Nekromanti Dr Whowolf (runda 3)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Re: Och Max Raven är ulv

Trasapan said:
Jag börjar bli lite orolig för att matematiken jobbar emot oss här. Säg att vi har som bäst två ulvar bland oss och att ulvarna lyckas konvertera en bybo inatt. Det ger oss:
-1 ulv(emp
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)
Jag är också lite nojjig, så för att höja humöret vill jag bara inflika:

* Ulvarna kanske inte kan rekrytera vem-som-helst – Vimes blev ju tex inte rekryterad – så vi kan ju faktiskt avvakta kvällens händelser innan vi deppar ner oss allt för mycket.

Sedan har jag en märklig idé som går ut på att KK+BDG (eller någon annan kombination av två hederliga bybor) tillsammans ställer sig på 'Ingen' för at sedan kunna ha makten över slutröstningen.

---

Utöver det tycker jag att Max Raven har seglat upp på misstankelistan, även om jag inte alls är speciellt nöjd över vad Max Nybörjaren har bidragit med så här långt. Hastfer/Ruga och Thodd har sjunkit på min misstankelista.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Och Max Raven är ulv

Hmmm.

Fundering.

Ni kommer troligen hänga mig nästa runda om inte BDG siar mig (och överlever) eller om inte BDG är ulv - det är ju alltid en möjlighet.

... Vad skulle hända om vi röstade ut mig och Empiricus?

Ska vi tänka lite högt. Vi är 9 stycken och troligen 3 ulvar (fluffintrot för denna del - ja, jag är paranoid nog att tro att Doktorn inte räknas som "infekterad")

Om Empiricus är ulv (och jag är bybo, obviously):
1 ulv mindre. 1 bybo mindre.
Alt 1: Ulvarna dödar 1. Bybor: 6->4 stycken. Ulvar: 3 stycken.

Alt 2: Ulvarna konverterar 1. Bybor: 6->4. Ulvar: 4. Vinst för ulvarna.

Om Empiricus är grön (osannolikt) och jag bybo:
2 bybor mindre. 6->4 bybor. Alt 1: Ulvar: 3. Alt 2: Ulvar infekterar: 4. Vinst för ulvarna.

Om jag är ulv så är det så klart mycket bättre för byn - då är det 1 ulv kvar, eller 2 om denne kan infektera.

Om inte ulvarna har något specialkrav för infektion - såsom att de bara kan infektera sådana ulvarna redan känner eller inte kan infektera Time Lords, eller bara göra det varannan runda - så kommer ulvarna att infektera någon nästa runda.

Vi vet redan att de inte kan infektera vem som helst - Vimes död kan betyda antingen att Doktorer inte kan infekteras (eller att specialfall gäller för deras infektion). OM de kan infektera medresenärer utan krav (av Tooth and Claw-fluff vettigt, fast de går inte in på detaljer) så kommer de eller har redan infekterat Hastfer/Ruga eller Thodd. Jag tror att varken Mickey eller Amy Pond har några speciella förmågor som stoppar en utomjordisk varelses infektion - det är osannolikt iaf. OM det är så så ligger vi risigt till nästa runda.

Om det handlar om att passa ihop med rätt Doktor/medresenär blir det mindre enkelt för ulvar, så klart. Då måste de chansa och hoppas att de träffar rätt.

Jag insåg nyss att jag är den sista medresenären (utöver Empiricus) som inte avslöjat min identitet. Tänker att ur bynsynvinkel bör jag nog hålla på det tills jag får mer rejäl press på mig.

PS: Om Månen står rätt..? Hmmm. En möjlig Tooth and Claw-episod-referens. DS.

"The trouble with computers, of course, is that they're very sophisticated idiots. They do exactly what you tell them at amazing speed. Even if you order them to kill you. So if you do happen to change your mind, it's very difficult to stop them from obeying the original order.
...
But not impossible."
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Och Max Raven är ulv

Trasapa said:
Jag håller med BDG om att Max Räven är väldigt suspekt.
Konrad Konvalj said:
Nej, det är det som är lite festligt med varulvsspel. Det är omöjligt att veta om någon är grön så länge du är bybo, men som ulv är det lite lättare för då har du facit.
Fast jag vet vad jag själv är.

Och jag tror, med viss sannolikhet, att jag inte kan bli konverterad. För jag är awesome.

Fast jag kan ha fel. :gremfrown:

Det beror på vad infektion kräver.

(Det står inte att jag är immun alltså, jag antar från fluff-kunskap)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Och Max Raven är ulv

Basenanji said:
Trasapan said:
Jag börjar bli lite orolig för att matematiken jobbar emot oss här. Säg att vi har som bäst två ulvar bland oss och att ulvarna lyckas konvertera en bybo inatt. Det ger oss:
-1 ulv(emp
-1 bybo
+1 ulv(ovan konverterade bybo)
Jag är också lite nojjig, så för att höja humöret vill jag bara inflika:

* Ulvarna kanske inte kan rekrytera vem-som-helst – Vimes blev ju tex inte rekryterad – så vi kan ju faktiskt avvakta kvällens händelser innan vi deppar ner oss allt för mycket.

