Nekromanti Drakar tillbaka?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Måns;n120952 said:
Inte bara "Meh! Alver på strutsar? Kan man ju inte ha!!!"
Jag tror de flesta i kategori ett inte ens vet om att det finns en Drakar och Demoner som har alver på strutsar :wink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Peter;n120938 said:
Jag har börjat skriva lite. egentligen baserat på de kortare reglerna i Age of Shadow. Det blir ju en hel del frågetecken:

Yrken?
Besvärjelsefärdigheter eller en magifärdighet? (Sorcery och Divine magic ryker förstås)
Jag skulle också ta bort STO. Misstänker att det kommer att komma ytterligare förenklingar.
Jag skulle rekommendera att köra traditioner/grimoires som i Legend/RQ6: en magifärdighet som täcker en grupp relaterade besvärjelser. Eventuellt kanske inte en del besvärjelser dyker upp förrän på högre färdighetsvärden i magifärdigheten (alternativt att den relaterade organisationen har flera olika magifärdigheter, och inte lär ut de mer komplicerade förrän man kommit upp sig en bit).

Man kanske har Björntotemets Förbund som innehåller tillkalla björn, tala med björn, kontrollera björn, björnhamn, jättestark, och raseri. Eldspakten kan ha ljus, eldshand, eldklot, eldskydd, och frammana salamander på sin introduktionsnivå, och teleportera genom eld, frammana ifret, och explosion på sin avancerade nivå.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Feuflux;n120949 said:
Ibland tänker jag att det finns två typer av rollspelare. De som skaffar ett spel och sen spelar det, t.ex. DoD och sen spelar de inga andra spel, besöker inga forum och pratar inte så mycket runtomkring spelandet. De bara spelar. (Mööööjligtvis kollar spelledaren på speltillverkarens officiella forum.)
Sen har vi kategori två, som testar femtioelva spel, lägger mer tid på att prata om rollspel än att spela rollspel och som hänger på forum.

Kategori två står för 99% av gnället och 99% av forumnärvaron. Självklart verkar DoD mindre populärt än verkligheten om man bara kollar här.

Snabb teori en lördag eftermiddag.
Sant... det är något som jag också har mer eller mindre gissat att det kanske är så... men eftersom det är svårt att faktiskt veta så kan man ju bara anta grejer. Men ja, jag håller med dig mer eller mindre på vad du säger.

Tror att jag är lite av en unik person dock när det gäller grupperna du sätter upp. För jag tror att jag har en fot i grupp ett, och en fot i grupp två. Jag har ju inte spelat så himla många olika rollspel (under 10 olika, och då räknar jag flera versioner från ett rollspel, t.ex DoD, som en grej), och endast två av dom har jag spelat väldigt mycket... där är visserligen några andra rollspel som jag skulle vilja spela mer än vad jag gjort (Mech Warrior, Warhammer 40K, Warhammer Fantasy, och Mutant Chronicles)... men generelt så har de jag spelat med inte varit intresserade av dessa så mycket (min orginalgrupp), eller så har vi helt enkelt inte kommit till det än där vi går utanför vad vi spelar nu (min nuvarande spelgrupp), vilket betyder att mitt DoD och Eon spelande representerar någonstans över 95% av allt mitt rollspelande.

Men sen, vad jag vet i alla fall, så är jag också den enda i min orginal grupp (men även min nuvarande grupp) som frekventerar, och hänger på, något som en rollspelssida... och/eller snackar om rollspel på nätet överhuvudtaget... även om det var via denna sida som jag hittade min nuvarande spelgrupp (för att den gruppens SL sökte folk via denna sida, dock så är han inte här så mycket sedan dess).

Så jag är, som jag sa, lite av ett unikt fall... ett gränsfall. Undantaget som bekräftar reglen kanske? XD
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Ett lustigt sammanträffande då jag nyligen hoppade på en nystartad DoD-kampanj med lite folk som, till skillnad från mig, inte är så mycket för moderna spel. Nostalgi på rätt sätt har helt klart en funktion för mig då det ger utlopp för något helt annat än när jag spenderat min tid med Burning Wheel, Fate, etc.

Jag hoppas de kan skapa en bra grund för en nystart som passar både nya och erfarna spelare, då det oftast blivit att spela mixar av DoD 91 (framförallt köpsystemet för karaktärer) och DoD Expert när det begav sig. Enbart grundversionen är lite väl avskalad för min del, även om man såklart säkerligen kan använda de gamla supplementen även framöver innan de fått ut nya versioner.

Feuflux;n120949 said:
Ibland tänker jag att det finns två typer av rollspelare. De som skaffar ett spel och sen spelar det, t.ex. DoD och sen spelar de inga andra spel, besöker inga forum och pratar inte så mycket runtomkring spelandet. De bara spelar. (Mööööjligtvis kollar spelledaren på speltillverkarens officiella forum.)
Sen har vi kategori två, som testar femtioelva spel, lägger mer tid på att prata om rollspel än att spela rollspel och som hänger på forum.

