Nekromanti Drakar tillbaka?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
ChrilleT;n117544 said:
Hade hoppats att de siktat på något mer/större än en box, en bok och ett äventyr. Men bättre än fler regelrevideringar till Trudvang iaf.
Absolut. En box, en bok och två äventyr hade varit ännu maffigare =) Men babysteps. Vi får väl se vad crowdfundern erbjuder för något. Kanske kan bli en kampanj av det hela. Frågan är om priset kommer att vara det rätta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Målgruppen för detta torde inte vara inbitna rollspelare som kastar bomber och viftar med flaggor. :grin:

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag ska ju inte hålla på och låtsas mer än vad jag vet. Jag pratade med Theo om detta för ett litet tag sedan, så jag visste att det var på gång. Jag är inte inkopplad officiellt på nått sätt, förutom som intresserat bollplank.

Så nu när de gått ut vet jag lika mycket som ni andra. :grin:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Alltså Jag som ungdom som inte har någon nostalgi till DoD, kan säga detta.
DoD är och har aldrig varit ett bra spel, ni ser på spelet genom de upplevelser ni hade med spelet då. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att spelet var bra.
Jag har jätte positiva minnen ifrån när jag spelade monopol som liten.

Så jag blir faktiskt lite sur på alla som muttrar över Riotminds hantering av licensen, För Truduvang är inte sämre än original DoD.
Det är inte bättre heller, men....


Är det något jag uppskattar med fantasy! så är det verkligen tänket att försöka fåna den gamla känslan, fast med modernare regler.

En reprint av en gammal DoD box är ju intressant för er, men det tror jag på inget plan skulle vara en intressant lösning för yngre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Lukas;n117588 said:
DoD är och har aldrig varit ett bra spel, ni ser på spelet genom de upplevelser ni hade med spelet då. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att spelet var bra.
Jag tror att de flesta här är ense med dig om spelets kvaliteter som spel betraktat.:)

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Lukas;n117588 said:
DoD är och har aldrig varit ett bra spel, ni ser på spelet genom de upplevelser ni hade med spelet då. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att spelet var bra.
Det där är lögn. Att DoD inte föll dig i smaken är inte nödvändigtvis samma sak som att det inte är bra. Jag gillar exempelvis Experts regler och tycker att de i grund och botten funkar riktigt bra. Det är stabila och roliga regler. Visst, med en del konstigheter här och där. Nån slags kombo mellan grundreglerna och expert låter klockrent (i teoring, vi får se hur utövandet blir). Om något är det spelvärlden som behöver fixas till.

Som sagt. Jag har ignen nostalgi för DoD heller. Jag råkar bara gilla det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Lukas;n117588 said:
Alltså Jag som ungdom som inte har någon nostalgi till DoD, kan säga detta.
DoD är och har aldrig varit ett bra spel, ni ser på spelet genom de upplevelser ni hade med spelet då. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att spelet var bra.
Jag har jätte positiva minnen ifrån när jag spelade monopol som liten.

Så jag blir faktiskt lite sur på alla som muttrar över Riotminds hantering av licensen, För Truduvang är inte sämre än original DoD.
Det är inte bättre heller, men....


Är det något jag uppskattar med fantasy! så är det verkligen tänket att försöka fåna den gamla känslan, fast med modernare regler.

En reprint av en gammal DoD box är ju intressant för er, men det tror jag på inget plan skulle vara en intressant lösning för yngre.
Jag håller ju egentligen med, trots att jag har den där nostalgiska känslan för DoD. Men som Dimfrost skrev tidigare: Det gäller att återskapa känslan, inte innehållet. Jag tror att det går att skapa ett spel som känns som Drakar och demoner, enligt någon definition av Drakar och demoner, men som jag ändå skulle vilja spela idag. Om det är något jag verkligen inte är intresserad av så är det en omtryckning av gammalt material.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Lukas;n117588 said:
Så jag blir faktiskt lite sur på alla som muttrar över Riotminds hantering av licensen, För Truduvang är inte sämre än original DoD.
Det är inte bättre heller, men....
Trudvang har mycket bättre värld men samtidigt oerhört mer ogenomtänkta regler (och om jag kommer ihåg rätt även okompletta sådana i den "reviderade" jubileumsutgåvan).

