Nekromanti Drakar och demoner retro

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Bolongo;n213230 said:
Vet inte om det är en nyhet, men när jag tittar på artikeln om Kattfolk i nya Fenix, så har de ingen STO. Intressant.
Jag kommer inte att sakna STO. Det är en väldigt ointressant grundegenskap. Karkioner i ny tappning vore dock finfint.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Många och långa tabeller känns som en av de saker som definierar gamla DoD, så man kan nog knappast förvänta sig något annat ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ser precis så snyggt ut som var väntat. Blir mycket spännande att se om det också är något bra. Själv sätter jag av någon anledning stort hopp till scenariona, ser framför mig att Seter, Mekanurg o.s.v. tagit chansen att ta ut svängarna fullt ut i den typ av spelmiljö som DoD var(är!) och undvikit gamla synder.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Bifur;n213306 said:
Ser precis så snyggt ut som var väntat. Blir mycket spännande att se om det också är något bra. Själv sätter jag av någon anledning stort hopp till scenariona, ser framför mig att Seter, Mekanurg o.s.v. tagit chansen att ta ut svängarna fullt ut i den typ av spelmiljö som DoD var(är!) och undvikit gamla synder.
Ja jag är ruskigt sugen på de där äventyren! Ser rackarns nice ut.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Dimfrost;n213300 said:
Många och långa tabeller känns som en av de saker som definierar gamla DoD, så man kan nog knappast förvänta sig något annat ...
Sant, och gärna tabeller med innehåll. Motstådstabellen är dock en spelmekanik (snare än innehåll) jag upplever som att den gärna kunde ha uppdaterats. Men det är en detalj klart underordnad spelet som helhet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
hakanlo;n213353 said:
Sant, och gärna tabeller med innehåll. Motstådstabellen är dock en spelmekanik (snare än innehåll) jag upplever som att den gärna kunde ha uppdaterats. Men det är en detalj klart underordnad spelet som helhet.
Det är jättemycket som skulle kunna uppdateras, men jag tror inte att det är poängen. :) Själv hade jag hanterat retro-DoD på ett helt annat sätt, men jag ser ändå att just motståndstabellen är något sådant som folk kan vara nostalgiska inför.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Motståndstabellen är ju inte mer än utskriven resultatet av nedan beräkning.

Chans för Aktiv att övervinna Passiv = (Aktiv - Passiv)*5 + 50


Jag anar att de flesta som DDR vänder sig till kan göra den matten i huvudet. Som 12-åring brydde vi oss aldrig om motståndstabellen, så det gick uppenbarligen att spela ändå.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
wilper;n213383 said:
Motståndstabellen är ju inte mer än utskriven resultatet av nedan beräkning.

Chans för Aktiv att övervinna Passiv = (Aktiv - Passiv)*5 + 50


Jag anar att de flesta som DDR vänder sig till kan göra den matten i huvudet. Som 12-åring brydde vi oss aldrig om motståndstabellen, så det gick uppenbarligen att spela ändå.

Hela Symbaroums modifikationssystem är väl enligt samma princip, men de förklarar det så här (för 1T20, där motståndarens modifikation appliceras direkt på ens eget värde som oftast är mellan 5-18):

Motståndares modifikationer beräknas utifrån deras karaktärsdrag enligt formulan [10 – värde i karaktärsdrag]. Ett monster med karaktärsdrag 11 får följaktligen modifikationen –1 (10 – 11 = –1), ett monster med ett karaktärsdrag på 7 ger modifikationen +3 (10 – 7 = 3).
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dimfrost;n213380 said:
Det är jättemycket som skulle kunna uppdateras, men jag tror inte att det är poängen. :) Själv hade jag hanterat retro-DoD på ett helt annat sätt, men jag ser ändå att just motståndstabellen är något sådant som folk kan vara nostalgiska inför.
Man behöver inte vara nostalgisk för att gilla moståndstabellen. Jag tycker det är en skitbra regelmekanik för att hantera jämförelser och om så skulle vara även svårighetsgrader. Ett barn kan använda den, spelaren är den ende som slår, man vet sin chans, man kan översätta sömlöst och utan matte mellan procent och 1-20 (genom att lista procentvärden jämte 1-20värden) och det är helt i linje med det övriga systemet. Dessutom tycker jag om att det finns en rytmförändring i spelet -- det tar en liten stund, precis lagom länge för att inte spänningen ska gå förlorad, för att använda tabellen. Det låter kanske konstigt, men om min karaktär ska bli förgiftad vill jag att resolutionen bromsar farten i spelet lite under ett så avgörande skede, inte att det avgörs på en halvsekund.

