Trudvang, Symbaroum, Saga, Eon).
- Någon form av öppenhet kring varumärket. Kanske inte public domain, men varför inte låta andra släppa material med varumärket påklistrat, typ?
- Låda med skön känsla.
- Gärna blanda in några av dem som var inblandade i Äventyrsspels versioner på något sätt i processen, för känsla, kvalitet och kontinuitet.
- Kanske stöd av någon form av webbtjänst. Men spelet måste absolut stå på egna ben.
- En aktiv och gärna bevisat levererande utgivare.
- Ordentliga konverteringsregler fram och tillbaka till hela kopplet andra svenska spel.
?- Bra produktion med bra illustrationer och layout - men framförallt riktigt bra kvalitet textmässigt.
- Det allra viktigaste är svårast att ta på: riktig spelbarhet och spelglädje.

Kommer RM att göra något av/allt detta? Skulle nog kunna hoppas på allt utom det som handlar om öppenhet mot andra spel och utgivare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
Om någon kan göra DoD rätt, så är det väl Fria Ligan.



Typ Svavelvinter?
Svavelvinter är ett bra spel. Men så mycket med DoD att göra har det inte, trots geografin och ursprunget. Helt annan känsla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
- Ett habilt, traddigt, lagom krunchigt regelsystem (någonstans mitt emellan Fantasy! och Eon).
- Kompatibilitet med gammalt material (gärna expertvarianten, dvs grundegenskaper 3-18, slå t20 under värde, kp, mm).
- Standardfantasy utan bundlad värld (till skillnad från många av de andra, dvs, Trudvang, Symbaroum, Saga, Eon).
- Någon form av öppenhet kring varumärket. Kanske inte public domain, men varför inte låta andra släppa material med varumärket påklistrat, typ?
- Låda med skön känsla.
- Gärna blanda in några av dem som var inblandade i Äventyrsspels versioner på något sätt i processen, för känsla, kvalitet och kontinuitet.
- Kanske stöd av någon form av webbtjänst. Men spelet måste absolut stå på egna ben.
- En aktiv och gärna bevisat levererande utgivare.
- Ordentliga konverteringsregler fram och tillbaka till hela kopplet andra svenska spel.
?- Bra produktion med bra illustrationer och layout - men framförallt riktigt bra kvalitet textmässigt.
- Det allra viktigaste är svårast att ta på: riktig spelbarhet och spelglädje.
Exakt så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
hakanlo;n116778 said:
Det mesta här är redan sagt i tråden, så jag lånar hejvilt, och sammanställer min förhoppning:
Jag kan inte komma på något jag skulle vilja lägga till eller ta ifrån din lista, utan jag tycker den träffar mitt i prick. Frågan är vem i dagens sverige som skulle kunna skapa något som skulle passa in på den.

Rent spontant känner jag att det enda som ens skulle träffa i närheten skulle vara ett joint venture mellan Arfert, Krank, Robert Jonsson, Chrull och Dante.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Björn Wärmedal;n116781 said:
Typ Svavelvinter?
Förhoppningsvis inte. Det är ju ett helt annat sorts spel (som jag aldrig fick att fungera, dessutom, men det är en annan diskussion, och det var kanske mig och inte spelet det var fel på).

Jag nämnde Fria Ligan för att jag tycker att de gör smarta, genomtänkta och snygga spel. Jag vet inte alls vad Riotminds gör, om något alls.

I övrigt har jag inget att lägga till; Bigmarco skrev det bra och hakanlo lista skriver jag under på (personligen skulle jag föredra t100).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Rymdhamster;n116787 said:
ett joint venture mellan Arfert, Krank, Robert Jonsson, Chrull och Dante.
Ah, uppackade av Krille förståss, för att hålla ett öga på sannolikheterna.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Ymir;n116681 said:
Fast det är ju det de inte har. Hälften av Sveriges rollspel verkar knappast spelas av någon. Jag har tex aldrig hört ett ord om hur Ensamma vargen-rollspelet faktiskt är, än mindre mött någon som faktiskt spelat det, och då är det ändå en påkostad och snygg produktion.
Samma sak här. Jag köpte förstås EV men har hört väldigt lite om spelet. Detsamma gäler nyversionen av Skuggornas Mästare. Spelas det överhuvudtaget? Nya reglerna är onödigt tillkrånglade. Det gamla systemet fungerade smidigare men var förstås inte lika utbyggt som den nya versionen.

Ännu ett nytt Drakar & demoner känns onödigt för min del. Det finns flera fantasyrollspel redan som mer än väl stillar fantasyhungern. Trudvang äger jag, både den äldre och den senaste jubileumsutgåvan. Tyvärr har jag inte fått tillfälle att spela än men jag gillar världen, John Bauer-känslan i miljön mm.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,604
Location
Rissne
Arfert;n116790 said:
Deal me in. :)

Mig med. Inte för att jag riktigt ser vilken av komponenterna jag var tänkt att bidra med. Det är inte som att det krävs en person som sitter och säger att allt borde släppas via creative commons eller så; antingen gör man det eller så gör man det inte. Och andra kan layout etc. bättre. Och jag kan inte rita. Och jag gillar inte fantasy.

