Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
AndersG said:
J
För min del tycker jag att någon form av wiki verkar vara den bästa lösningen.
Det känns onekligen som att det är en wiki som jag är ute efter. Men jag börjar med ett enkelt spreadsheet, så att vi samlar en grund att stå på när vi skapar wikin.

/Magnus
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Magnus Seter said:
AndersG said:
J
För min del tycker jag att någon form av wiki verkar vara den bästa lösningen.
Det känns onekligen som att det är en wiki som jag är ute efter. Men jag börjar med ett enkelt spreadsheet, så att vi samlar en grund att stå på när vi skapar wikin.
Låter vettigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Fast subjektiva berättelser (ev med färre angrepp på personer) hade varit kul som katten att ha. Kanske tom bilder? Någon som var på första GothCon och skriver om sina minnen. Eller kanske tom en samtida rapport från konventet, men då börjar vi nog närma oss saker som kan medföra rättighetskrångel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,661
Location
Värnhem, Malmö
Ett rollspelshistoriskt projekt vore absolut intressant. En tidslinje blir ju däremot mest en början, utan särskilt mycket kött på benen. Det som är spännande är ju tydligare historiska skildringar, kontextualiseringar, analyser och mer essäistiska betraktelser. Vilken produkt som kom ut vilket år är ju inte så intressant i sig, men om det kan användas som avstamp för en större diskussion kring trender, yttre påverkan, spel- och populärkultur, etc, skulle det kunna bli riktigt spännande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Ett rollspelshistoriskt projekt vore absolut intressant. En tidslinje blir ju däremot mest en början, utan särskilt mycket kött på benen. Det som är spännande är ju tydligare historiska skildringar, kontextualiseringar, analyser och mer essäistiska betraktelser. Vilken produkt som kom ut vilket år är ju inte så intressant i sig, men om det kan användas som avstamp för en större diskussion kring trender, yttre påverkan, spel- och populärkultur, etc, skulle det kunna bli riktigt spännande.
Det är helt rätt.

Anledningen till att jag väljer att börja med en tidslinje med enkla, raka punkter, är att även det kan behövas. Och det är det enklaste vi kan ta fram, och sedan expandera från.

Om jag skulle starta ett projekt likt det du beskriver, skulle det nog vara fullt med aktivitet en månad, sen skulle det dö ut. Men om jag börjar smått, kan det långsamt växa till det du beskriver. För det vore fan ascoolt!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
wilper said:
Fast subjektiva berättelser (ev med färre angrepp på personer) hade varit kul som katten att ha. Kanske tom bilder?
Bilder vore awesome. Och det finns nog att hämta där också.

Anledningen till att helst inte åtminstone inte börjar med subjektiv data är att undvika att det blir ett "X var dum" vs. "Nej, det var X inte", till att börja med.

Helst vill jag ha två spår, det objektiva spåret, som löper parallellt med det subjektiva spåret. Men det är långt fram.

Men de som vill bidra med subjektiva beskrivningar ska absolut bidra med dem! Till att börja med ser jag ett insamlande arbete framför mig, inte ett avfärdande. :gremgrin:

/M
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kör för helvete!

/solvebring som längtat efter ett sådant verk.

P. S. Att bläddra i böcker som Sverok 20 år, kanske kan ge en del uppslag, utöver sådant som t.ex. Blixt och Börjesson m.fl. kan delge oss. D. S.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.
Att utgå från vilken information vi ska ha? Vilket innehåll/attribut behöver respektive tabell / post?

T.ex. vi skulle kunna ha följande typer av information: "Viktiga händelser", "Viktiga personer", "företag", "produkter", "evenemang", "bilder", "anekdoter", "spelstilar/former", "popkulturella referenser" etc.

För "Viktiga personer" skulle man kunna tänka sig att lista t.ex. "Namn", "associerade företag", "associerade produkter", "beskrivning av personens gärningar för hobbyn" och "kommentarsfält" (Om man behöver kommentera författarens intelligens t.ex.

För "produkter" skulle det kunna vara "namn", "ISBN" "utgivningsdatum", "företag" etc.

Men det är ju bara jag det...

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
EvilSpook said:
Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det är en väg att gå.

Villen databastyp? My SQL?

Var hostas den? Hur stoppar man in data i den?

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
EvilSpook said:
Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det är en väg att gå.

Villen databastyp? My SQL?

Var hostas den? Hur stoppar man in data i den?

/M
Bah!
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).

Och hostning kan väl inte vara så svårt. De flesta här på rollspel har väl egna hemsidor? Och jag känner ett halvdussin personer som hostar själva på egna servrar.

