Nekromanti Drakar tillbaka?

Magnus Seter;n117555 said:
Målgruppen för detta torde inte vara inbitna rollspelare som kastar bomber och viftar med flaggor. :grin:

/Magnus

Och det var först nu jag faktiskt förstod vad du syftade på.
 
ChrilleT;n117678 said:
Visst hade det varit bättre med 2 äventyr som sagt ;) Men känner väl lite att ett varumärke som Drakar och Demoner är så stort så en serie med tryckta äventyr, värdsböcker, monsterböcker etc borde vara möjligt. Lite som tidigare DoD, Eon, Mutant UA och som verkar planerat till Symbaroum mm. Men förstår om de pga ekonomiska risker börjar satsa försiktigt.

Att utlova allt det där innan man ser hur det säljer och hur det tas emot skulle vara direkt oansvarigt av RM, tycker jag. Jag hade gärna sett några fler äventyr, eller en kortare kampanj redan från start så man hade något att verkligen sätta tänderna i och börja spela med, medan de utvärderade ifall det höll för att sattsa på.
 
Rymdhamster;n117767 said:
Och det var först nu jag faktiskt förstod vad du syftade på.

Då ligger du steget före mig för jag förstår fortfarande inte... :(
 
Robert Jonsson;n117773 said:
Då ligger du steget före mig för jag förstår fortfarande inte... :(

Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.
 
Nja. Saker i OpenQuest jag inte skulle vilja se i altDoD:

-Div. stridstabeller
- STO och KAR /SIZ och CHA
- Så många, specifika och icke ävenrysrelaterade färdigheter
-färdigheter med fördjupningar

Saker från OpenQuest som är spot on:
-motståndsslagssystemet
- Major Wounds
- Grovskaliga, fasta modifikationer
- Magnitude för magi
- inga träffområden
 
Nu har jag satt på Prenumerationer på den här tråden. Kan jag be alla att bara skriva sakliga och relevanta inlägg - jag vill inte få uppdateringar om nått.
 
Peter;n117790 said:
Nja. Saker i OpenQuest jag inte skulle vilja se i altDoD:

-Träffområden
- STO och KAR /SIZ och CHA
- Så många, specifika och icke ävenrysrelaterade färdigheter

Saker från OpenQuest som är spöt ön:
-motståndsslagssystemet
- Major Wounds
- Grovskaliga, fasta modifikationer
- Magnitude för magi

Vad är felet med KAR? En social grundegenskap tycker jag är rätt användbar. Eller vill du ta bort sådana färdigheter också och lösa allt med rollspelande?

STO fungerar ju helt annorlunda än andra grundegenskaper, så den kan nog utgå, men jag gillar något slags mer grovkornigt mått på storlek för att kunna hantera stora varelser på ett tillfredsställande sätt.
 
Rymdhamster;n117788 said:
...bomber som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med

*glor på Marco*
 
Jimmy;n117791 said:
Nu har jag satt på Prenumerationer på den här tråden. Kan jag be alla att bara skriva sakliga och relevanta inlägg - jag vill inte få uppdateringar om nått.

Absolut Jimmy, bara sakligt och relevant från och med nu!
 
Rymdhamster;n117788 said:
Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.
 
DeBracy;n117809 said:
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.

Du har rätt. Det låter ju alldeles för vettigt och användbart för att vara indie.

:wink:
 
Om Riot kan få Nisse Gulliksson att teckna så hivar jag in en tusenlapp i Kickstartern.

EDIT: Obs, som sagt jag vet inte mer än nån annan! Så ta inga spekulationer från mig som ledtrådar till vad som komma skall.
 
Dimfrost;n117797 said:
Vad är felet med KAR? En social grundegenskap tycker jag är rätt användbar. Eller vill du ta bort sådana färdigheter också och lösa allt med rollspelande?

Ja, i stort så. Bluffa och köpslå är OK - de kan jag se användas i spel.

Dimfrost;n117797 said:
STO fungerar ju helt annorlunda än andra grundegenskaper, så den kan nog utgå, men jag gillar något slags mer grovkornigt mått på storlek för att kunna hantera stora varelser på ett tillfredsställande sätt.

Definitivt - kanske liten, medium, stor etc som i D&D
 
DeBracy;n117809 said:
Flaggor = signaler från en spelare till de andra om vad de vill spela om. Behöver inte vara mer hippie än att jag som spelledare noterar att du satt högt värde i Botanik för din rollperson som är krigare, och därför antagligen skulle uppskatta att ovanliga växter eller örtmedeciner eller nåt sånt figurerar en del.
Eller så betyder det att man vill ha något som är utanför äventyrets element för att få rollpersonen att kännas tredimensionell. Kanske bara är jag, men om någon använder hur jag placerat färdigheter som flaggor, så är risken stor att jag skulle bli besviken på spelsessionen.

Flaggor är bra, väldigt bra. Men att anta vad som är flaggor kan lätt bli platt fall.
 
Magnus Seter;n117818 said:
Om Riot kan få Nisse Gulliksson att teckna så hivar jag in en tusenlapp i Kickstartern.

Jag tycker den här tråden fullkomligt ångar av insinuationer! Nisse har alltid kunnat teckna i mina ögon!
 
Rymdhamster;n117788 said:
Tja, Fria Ligan pratar ju om "bomber" som är små förberedda händelser man kan släppa på rollpersonerna lite oavsett vad de pysslar med. Jag är inte helt hundra på vad flaggor innebär specifikt, men det är ju också ett ord jag hört i rollspelssammanhang. Båda hör väl mer till indie- och improvisationsspelstilarna, dvs troligen inte vad RMs DoD kommer sikta på.

Ah. Vanliga flaggor och bomber, det är ju inga konstigheter. Jag trodde det var åsyftning till en specifik grupp personer eller en specifik händelse av något slag. Ibland ser man inte skogen för alla träd...
 
Back
Top