Pendragonalternativet nämns ofta som en uppenbar förenkling, men det är faktiskt inte samma matte, man kan inte översätta enkelt mellan procent och 1-20 och ingen utom ett geni vet sin chans. Ingen inbromsning heller.

Jag tycker tabeller är gravt underskattade i modern regeldesign. Det är som att det finns en inarbetad föreställning om att fiktionen och berättande måste flyta helt jämt utan avbrott eller rytmförändringar -- använd inte tabeller, slå helst inte upp en regel, läs för allt i världen inte en rumsbeskrivning högt! -- men jag för min del håller inte alls med om det, och jag tycker det leder till att man dömer ut spel som klassisk BRP och MERP i onödan.

Jag vet inte hurdant retro-DoD kommer vara, men om motståndstabellen finns kvar ökar det definitivt min nyfikenhet!

Hälsar

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Så är det kanske, så länge ingångsvärdena är hyfsat givna är inte en tabell mer komplex än en tärningsformel. Problemet är väl i så fall rent fysiskt, bläddrandet mellan olika passager etc. som kan leda till att ”rytmförändringen” blir alltför påtaglig. I övrigt håller jag med om att gammal BRP-mekanik borde fungera utmärkt även idag, även om det oftare är en presentationsfråga än en regelfråga.

Vilket kan vara det som gör mig nyfiken på äventyren i boxen. Jag vill nog som omväxling helt enkelt ha scenarion jag som SL kan köra efter en genomläsning - utan att fundera över vilken bakgrund RP:na måste ha för att passa in, utan att göra egna flödescheman, rita kartor o.s.v. (Det kan ju i och för sig vara en naiv förhoppning att jag kommer att få det…) Det är ett område där många moderna spel/scenarion trampar lite snett och ”glömmer” det stöd de ska vara för SL. Ungefär: ”Eftersom ingen rumsbeskrivning ska läsas upp behövs den inte”, vilket så klart inte alls är samma sak.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Bifur;n213306 said:
Ser precis så snyggt ut som var väntat. Blir mycket spännande att se om det också är något bra. Själv sätter jag av någon anledning stort hopp till scenariona, ser framför mig att Seter, Mekanurg o.s.v. tagit chansen att ta ut svängarna fullt ut i den typ av spelmiljö som DoD var(är!) och undvikit gamla synder.
Jodå, jag har låtit kreativiteten blomstra. Medskribenten Gustaf Gadd har därtill bidragit med några finurliga äventyrsplatser där list och eftertanksamhet krävs för att lösa utmaningarna.

BTW, vilka gamla synder tänker du på?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Mekanurg;n213399 said:
Jodå, jag har låtit kreativiteten blomstra. Medskribenten Gustaf Gadd har därtill bidragit med några finurliga äventyrsplatser där list och eftertanksamhet krävs för att lösa utamningarna.
Ah Gustaf Gadd är ju bra p på sånt.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Bifur;n213394 said:
Det är ett område där många moderna spel/scenarion trampar lite snett och ”glömmer” det stöd de ska vara för SL. Ungefär: ”Eftersom ingen rumsbeskrivning ska läsas upp behövs den inte”, vilket så klart inte alls är samma sak.
Högläsning och cut-scenes där rollpersonerna inte ens är med är kanske ännu mer underskattat än tabeller. Jag föredrar hundramiljonergångermeränvadnånkansägapunktslutfår intebörjaom en genomtänkt, lagom lång högläsningstext framför en half-assed improvisation från en spelledare som inte har fallenhet för det, är trött, hungrig eller av annan anledning inte i toppform. Jag gillar t.o.m. när beskrivningen inte riktigt stämmer, för typ man har råkat skjuta värdshusvärden som skulle stått där, och spelledaren säger »ja, precis som jag läste, fast det är en automat som sköter baren istället för en muterad vessla«. Det gör att man förstår att det vi spelar innebär att vi liksom förhåller oss till ett stoff.

Och cut-scenes! Fan, en cut-scene som man får som spelare utan att rollpersonerna har informationen, det höjer spelet grymt mycket tycker jag. Det gör det tredimensionella fyrdimensionellt — liksom »meanwhile, in a darker part of town …«

Hoppas sånt är med i nya gamla dod!


Hälsar

Christian
 
Top