Nekromanti Drakar tillbaka?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Magnus Seter;n117555 said:
Målgruppen för detta torde inte vara inbitna rollspelare som kastar bomber och viftar med flaggor. :grin:

/Magnus
Och det var först nu jag faktiskt förstod vad du syftade på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
ChrilleT;n117678 said:
Visst hade det varit bättre med 2 äventyr som sagt ;) Men känner väl lite att ett varumärke som Drakar och Demoner är så stort så en serie med tryckta äventyr, värdsböcker, monsterböcker etc borde vara möjligt. Lite som tidigare DoD, Eon, Mutant UA och som verkar planerat till Symbaroum mm. Men förstår om de pga ekonomiska risker börjar satsa försiktigt.
Att utlova allt det där innan man ser hur det säljer och hur det tas emot skulle vara direkt oansvarigt av RM, tycker jag. Jag hade gärna sett några fler äventyr, eller en kortare kampanj redan från start så man hade något att verkligen sätta tänderna i och börja spela med, medan de utvärderade ifall det höll för att sattsa på.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Rymdhamster;n117767 said:
Och det var först nu jag faktiskt förstod vad du syftade på.
Då ligger du steget före mig för jag förstår fortfarande inte... :(
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Robert Jonsson;n117773 said:
Då ligger du steget före mig för jag förstår fortfarande inte... :(
Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Nja. Saker i OpenQuest jag inte skulle vilja se i altDoD:

-Div. stridstabeller
- STO och KAR /SIZ och CHA
- Så många, specifika och icke ävenrysrelaterade färdigheter
-färdigheter med fördjupningar

Saker från OpenQuest som är spot on:
-motståndsslagssystemet
- Major Wounds
- Grovskaliga, fasta modifikationer
- Magnitude för magi
- inga träffområden
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Nu har jag satt på Prenumerationer på den här tråden. Kan jag be alla att bara skriva sakliga och relevanta inlägg - jag vill inte få uppdateringar om nått.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Peter;n117790 said:
Nja. Saker i OpenQuest jag inte skulle vilja se i altDoD:

-Träffområden
- STO och KAR /SIZ och CHA
- Så många, specifika och icke ävenrysrelaterade färdigheter

Saker från OpenQuest som är spöt ön:
-motståndsslagssystemet
- Major Wounds
- Grovskaliga, fasta modifikationer
- Magnitude för magi
Vad är felet med KAR? En social grundegenskap tycker jag är rätt användbar. Eller vill du ta bort sådana färdigheter också och lösa allt med rollspelande?

STO fungerar ju helt annorlunda än andra grundegenskaper, så den kan nog utgå, men jag gillar något slags mer grovkornigt mått på storlek för att kunna hantera stora varelser på ett tillfredsställande sätt.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Rymdhamster;n117788 said:
...bomber som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med
*glor på Marco*
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jimmy;n117791 said:
Nu har jag satt på Prenumerationer på den här tråden. Kan jag be alla att bara skriva sakliga och relevanta inlägg - jag vill inte få uppdateringar om nått.
Absolut Jimmy, bara sakligt och relevant från och med nu!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Rymdhamster;n117788 said:
Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
DeBracy;n117809 said:
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.
Du har rätt. Det låter ju alldeles för vettigt och användbart för att vara indie.

:wink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
Om Riot kan få Nisse Gulliksson att teckna så hivar jag in en tusenlapp i Kickstartern.

EDIT: Obs, som sagt jag vet inte mer än nån annan! Så ta inga spekulationer från mig som ledtrådar till vad som komma skall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Dimfrost;n117797 said:
Vad är felet med KAR? En social grundegenskap tycker jag är rätt användbar. Eller vill du ta bort sådana färdigheter också och lösa allt med rollspelande?
Ja, i stort så. Bluffa och köpslå är OK - de kan jag se användas i spel.

Dimfrost;n117797 said:
STO fungerar ju helt annorlunda än andra grundegenskaper, så den kan nog utgå, men jag gillar något slags mer grovkornigt mått på storlek för att kunna hantera stora varelser på ett tillfredsställande sätt.
Definitivt - kanske liten, medium, stor etc som i D&D
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
DeBracy;n117809 said:
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.
Eller så betyder det att man vill ha något som är utanför äventyrets element för att få rollpersonen att kännas tredimensionell. Kanske bara är jag, men om någon använder hur jag placerat färdigheter som flaggor, så är risken stor att jag skulle bli besviken på spelsessionen.

Flaggor är bra, väldigt bra. Men att anta vad som är flaggor kan lätt bli platt fall.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Magnus Seter;n117818 said:
Om Riot kan få Nisse Gulliksson att teckna så hivar jag in en tusenlapp i Kickstartern.
Jag tycker den här tråden fullkomligt ångar av insinuationer! Nisse har alltid kunnat teckna i mina ögon!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Rymdhamster;n117788 said:
Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.
Ah. Vanliga flaggor och bomber, det är ju inga konstigheter. Jag trodde det var åsyftning till en specifik grupp personer eller en specifik händelse av något slag. Ibland ser man inte skogen för alla träd...
 
Top