Nekromanti Drakar och demoner retro

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,212
Peter;n213957 said:
Nu tror jag att jag förstår. Bara stridisarna kan höja sina stridsfärdigheter från start, icke stridisar har bara grundchans (vilket är FYS+SMI/2). Eller?
Precis så. Spelar man med högre erfarenhetsnivåer får RP:na däremot extra % att lägga på valfria färdigheter, t.ex. strid. Det känns inte helt optimalt, men om man inte gillar det är just RP-skapande väl den del som är enklast att husregla och som har minst effekt vid fortsatt spel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
För den rätta nostalgiska känslan ska magiker vara rätt värdelösa och inte kunna slåss alls, utom möjligen med trästav, och lärda män ska inte ens kunna det, och dessutom inte vara speciellt bra på Historia, Geografi eller något annat av sina kärnämnen, för de är kostar fyra-fem gånger så mycket att köpa som Finna dolda ting och andra användbara färdigheter.

(De verkar absolut ha fått till en annan viktig sak för den rätta nostalgikänslan: Folk börjar skriva husregler innan de ens har öppnat lådan. :))
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag är givetvis nyfiken på vad folk tycker om Skymningshavets gåtor. Har jag och Gustaf fått fram en god retrokänsla?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Okej, rättelse: har inte alla yrken utom lärd man och trollkarl nån vapenfärdighet? Så brukar det ju vara i DoD.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,212
Alla yrken har minst GC [SMI eller (SMI+STY)/2] x 2 % i alla stridsfärdigheter (det finns bara tre). Alltså ca 20-30% utan exceptionella GE. Stridisar är så klart bättre. Se färdighetstråden från idag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
luddwig;n213879 said:
Tidspress = slarvfel. Inte oväntat. Tyvärr.
En kompis till mig fick sitt namn felstavat på credits-sidan. Han var lagom glad...
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Mekanurg;n214021 said:
Jag är givetvis nyfiken på vad folk tycker om Skymningshavets gåtor. Har jag och Gustaf fått fram en god retrokänsla?
Det beror på hur du menar.
Det känns inte speciellt retro-DoD med sin pseudo-oddysséiska setting och alla knasiga folkslag. De senare skulle däremot platsa klockrent i retro-DnD.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Fjodor Pollett;n214068 said:
Det beror på hur du menar.
Det känns inte speciellt retro-DoD med sin pseudo-oddysséiska setting och alla knasiga folkslag. De senare skulle däremot platsa klockrent i retro-DnD.
När jag började meka med SG-kampanjen hade jag två ledstjärnor:

1. Lätt att spelleda
2. En kampanj jag själv skulle vilja spela.

När jag var klar tyckte jag att båda var uppnådda.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Staffan;n214067 said:
En kompis till mig fick sitt namn felstavat på credits-sidan. Han var lagom glad...
Min första credit var för Cyberpunk ... "Magnus Seder" ... :D
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fjodor Pollett;n214068 said:
Det beror på hur du menar.
Det känns inte speciellt retro-DoD med sin pseudo-oddysséiska setting och alla knasiga folkslag. De senare skulle däremot platsa klockrent i retro-DnD.
Eller till Fantasy! ;)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad retro-DoD är verkar ju skilja lite beroende på vem man frågar. För mig känns nog sjöfarande i fantasy med inspiration i antikens grekland och en massa konstiga folkslag väldigt mycket som gammal DoD.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem;n214156 said:
Vad retro-DoD är verkar ju skilja lite beroende på vem man frågar.
Plus ett på det. En avgörande faktor kan vara:
De äldsta i den här tråden (av vilka jag inte ens tillhör) har spelat rollspel i nästan 40 år.
De yngsta i tråden är födda på 1980-talet och har en bit kvar innan de ens fyller 40 år.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Magnus Seter;n214143 said:
Min första credit var för Cyberpunk ... "Magnus Seder" ... :D
Det är ju en rätt stor fadäs. Men jag antar att du i alla fall fick betalt för ditt arbete på produkten ifråga, snarare än att betala för att få ditt namn med...
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Okej. Om vi bortser från allt åhh vad kul nu har det kommit, och ååh vad fina bilder han ritar den där egerkrans. Nu när man har det och läst igenom reglerna. Hur bra är det här egentligen? Extremt basic regler. Noll flavour-text. Beskrivningarna är lite på nivån när jag gjorde mitt eget första rollspel när jag var 11 år. Hur många roliga besvärjelser, 4-5 stycken?

Kommer det här verkligen bli kul att spela mer än någon one-shot för old time sake? Vad tror ni?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Platon;n214186 said:
Okej. Om vi bortser från allt åhh vad kul nu har det kommit, och ååh vad fina bilder han ritar den där egerkrans. Nu när man har det och läst igenom reglerna. Hur bra är det här egentligen? Extremt basic regler. Noll flavour-text. Beskrivningarna är lite på nivån när jag gjorde mitt eget första rollspel när jag var 11 år. Hur många roliga besvärjelser, 4-5 stycken?

Kommer det här verkligen bli kul att spela mer än någon one-shot för old time sake? Vad tror ni?
Jag har testat att göra en rollperson och tänkte spela i julhelgen. Mitt första intryck är att rollpersonerna är ganska dåliga från början (på nybörjarnivå) så jag kommer köra på expertnivån. Jag kommer husregla att rustning och vapens vikt inte ingår i det man bär när man kollar bärförmågan (dessa har ju separata GE-kontroller) men i övrigt försöka köra som det står. Återkommer efter det :)

/j
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Platon;n214186 said:
Okej. Om vi bortser från allt åhh vad kul nu har det kommit, och ååh vad fina bilder han ritar den där egerkrans. Nu när man har det och läst igenom reglerna. Hur bra är det här egentligen? Extremt basic regler. Noll flavour-text. Beskrivningarna är lite på nivån när jag gjorde mitt eget första rollspel när jag var 11 år. Hur många roliga besvärjelser, 4-5 stycken?

Kommer det här verkligen bli kul att spela mer än någon one-shot för old time sake? Vad tror ni?
Med tanke på att alltihopa känns ganska mycket som en uppsättning husregler till existerande system, tror jag att jag kommer att behandla dem som sådana. Dvs läsa igenom efter smarta lösningar och påhitt, sno det som går att använda och strunta i resten. Bra äventyr går alltid att använda, och Egerkrans illustrationer är strålande. För övrigt tror jag att min egen hemmasnickrade BRP-klon funkar bättre för mig.

Är det förresten jag som är blind eller saknas ett kapitel om spelledarskap och kampanjer?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mekanurg;n214021 said:
Jag är givetvis nyfiken på vad folk tycker om Skymningshavets gåtor. Har jag och Gustaf fått fram en god retrokänsla?
Retrokänsla? Jag har inte riktigt hittat den känslan än, men vet inte om det har mer med reglerna att göra. Jag tror äventyret saknar någon enbent ex-äventyrartyp som prånglar skattkartor på värdshus. Däremot är jag mycket tacksam för ett sjöfararäventyr med djungler, lite King Kong och försvunna civilisationer, precis det jag bad om. Men i sann grekisk anda skulle det väl ha funnits en hydra eller cyklop någonstans? Det blir till att stoppa in sånt själv tror jag.
 
Top