Nekromanti Drakar tillbaka?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hur är Eon inte ett "stort, brett fantasylir"?
Stort och fantasy kan jag gå med på. Men. Det är inte tillräckligt brett. För mycket regler för väldigt många. För knutet till en specifik spelvärld. Inte tillräckligt "lekfullt". Ett magisystem (eon 3, vi får se hur det nya blir) som försöker göra vetenskap av det som inte bör förklaras.

- Weird, old-schoolig sword & sorcery-känsla. Extremt bisarr magi, surrealism, cosmic horror, body horror, lite som Kristalltjurens kärleksbarn med Planscape och Lamentations of the Flame Princess.
Nej. För smalt. Det får resp. världsbyggare sköta själva. DoD bör vara världs-fritt. Sen får man köpa till kampanjer.

Genuint -koola- och intressanta fantasyreligioner (det här har nästan inget spel någonsin lyckats med).
Nja, det får respektive världsmakare sedan fixa. DoD bör vara världs-fritt. Sen får man köpa till kampanjer. (se ovan).

- Svulstiga, mjukporriga illustrationer av Håkan Ackegård.
Den snuskhummern. ;) Fy på dig.

Tryckta, snygga böcker i hanterligt format (återigen, LotFP). Ingen jävla box.
Håller med. Ingen jävla box. Trött på boxar. De går bara sönder och tar plats. Och gör produkten onödigt dyr, eftersom alla numera ändå måste lägga in dyra fyrfärgsböcker i dem (hej RM och FL!), inte billigare häften som förr.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,468
Min önskelista för reglerna:

- Vanliga GE men ingen STO eller KAR
- Det numera sedvanliga slå högt slå under med dubbletter som fummel/perfekt
- Ett enda enkelt magisystem - som Besvärjelser i svarta lådan
- Special Effects a la RQ6
- TT from MUA (och Warlords of Alexander), inga träffområden
- Breda, handlingsinriktade färdigheter - en enda färdighetslista
- Vapenstilar a la RQ6
- Kulturer istället för yrken?
- En enda myntvalör - silver
- Endast KP och MP - ingen utmattning etc
- Action Points men ingen Strike Rank
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Arfert;n117261 said:
Nej. För smalt. Det får resp. världsbyggare sköta själva. DoD bör vara världs-fritt. Sen får man köpa till kampanjer.
Skulle det komma ett öppet DoD så skulle jag helt klart vara intresserad av att släppa en kampanjvärld till det =)

(Jag har ju en fantasyvärld jag sitter och klurar på ibland...)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
maxtillberg;n117258 said:
Jag är antagligen den enda på jorden som uppskattar Sarkath Hans gravvalv men om man kunde få Steve Perrin att skriva en fortsättning hade det varit riktigt roligt.
/Max
Inte riktigt den enda men inte är vi många i alla fall. Visst är det så att Perrin utvecklade "världen" i något magasin? Typ Different World eller någon liknande.

Är det det enda äventyret som skrevs för worlds of wonder/magic world?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Drakryttare och Demonfurstar var ju ett riktigt bra namn. Särskilt om spelet faktiskt hyfsat väl låter en vara drakryttare och möta demonfurstar.

Vad gäller box ändrar jag mig. Hellre en, eller för all del gärna flera, böcker.

En relativt hög grad av bakåtkompatibilitet vore kul.

Slutligen vill jag påminna om att ganska många spelade DoD (Expert) som en form av culture gaming (i Trakorien och Ereb Altor). Så bara stöd för grottkräl duger inte. Tvärtom är generaliteten, kanske främst i ambition och tilltal, en hörnpelare.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Det finns tre saker som skulle gör mig väldigt intresserad av en ny DoD-version.

1. Att i varje fall grundreglerna var enkla och smidiga (många har nämnt RQ6 och det är också ett spel jag sneglat på, men 400+ sidor regler känns lite väl tungt).

2. Att den var (relativt) bakåtkompatibel så att man utan alltför mycket jobb kunde spela gamla Äventyrsspelsmoduler.

3. Att den var open source, eller i varje fall hade en givmild licens så att några av de många duktiga rollspelsskaparna som finns i Sverige kunde ge ut nytt material till spelet. Då kunde det ha en chans att bli ett mer levande rollspel än många av de andra, i övrigt kvalitativa, spel som getts ut på senare år i Sverige.

