Nekromanti Drakar och demoner retro

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Fjodor Pollett;n214224 said:
Med tanke på att alltihopa känns ganska mycket som en uppsättning husregler till existerande system, tror jag att jag kommer att behandla dem som sådana. Dvs läsa igenom efter smarta lösningar och påhitt, sno det som går att använda och strunta i resten. Bra äventyr går alltid att använda, och Egerkrans illustrationer är strålande. För övrigt tror jag att min egen hemmasnickrade BRP-klon funkar bättre för mig.
...
Så som du beskriver det har nog alla alltid spelat DoD.

/j
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n;n214233 said:
Retrokänsla? Jag har inte riktigt hittat den känslan än, men vet inte om det har mer med reglerna att göra. Jag tror äventyret saknar någon enbent ex-äventyrartyp som prånglar skattkartor på värdshus. Däremot är jag mycket tacksam för ett sjöfararäventyr med djungler, lite King Kong och försvunna civilisationer, precis det jag bad om. Men i sann grekisk anda skulle det väl ha funnits en hydra eller cyklop någonstans? Det blir till att stoppa in sånt själv tror jag.
Tack för det betyget. Tyvärr hade jag inte plats för alla kul idéer jag fick i mitt manus, men hursomhelst låter hydror och cykloper som bra påfund för ett par "veckans ö"-scenarion. Om du gör en Fenix-artikel av dem så blir Tove och Anders glada.. ;-)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Osbjer;n214217 said:
Jag har testat att göra en rollperson och tänkte spela i julhelgen. Mitt första intryck är att rollpersonerna är ganska dåliga från början (på nybörjarnivå) så jag kommer köra på expertnivån. Jag kommer husregla att rustning och vapens vikt inte ingår i det man bär när man kollar bärförmågan (dessa har ju separata GE-kontroller) men i övrigt försöka köra som det står. Återkommer efter det :)

/j
Please do! För egen del känns det som att det hela är väldigt...tomt? Man bläddrar och myser lite (mest åt bilderna) men när jag sen tänker på mer än att göra någon one-shot...

Alla karaktärer blir rätt lika (lite mer procent här och där, men hur stor skillnad blir det mellan 2 krigare?). Alla vapen är nästan exakt lika. Det finns inga speciella förmågor att använda i strid, har du dåligt stridsvärde så, tja. Då har du inte där att göra helt enkelt. Inga roliga tabeller. Finns heller inga speciella förmågor att sträva emot. Det finns absolut ingenting att köpa för pengarna. Redan under introäventyret Gastarnas Ö kan man komma över hundratals guldmynt. Vad ska man göra med dem? Finns ju inget förutom basic utrustning att köpa....

Jag har svårt att se någon större morot för att spela vidare, eller bygga en kampanj.

Nu kommer direkt folk svara att man kan lägga till sådant enkelt själv. Herregud. Jag förstår det. Men varför spela det här då - bara för att det finns två roliga lösningar med stances och strid med sköld? Ska jag lägga till allt själv -utrustning, vapen, föremål, fiender, roliga förmågor, spells.....

Jag vet inte...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Platon, det du beskriver låter precis som något som är retro borde vara. De tidiga Drakar och Demoner (och föregångare som BRP och D&D) var väldigt enkla, rollpersonerna var oftast inte kompetenta och systemmässigt var inte en person av ett yrke olika varandra. Det fanns ingen kampanjmiljö och äventyren var ofta inte mer än röja runt i vildmark och grottor i jakt på guldmynt som det inte fanns att spendera på så mycket.
Över tid kom ju mer och mer oftast i expansioner, med nya regler, ny utrustning och sånt.

Jag tror att du ska spela ett spel som har det du vill ha istället.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Du har säkert rätt. I min enfald så antog jag att "lite moderniserat" betydde att sådant hade åtgärdats lite, snarare än att själva regelmekaniken hade ändrats så mycket/fullständigt som det faktiskt har.

Om jag förstått saken rätt så är det högst oklart om/när/överhuvudtaget det skall komma speciellt mycket expansioner till detta, så resultat känns som retro, visst, men i längden ospelbart mer än några få sessioner, och således bortglömt om något år. Så kanske folk ville ha det. My bad.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Platon;n214340 said:
Du har säkert rätt. I min enfald så antog jag att "lite moderniserat" betydde att sådant hade åtgärdats lite, snarare än att själva regelmekaniken hade ändrats så mycket/fullständigt som det faktiskt har.

Om jag förstått saken rätt så är det högst oklart om/när/överhuvudtaget det skall komma speciellt mycket expansioner till detta, så resultat känns som retro, visst, men i längden ospelbart mer än några få sessioner, och således bortglömt om något år. Så kanske folk ville ha det. My bad.

