Nekromanti Dr Whowolf (runda 3)

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Björn den gode said:
jag är lite kluven, är vi verkligen så säkra på att Max är ulv att det är värt att plocka honom?
Ja, är ni verkligen säkra på det? För jag är säker på att jag inte är ulv förstår ni :gremsmile:
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Max Raven said:
2. Max - Claimat förmågesiare, ingen info outad (kanske inte har någon, givetvis), inte direkt ansträngt sig för att komma ur drevet(fast det kan vara min personliga känsla och bero på nybörjare som 'frusit' och inte vet vad han ska göra för att ta sig ur).
Vill ni att jag ska outa mer info om mig själv?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Max Raven said:
2. Max - Claimat förmågesiare, ingen info outad (kanske inte har någon, givetvis), inte direkt ansträngt sig för att komma ur drevet(fast det kan vara min personliga känsla och bero på nybörjare som 'frusit' och inte vet vad han ska göra för att ta sig ur).
Vill ni att jag ska outa mer info om mig själv?
Du har inte berättat vilka tre du håller som högst misstänkt att bära päls.

Lista dina tre topp favoriter som ulv med en simpel motivering så blir vi lite gladare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Alright så här är det

Jag tänkte nu spekulera lite om upplägget. Jag vill först bara påpeka att jag inte har någon dold info, utan det är bara mina tankar. Jag har inte ens orkat dubbelkolla om allt stämmer då jag är rätt säker på att ni kommer göra det åt mig.

Jag tror:
Alla doktorer har antingen en passiv eller en aktiv förmåga. Alla medresenärer har information. Vi började med en ulv som var doktor och en ulv som var medresenär. Ulven som var medresenär hade informationen att doktorer med vissa nummer gick att värva (kanske bara ett par, kanske alla utom väktaren och siaren). Värvning fungerade helt enkelt så att om man försökte döda dom så dog dom inte utan kom istället direkt tillbaka och var på den onda sidan. Ulvarna är Recca och Empiricus och eventuellt någon mer. Dom är ganska nöjda, det är ett bra ulvgäng dom har fått ihop.

Första dagen så går dessutom Mr Kofot oförsiktigt ut med att han är dr 9, ulvarna kollar på sin lista och bingo. Björn den vilsne drar igång ett drev mot Basenanji och ulvarna bara ler. Dom värvar Basse Kofot. Andra dagen börjar skitbra, Vimes går ut och börjar bråka med Björn den vise, men dagen slutar i moll efter att Björn den envise helt litat på Vimes förmåga att känna igen Recca som ulv när hon är det. Men än är inte hoppet förlorat, Vimes är ju också doktor så dom försöker värva honom (På grund av Basenanjis info så vet dom att det inte går att värva siaren och försöker inte med BDG). Recca har dessutom varit ute och frågat efter Trasapas nummer då hon vill veta om det är en säker värvning (vi skulle ju dessutom tycka att Trasapa är grön när vi ser att Recca är röd).

Det blir otäckt jämnt i omröstningen på slutet, vilket kan tyda på att det faktiskt fanns hela 4 ulvar där under runda 2, 3 av dom röstar på Trasapa, men Mr Kofot hinner inte med på slutet eftersom tåget i princip vänder sista 5 minuterna och då satt han inte vid datorn.

Tredje dagen så vill Mr Kofot inte vara med längre, han känner att han inte riktigt har tid och att han är en belastning för ulvarna, det förstärks av att han hade kunnat avgöra hela partiet om han bara varit aktiv där i slutminuten.

Basse Kofot har kommit in i matchen med ett brak. Han tänker att som inhoppar så har han inte lika mycket investerat utan han vill bara ha så roligt som möjligt. Och tänker därför pröva på att köra jätteaggresivt som ulv. Tyvärr för ulvarna så har Björn den vise redan pekat på en ulv och dom kommer därför förlora Empiricus ikväll.

Kvar i ulvlaget står Basse Kofot och eventuellt någon mer.