Sedan har jag en märklig idé som går ut på att KK+BDG (eller någon annan kombination av två hederliga bybor) tillsammans ställer sig på 'Ingen' för at sedan kunna ha makten över slutröstningen.

---

Utöver det tycker jag att Max Raven har seglat upp på misstankelistan, även om jag inte alls är speciellt nöjd över vad Max Nybörjaren har bidragit med så här långt. Hastfer/Ruga och Thodd har sjunkit på min misstankelista.
Skall det till en dubbel så är jag inte villig att chansa på Max-not-Raven.

Lixom, det är nästan (sorry) för dåligt spelat av en ulv hur nybörjare han än må vara. Det har dykt upp så mycket konstigheter som är så här grön-bybo-i ditt ansikte.

Vi kan börja lajja nu mot slutet för att skapa lite kaos, men det som är av största vikt är att Empis ryker ikväll och vi får ett rätt fett kvitto på BDG via Empis rödhet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Och Max Raven är ulv

Max Raven said:
Trasapa said:
Jag håller med BDG om att Max Räven är väldigt suspekt.
Konrad Konvalj said:
Nej, det är det som är lite festligt med varulvsspel. Det är omöjligt att veta om någon är grön så länge du är bybo, men som ulv är det lite lättare för då har du facit.
Fast jag vet vad jag själv är.

Och jag tror, med viss sannolikhet, att jag inte kan bli konverterad. För jag är awesome.

Fast jag kan ha fel. :gremfrown:

Det beror på vad infektion kräver.

(Det står inte att jag är immun alltså, jag antar från fluff-kunskap)
Jo den ända man kan lita på som bybo är ju sig själv.

Att du via fluff-kunskap inte kan bli infekterad är ju däremot inte alls relevant här. Då skulle du med din fluff-kunskap kunna vinna spelet genom att säga Timelordens hemliga kod och få alla andra upplösta eller liknande episk händelse ur Dr.Whorulf.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Vem vill ni att jag siar? :gremsmile:
Grejen nu Max.

Du skall fatta ett bra beslut för BYN.

Du har fått så många tips i råden vi kan ge dig. Att du avslöjar det innan gynnar lixom inte byn. Att jag eller någon annan pekar vad du skall göra gynnar inte heller byn. Det finns några rätt solklara alternativ så gör din grej.

OCH!!

Dina misstänkta, vilka?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Och Max Raven är ulv

Fuck it, åker jag så åker jag oavsett. Här, för de huvudbry jag orsakat er fluff-analfabeter* som inte kunde gissat det, är vem jag är. Jag kan åka ut på nattmord (osannolikt, men möjligt) eller bli hängd nästa runda. Jag tror inte jag kan konverteras. Först av allt: Jag är inte Romana, Susan eller Jenny (Doktorns dotter från rebooten, fjärde säsongen).

Jag är en av de mest populära medresenärer som finns. Jag är awesome.


Jag är K-9, Mark I.

(Blev tvungen att fråga om det sista. Nej, fick inte veta närifrån jag är).

Ja, jag tror jag är immun mot biologisk infektion. Kalla mig galen. :gremsmile:

* :gremwink:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Och Max Raven är ulv

(Kopplingen var till Adric. Den är rätt lös, en av K-9-versionerna, tror det var Mark III, var med Adric. Min var med Leela och Doktor #4)
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Konrad Konvalj said:
Max said:
Vem vill ni att jag siar? :gremsmile:
Grejen nu Max.

Du skall fatta ett bra beslut för BYN.

Du har fått så många tips i råden vi kan ge dig. Att du avslöjar det innan gynnar lixom inte byn. Att jag eller någon annan pekar vad du skall göra gynnar inte heller byn. Det finns några rätt solklara alternativ så gör din grej.

OCH!!

Dina misstänkta, vilka?
hmmmm okej :gremsmile: jag vet vem jag siar men jag säger inget än! :gremlaugh:

inga top 3 ^^ ni är alla ulvar untill proven otherwise :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Konrad Konvalj said:
Max said:
Vem vill ni att jag siar? :gremsmile:
Grejen nu Max.

Du skall fatta ett bra beslut för BYN.

Du har fått så många tips i råden vi kan ge dig. Att du avslöjar det innan gynnar lixom inte byn. Att jag eller någon annan pekar vad du skall göra gynnar inte heller byn. Det finns några rätt solklara alternativ så gör din grej.

OCH!!

Dina misstänkta, vilka?
hmmmm okej :gremsmile: jag vet vem jag siar men jag säger inget än! :gremlaugh:

inga top 3 ^^ ni är alla ulvar untill proven otherwise :gremsmile:
Du hjälper byn föga så att du vet Max. Det här är ett lagspel, inget man gör på egen hand.