Men jag skulle givetvis ändå gärna vara med, om inte annat för det trevliga sällskapet samt att det faktiskt vore hemskt trevligt att ha jobbat med sveriges fortfarande starkaste rollspels-varumärke... =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,456
Skoj ide

Vilken typ av fantasy? Det finns ju alternativ..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
krank;n116797 said:
Inte för att jag riktigt ser vilken av komponenterna jag var tänkt att bidra med.
Tillsammans med Arfert skulle du se till att reglerna in skenar iväg fullständigt. Ditt specifika bidrag (i den mission impossible-inspirerade historia jag spelar upp för mitt inre öga) skulle vara att se till att det finns ett fokus både i arbetet och spelet, men kanske framför allt att hålla ett öga på detaljerna; att se till att allt passar ihop, hänger ihop och överlag är så rimliga som är möjligt i fantasy. Jag tänker också att ditt ogillande av fantasy skulle se till att alla de fantasy-tropes som ändå hör hemma i DoD i alla fall granskas noga och kritiskt så att inget allt för sunkigt slinker med av gammal vana eller bara farten (jag tror alla i det här gänget vill undvika sånt, men ibland kan man ju bli både fart- och hemmablind) samt tillföra ett annorlunda perspektiv som jag tror skulle resultera i en del fräscha och intressanta ideer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Rymdhamster;n116806 said:
Tillsammans med Arfert skulle du se till att reglerna in skenar iväg fullständigt. Ditt specifika bidrag (i den mission impossible-inspirerade historia jag spelar upp för mitt inre öga) skulle vara att se till att det finns ett fokus både i arbetet och spelet, men kanske framför allt att hålla ett öga på detaljerna; att se till att allt passar ihop, hänger ihop och överlag är så rimliga som är möjligt i fantasy. Jag tänker också att ditt ogillande av fantasy skulle se till att alla de fantasy-tropes som ändå hör hemma i DoD i alla fall granskas noga och kritiskt så att inget allt för sunkigt slinker med av gammal vana eller bara farten (jag tror alla i det här gänget vill undvika sånt, men ibland kan man ju bli både fart- och hemmablind) samt tillföra ett annorlunda perspektiv som jag tror skulle resultera i en del fräscha och intressanta ideer.
Och dessutom krokar! Massor och massor av krokar!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har försökt skriva i den här tråden typ 5 gånger, men jag kan inte komma på vad jag vill att Drakar och Demoner ska vara riktigt. Utom kanske att vara det spel som omslagen och baksidestexten på DoD91 gav sken av. Ett spel där man färdas med någon sedan förgörelsen av en ond magikers svarta torn, är omringad av fiendehärar, ser ut som Elric på ett omkullvält Castle Greyskull och blåser i ett magiskt horn för att locka till sig sina riddrakar. Skulle man kunna få det spelet nån gång eller? För jag har fan väntat 25 år snart.

Eller Chronopia igen, med regelmotor av nån hippie, det skulle gå bra det med.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
krank;n116797 said:
Mig med. Inte för att jag riktigt ser vilken av komponenterna jag var tänkt att bidra med. [...] Men jag skulle givetvis ändå gärna vara med, om inte annat för det trevliga sällskapet samt att det faktiskt vore hemskt trevligt att ha jobbat med sveriges fortfarande starkaste rollspels-varumärke... =)
Ibland känner jag att jag aldrig behöver posta något inlägg någonsin mer. Jag kan bara säga åt krank att göra det åt mig. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag skrev vad jag trodde på Spelbloggen: Ereb Altor på väg tillbaka?

Kort och gott, gå till Patent- och registreringsverket, välj Svensk Varumärkesdatabas. Sök sedan på Ereb Altor. Då kommer resultatet upp som säger att Riotminds har registrerat varumärket Ereb Altor på tre punkter. Så jag tror att utannonseringen har med det att göra, men jag har ingen insyn i Riotminds så jag vet inte om det är sant. Det känns dock som ett rimligt antagande
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Det är ganska kul att följa allt det här.
Jag har aldrig spelat Drakar och Demoner så nu kanske jag får en chans att bekanta mig med det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,456
Robert Jonsson;n116840 said:
Jag skrev vad jag trodde på Spelbloggen: Ereb Altor på väg tillbaka?

Kort och gott, gå till Patent- och registreringsverket, välj Svensk Varumärkesdatabas. Sök sedan på Ereb Altor. Då kommer resultatet upp som säger att Riotminds har registrerat varumärket Ereb Altor på tre punkter. Så jag tror att utannonseringen har med det att göra, men jag har ingen insyn i Riotminds så jag vet inte om det är sant. Det känns dock som ett rimligt antagande
Om detta är riktigt så är det väl isf inte mycket mer än själva namnet som överlever? Som jag förstår det är upphovsrättssituationen för det material som producerades ganska luddig
 
Top