Så, har jag rätt? Är det någon detalj ni inte håller med om? Basse Kofot behöver inte svara på just den biten om att han är ulv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Alright så här är det

Björn den gode said:
Så, har jag rätt? Är det någon detalj ni inte håller med om? Basse Kofot behöver inte svara på just den biten om att han är ulv.
Kanske? Dock - och nu vet jag att jag ekar Recca - bara för att man inte röstar som du så är man inte ulv, och bara för att man röstar som du är man inte bybo.

Smågrej att peta på, men ville uppmärksamma det så vi inte får tunnelsyn här.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Trasapa said:
Du har inte berättat vilka tre du håller som högst misstänkt att bära päls.

Lista dina tre topp favoriter som ulv med en simpel motivering så blir vi lite gladare.
Jag har igentligen inga 3 top favoriter som ulv. För mig är ni alla ulvar så länge ni inte har bevisat motsatsen med starka bevis som jag kan tro på. Och då kanske du vill ha en topp 3 utav alla er som jag misstänker, men jag har ingen top 3.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Så... Basse Kofot och Thodd håller inte med KKs plan då?

Någon eller flera av oss fyra borde kunna se till att åtminstone Emp åker ut i värsta fall, eller?
:gremconfused:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Och Max Raven är ulv

Alltså jag förstår ju att Empi inte uppmärksammat det här, men att KK inte har gjort det tycker jag pekar på att han också är ulv. (Fan alla är ulvar!)

Hur som helst. Den som har överlägset konstigast röster och som blir rödad av detta är ju Max Raven. Första dagen när det är safe att Recca inte åker ut så hamnar hans röst till slut på Recca (det är förstås bra för en ulv att rösta på en ulvkompis om ulvkompisen inte åker ut på grund av det.)


Han har röstat på lite olika och har sen utan någon större motivering hamnat på Hastfer. Sen på kvällen så producerar han inlägg som det här:
Max Raven 17:50 said:
Blir (minst) två poster här. Först tänkte jag bemöta lite röster:
Han stallar, och vill inte byta sin röst ännu till något aktuellt drev.
Röstläget här:
Basenanji har 3 röster (BDG, Trasapa, Empiricus)
Recca har 3 röster (Hastfer, Basenanji, KK)

Max Raven 18:25 said:
Just nu är jag inne att rösta på Basenanji just för att bekräfta eller motsäga vad denne sagt om info, men jag är inte så säker på att denne är särskilt röd. Då är jag mer osäker på Hastfer, t ex. Men som sagt, återkommer.
Återigen så väljer han att inte rösta på något av dreven men flaggar för att han nog kommer rösta på Basenanji (om det ser ut som att Recca riskerar att åka ut, fast det skriver han ju inte).

Max Raven 21:15 said:
Meh, medhåll Vimes. Jag är inte såld på Recca som ulv, men det kan ge info det med.

Röst: Recca.

Kanske ändrar mig i sista stund. Jobbar fortfarande med datan.
Sen 21.15 så var röstläget så här:
Röstläget var då så här:
Basenanji har 7 röster (BDG, Trasapa, Empiricus, Max, Jocke Kofot, Recca och Konrad Konvalj)
Recca har 2 röster (Hastfer och Basenanji)

och då vågar han rösta på Recca, men även nu med en liten brasklapp att han nog byter om det faktiskt blir ett drev så att hon riskerar att åka.

Dag två:
Max Raven runda 2 21:24 said:
Jag har problem med att så många röstar på Recca. Det känns som att det är ganska skakiga grunder utöver att hon verkar vara i dålig form - vilket jag inte kan säga något om. Hon har varit under hård eld den här rundan, och dessutom av flera veteraner (BDG, Vimes). När sedan Vimes avslöjade sig som siare så kollapsade rösterna på honom, vilket verkar ha svällt rösterna på Recca. Samtidigt har runda 2 formligen stått stilla på grund av Recca och Trasapas gnabb (och KK/Vimes - BDG-fejden). BDG avvärjde sin plats med sitt outande. Recca verkar dock redan ha förbrukat sin info runda 1, när hon avslöjade sin medresenärstatus. H

I korthet - jag ser inte så starka grunder för rösterna på Recca och blir lite oroad av att folk vill gå med strömmen så lätt.