Jag tror eventuellt att det är så att äventyret är felkonstruerat. Det är ju inte rimligt att man skrapar ihop 20-30 gånger sitt startkapital i introäventyret. Det är ju lätt att som SL modifiera.

Däremot är det synd att det inte finns något större avsnitt för SL eller regler för vad allt guld kan gå till.

/j
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Platon;n214340 said:
Om jag förstått saken rätt så är det högst oklart om/när/överhuvudtaget det skall komma speciellt mycket expansioner till detta, så resultat känns som retro, visst, men i längden ospelbart mer än några få sessioner, och således bortglömt om något år. Så kanske folk ville ha det. My bad.
Jag har gjort synopsis på tre kampanjböcker med ungefär samma struktur som Skymningshavets gåtor. Vi får väl vad Riotminds bestämmer sig för under 2017. Som jag redan har sagt på min blogg: att skriva till Drakar och Demoner är verkligen "min grej".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Mekanurg;n214355 said:
Jag har gjort synopsis på tre kampanjböcker med ungefär samma struktur som Skymningshavets gåtor. Vi får väl vad Riotminds bestämmer sig för under 2017. Som jag redan har sagt på min blogg: att skriva till Drakar och Demoner är verkligen "min grej".
Vad är det med drakar och demoner som gör att du uppskattar att skriva till just det spelet? Är det något med reglerna, är det friheten att ha en så pass öppen och oskriven värld att (slippa) förhålla sig till, eller något annat?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mekanurg;n214355 said:
Jag har gjort synopsis på tre kampanjböcker med ungefär samma struktur som Skymningshavets gåtor. Vi får väl vad Riotminds bestämmer sig för under 2017. Som jag redan har sagt på min blogg: att skriva till Drakar och Demoner är verkligen "min grej".
Det låter bra! Kläm in en hydra som vaktar något under ett drakblodsträd (Dracaena draco) så blir allt perfekt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Tant Ragnar;n214425 said:
Vad är det med drakar och demoner som gör att du uppskattar att skriva till just det spelet? Är det något med reglerna, är det friheten att ha en så pass öppen och oskriven värld att (slippa) förhålla sig till, eller något annat?
Det finns flera goda skäl. Här är några:
  • Spelarrollerna är rimligt mäktiga, till skillnad från en del level-baserade spel där de kan bli ohanterbart kraftfulla.
  • Jag kan BRP -- har spelat med det i mer än 35 år.
  • Jag har rätt sorts rörelsefrihet för mina fantastiska idéer och kan skapa äventyrsplatser som jag skulle vilja spela i själv.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n;n214440 said:
Det låter bra! Kläm in en hydra som vaktar något under ett drakblodsträd (Dracaena draco) så blir allt perfekt.
Det skulle jag kunna göra utan större bekymmer i en av böckerna. :cool:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Mekanurg;n214355 said:
Jag har gjort synopsis på tre kampanjböcker med ungefär samma struktur som Skymningshavets gåtor. Vi får väl vad Riotminds bestämmer sig för under 2017. Som jag redan har sagt på min blogg: att skriva till Drakar och Demoner är verkligen "min grej".

Jag måste bara inflika att det är ungefär detta som är DoD Retros livsluft - ett hopp om bra support i form av välskrivna äventyr med en känsla med lagom mix av verkshöjd, spelglädje och nostalgi. (För mig alltså, så klart).
 

Arioch

Veteran
Joined
3 Nov 2016
Messages
14
DoD 2016 i handen, nostalgi uppbackat av vettiga ändringar i regler. Dags att fortsätta fila på min kampanjvärld jag jobbade med innan DoD stack iväg till Trudvang. Kanske dags att starta upp Rustningskammaren igen i ny gestalt, vi får se...
Definitivt tid att åter hänga på WRNUs forum igen :)

/aka Archer
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Arioch;n214594 said:
Kanske dags att starta upp Rustningskammaren igen i ny gestalt, vi får se...
Definitivt tid att åter hänga på WRNUs forum igen :)
Välkommen åter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mekanurg;n214021 said:
Jag är givetvis nyfiken på vad folk tycker om Skymningshavets gåtor. Har jag och Gustaf fått fram en god retrokänsla?

Jag har nu haft möjlighet att läsa igenom Skymningshavet i detalj - och tycker i korthet att det är grymt! Älskar det öppna äventyrslandskapet som påminner om Marsklandet och Svavelvinter. Gillar verkligen blandningen av pseudo-homeriskt, söderhavet och atlantis. Det här är verkligen min sweet spot!