Kategori två står för 99% av gnället och 99% av forumnärvaron. Självklart verkar DoD mindre populärt än verkligheten om man bara kollar här.

Snabb teori en lördag eftermiddag.
Det skulle jag säga är en rätt träffsäker analys. Nu är visserligen mitt konto nytt här men spenderade många år på förra forumet och det känns bekant. Dock får man nog säga att liknande fenomen gäller för de flesta nördämnen på sina respektive forum för de inbitna.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag har också börjat med samma sak, med OpenQuest 1, men kom aldrig så långt. Annat kom emellan. Borde väl rimligtvis heta OpenDrakar på svenska, även om jag arbetat med OpenQuest SE som arbetsnamn. Gillar inte beämningen battle magic, som kanske kan heta kraftord och örtkonst. Så har vi sorcery som med fördel på svenska kan heta trolldom eller trollkonst, och divine magic som väl får bli... gudomlig magi kanske, gudagåvor, eller något annat smart.

h
Peter;n120938 said:
Jag har börjat skriva lite. egentligen baserat på de kortare reglerna i Age of Shadow. Det blir ju en hel del frågetecken:

Yrken?
Besvärjelsefärdigheter eller en magifärdighet? (Sorcery och Divine magic ryker förstås)
Jag skulle också ta bort STO. Misstänker att det kommer att komma ytterligare förenklingar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Herr Grönstedt;n121077 said:
Jag har också börjat med samma sak, med OpenQuest 1, men kom aldrig så långt. Annat kom emellan. Borde väl rimligtvis heta OpenDrakar på svenska, även om jag arbetat med OpenQuest SE som arbetsnamn. Gillar inte beämningen battle magic, som kanske kan heta kraftord och örtkonst. Så har vi sorcery som med fördel på svenska kan heta trolldom eller trollkonst, och divine magic som väl får bli... gudomlig magi kanske, gudagåvor, eller något annat smart.

h
OQ Drakar tänkte jag. Hör gärna av dig om du har något vi kan samarbeta runt.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Peter;n121116 said:
OQ Drakar tänkte jag. Hör gärna av dig om du har något vi kan samarbeta runt.
Well, jag misstänker att jag inte kommer hinna. Om jag känner mig själv rätt så stannar det vid en god ambition...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Staffan;n120976 said:
Jag skulle rekommendera att köra traditioner/grimoires som i Legend/RQ6: en magifärdighet som täcker en grupp relaterade besvärjelser. Eventuellt kanske inte en del besvärjelser dyker upp förrän på högre färdighetsvärden i magifärdigheten (alternativt att den relaterade organisationen har flera olika magifärdigheter, och inte lär ut de mer komplicerade förrän man kommit upp sig en bit).

Man kanske har Björntotemets Förbund som innehåller tillkalla björn, tala med björn, kontrollera björn, björnhamn, jättestark, och raseri. Eldspakten kan ha ljus, eldshand, eldklot, eldskydd, och frammana salamander på sin introduktionsnivå, och teleportera genom eld, frammana ifret, och explosion på sin avancerade nivå.

Snygg mekanik men lite för komplext tror jag. Både DoD och OQ har enklare magisystem. Jag väger mellan de två, alltså antingen:
- Varje besvärjelse är en unik färdighet a la DoD (men nerfar detta Trollkarlar?)
- En färdighet för att trolla (Battle Magic - kanske "Besvärja") och man får välja sex svårighetsgrader besvärjelser från start.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Peter;n120938 said:
Jag har börjat skriva lite. egentligen baserat på de kortare reglerna i Age of Shadow. Det blir ju en hel del frågetecken:

Yrken?
Besvärjelsefärdigheter eller en magifärdighet? (Sorcery och Divine magic ryker förstås)
Jag skulle också ta bort STO. Misstänker att det kommer att komma ytterligare förenklingar.


Klar snart? :)

Eller hur går det?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
CapnZapp;n126801 said:
Jag förstår att du mycket hellre pratar om Eon än Drakar, men snälla, ta diskussionen i en egen tråd.
Och om du tycker att det är något fel med ett inlägg meddelar du moderatorerna istället för att hobbymoderera.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Några nyheter om det här? Har de som backat fått en beta. Vore intressant att förstå var produkten befinner sig mellan svarta lådan och gröna lådan...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Peter;n139746 said:
Några nyheter om det här? Har de som backat fått en beta. Vore intressant att förstå var produkten befinner sig mellan svarta lådan och gröna lådan...
Inget nytt än.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Forumsnekromanti ftw. Började läsa i tråden utan att kolla datum och det blev rätt bra förvirrat..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Typiskt att man får höra om betatest bara indirekt och i efterhand.. Riotminds kommunikation verkar vara i princip 100% via facebook, och det använder jag ju inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Wait, what? En beta till backers? Har jag fått en sådan också? Var hittar man den?
 
Top