Tony här på forumet har väl egen server?
Troberg har en egen wiki.
Jag kan höra med en polare som skaffade en egen GB-lina i veckan som han ska använda till hostning.
o.s.v.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
anth said:
Magnus Seter said:
EvilSpook said:
Jag skulle gärna vilja börja i andra änden. I princip bygga och strukturera en tom databas.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det är en väg att gå.

Villen databastyp? My SQL?

Var hostas den? Hur stoppar man in data i den?

/M
Bah!
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).

Och hostning kan väl inte vara så svårt. De flesta här på rollspel har väl egna hemsidor? Och jag känner ett halvdussin personer som hostar själva på egna servrar.

Tony här på forumet har väl egen server?
Troberg har en egen wiki.
Jag kan höra med en polare som skaffade en egen GB-lina i veckan som han ska använda till hostning.
o.s.v.
Hmmmm då kämdes det lite stort på en gång. Det har ju gjorts så mnga ansaser att sätta upp wikis för olika ändamål och sen har det inte gjorts något med dem.

Men inget hindrar att det kös två spår, för infon ska ju in oavsett.

Edit: så alltså om nån vill säta upp en sån så är det bara att köra.

/m
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
anth said:
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Jag har erbjudit serverutyrymme och att sätta upp en mediawiki (eller dokuwiki) där.

Däremot är mnog min server inte dimensionerad för massor av trafik; så jäkla snabbt går det inte med ComHem i Nynäshamn. Men det kan vara en början.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag har ju varit med och sett en stor del av egynnelsen av allt detta. När D&D började spridas 1977 och Taveller kom, och när Fredrik började prata om Drakar & Demoner (som snabbt fick byta till Drakar och Demoner eftersom TSR inte gillade att det förkortades D&D ).

Minns när Fredrik kom skuttande inne på Target med en utprintad lunta som blev Mutant (som jag och Lasse använde som regler när vi skrev "I Reptilmännens klor").

Minns även Orginal-Tradition som "greken" ägde som fick gratisreklam i Rapport efter ett inslag om "Fruktansvärda spel för vuxna som handlar om krig", och sedan Köpte ju Lars Kromsjö upp Trad efter att "greken" avlidit, och hur Fredde startade Target för att konkurrera ut Tradition och sedan köpte det för en krona, sån är han, den gode Smaug.

Dock tappade jag snabbt kontakten med Svenska spel och med rollspel i allmänhet 1988-89 och kom tillbaka till det runt 2003 ungefär..
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
anth said:
Bah!
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Du får väl "väcka intresse" hos "du-vet-vem" så finns det snabbt en Wiki på 3000 sidor ;-)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Totte said:
Jag har ju varit med och sett en stor del av egynnelsen av allt detta. När D&D började spridas 1977 och Taveller kom, och när Fredrik började prata om Drakar & Demoner (som snabbt fick byta till Drakar och Demoner eftersom TSR inte gillade att det förkortades D&D ).

Minns när Fredrik kom skuttande inne på Target med en utprintad lunta som blev Mutant (som jag och Lasse använde som regler när vi skrev "I Reptilmännens klor").

Minns även Orginal-Tradition som "greken" ägde som fick gratisreklam i Rapport efter ett inslag om "Fruktansvärda spel för vuxna som handlar om krig", och sedan Köpte ju Lars Kromsjö upp Trad efter att "greken" avlidit, och hur Fredde startade Target för att konkurrera ut Tradition och sedan köpte det för en krona, sån är han, den gode Smaug.

Dock tappade jag snabbt kontakten med Svenska spel och med rollspel i allmänhet 1988-89 och kom tillbaka till det runt 2003 ungefär..
Wow! Här dyker det upp saker ...

:gremgrin:

/m
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
anth said:
Jag säger att vi använder någon form av Wiki (för det är normalt en databas i grunden).
Jag har erbjudit serverutyrymme och att sätta upp en mediawiki (eller dokuwiki) där.

Däremot är mnog min server inte dimensionerad för massor av trafik; så jäkla snabbt går det inte med ComHem i Nynäshamn. Men det kan vara en början.
I sann diktatorisk anda kör jag över alla andra i tråden.
krank, sätt upp en wiki, så vi kommer igång.
(sen tror jag inte att det kommer att bli så mycket trafik - det blir en riktig nörd-wiki och det finns faktiskt inte så många nördar)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
anth said:
krank, sätt upp en wiki, så vi kommer igång.
Den kommer under veckan, idag ska jag spelleda och imorgon spela Arkham Horror.

Sen när vi har en wiki kan man ju kanske börja med att bara ha en enda sida, typ en tidslinje. Och sen fyller man på och strukturerar upp när saker sväller. Vad tror du om det?
 
Top