Röst: Trasapa
Motivation: Det är infektionsgrejen som spökar, plus att du varit så upphängd på Recca den här rundan. Det är svagt, men det känns som aningen mer än Recca. Dessutom är du Doktor, och har ingen siffra.
Han hoppar alltså på Trasapa på ett sent drev, när det faktiskt ser ut att ha en chans att lyckas. Och han är dessutom inne på att Trasapa borde gå ut med sin siffra, känns ju som att Recca och han har diskuterat det här i ulvforumet.

Hur kan ingen annan ha sett det här?
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Trasapa said:
Du har inte berättat vilka tre du håller som högst misstänkt att bära päls.

Lista dina tre topp favoriter som ulv med en simpel motivering så blir vi lite gladare.
Jag har igentligen inga 3 top favoriter som ulv. För mig är ni alla ulvar så länge ni inte har bevisat motsatsen med starka bevis som jag kan tro på. Och då kanske du vill ha en topp 3 utav alla er som jag misstänker, men jag har ingen top 3.
Du måste välja 3!
Mina 3 skulle bli Emp ,Max Raven,samt kofot. Men jag kan säga att jag inte är särskilt övertygad om ngt håll, mer att jag har personer jag inte vill hänga. Det är i ordning också så emp är mest misstänkt och kofot minst.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Max Raven said:
Så... Basse Kofot och Thodd håller inte med KKs plan då?

Någon eller flera av oss fyra borde kunna se till att åtminstone Emp åker ut i värsta fall, eller?
:gremconfused:
Jo skulle vi kunna få en dubbel så vore det ju fett, men jag är osäker på om vi inte skjuter oss i foten då..

Eller tänker jag fel?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Och Max Raven är ulv

BDG said:
Hur kan ingen annan ha sett det här?
Du menar utöver K.K?

Såg nått i starten om att jag missat det hela, men jag har tryckt rätt hårt på det hela.

Men..

Jag röstar på Empis den här rundan för han är ulv.

Nästa runda så kommer Max Raven och Basse Kofot synas hårt i sömmarna. Thodd/Ruga har jag mindre smuts på och mindre misstankar.

Jag ser att Max outat nu. Helt korrekt jämfört mot Trasapas förmåga också. Om han chansat eller läst in det utifrån vad Trasapa själv har skrivit står ju oklart, men som tidigare nämnt så känns Max som en nybörjar-bybo i första läget.

Skall nu läsa igenom vad som skett sedan jag lämnade jobbet lite mer ordentligt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Och Max Raven är ulv

Detta inlägg har reviderats för att plocka bort svordomar.
Björn den gode said:
Han hoppar alltså på Trasapa på ett sent drev, när det faktiskt ser ut att ha en chans att lyckas. Och han är dessutom inne på att Trasapa borde gå ut med sin siffra, känns ju som att Recca och han har diskuterat det här i ulvforumet.

Hur kan ingen annan ha sett det här?
Det har de. Läs tråden och spamma inte samma misstankar som både KK och Basse Kofot lyft.

Om man tolkar allt jag gör som ulvmanövrering:
Vad händer om jag bytar röst till Empiricus, min främst misstänkte, kvart över nio?
Svar: ULV! HAN BYTADE FÖR ATT PASSA IN MED RESTEN!

Om jag inte bytar?
Svar: ULV! HAN RÖSTADE INTE PÅ EMPIRICUS FAST EMPIRICUS VAR RÖD!

Jag kan inte grönas baserat på mina röstval. Men inte heller kan jag rödas. Det är skakigt, det är slarvigt, och du upprepar sånt andra redan sagt.

