Nekromanti Drakar och demoner retro

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Bifur;n213306 said:
Ser precis så snyggt ut som var väntat. Blir mycket spännande att se om det också är något bra. Själv sätter jag av någon anledning stort hopp till scenariona, ser framför mig att Seter, Mekanurg o.s.v. tagit chansen att ta ut svängarna fullt ut i den typ av spelmiljö som DoD var(är!) och undvikit gamla synder.
Ujuj jag hoppas inte du har för stora förhoppningar på mitt alster. Det är ett försök att gå tillbaks till känslan från början, och måla upp en alternativ värld som skiljer sig från Trudvang och Ereb. Och Chronopia för den delen.

/M
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Fiktionslek;n213389 said:
Man behöver inte vara nostalgisk för att gilla moståndstabellen. Jag tycker det är en skitbra regelmekanik för att hantera jämförelser och om så skulle vara även svårighetsgrader. Ett barn kan använda den, spelaren är den ende som slår, man vet sin chans, man kan översätta sömlöst och utan matte mellan procent och 1-20 (genom att lista procentvärden jämte 1-20värden) och det är helt i linje med det övriga systemet. Dessutom tycker jag om att det finns en rytmförändring i spelet -- det tar en liten stund, precis lagom länge för att inte spänningen ska gå förlorad, för att använda tabellen. Det låter kanske konstigt, men om min karaktär ska bli förgiftad vill jag att resolutionen bromsar farten i spelet lite under ett så avgörande skede, inte att det avgörs på en halvsekund.

Pendragonalternativet nämns ofta som en uppenbar förenkling, men det är faktiskt inte samma matte, man kan inte översätta enkelt mellan procent och 1-20 och ingen utom ett geni vet sin chans. Ingen inbromsning heller.

Jag tycker tabeller är gravt underskattade i modern regeldesign. Det är som att det finns en inarbetad föreställning om att fiktionen och berättande måste flyta helt jämt utan avbrott eller rytmförändringar -- använd inte tabeller, slå helst inte upp en regel, läs för allt i världen inte en rumsbeskrivning högt! -- men jag för min del håller inte alls med om det, och jag tycker det leder till att man dömer ut spel som klassisk BRP och MERP i onödan.

Jag vet inte hurdant retro-DoD kommer vara, men om motståndstabellen finns kvar ökar det definitivt min nyfikenhet!
Jag gillar tabeller (numera), de är ett bra sätt att låta regeltexten influera fiktionen. Move-konceptet i Apocalypse World, som har hyllats så mycket, är ju delvis just en specifik tabell för resultatet av varje färdighet. Just motståndstabellen har jag dock mindre starka känslor för, mest på grund av min motvilja mot redundans. Om man kan reducera en tabell till en formel så ska man göra det, känner jag, även om jag förstår att det kan finnas en pedagogisk poäng i det omvända också.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ja, riktigt coola blir tabellerna först när de är asymmetriska och inte går att reducera till en formel (t.ex. to-hittabellerna i gamla d&d-varianter).

Hälsar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Mekanurg;n213399 said:
BTW, vilka gamla synder tänker du på?
Nu menade jag inget personligt utan refererade till DoD-eran fram till DoD-91 i sin helhet. Men, vad jag tänkte på är att en del av produkterna led av att ingångsvärdena för RP:na var oklara bortom allmänt äventyrande (absolut inget unikt för DoD och inget problem som har försvunnit), vilket förvärrades av Erebs spretighet. (Sedan kan säkert en hel del av detta tillskrivas nivån på vårt SL:ande på den tiden, men det ändrar inte minnesbilden.)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Magnus Seter;n213423 said:
Ujuj jag hoppas inte du har för stora förhoppningar på mitt alster. Det är ett försök att gå tillbaks till känslan från början, och måla upp en alternativ värld som skiljer sig från Trudvang och Ereb. Och Chronopia för den delen.

/M
"Inte för stora förhoppningar"?
Men det du beskriver låter ju precis som vad jag vill ha.
Does not compute.
Vänligen,
Frågvis.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Fiktionslek, du sätter fingret precis på det jag tänker så ofta! Heja dig!