Om dessa uppfyllts hade jag inte heller brytt mig ett skvatt om spelet hette Drakryttare och Demonfurstar, eller Drakar och Demoner. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,288
Location
Örebro
Efter att ha funderat ett tag på vad jag skulle vilja ha av ett nytt Drakar och Demoner så är det ett par saker som slår mig:

- En box (för den gamla hederliga känslan)
- Med följande tärningar
- Enklare regler men med en del karaktärstillval vid skapandet (max 64 sidor låter okej med mig)
- Samma storlek som de gamla böckerna.
- Strängt förbud av världslöshet (för mig är det inte DoD), vilket leder mig in på något av två följande alternativ:
-- En beskrivning av Ereb Altor ett hopp 100 år fram i tiden med konskevenser; eller
-- Medföljande världsböcker i boxen (en för Ereb altor, en för Chronopia och/eller en för Trudvang)
-- En summering av Altor som helhet (Ereb + Chronopia)

Vad jag inte vill se är historierevisionism, som till exempel att försöka plocka bort Chronopia från Altor eller att göra dalkerna till vikingar och Barbia till en teokrati. Bygg istället vidare på vad som redan är etablerat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Jag har faktiskt tänkt på att det är väldigt märkligt att ingen än så länge har gjort något svenskt old school-lir för att anknyta till DoD-nostalgin. För väldigt många av oss är det ju DoD2-4 som är nostalgiskt, och inte D&D. Det lär finnas massor man kan göra om man slipar bort serienumren lite lätt. Idéer verkar det ju inte direkt vara brist på enligt vad man kan se i den här tråden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Dimfrost;n117300 said:
Jag har faktiskt tänkt på att det är väldigt märkligt att ingen än så länge har gjort något svenskt old school-lir för att anknyta till DoD-nostalgin. För väldigt många av oss är det ju DoD2-4 som är nostalgiskt, och inte D&D. Det lär finnas massor man kan göra om man slipar bort serienumren lite lätt. Idéer verkar det ju inte direkt vara brist på enligt vad man kan se i den här tråden.
Förklaringen till att det inte uppkommit är väl kanske att det inte funnits behov av nåt substitut? Det verkar ju finnas gott om folk som fortfarande håller Expert för skapelsens krona, varav en del fortfarande spelar det medan resten kanske inte spelat rollspel alls senaste 20 åren. Många har redan originalböcker och en egen svårt husreglad version liggande inbillar jag mig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
DeBracy;n117304 said:
Förklaringen till att det inte uppkommit är väl kanske att det inte funnits behov av nåt substitut? Det verkar ju finnas gott om folk som fortfarande håller Expert för skapelsens krona, varav en del fortfarande spelar det medan resten kanske inte spelat rollspel alls senaste 20 åren. Många har redan originalböcker och en egen svårt husreglad version liggande inbillar jag mig.
Är inte det där sant för 90 % av D&D-OSR-folket också? Och ändå finns hela den rörelsen? Det var i alla fall så jag tänkte mig det ...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Jag tror det beror på det djupt rotade hatet mot brp i den svenska rollspelssjälen. Ingen vågar säga sanningen om att ping pong striderna är bara en modern myt. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Dimfrost;n117309 said:
Är inte det där sant för 90 % av D&D-OSR-folket också? Och ändå finns hela den rörelsen? Det var i alla fall så jag tänkte mig det ...
I dunno! Maybe? Jag har någon oformulerad tankesoppa i bakhuvudet där kortare tidsspann och mindre spelarkrets är viktiga ingredienser i jämförelsen med D&D, men jag tror inte den kommer bli färdiglagad.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Peter;n117269 said:
- Ett enda enkelt magisystem - som Besvärjelser i svarta lådan
Jag är inte så förtjust i att varje besvärjelse är sin egen färdighet. Jag skulle gärna se något i stil med sorcery-reglerna från Legend/RQ6: en magifärdighet avspeglar kunskapen om en viss formelsamling, som oftast innehåller 4-8 besvärjelser, helst på ett speciellt tema. Sedan finns det ytterligare en magifärdighet, Manipulation, som används för att ge besvärjelserna lite varaktighet, räckvidd, och annat skoj utöver den rätt taffliga standarden.