Visste vi, helt säkert, att Trasapa inte var ulv R2? Vet vi med 100% säkerhet att han inte är ulv nu? Nej - men på den senare frågan är det betydligt lägre sannolikhet.

Jag blir trött på det här. Ni kan inte vara 3 pers som turas om att dra upp samma grej och fokusera på enbart mig. Vad hände med att skärskåda de andra som röstade på Trasapa? Nu kanske jag är lite egotrippad här, men har vi kollat på dem eller drar de mindre uppmärksamhet till sig för att de är tystare eller något? Max, definitivt. Hur är det med Thodd?

Meh, fuckit. Max verkar lite grönare och Empiricus är mer sannolikt ulv iaf. Pallar inte skriva ner motivationen igen, ska man sprida paranoia kan man leta reda på min tidigare motivation.

Röst: Empiricus.

He doesn't have to outrun the lion, only his friend. Then the lion catches up with his friend and eats him. The strong survive, the weak are killed: the law of the jungle! ... Yes, very clever, if you don't mind losing your friend. But what happens when the next lion turns up? I think you'd better get your running shoes on, gentlemen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max Raven said:
Så... Basse Kofot och Thodd håller inte med KKs plan då?

Någon eller flera av oss fyra borde kunna se till att åtminstone Emp åker ut i värsta fall, eller?
:gremconfused:
Och återigen. Det är min plan, men jag är inte fett på att utföra en plan nu när Max har outat och i mina ögon är han mer nybörjar-bybo än nybörjar-ulv. Det är för många grejer som är så off att ingen medulv skulle ha klarat av det hela. Recca/Empis är erfarna ulvar och att inte lyckas vara behjälplig för Max ser jag som lite långsökt.

Jag är alltså inte villig att chansa på Max så länge inte det är ett unisont bybo beslut eller att röstläget läggs upp för den möjligheten. Allt kommer ju att baseras på hur byn placerar sig och vilka som röstar vart. Jag har inte mer än några få gröna och en något större bunt bruna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Och Max Raven är ulv

Max Raven said:
Visste vi, helt säkert, att Trasapa inte var ulv R2? Vet vi med 100% säkerhet att han inte är ulv nu? Nej - men på den senare frågan är det betydligt lägre sannolikhet.
Nej, det är det som är lite festligt med varulvsspel. Det är omöjligt att veta om någon är grön så länge du är bybo, men som ulv är det lite lättare för då har du facit.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Jag har igentligen inga 3 top favoriter som ulv. För mig är ni alla ulvar så länge ni inte har bevisat motsatsen med starka bevis som jag kan tro på. Och då kanske du vill ha en topp 3 utav alla er som jag misstänker, men jag har ingen top 3.
Skriv tre namn.

Det finns ulvar ibland oss.

Björn den Gode (tidigare Brynolf)
Empiricus
Ruga (tidigare Hastfer)
Basse (tidigare Jocke Kofot)
Konrad Konvalj
Max
Max Raven
Trasapa
Thodd

Du har 8 namn att välja på.

1 namn har av BDG siats som ulv. Det är Empis.

Så egentligen behöver du bara skriva vilka två du tror kan vara kompis med Empis.

Utöver det må du använda din förmåga klokt den här rundan.

Du kan se om någon har en passiv/aktiv förmåga.

Använder du den på någon som är Medresenär så bör du enligt det vi har klurat ut få fram ett noll resultat.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Och Max Raven är ulv

Jag håller med BDG om att Max Räven är väldigt suspekt.
Jag har berört honom och just hans konstiga röstande redan tidigt i den här rundan. Men du belyste det mycket snyggare än mig.

Tiden börjar bli knapp. Självklart är Emp vårt primära mål för hängning men vågar vi oss på en dubbelhängning?

