Nekromanti Drakar tillbaka?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Ett alternativ skulle kunna vara att släppa två böcker med namnen Drakar och Demoner. En spelarbok och en spelledarbok till exempel. Vardera häften på 32-64 sidor, vad som nu är lagom.

Eller att de två böckerna heter Drakjägare och Demonfurstar, det kanske är lite mindre provokativt och därmed lite schystare, vad vet väl jag.

Drakjägare är en schyst omskrivning av "rollspelare" och att demonfurste betyder spelledare inses lätt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Givetvis borde dom ha släppt en faksimil av drakar 82 men med erratan intryckt. Övriga drakar version dräller det ju om ändå.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Anth said:
Namn som nämnts i tråden:

1. Arfert
2. Chrull
3. Dante
4. Krank
5. Krille
6. Mekanurg
7. Robert Jonsson

Om ett par av dessa tackar nej har ni en grupp på fem personer.
Dilandau / Gorillotaur / Magnus Edlund / Piruett-Magnus?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Eksem;n117437 said:
Alltså jag är egentligen ganska pepp, en klon på DoD2 har ju legat på önskelistan ett tag, så en tweak på DoD3 låter ju inte dumt alls; men ändå ligger just nostalgigrejjen som en våt filt över alltihop. Det kanske låter skevt från nån som dedikerat sig till rollspelshistoria, men jag hävdar att värdet i att återbesöka gamla grejjer är att försöka finna det faktiska värdet hos dem, INTE nostalgi. Jag vill se den här produkten för dess egna meriter, inte för att jag saknar stenciler och äckliga pojkrum.
Ja, vad jag tycker att man bör satsa på är att återskapa känslan, inte det faktiska innehållet. Destillera det som en gång i tiden (åtminstone i våra minnen) gjorde DoD bra, och återskapa det med moderna medel.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Rymdhamster;n117396 said:
Så de gör typ nästan en ren OSR-grej rakt av för DoD, och de släpper det som fysiskt spel (eller ja, vi får väl se hur kickstartern går). Ärligt talat så känner jag mig inte besviken alls.Jag är ju förvisso lite orolig för kvaliten, men överlag känner jag mig försiktigt positiv till vad de pratar om. Frågan är dock om de håller sig till ungefär den gamla stilen (vilket jag skulle vilja) eller om de fläskar på med färgtryck och hårdpärmar och massa bös (vilket jag inte vill).
Jag är dessutom lite orolig för att de väljer att titta på Expert och '91 för reviderade regler och inte på var BRP är nu. Jag vill hoppas att de gör en riktig uppdatering av systemet men det där känns lite som fel väg.

chrull : det folk har efterfrågat är en nostalgisk känsla och möjligtvis yta. Kombinerat med ett modernt BRP i botten så att man slipper frågor som "var reglerna verkligen så här dåliga?"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
anth;n117445 said:
Om ett par av dessa tackar nej
From my cold, dead hands...

Med vilket jag då vill säga att den enda risken att jag tackar nej är om jag blir ombedd att göra det, typ. Framför allt givet vilka andra storheter som står på listan; jag har ju velat göra något med flera av dem i flera år men det har inte blivit av att jag försökt styra upp det...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
nyvinter;n117458 said:
Jag är dessutom lite orolig för att de väljer att titta på Expert och '91 för reviderade regler och inte på var BRP är nu. Jag vill hoppas att de gör en riktig uppdatering av systemet men det där känns lite som fel väg.
Där håller jag förvisso inte riktigt med =)

nyvinter;n117458 said:
chrull : det folk har efterfrågat är en nostalgisk känsla och möjligtvis yta. Kombinerat med ett modernt BRP i botten så att man slipper frågor som "var reglerna verkligen så här dåliga?"
Jag efterfrågar inte en nostalgisk känsla utan reglerna, fast lite tillfixade. Jag spelade gam-DoD första gången sent 2000-tal.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert;n117418 said:
Sätt ihop en arbetsgrupp på max 5 personer till att börja med.
krank;n117461 said:
den enda risken att jag tackar nej är om jag blir ombedd att göra det, typ. Framför allt givet vilka andra storheter som står på listan; jag har ju velat göra något med flera av dem i flera år men det har inte blivit av att jag försökt styra upp det...
Dimfrost;n117463 said:
Jag är gärna med, förstås. :) Rekommenderar också Magnus enl. Avatarex förslag.
Eftersom ingen annan lyfter ett lillfinger skickar jag iväg en PM-förfrågan till Arfert, Chrull, Dante, Dimfrost, Gorillotaur, Krank, Krille, Mekanurg, Robert Jonsson.
Så får vi väl se hur mycket intresse det finns att göra. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
anth;n117469 said:
Eftersom ingen annan lyfter ett lillfinger skickar jag iväg en PM-förfrågan till Arfert, Chrull, Dante, Dimfrost, Gorillotaur, Krank, Krille, Mekanurg, Robert Jonsson.
Så får vi väl se hur mycket intresse det finns att göra. :)
Ser ut som vi har en projektledare i alla fall. ;)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Gillar hur trådens ämne kom att handla om något helt annat med en verklig känsla om angelägenhet.
Kreativitet. Jag backar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, vad jag tycker att man bör satsa på är att återskapa känslan, inte det faktiska innehållet. Destillera det som en gång i tiden (åtminstone i våra minnen) gjorde DoD bra, och återskapa det med moderna medel.
Det är en bra utgångspunkt. Det var den jag hade när jag skrev Fantasy! (hej Tunnels & Trolls!), fast i det här fallet ska man nog tänka D100 (eller D20) för att det är en del av den "svenska" känslan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Arfert;n117492 said:
Det är en bra utgångspunkt. Det var den jag hade när jag skrev Fantasy! (hej Tunnels & Trolls!), fast i det här fallet ska man nog tänka D100 (eller D20) för att det är en del av den "svenska" känslan.
Ja, det känns som att vi redan har någon (RM) som försöker återskapa innehållet, så det känns som en onödig väg att gå (om man inte gör det enbart för att bråka =).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Arfert;n117518 said:
Tror det blir bättre om man vänder namnet, så det blir lite mer olikt. Och att spelet innehåller demonfurstar och drakar man kan rida på. :)
Kan bara nicka instämmande åt detta.

Edit: Det var för övrigt lite av mitt pet peeve med gamla DoD. Visst fanns det drakar och demoner, men det var så sällan de verkligen dök upp. Skulle man döpt spelet efter vad som förekom borde det var varit Alver, dvärgar och Orcher.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Robert Jonsson;n117522 said:
Det var för övrigt lite av mitt pet peeve med gamla DoD. Visst fanns det drakar och demoner, men det var så sällan de verkligen dök upp. Skulle man döpt spelet efter vad som förekom borde det var varit Alver, dvärgar och Orcher.
Ja! Det var utgångspunkten för mitt spånande kring det här: vad som skulle hända om man skrev ett DoD som verkligen handlade om drakar och demoner.

Arferts logga är för övrigt väldigt snygg, men känns den inte mer 70-tal och gamla D&D än 80-tals-DoD? Jag kan förstås också vara ute och cykla. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
För mig tänkte jag direkt tillbaka på DoD 2.0, 2.1 och 3.0 med sin röda, mjuka font.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Men den var ändå inte riktigt lika enkel i och med dess vita innerkontur. Det är det som gör det för mig.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Hade hoppats att de siktat på något mer/större än en box, en bok och ett äventyr. Men bättre än fler regelrevideringar till Trudvang iaf.

Hade varit kul om även "Demonfurstar och Drakryttare" blir verklighet.
 
Top