Men, men. Jag skall inte lägga ner mer tid på att tjata.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Konrad Konvalj said:
Det här är ett lagspel, inget man gör på egen hand.
Jag frågade ju mitt lag om hjälp men du sa ju att jag skulle välja själv... >_> nu har jag missförståt någonting känns det som.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: MISSTÄNKTA?

Max said:
Konrad Konvalj said:
Det här är ett lagspel, inget man gör på egen hand.
Jag frågade ju mitt lag om hjälp men du sa ju att jag skulle välja själv... >_> nu har jag missförståt någonting känns det som.
Yepp.

Jag vet inte hur många gånger det har sagts till dig att du skall lista dina misstänkta. Detta något skiter du i och det är inte bra för byn i och med att du väljer att köra nått eget lir där ingen annan får delta och veta hur du tänker.

Det är föga hjälpsamt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Re: MISSTÄNKTA?

Alltså Max, jag fattar att du tror att man ska svara så där i ett ulvspel så låt mig hjälpa dig på traven:

självklart är det så att man egentligen inte kan lita på någon i ett varulvsspel, men:

det är genom att analysera vad vi har för misstänkta som vi kan se om någon försöker skydda någon till exempel.

Tänk dig att jag är ulv och att jag har två ulvkompisar. Då blir jag grymt stressad av att behöva peka ut folk, eftersom jag antingen måste peka på mina ulvkompisar (vilket är dåligt för då kanske ulvarna blir synade)

alternativt så pekar jag på bybor, vilket kan verka skumt för det var väl ulvarna som ville ha ut bybor, huh?

Ser du hur användbart det är att be folk lägga upp listor på misstänkta?

Det är också därför som det är en ulvstrategi att "glömma bort" att visa vad man tycker...eller som nu: att helt enkelt vägra dela med sig av sina misstankar.

Så, välj ut de tre du tycker är MEST misstänkta. Att du sedan misstänker resten av gänger också spelar ingen roll. Ta bara de TRE mest misstänkta!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: MISSTÄNKTA?

Ok, om jag åker inatt så känner jag mig rätt nöjd med vad jag åstadkommit det här spelet. Men ändå lite mer att minnas mig.

Angående att rösta ut två. Om vi har två personer som vi båda tror har större än 50% chans att vara ulvar så bör vi rösta ut två, om vi kan. Problemet är ju att det alltid kommer bli sistaminuten saker, i vart fall om den som är på väg att åka ut faktiskt är ulv.

Förutom i exemplet med 3 personer som jag snackade om precis i början. Då ska man alltså först rösta om vem som är god och sen tvinga dom andra att rösta på varandra. Det är den enda korrekta taktiken i det läget.

Detta gör också att byn tjänar i allmänhet på att hålla det till ett udda antal deltagare, just för att den här situationen kan uppstå på slutet.

Om det är krisläge, så bör man också rösta ut två ifall det räcker att få en maffia. Säg 6 spelare kvar vi vet av någon anledning att det finns 2 ulvar. Då bör vi också plocka 2 spelare, eftersom det räcker att en av dom är ulv för att vi inte ska ha förlorat spelet, men plockar vi bara en och den visar sig vara bybo så är det kört.

Men jag tycker Trasapa är lite pessimistisk, vi tog en ulv förra rundan, vi tar en ulv den här rundan, vi har bara missat en freaking gång, och jag tror vi har hög sannolikhet att ta en ulv nästa runda. Om inte det räcker för att byn ska vinna.. tja då har LJS sannerligen gjort ett episkt svårt upplägg.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: MISSTÄNKTA?

Basenanji said:
Tänk dig att jag är ulv och att jag har två ulvkompisar. Då blir jag grymt stressad av att behöva peka ut folk, eftersom jag antingen måste peka på mina ulvkompisar (vilket är dåligt för då kanske ulvarna blir synade)

alternativt så pekar jag på bybor, vilket kan verka skumt för det var väl ulvarna som ville ha ut bybor, huh?

Ser du hur användbart det är att be folk lägga upp listor på misstänkta?

Så, välj ut de tre du tycker är MEST misstänkta. Att du sedan misstänker resten av gänger också spelar ingen roll. Ta bara de TRE mest misstänkta!
Eller så gör man en lista och blir ännu mer misstänkt... :gremsuck:

:gremwink:

Kort dock: Vill du, personligen, överleva så är det tystnad som gäller - det förbättrar klart dina chanser om du inte är jääävligt välsmord i käften. Är du bybo och vill att byn ska vinna så måste du dock snacka. Speciellt om du blir direkt tillfrågad. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: MISSTÄNKTA?

Hm. Kan ha bifogat fel fil tidigare. Här, en aningen mer uppdaterad. Trasapas ingen/passiv/aktiv-velande slog mig som aningen udda, men äh.
 

Attachments

Top