Jag börjar bli lite orolig för att matematiken jobbar emot oss här. Säg att vi har som bäst två ulvar bland oss och att ulvarna lyckas konvertera en bybo inatt. Det ger oss:
-1 ulv(emp
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)

Då har vi nästa runda gått +-0 ulvar men minus en bybo. på så vis kan ulvarna sakta svälta ut oss och ju närmare vi kommer skärningspunkten mellan 50/50 ulvar/bybor så blir det svårare för oss att rösta ut två ulvar.

Bara en tanke och något som jag gärna ser K.K och BDG kommentera. Självklart får alla slänga in sina tankar men jag litar på deras erfarenhet i sådana här lägen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Re: Och Max Raven är ulv

BDG said:
(På grund av Basenanjis info så vet dom att det inte går att värva siaren och försöker inte med BDG).
Fan vad coolt att jag:

1….räddade spelets siare

2….dessutom räddade DIG, stjärnan i spelet!

:gremgrin:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Och Max Raven är ulv

Trasapa said:
Jag håller med BDG om att Max Räven är väldigt suspekt.
Jag har berört honom och just hans konstiga röstande redan tidigt i den här rundan. Men du belyste det mycket snyggare än mig.

Tiden börjar bli knapp. Självklart är Emp vårt primära mål för hängning men vågar vi oss på en dubbelhängning?

Jag börjar bli lite orolig för att matematiken jobbar emot oss här. Säg att vi har som bäst två ulvar bland oss och att ulvarna lyckas konvertera en bybo inatt. Det ger oss:
-1 ulv(emp
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)

Då har vi nästa runda gått +-0 ulvar men minus en bybo. på så vis kan ulvarna sakta svälta ut oss och ju närmare vi kommer skärningspunkten mellan 50/50 ulvar/bybor så blir det svårare för oss att rösta ut två ulvar.

Bara en tanke och något som jag gärna ser K.K och BDG kommentera. Självklart får alla slänga in sina tankar men jag litar på deras erfarenhet i sådana här lägen.
Skrämmande tanke så klart.

Någon form av funktion fyller ju möjligheten att dubbelhänga folk och ju längre spelet går ju svårare blir det att ha kontroll över det.

Från start när Vimes tog upp det kändes det rent spontant som att det gynnade ulvarna mer än byborna, men det kanske är helt fel.

Men..

-1 ulv(emp)
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)

Om vi utgår från den ovan nämnda teorin så blir det +-0 ulvar och en mindre bybo.

Nackar vi två ulvar:

-1 ulv(emp)
-1 ulv(random)
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)

Det är bra för byn för då går ulvarna -1 och byn -1

Nackar vi en ulv och en bybo. Ja då borde det enligt mattematiken vara ännu värre än att ulvarna går +-0 om jag inte är helt ute och cyklar.

Vi måste således vara rätt säkra på vårt val. Eller har jag fel?

BDG är ju mattematiker så...

Sen måste det ju fällas in att det är orimligt att ulvarna kan konvertera vem och vad som helst. Det måste finnas någon broms på nått vis.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Konrad Konvalj said:
Max said:
Jag har igentligen inga 3 top favoriter som ulv. För mig är ni alla ulvar så länge ni inte har bevisat motsatsen med starka bevis som jag kan tro på. Och då kanske du vill ha en topp 3 utav alla er som jag misstänker, men jag har ingen top 3.
Skriv tre namn.

Det finns ulvar ibland oss.

Björn den Gode (tidigare Brynolf)
Empiricus
Ruga (tidigare Hastfer)
Basse (tidigare Jocke Kofot)
Konrad Konvalj
Max
Max Raven
Trasapa
Thodd

Du har 8 namn att välja på.

1 namn har av BDG siats som ulv. Det är Empis.

Så egentligen behöver du bara skriva vilka två du tror kan vara kompis med Empis.

Utöver det må du använda din förmåga klokt den här rundan.

Du kan se om någon har en passiv/aktiv förmåga.

Använder du den på någon som är Medresenär så bör du enligt det vi har klurat ut få fram ett noll resultat.
Vilka var medresenärer igen?:) kommer inte ihåg ^^
 
Top