Sedan tycker jag att DoD + Expert minus träffområden är bättre regler än de som används i alla de andra DoD-versionerna. Att de är föråldrade och behöver skrivas om är en annan sak — .30 år har trots allt förflutet sedan dess så annat vore rätt konstigt. De är användbara i alla fall.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
nyvinter;n117603 said:
Sedan tycker jag att DoD + Expert minus träffområden är bättre regler än de som används i alla de andra DoD-versionerna. Att de är föråldrade och behöver skrivas om är en annan sak — .30 år har trots allt förflutet sedan dess så annat vore rätt konstigt. De är användbara i alla fall.
Ja hellre finputsa drakars brp regler än att skriva ett spel som ska fånga samma känsla.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag tycker att RiotMinds idé låter lovande. Trots vissa brister gillar jag klassiska Drakar och Demoner, framförallt Expert. Sedan hänger mycket på var RiotMinds menar med att ”fixas till” och ”blanda in”. Jag håller tummarna att det bli bra i alla fall. Demonfurstar och Drakryttare låter också kul och idéer verkar det ju finnas gott om. Själv kan jag tänka mig många alternativ till -furstar och -ryttare, allt beroende på vilket fokus man vill ha. Det är stor skillnad på Demonfurstar och Drakryttare jämfört med till exempel Demondyrkare och Drakdräpare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
En intressant sak i sammanhanget är att det är väldigt få drakar i de klassiska DoD-äventyren, medan det däremot fullkomligen kryllar av demoner. Den obalansen irriterar mig en smula.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Dimfrost;n117620 said:
En intressant sak i sammanhanget är att det är väldigt få drakar i de klassiska DoD-äventyren, medan det däremot fullkomligen kryllar av demoner. Den obalansen irriterar mig en smula.
Jag kräver kvotering. Varannan drakarna!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Zoth-Ya;n117607 said:
Ja hellre finputsa drakars brp regler än att skriva ett spel som ska fånga samma känsla.
Jag ska erkänna att jag däremot är mer i samma-känsla--nyare-regler-laget. Förenkla RQ6 om det ska vara BRP — vilket det antagligen måste vara för DoD — till något lättöverskådligt och enkelt. Att putsa upp något från -85 känns lite meningslöst när systemet i sig har gått framåt och utvecklats under de åren som gått.

Jag inser att göra en förenklad Burning Wheel-klon inte hade fallit alla på läppen så jag tänker inte ens föreslå det.( Även om Fantasy! skulle kunna räknas som en sådan.)

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag gillar bilden. Om det ska finnas ankor i Drakar och demoner så vill jag att de ser ut som riktiga ankor och inte som Kalle Anka.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
nyvinter;n117637 said:
Jag ska erkänna att jag däremot är mer i samma-känsla--nyare-regler-laget. Förenkla RQ6 om det ska vara BRP — vilket det antagligen måste vara för DoD — till något lättöverskådligt och enkelt. Att putsa upp något från -85 känns lite meningslöst när systemet i sig har gått framåt och utvecklats under de åren som gått.

Jag inser att göra en förenklad Burning Wheel-klon inte hade fallit alla på läppen så jag tänker inte ens föreslå det.( Även om Fantasy! skulle kunna räknas som en sådan.)

Ja så länge det blir brp så är jag nöjd. De får ju gärna banta ner rq6 eller nått liknande bara man höll det väldigt enkelt och inte hade en massa special regler. Det jag skulle tycka vara trist är om man helt gick ifrån brp helt. Då känns det inte riktigt som svensk old-school.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nån form av BRP ska det vara. Att göra en modern version är ju absolut görligt. Det är bara att se på Järn. Och T100/T20 är ju inte mer än att slå tärning. Funkar.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Rymdhamster;n117549 said:
Absolut. En box, en bok och två äventyr hade varit ännu maffigare =) Men babysteps. Vi får väl se vad crowdfundern erbjuder för något. Kanske kan bli en kampanj av det hela. Frågan är om priset kommer att vara det rätta.
Visst hade det varit bättre med 2 äventyr som sagt ;) Men känner väl lite att ett varumärke som Drakar och Demoner är så stort så en serie med tryckta äventyr, värdsböcker, monsterböcker etc borde vara möjligt. Lite som tidigare DoD, Eon, Mutant UA och som verkar planerat till Symbaroum mm. Men förstår om de pga ekonomiska risker börjar satsa försiktigt.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Magnus Seter;n117555 said:
Målgruppen för detta torde inte vara inbitna rollspelare som kastar bomber och viftar med flaggor. :grin:

/Magnus
Bang!

Snyggt.
:)
 
Top