Grundreglerna kunde sedan innehålla en mindre mängd "välkända" formelsamlingar som man lätt kan ha färdighet i som nybörjare, men vill man ha mer avancerad magi får man se till att bereda sig tillgång till den, gärna genom att gå med i diverse skumma sällskap. Dessa kan läggas i världsmoduler.

Ett av problemen med magi a la Expert är att det är så vansinnigt svårt att lära sig det (kombinerat med livsfara varje gång man lägger en besvärjelse). Mycket av den svagare magin är helt enkelt så poänglös att man aldrig kommer att lägga några poäng på den - vem orkar lära sig TRÄELD, liksom? Med formelsamlings-tänket så kringgår man dels problemet att magi är vansinnigt svårlärt (för du får flera besvärjelser till priset av en färdighet), och dels så kan man bygga formelsamlingar som innehåller en blandning av olika matnyttiga besvärjelser som fungerar bra tillsammans.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Zoth-Ya;n117277 said:
Inte riktigt den enda men inte är vi många i alla fall. Visst är det så att Perrin utvecklade "världen" i något magasin? Typ Different World eller någon liknande.

Är det det enda äventyret som skrevs för worlds of wonder/magic world?
Chaosium gav ut en Magic World-bok för ett par år sedan, med fantasyregler till sitt nygamla Basic Roleplaying. Den ska visst innehålla en del setting-material. Jag vet dock inte hur mycket den har att göra med det som gjordes till utgamla Magic World, mer än namnet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Staffan;n117315 said:
Jag är inte så förtjust i att varje besvärjelse är sin egen färdighet. Jag skulle gärna se något i stil med sorcery-reglerna från Legend/RQ6: en magifärdighet avspeglar kunskapen om en viss formelsamling, som oftast innehåller 4-8 besvärjelser, helst på ett speciellt tema. Sedan finns det ytterligare en magifärdighet, Manipulation, som används för att ge besvärjelserna lite varaktighet, räckvidd, och annat skoj utöver den rätt taffliga standarden.

Grundreglerna kunde sedan innehålla en mindre mängd "välkända" formelsamlingar som man lätt kan ha färdighet i som nybörjare, men vill man ha mer avancerad magi får man se till att bereda sig tillgång till den, gärna genom att gå med i diverse skumma sällskap. Dessa kan läggas i världsmoduler.

Ett av problemen med magi a la Expert är att det är så vansinnigt svårt att lära sig det (kombinerat med livsfara varje gång man lägger en besvärjelse). Mycket av den svagare magin är helt enkelt så poänglös att man aldrig kommer att lägga några poäng på den - vem orkar lära sig TRÄELD, liksom? Med formelsamlings-tänket så kringgår man dels problemet att magi är vansinnigt svårlärt (för du får flera besvärjelser till priset av en färdighet), och dels så kan man bygga formelsamlingar som innehåller en blandning av olika matnyttiga besvärjelser som fungerar bra tillsammans.
Jag gillar något i den här stilen. Det jag har skissat på är ett antal mycket breda "besvärjelser" som innehåller olika effekter beroende på effektgrad. Telepati kan innefatta tankeläsning, tankeöverföring, kontrollera person och förslava person. Åkalla elementar innefattar frammana mindre elementar, frammana större elementar, binda elementar i föremål, åkalla elementarfurste man måste förhandla med. Etc.

Något måste hur som helst göras med hur svårt det är att lära sig magi i DoD. En magiker måste få kännas kompetent. Att lämna tänket att varje besvärjelse är en egen färdighet är ett steg på den vägen.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Robert Jonsson;n117299 said:
- Strängt förbud av världslöshet (för mig är det inte DoD), vilket leder mig in på något av två följande alternativ:
För min del är det tvärt om, Ereb Altor nämndes inte i regelböckerna utan var mer något som hängdes på utanpå. Det kanske var där implicit i DoD'91 men innan dess var grundreglerna världsagnostiska.