Jag är mindre övertygad av inställningen till de två människofolken som presenteras. Att ha ett 'kopparfolk' och ett 'silverfolk' med varierande GE väcker för mig otrevliga associationer och känns inte heller motiverat utifrån kampanjsettingens upplägg.

Mitt frågetecken runt folkslag ändrar inte att det här är en imponerande skapelse väl värd att skaffa i sin egen rätt. Det jag tycker att modulen lyckas med i synnerhet är att skapa en bra kampanjram och en öppen värld där SL känner sig inbjuden att skapa nya vrår och händelser. Gillar också mekanurgireglerna - är de delvis inspirerade av Warlords of Alexander?

Av inspiration och som en liten övning har jag stattat om alla varelser och SLP för att passa mitt BRP-hack Monster och Människor. Jag har gjort en mindre ändring - vissa FV har jag sänkt en liten smula eftersom jag tyckte de var lite höga. För mig är 75% högt, och närmar gärna höga FV mot det intervallet.

Den lite större ändringen är att jag inte kör med subraser i Monster och Människor. Det finns Alver, inte Högalver, Gråalver etc. Därför har jag begränsat Folkslag till Laistrygoner, Kynokefaler och Nereider (dock har jag en separat flik med värden för mörka och gulögda laistrygoner och för gråalver som en liten exta kundservice).

https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Lite andra riktlinjer för att spela med MoM: Klättra och Simma är SMI-slag, "Jakt och Fällor" motsvaras av Jaga och Hantverk, "Besvärjelsekonst" motsvaras av att ha FV i minst en BESVÄRJELSE och 'Kulturer' motsvaras av 'Lärdom'. Dessutom måste diverse skadesatser sänkas - 2T6 motsvarar t.ex 1T8 i MoM

Jag hoppas att mitt fanmaterial är OK och läses i den anda det är menat - dvs som homage. Om du, Gustaf eller Riot föredrar att jag plockar ner det gör jag givetvis så omedelbart!

Summa sumarum en grym och inspirerande äventyrsmiljö - jag förstår att det kanske kommer mer, och det ser jag verkligen fram emot!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag gillar att de tre äventyren i boxen täcker olika stilar så pass bra. Magnus Seters Demon-öh-Nånting (har inte boken här) verkar rätt linjärt och förmodligen ganska enkelt att spelleda. Gastarnas ö ger lite mer frihet och kräver lite mer förberedelser av SL, och Skymningshavet vill helst ha en hel del input från spelledaren men utgör en bra bas för en längre kampanj.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Peter;n214744 said:
Jag har nu haft möjlighet att läsa igenom Skymningshavet i detalj - och tycker i korthet att det är grymt! Älskar det öppna äventyrslandskapet som påminner om Marsklandet och Svavelvinter. Gillar verkligen blandningen av pseudo-homeriskt, söderhavet och atlantis. Det här är verkligen min sweet spot!

Jag är mindre övertygad av inställningen till de två människofolken som presenteras. Att ha ett 'kopparfolk' och ett 'silverfolk' med varierande GE väcker för mig otrevliga associationer och känns inte heller motiverat utifrån kampanjsettingens upplägg.

Mitt frågetecken runt folkslag ändrar inte att det här är en imponerande skapelse väl värd att skaffa i sin egen rätt. Det jag tycker att modulen lyckas med i synnerhet är att skapa en bra kampanjram och en öppen värld där SL känner sig inbjuden att skapa nya vrår och händelser. Gillar också mekanurgireglerna - är de delvis inspirerade av Warlords of Alexander?
Kul att du gillar SG så mykcet. Tja, det där med olika grundegenskaper för andra sorters människor gjorde jag för att visa på att öarna ligger långt från resten av världen och att mänskligheten där har "gått egna vägar". Jag förstår dina invändningar även om jag inte delar dem.

Mekanurgin kommer från Gondica, ett rollspel som jag gjorde via Rävspel för cirka tjugo år sedan. Swashbuckling renässansfantasy.

Jag hoppas att mitt fanmaterial är OK och läses i den anda det är menat - dvs som homage. Om du, Gustaf eller Riot föredrar att jag plockar ner det gör jag givetvis så omedelbart!
Jag tycker att det är ett trevligt initiativ, men den bollen landar hos Riotminds.

Summa sumarum en grym och inspirerande äventyrsmiljö - jag förstår att det kanske kommer mer, och det ser jag verkligen fram emot!
Tack för det betyget. Uppmuntra gärna Riotminds att ge ut fler av mina kampanjböcker.
 
Top