Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Magnus Seter said:
solvebring said:
Tror jag har sagt det tidigare men: läckert initiativ det här. Ett verkligt häftigt projekt! :gremdrink: Hojta gärna om du tror att man kan bidra med något eller så.
Jaga reda på vilken månad Drakar och Demoner 1 gavs ut. :gremgrin:

/magnus
Juni, 1982.
Källa (Oldtimer)
Det roliga i sammanhanget var att jag googlade helt random. Först googlade jag på "första drakar & demoner gavs ut". Snabbt förstod jag att jag behövde precisera mig, så jag chansade på en månad huxflux bara. Så, jag lade till "juni" - fullträff direkt. =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
solvebring said:
Magnus Seter said:
solvebring said:
Tror jag har sagt det tidigare men: läckert initiativ det här. Ett verkligt häftigt projekt! :gremdrink: Hojta gärna om du tror att man kan bidra med något eller så.
Jaga reda på vilken månad Drakar och Demoner 1 gavs ut. :gremgrin:

/magnus
Juni, 1982.
Källa (Oldtimer)
Vilken service!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Nu är vi några som har kommit igång. Så nu börjar det rassla till. Hans E. Magnusson och Mekanurg, båda kända från rollspel.nu har gjort sin första insatser.

I början kommer allt att vara trevande, och vi kommer att kämpa för att hitta en bra arbetsgång, men just nu är allt bara superkul!

EDIT: och just ja, om någon tycker att det är konstigt mycket som är fokuserat på skittråkiga gamla stofilföretag, så är det för att jag är en gammal stofil som häller saker rakt ut ur huvudet. Och jag har ingen koll på indie, eller lajv, eller alternativa rollspel eller så. Så där behöver vi hjälp att få in info.

/Magnus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
PUL

Är det nån som har koll på PUL? Får vi upprätta ett register över folk på det här sättet egentligen? Alltså om vi ska skriva om de personer som var med.
Även om personuppgiftslagen är en fånig skräplag så är den inte längre så fånig att den förbjuder databaser med personuppgifter, så länge dessa inte är av känslig natur. Och som känsliga räknas, enligt wikipedia:

ras eller etniskt ursprung,
politiska åsikter,
religiös eller filosofisk övertygelse,
medlemskap i fackförening,
hälsa eller sexualliv.


Så om ni bara undviker att ta med uppgifter i stil med "Anders Blixt opererade blindtarmen 1982*" så ska det inte vara någon fara.

Med reservation för att lagen faktiskt är dummare än jag tror.

/tobias

*Detta är troligen inte sant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
Du får hojta till om man är och fipplar förmycket :gremsmile: Tycker det är skitroligt
Fippla på! Det är superkul att se att de inte bara är jag som är inne.

/Magnus
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Eh... Är det här igång eller? Jag får "Det finns för tillfället ingen text på denna sida." på typ allt utom Seters profil. Nåt strular?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Necross said:
Eh... Är det här igång eller? Jag får "Det finns för tillfället ingen text på denna sida." på typ allt utom Seters profil. Nåt strular?
Muahahahahahahahaha! Det är egentligen min plan. Hela wikin ska handla om mig!

Eller kanske inte. :gremgrin:

Jag har kollat på två olika datorer och det rullar.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Necross said:
Eh... Är det här igång eller? Jag får "Det finns för tillfället ingen text på denna sida." på typ allt utom Seters profil. Nåt strular?
Muahahahahahahahaha! Det är egentligen min plan. Hela wikin ska handla om mig!

Eller kanske inte. :gremgrin:

Jag har kollat på två olika datorer och det rullar.

/Magnus
Alltså, väldigt många sidor är ju inte skapade ännu. Det är ju då man får den där texten.

Det är en av de saker som gör att jag vill byta tema. Jag tycker att det är svårt att se på länkarna om de leder till en sida som finns eller inte. Dvs om det finns en färgskillnad så ser jag den inte.

Jag kommer att experimentera med utseenden under veckan...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
Fanzines

Hur blir det med fanzines? Ska de in under "Tidskrifter" eller kommer de få en egen rubrik?

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Re: Fanzines

Organ said:
Hur blir det med fanzines? Ska de in under "Tidskrifter" eller kommer de få en egen rubrik?

/Anders
De kan ligga under tidsskrifter.

/m
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
Re: Fanzines

Magnus Seter said:
Organ said:
Hur blir det med fanzines? Ska de in under "Tidskrifter" eller kommer de få en egen rubrik?

/Anders
De kan ligga under tidsskrifter.

/m
Så du tycker inte vi ska skilja på den proffsigt producerade Fenix och The Dead Orc, en handskriven publikation på 12 sidor, photokopierad på morsans jobb i 20 ex och manuellt klammrad och ihopvikt av två femtonåringar på den enes Manowaraffisch-prydda pojkrum?

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Re: Fanzines

Organ said:
Så du tycker inte vi ska skilja på den proffsigt producerade Fenix och The Dead Orc, en handskriven publikation på 12 sidor, photokopierad på morsans jobb i 20 ex och manuellt klammrad och ihopvikt av två femtonåringar på den enes Manowaraffisch-prydda pojkrum?

/Anders
Initialt nej. In med skiten, God will sort them in the end.

/m
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Re: Fanzines

Dante said:
Hans E Magnusson said:
skulle varit smidigt om vi fick använda texter och bilder från http://www.alvione.com/rollspelsmuseum/museum.htm
Det mesta som ligger där är ju hämtat direkt från produkterna, så personen bakom Rollspelsmuseet kan knappast hävda upphovsrättsskydd till de uppgifterna.
Jo men bilderna, dom har väl han fixat själv (och fått inskickat för det syftet av folk)?, eller nått. Är det ok att bara norpa dom åxå då?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Re: Fanzines

Hans E Magnusson said:
Dante said:
Hans E Magnusson said:
skulle varit smidigt om vi fick använda texter och bilder från http://www.alvione.com/rollspelsmuseum/museum.htm
Det mesta som ligger där är ju hämtat direkt från produkterna, så personen bakom Rollspelsmuseet kan knappast hävda upphovsrättsskydd till de uppgifterna.
Jo men bilderna, dom har väl han fixat själv (och fått inskickat för det syftet av folk)?, eller nått. Är det ok att bara norpa dom åxå då?
Hmmm ... är det nån som har kontakt med Johannes? Jag vill ju skriva nått om rollspelsmuseumet på wikin. Det är del av vår rollspelshistoria after all.

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Re: Fanzines

Hans E Magnusson said:
Dante said:
Hans E Magnusson said:
skulle varit smidigt om vi fick använda texter och bilder från http://www.alvione.com/rollspelsmuseum/museum.htm
Det mesta som ligger där är ju hämtat direkt från produkterna, så personen bakom Rollspelsmuseet kan knappast hävda upphovsrättsskydd till de uppgifterna.
Jo men bilderna, dom har väl han fixat själv (och fått inskickat för det syftet av folk)?, eller nått. Är det ok att bara norpa dom åxå då?
Oavsett om det är okej eller inte så är det garanterat lagligt, eftersom det inte går att hävda upphovsrätt till en scannad bild av ett bokomslag.

/tobias
 
Top