Nekromanti Drakar och demoner retro

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,151
Står fortfarande "på väg" i PostNord-appen. Skulle gissa på att den dyker upp hos mig imorgon.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Min låda har skickats från SF-bokhandeln idag. Lite synd med tryckfelet där Anders Blixts förord försvann. Det kanske finns chans att läsa det någon annanstans vid ett senare tillfälle? Sedan uppmärksammade jag att det ängsliga "hen" har använts i utgåvan, men jag får avfärda det som ett tryckfel det också.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Grisodlar'n;n213868 said:
Sedan uppmärksammade jag att det ängsliga "hen" har använts i utgåvan, men jag får avfärda det som ett tryckfel det också.
Det är ju förstås synd att du är ängslig inför ordet hen. Själv är jag mer intresserad av regelmekaniken i lådan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
MODERERING

I förebyggande syfte: Om du känner att du bara inte kan låta bli att diskutera ordet "hen" i den här tråden, ta en promenad, drick en läsk eller spela tetris tills känslan försvinner!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Hur kan man tappa bort ett förord? Det kan väl inte vara ett tryckfel utan något slags layoutslarv?
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Den felaktiga sidan stör mig inte speciellt. Den här upplagan är riktigt välgjord och uppfyller allt jag hoppats på. Superfint. Jag är glad.
 

Theobot

Veteran
Joined
12 Mar 2016
Messages
11
Dimfrost;n213878 said:
Hur kan man tappa bort ett förord? Det kan väl inte vara ett tryckfel utan något slags layoutslarv?
Hej Dimfrost. Nej, det finns säkert andra layoutfel i boken, men det här är inte ett av dem. Trycker har tagit på sig felet. Trist, men vi hoppas att de allra flesta kan ha överseende med detta. //Theo
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Har inte fått mitt ex ännu. Men är hemskt nyfiken. Kan ingen avslöja något om regelmekanik?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
tupelo;n213889 said:
Har inte fått mitt ex ännu. Men är hemskt nyfiken. Kan ingen avslöja något om regelmekanik?
Kan jag väl.

Vapen gör 1T6, 2T6, 3T6 eller 3T6+2 i skada. 6:or exploderar.

Procentslag under eller lika med värdet. 01-03 är perfekt slag.

STO utgår, PER inkommer.

Motståndstabell.

Kroppspoäng.

Läketakt som beror på FYS.

Yrken ger en rad färdigheter som grundegenskap gånger X. Du kan få mer om du bedöms vara mer erfaren än n00b, 25 poäng att fördela om du är Utövare och 50 poäng att fördela om du är erfaren.

Under din runda väljer du först stridsposition (offensiv, defensiv, neutral) med bifogade kort; sen slår du initiativ (T10 för neutral, T10+3 för offensiv, T10-3 för defensiv).

När det är din tur gör du en handling, med +20 på anfall och -20 på parad om du är offensiv, -20 på anfall och +20 på parad om du är defensiv.

Du kan bara en handling, antingen ett anfall, eller en parad, eller en förflyttning, eller något annat. Lyckad parad trumfar lyckat anfall.

Rustning spelar jättestor roll.

Det finns fortfarande en Heraldik-färdighet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Theobot;n213886 said:
Hej Dimfrost. Nej, det finns säkert andra layoutfel i boken, men det här är inte ett av dem. Trycker har tagit på sig felet. Trist, men vi hoppas att de allra flesta kan ha överseende med detta. //Theo
Oj, vad tråkigt. Hur kunde det uppkomma? Synd att höra i alla fall, och hoppas det kan publiceras någon annanstans.
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Har ej hunnit hämta mitt exemplar än, men det tycks inte vara så jättelikt det gamla drakar och demoner.

Tråkigt med så lite olika tärningar, har en ordentlig hög med T4, T8, T12 och T20:or man hoppades få rulla lite med.

Hur snabbt och spelbart verkar det, nyfiken?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Krille;n213903 said:
Kan jag väl.
Förutom första raden i spoilern, vilket är ett regelbygge som måhända kan passa bra i andra spel men som för mig absolut inte känns retro DoD, så låter det godkänt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Taogoli;n213941 said:
Hur snabbt och spelbart verkar det, nyfiken?
Det känns som att starten på varje runda kommer ta tid, eftersom man först väljer stridsposition och sedan slår initiativ beroende på stridsposition. Först därefter betar man av handlingarna, men det går åtminstone snabbt.

Det känns också som att den vettigaste taktiken är att om man är först i rundan så anfaller man och tvingar motståndaren att slösa sin handling på försvar. Då står man säker till nästa runda. Det gör i sin tur att har man relativt högt i närstrid (dvs spelar en stridis) så vill man egentligen alltid vill spela Offensiv, så att risken är högre att man slår först och dessutom får +20 på anfallet.

Det känns dessutom som att rustning och sköld är superviktigast, så tjuven som hugger i ryggen har egentligen inte i striden att göra. Jägaren kan ha i striden att göra, men på avstånd – i närstrid göre hon sig icke besvär. (Hon har dock sötast bild.)

Det gäller för övrigt alla andra rollpersoner utom stridisarna: de är så hejjans klantdåliga med FYS+SMI/2 i närstrid (gissningsvis: ca 10-14%) att de lika gärna kan plocka fram popcornen och titta på. Klantdåligheten kommer säkert också leda till långa strider, eftersom det blir mycket luft som går sönder snarare än fiender.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Krille;n213951 said:
Det gäller för övrigt alla andra rollpersoner utom stridisarna: de är så hejjans klantdåliga med FYS+SMI/2 i närstrid (gissningsvis: ca 10-14%) att de lika gärna kan plocka fram popcornen och titta på. Klantdåligheten kommer säkert också leda till långa strider, eftersom det blir mycket luft som går sönder snarare än fiender.
Vänta nu - FV lika med GE + formel som ges av _yrket_?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Peter;n213954 said:
Vänta nu - FV lika med GE + formel som ges av _yrket_?
Det var inte så jag tolkade det, men stycket var så otydligt skrivet och jag snabbskummade, så jag kan ha fel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Krille;n213956 said:
Det var inte så jag tolkade det, men stycket var så otydligt skrivet och jag snabbskummade, så jag kan ha fel.
Nu tror jag att jag förstår. Bara stridisarna kan höja sina stridsfärdigheter från start, icke stridisar har bara grundchans (vilket är FYS+SMI/2). Eller?
 
Top