Jag gillar vissa av länderna i Ereb Altor, men lapptäcket i helhet är rätt fånigt och i mitt fall dödar det en hel del av upptäckarglädjen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
nyvinter;n117319 said:
För min del är det tvärt om, Ereb Altor nämndes inte i regelböckerna utan var mer något som hängdes på utanpå. Det kanske var där implicit i DoD'91 men innan dess var grundreglerna världsagnostiska.

Jag gillar vissa av länderna i Ereb Altor, men lapptäcket i helhet är rätt fånigt och i mitt fall dödar det en hel del av upptäckarglädjen.
Ja. Jag vill ha en värld, men en implicit värld, inte Ereb Altor. Ereb är för mig något annat än DoD, och Ereb har rätt mycket andra innebörder och kopplingar. Ett Ereb-spel skulle vara mycket mer culture gaming än vad DoD egentligen känns som för mig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dimfrost;n117317 said:
Jag gillar något i den här stilen. Det jag har skissat på är ett antal mycket breda "besvärjelser" som innehåller olika effekter beroende på effektgrad. Telepati kan innefatta tankeläsning, tankeöverföring, kontrollera person och förslava person. Åkalla elementar innefattar frammana mindre elementar, frammana större elementar, binda elementar i föremål, åkalla elementarfurste man måste förhandla med. Etc.
Legend har inget krav på att formelsamlingen egentligen "hänger ihop" - det finns inget regelmässigt som hindrar att man har en formelsamling som består av Dominate Wolf, Glow, Regenerate, Shapechange Duck to Bear, och Spirit Resistance, annat än att det vore en jävligt korkad magikertradition. Coolare hade varit t ex "Codex of the Pack" som innehållit Dominate Wolf, Sense Wolf, och Shapechange Human to Wolf (plus kanske lite specialspells som ger en naturliga vapen eller överlägset luktsinne) - det hade lätt kunnat vara något relaterat till en grupp magiker som idoliserar vargar och vill efterlikna dem. Varje spell är en diskret bit regler, det är bara att man köper dem i paket, med en kostnadsökning beroende på paketets storlek. (Regelförklaring i spoilern för den hugade)
Att lära sig en formelsamling kostar i grunden en vecka, plus en vecka och två "Improvement rolls" (XP) per spell i formelsamlingen. Normalt kräver en avancerad färdighet (alltså en utan grundchans) en månads träning, men ingen improvement-roll-kostnad, att skaffa grunderna i. När man är klar har man INT x2% i färdigheten. Det hela kräver tillgång till formelsamlingen, plus lugn och ro så man kan koncentrera på sina studier. Om man startar som sorcerer får man sin formelsamling som en färdighet, vilken som helst.
Att sedan förbättra sin magifärdighet är precis som att förbättra en annan färdighet, oavsett hur många besvärjelser som ingår.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
nyvinter;n117319 said:
För min del är det tvärt om, Ereb Altor nämndes inte i regelböckerna utan var mer något som hängdes på utanpå. Det kanske var där implicit i DoD'91 men innan dess var grundreglerna världsagnostiska.
I mitt minne hör Ereb Altor primärt till Expert-eran. Det nämns lite i förbifarten i en av Expert-böckerna, och redan från början så fick många av Expert-tillbehören en plats i Ereb Altor (med början i Kandra och Svavelvinter). I princip den enda Expert-specifika sak som inte var kopplad till Ereb Altor var Djupets Fasor. Även till synes neutrala saker som Magiboxen hade en del Ereb-referenser spridda här och var (även om det inte var några större problem att ignorera dessa).

Under DoD-91-eran avlägsnade man sig dock raskt från Ereb Altor - en del produkter kom fortfarande ut (t ex Nidländska Reningen och de sista två delarna av Femte Konfluxen), men ganska snabbt gick böckerna över till att tala om "Drakar och Demoners värld" snarare än Ereb Altor. Det var även under denna era man började "coola till" spelet med drakryttare, demonjägare, och whatnot, som så småningom ledde till Chronopia.

Jag föredrar nog, vid närmare eftertanke, en implicit värld framför en explicit i grundreglerna. Lite grann som i Dungeons & Dragons 3, där man använde en del Greyhawk-begrepp (framför allt en delmängd av panteonet) utan att för den skull grotta in sig i detaljerna.
 
Top