En fördel med motståndstabellen är just att det handlar om motstånd dvs, svårighetsgraderna kan variera. Det tycker jag är det största problemet med allmän-BRP annars: rollpersonen har ett bestämt värde som egentligen aldrig ändras. När rollpersonerna får höga värden säg 85% och högre, blir det oerhört tråkigt och oförutsägbart. Om strider i kombination med höga FV:n innehåller någon sorts "parera"-mekanik rynkas min hud och jag får svårt att andas. Strider tar en biljard timmar. Gaaah!

Motståndstabeller eller någonsorts d20-mekanik är bättre då, tycker jag: motståndet varierar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Med risk för att jag låter som en trasig vinylskiva, men Runequest 6/Mythras löser det här med långa strider väldigt bra. Med kombinationen motstående slag och "Special Effects" blir strider precis så roliga och kreativa som de borde vara. Istället för en omvänd tävling mot noll KP. BRP har trots allt utvecklats lite på 30 år.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
En sak står då klart: det var inte så förbaskat ängsligt och petigt 1986. Det stod "han" överallt, nymferna såg ut som Samantha Fox nakenbilder i närmsta OKEJ-tidning, STO fanns och dolkar gav mindre i skada än trästavar...och alla hade förbaskat jävla kul! ????

Nu får vi hoppas nya DoD kommer innan jul till oss backers och förbeställare. Börjar se mörkt ut på den fronten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
P.eLL.e;n213520 said:
En sak står då klart: det var inte så förbaskat ängsligt och petigt 1986. Det stod "han" överallt, nymferna såg ut som Samantha Fox nakenbilder i närmsta OKEJ-tidning, STO fanns och dolkar gav mindre i skada än trästavar...och alla hade förbaskat jävla kul! ????

Nu får vi hoppas nya DoD kommer innan jul till oss backers och förbeställare. Börjar se mörkt ut på den fronten.

Vad har mjukporr med obalanserade regler att göra?

Jag förstod aldrig poängen med mjukporren (och jag var i tonåren!). Jag ville ha dubbelyxor och drakar, inte pattar.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Dimfrost;n213433 said:
Om man kan reducera en tabell till en formel så ska man göra det, känner jag,
Jo precis. Det har Symbaroum gjort, och i princip gjort motståndstabellen till sin kärnmekanism. Dock reducerad så att formeln är mycket enklare.

I DoD Retro går det ju jättebra att använda den formel som visats ovan. Men själv hade jag verkligen gillat motsatta Pendragon-slag, då det ger möjlighet att slå perfekt, lätt att tillämpa modifikationer för respektive sida i konflikten, osv, ger samma dessutom "svåraremotståndprincip" som Basenanji så riktigt pekar ut. Men jag hajar - det är lite för stor modifikation om man verkligen vill hålla sig till originalreglerna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Peter;n213543 said:
/.../Jag ville ha dubbelyxor och drakar /.../.
Det där måste bli en äventyrstitel senare. Eller ett alternativt rollspel. Fantastisk alliteration.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
P.eLL.e;n213520 said:
...och alla hade förbaskat jävla kul! ????
Om man bara kunnat köpa den där entusiasmen man hade inför rollspel när man var en liten slyngel...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Någon som vet att ens paket blivit postat än, mitt har då inte det än. Misstänker att det nog inte blir någon julklapp till mig i år från tomten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Zoth-Ya;n213561 said:
Någon som vet att ens paket blivit postat än, mitt har då inte det än. Misstänker att det nog inte blir någon julklapp till mig i år från tomten.
Man får vad man förtjänar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Zoth-Ya;n213561 said:
Någon som vet att ens paket blivit postat än, mitt har då inte det än. Misstänker att det nog inte blir någon julklapp till mig i år från tomten.
Just nu hoppas jag skadeglatt/missunnsamt att ingen annan heller får det förrän i januari, när jag är tillbaka på ordinarie adress.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag såg i kattfolksartikeln i fenix att STO har ersatts av PER (perception, får man anta).
Mitt antagande är att alver hade hög INT (4T6) för att simulera skarpa sinnen. Om nu PER tar över som bas för iakttagelsefärdigheter, får vi då se 4T6 flyttas från INT till PER?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Har nu fått hem boxen. Första intrycket är att det är supersnyggt och att man som kickstartare fått väldigt mycket för pengarna. Bra jobbat Riotminds!
 
Top