Nekromanti Drakar tillbaka?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Staffan;n117316 said:
Chaosium gav ut en Magic World-bok för ett par år sedan, med fantasyregler till sitt nygamla Basic Roleplaying. Den ska visst innehålla en del setting-material. Jag vet dock inte hur mycket den har att göra med det som gjordes till utgamla Magic World, mer än namnet.
Dom nya magic world reglerna är Elric/Stormbringer reglerna rakt av, settingen är nåt nytt påfund.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
när jag och min spelgrupp spelade eon 1 o 2 så spelade alla som ville vara magiker, besvärjare.
Inga fasta spells utan man vävde effekter och sedan blev det lite "ko-handel" med DM för att fastställa slutgiltig svårighetsgrad och skada.
Man blir ofta förvånad hur uppfinningsrika spelare kan vara...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Staffan;n117315 said:
Ett av problemen med magi a la Expert är att det är så vansinnigt svårt att lära sig det (kombinerat med livsfara varje gång man lägger en besvärjelse). Mycket av den svagare magin är helt enkelt så poänglös att man aldrig kommer att lägga några poäng på den - vem orkar lära sig TRÄELD, liksom? Med formelsamlings-tänket så kringgår man dels problemet att magi är vansinnigt svårlärt (för du får flera besvärjelser till priset av en färdighet), och dels så kan man bygga formelsamlingar som innehåller en blandning av olika matnyttiga besvärjelser som fungerar bra tillsammans.
För mig är lösningen på det här breda, kraftfulla besvärjelser: Eld, Åska, Frammana, Förbanna, Hamnskifte. Formelsamlingar låter för komplext - jag vill helst ha något som är enklare än svarta lådan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Dimfrost;n117317 said:
Jag gillar något i den här stilen. Det jag har skissat på är ett antal mycket breda "besvärjelser" som innehåller olika effekter beroende på effektgrad. Telepati kan innefatta tankeläsning, tankeöverföring, kontrollera person och förslava person. Åkalla elementar innefattar frammana mindre elementar, frammana större elementar, binda elementar i föremål, åkalla elementarfurste man måste förhandla med. Etc.

Något måste hur som helst göras med hur svårt det är att lära sig magi i DoD. En magiker måste få kännas kompetent. Att lämna tänket att varje besvärjelse är en egen färdighet är ett steg på den vägen.

Precis åt det hållet :) Telepati skulle också kunna användas för telepatisk attack. Telekinesi för att angripa med kastat föremål a la Star wars. För vissa (Frammana, Hamnskifte) kanske man börjar med tre varelsealternativ automatiskt, men kan hitta fler i spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ymir;n117210 said:
- Weird, old-schoolig sword & sorcery-känsla. Extremt bisarr magi, surrealism, cosmic horror, body horror, lite som Kristalltjurens kärleksbarn med Planscape och Lamentations of the Flame Princess.
- Slumptabell-styrd äventyrsgenerering, klassiskt old school:igt. Bisarra, humoristiska tabeller.
- Taktiskt men konfliktsresolution-baserat regelsystem.
- Ganska hårt definierade rollpersons-arketyper, D&D-stylee, men -koola- och specifika sådana, dvs typ Avenger, Warlord och Invoker snarare än astrista, generiska stereotyper som Rogue, Fighter och Wizard. Edit: Eller kanske hellre Life Paths a'la Burning Wheel.
- Alver som faktiskt lever för evigt, inga jävla halvmesyrer a'la Eon och D&D.
- Dare I say it? levlar.
- Genuint -koola- och intressanta fantasyreligioner (det här har nästan inget spel någonsin lyckats med).
- Ett crowdsourcat, wiki-baserat världsbygge.
- Svulstiga, mjukporriga illustrationer av Håkan Ackegård.
- Men ändå genus- och diversity-medvetet (och här har Riot inte ett strålande track record).
- Tryckta, snygga böcker i hanterligt format (återigen, LotFP). Ingen jävla box.
Mission accepted.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Om ett nytt DoD inte gör vad Fury Road gjorde med Mad Max är jag inte intresserad.

I live, I die. I LIVE AGAIN!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pitchade de just in en remake på DoD87 med Date-deodoranten och fluortanter? Jag är nånstans mellan road och kränkt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
(Jag hade redan skrivit det här. Så det är väl snarare ett förslag till Drakryttare och Demonfurstar än RM DoD)

Ersätter yrken, folkslag och samhällsstånd

Bakgrund.
Varje bakgrund har ett antal färdigheter antingen x1 eller x2 - detta är multipeln av färdigheten man får från början.

Exotiska bakgrunder kan även ha GE-modifikationer (för Alver och Dvärgar). Exotiska bakgrunder ger i normalläget tillgång till besvärjelser bland färdigheterna ovan.

För människor i originalversionen så motsvara bakgrunderna olika samhällsklasser.

