Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Det skulle vara bra att allt som läggs in i wikin är eller blir copyrightbefriat så att det går att avända till vad man vill senare. Typ som wikipedia. Så inget saxande från andra källor. imo.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Caligo said:
Det skulle vara bra att allt som läggs in i wikin är eller blir copyrightbefriat så att det går att avända till vad man vill senare. Typ som wikipedia. Så inget saxande från andra källor.
Absolut.

Det går förstås bra att citera andra källor, liksom att länka och hänvisa till dem.

Typ som Wikipedia.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Arfert said:
Var reggar man sig?
Hittar inte heller nån länk för det.

/M
Whooops! Sorry. Missade att den per default försvann när jag fixade så att nya användare måste godkännas för att kunna redigera. Ska finnas en länk på loginrutan nu.

Det var ett par år sedan jag pillade med Mediawiki, så jag ber om ursäkt för om det blir lite av en "bumpy ride" såhär i början.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
krank said:
Det var ett par år sedan jag pillade med Mediawiki, så jag ber om ursäkt för om det blir lite av en "bumpy ride" såhär i början.
Det blir ju lite roligare då. Lite berg och dal-bana över det hela. :gremlaugh:

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Magnus Seter said:
krank said:
Det var ett par år sedan jag pillade med Mediawiki, så jag ber om ursäkt för om det blir lite av en "bumpy ride" såhär i början.
Det blir ju lite roligare då. Lite berg och dal-bana över det hela. :gremlaugh:

/M
Haha, kul att du ser det så =)

Jag känner mig iaf nöjd med att bara behöva oroa mig för de tekniska bitarna. Materialet har jag ju rätt dålig koll på... Så jag kan lugnt typ fippla med wikin, snygga till temat, hitta vettiga backupverktyg =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Magnus Edlund said:
I startläget känns det som att projektet kräver någon sorts redaktör som för in text på ett något sånär enhetligt sätt. Wiki, absolut, men kanske börja med att samla ihop material?

Vad räknas som bekräftat fakta i detta sammanhang? Att någon under pseudonym skriver ett inlägg på ett forum, eller krävs det mer?
Jag tar självsvådligt på mig en tillfällig redaktörsroll. Och envåldig diktator till att börja med.

Jag tycker att vi kan börja med att sätta en ganska låg ribba för att få in saker. Men, jag har förhoppningar att sådana frågetecken kan rätas ut allteftersom, då vi har många som var på plats som kan verifiera/dementera knasiga uppgifter.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Hmmm...

Kan nån av er som reggat er redigera sidor just nu?

Jag blir inte riktigt klok på Mediawikis inställningar för sånt där. Det är väldigt tydligt att det egentligen är tänkt att man bara ska behöva regga sig, eller egentligen inte ens det.

Nåja, jag ser över det här under veckan...


EDIT: Guuuuuud vad vi behöver ett nytt tema... Eller så får jag gå in och mejsla lite. Det här funkar inte. Blä.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
krank said:
Kan nån av er som reggat er redigera sidor just nu?
Jepp. Det är meckigt dock att få det som jag vill, så det blir en infodump.

Har skapat sidor för alla år mellan 1970 och 2013. Har börjat skriva in lösryckt data här och var.

Det är nog så det kommer att vara en stund. Alla som kan lägga in data gör det, och sedan får vi börja städa i det.

Ange gärna källa om ni har en sådan.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Å fan.

Är det nån som har koll på PUL? Får vi upprätta ett register över folk på det här sättet egentligen? Alltså om vi ska skriva om de personer som var med.

Nån som vet?

/Magnus
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Magnus Seter said:
Å fan.

Är det nån som har koll på PUL? Får vi upprätta ett register över folk på det här sättet egentligen? Alltså om vi ska skriva om de personer som var med.

Nån som vet?

/Magnus
Njae, beror på. Har för mig att det måste betraktas som Fair Use, om man inte får direkt tillstånd av personen ifråga. Sen kan ju datainspektionen ha något emot det ändå.

Det bästa är ju att fråga datainspektionen direkt annars.

/Pax står vid sidlinjen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej, ingen egentlig koll men...
Några praktiska exempel
Bloggar och sociala medier
Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande.

I vissa situationer kan kränkande uppgifter publiceras med stöd av undantaget för journalistiska ändamål. Det här gäller inte bara etablerade medier utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

Tänk på att det kan finnas begränsningar i annan lagstiftning, till exempel reglerna om förtal, som innebär att en publicering av kränkande personuppgifter ändå kan var olaglig.
Källa

Är det inom rätt område eller cyklar jag i Mordor?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
solvebring said:
Nej, ingen egentlig koll men...
Några praktiska exempel
Bloggar och sociala medier
Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande.

I vissa situationer kan kränkande uppgifter publiceras med stöd av undantaget för journalistiska ändamål. Det här gäller inte bara etablerade medier utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

Tänk på att det kan finnas begränsningar i annan lagstiftning, till exempel reglerna om förtal, som innebär att en publicering av kränkande personuppgifter ändå kan var olaglig.
Källa

Är det inom rätt område eller cyklar jag i Mordor?
Nej, var just det här jag tänkte på själv, men orkade inte googla (var upptagen med att googla toapapper i SW).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, nå, ju mer jag försöker läsa om PUL på datainspektionens hemsida, desto mindre förstår jag. Det är hur luddigt som helst. Fy farao. Det verkar finnas många gråzoner och undantag och sådant. Det är faktiskt väldigt oklart i vilka sammanhang det är okej och inte, lite beroende på syfte och inställning. De säger dock ingenting definitivt, så vitt jag kan se.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
solvebring said:
Nej, ingen egentlig koll men...
Några praktiska exempel
Bloggar och sociala medier
Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande.

I vissa situationer kan kränkande uppgifter publiceras med stöd av undantaget för journalistiska ändamål. Det här gäller inte bara etablerade medier utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

Tänk på att det kan finnas begränsningar i annan lagstiftning, till exempel reglerna om förtal, som innebär att en publicering av kränkande personuppgifter ändå kan var olaglig.
Källa

Är det inom rätt område eller cyklar jag i Mordor?
Det känns rätt. Ska mejla dem och fråga också.

/Magnus
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Seter said:
Det känns rätt. Ska mejla dem och fråga också.

/Magnus
Gör det, det tycker jag sannerligen låter säkrast.

Tror jag har sagt det tidigare men: läckert initiativ det här. Ett verkligt häftigt projekt! :gremdrink: Hojta gärna om du tror att man kan bidra med något eller så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
solvebring said:
Tror jag har sagt det tidigare men: läckert initiativ det här. Ett verkligt häftigt projekt! :gremdrink: Hojta gärna om du tror att man kan bidra med något eller så.
Jaga reda på vilken månad Drakar och Demoner 1 gavs ut. :gremgrin:

/magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
!Paxen said:
Nej, var just det här jag tänkte på själv, men orkade inte googla (var upptagen med att googla toapapper i SW).
Det tänkte jag också på, faktiskt.

/M
 
Top