Förslag på bakgrunder i regelboken
  • Ofrälse
(Fysiska färdigheter, enklare vapen, överlevnad)
  • Frälse
(Lärdom, jakt, Svärdskamp)
  • Barbar
(Överlevnadsfärdigheter och t.ex. bågskytte)
  • Alv
(En eller två besvärjelser, SMI +1 STY -1, bågskytte)
  • Dvärg
(Yxkamp, SMI -1, FYS +1, besvärjelsen Jord)




Specifika världar kan sedan enkelt ha sina egna bakgrunder:
  • Björnfolket
(Överlevnad, Besvärjelsen Hamnskifte, Skogsvana)
  • Blodsalv
(Två besvärjelser, svärdskamp, INT +1, FYS -1)

Fria färdighetspoäng
Efter bakgrunden får man färdighetspoäng att fritt distribuera. Antingen en enda stor pott a la Call of Cthulhu eller olika multiplar a la svarta lådan.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag kräver att Drakryttare och Demonfurstar händer på riktigt! Jag kan till och med tänka mig att backa en kicker på det! Och när till och med den ekonomiske BW kan tänka sig pynta, då vet man att det blir en hit.

EDIT: fast det här är med brasklappen att systemet kommer under en licens som är vänlig mot tredjepartsutvecklare. Jag vill se massa olika moduler och spelvärldar och whatnot.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n117366 said:
EDIT: fast det här är med brasklappen att systemet kommer under en licens som är vänlig mot tredjepartsutvecklare. Jag vill se massa olika moduler och spelvärldar och whatnot.
Vill minnas att det är så svensk lagstiftning ser ut. Du får lov att utveckla munstycken till Electroluxprodukter, fronter till IKEA-möbler och moduler till Drakar och Demoner om du vill det.

Tror jag.

Men, nu är det väl så att Riotminds harvar i grumligt vatten (kanske inte äger rättigheterna) och kanske skulle få för sig att sätta hårt mot hårt bara för att bevisa något, så jag hade nog inte vågat göra det ändå. Som bekant kan ju lagar tolkas lite hur som helst beroende på vem som frågar.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Måns;n117375 said:
Vill minnas att det är så svensk lagstiftning ser ut. Du får lov att utveckla munstycken till Electroluxprodukter, fronter till IKEA-möbler och moduler till Drakar och Demoner om du vill det.

Tror jag.

Men, nu är det väl så att Riotminds harvar i grumligt vatten (kanske inte äger rättigheterna) och kanske skulle få för sig att sätta hårt mot hårt bara för att bevisa något, så jag hade nog inte vågat göra det ändå. Som bekant kan ju lagar tolkas lite hur som helst beroende på vem som frågar.
Om man inte alls nämner "Drakar och Demoner" har jag svårt att se hur de ska kunna göra något, om inte själva namnet "Drakryttare och Demonfurstar" ligger för nära originalet. I så fall kan man byta namn. Systemet kan de inte skydda, och åtminstone mina idéer ligger rätt långt borta från stock-BRP (det handlar om att fånga känslan, med namn på färdigheter och besvärjelser, mer än funktionen).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Dimfrost;n117377 said:
Om man inte alls nämner "Drakar och Demoner" har jag svårt att se hur de ska kunna göra något, om inte själva namnet "Drakryttare och Demonfurstar" ligger för nära originalet. I så fall kan man byta namn. Systemet kan de inte skydda, och åtminstone mina idéer ligger rätt långt borta från stock-BRP (det handlar om att fånga känslan, med namn på färdigheter och besvärjelser, mer än funktionen).
Jo, men jag brukar tänka på Marcos lilla krig mot EA och deras spela Black, som de ansåg att Noir inkräktade på. Det spelar inte alltid roll att man har rätt. Tyvärr. Nu vann ju Marco, men ändå. Och det är väl själva poängen med såna här stämningar. Inte att nödvändigtvis vinna, men att stoppa eventuella upphovsbrott (och oönskad konkurrens) innan den ens finns.

Hade jag varit professionell spelutvecklare hade jag kanske tänkt att "fuck it, jag vet mina rättigheter", men att hamna i en sån här situation pga ett hobbyprojekt har jag inte lust med.

Nu vill jag ju se ett Drakryttare och Demonfurstar men jag minns hur Riotminds agerade mot Erebaltor.se och även Granström fick väl kämpa lite (innan han fick rätt)?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Måns;n117382 said:
Jo, men jag brukar tänka på Marcos lilla krig mot EA och deras spela Black, som de ansåg att Noir inkräktade på. Det spelar inte alltid roll att man har rätt. Tyvärr. Nu vann ju Marco, men ändå. Och det är väl själva poängen med såna här stämningar. Inte att nödvändigtvis vinna, men att stoppa eventuella upphovsbrott (och oönskad konkurrens) innan den ens finns.

Hade jag varit professionell spelutvecklare hade jag kanske tänkt att "fuck it, jag vet mina rättigheter", men att hamna i en sån här situation pga ett hobbyprojekt har jag inte lust med.

Nu vill jag ju se ett Drakryttare och Demonfurstar men jag minns hur Riotminds agerade mot Erebaltor.se och även Granström fick väl kämpa lite (innan han fick rätt)?
Jag tänker mig att Noir/Black-grejen aldrig hade uppstått om EA hade varit ett svenskt företag. Riotminds kontra Granström och Erebaltor.se är en annan sak eftersom man där hävdar möjligheten att använda ett antal namn och begrepp. Att bara göra saker som liknar DoD väldigt mycket är en annan sak, tror jag. Eftersom vi är i Sverige. Men jag förstår vad du menar också. Jag skulle dock vara villig att ta risken, tror jag. Eventuellt med ett något annorlunda namn dock.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Skoj måste jag väl säga, om man ska klaga ( såklart man ska) så gillar jag inte att man eventuellt ska plocka in grejer från 91:an och så vill jag ju såklart ha en givmild licens för folk att fippla med spelet.
 
Top