Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Hej!

Har funderat länge på en sak.

Vad vet vi om den svenska rollspelshistorian egentligen? Jättemycket, om man ser det till att det finns en massa av oss som vet jättemycket.

Men samtidigt vet vi jättelite, eftersom det inte finns något samlat.

Vore inte rollspel.nu ett alldeles utmärkt forum för att få fram ett dokument om vår historia. Tillsammans borde vi ju kunna få fram skelettet och sedan få hjälp av varandra och andra att rätta felen.

Det jag tänker mig är en tidslinje, där vi börjar med att få på plats de enkla grejerna, och sedan bygger vi ut den baserat på vad vi får fram.

Jag kan vara "projektägare", alltså ha hand om dokumentet, men behöver hjälp av andra att få fram info. Det består i stort sett av att jag sätter upp en tråd med ett huvudinlägg som vi sedan diskuterar och sedan uppdaterar jag informationen.

Kan jag få lite handuppräckning på de som kan tänkas hjälpa mig med detta?

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är med (i mån av tid).
Jag skulle säga att rollspel.nu är det bästa stället just för att det frekventeras av väldigt många "gamlingar".

Jag tänkte t.o.m. dra igång något liknande på rollspel.nus wiki - tyvärr blev det aldrig någon wiki så jag kom aldrig igång.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
anth said:
Jag är med (i mån av tid).
Jag skulle säga att rollspel.nu är det bästa stället just för att det frekventeras av väldigt många "gamlingar".

Jag tänkte t.o.m. dra igång något liknande på rollspel.nus wiki - tyvärr blev det aldrig någon wiki så jag kom aldrig igång.
Anledningen att jag kom att tänka på detta var Rollspelsdraken, och juryarbetet med den. Det är ju väldigt svårt att välja pristagare om man inte har en gediget underlag. Och då torde ju vi kunna få fram det.

/Magnus
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Jag kan inte bidra med någon kunskap om svensk rollspelshistoria, men jag tycker det låter jätteintressant, och om ni tror ni kan behöva en editor, bjuder jag på den tjänst. Det är ju mitt jobb, jag har bra rutin med det, och samtidigt kan jag lära jag mig något om ämnet när jag läser det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
anth said:
Jag är med (i mån av tid).
Just ja, det här är inget som kommer att ta en vecka, utan det är fråga om ett litet ryck så här i början, och sen ströinsatser under många år framöver.

Egentligen är det bara att vara dig själv, och hjälpa mig att fånga upp saker som nämns. Det är det som är det fina med detta, vi kan faktiskt få ihop en massa info bara genom att vara oss själva och göra det vi gör hela tiden; postar på forumet.

/Magnus
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Hur exakt tänker du vi ska vara? Ska vi bara ta stora grejor, som 1982 släpptes det första svenska rollspelet, Drakar och Demoner, och t.ex. hur Kult väckte Livets ord och skapade ett rabalder i medierna? Ska vi ha detaljerade saker (De här rollspelsmodulerna släpptes det här året..)? Ska vi ta med händelser som gränsar till hobbyn och kan vara relevanta, som t.ex. när Sverok bildas och Bjuv-mordet där rollspel pekades ut som en orsak till att det skedde?

Hur detaljerat vill vi ha det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Hur detaljerat vill vi ha det?
Jag vill ha det superdetaljerat till att börja med. Konstigt nog tror jag att det bästa sättet att starta är att lista högt och lågt, föra in det i ett spreadsheet, och sen börja expandera det som är av större intresse.

Jag vill ha med allt det du nämnde, OCH lite mer tangentiella saker (typ "2012 Filmen Conan har premiär. Producencen är Fredrik Malmberg, tidigare Target Games").

Jag kan också tänka mig att varje "produkt" får en egen entry.

Jag brukar börja tvärtom, ta det stora och sen gå mot det lilla, men jag tror att det blir enklare för oss att hitta det lilla först den här gången, och sen gå mot det stora.

t.ex. (rodna inte nu):

1982 Drakar och Demoner (version 1) ges ut.
1994 Mutant Chronicles (version 2) ges ut.
2000 Riotminds ger ut Drakar och Demoner (version 6)
2007 Robert Jonsson belönas av Fenix läsare för att ha skrivit 2007 års bästa rollspel.
2007 Magnus Edlund startar Piruett.
2011 Robert Jonsson belönas av Fenix läsare för att ha skrivit 2011 års bästa rollspelssupplement.
2012 Gunilla Jonsson och Michael Petersén belönas med den första Rollspelsdraken.
2012 Rollspelet Svavelvinter ges ut av Fria Ligan.
2012 Erik Granströms bokserie uppmärksammas i SvD.

Och så vidare, framåt och bakåt.

/Magnus
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Okej, jag har en massa listor och så sparade ute i barndomshemmet. Hade planerat att svänga förbi där i helgen, så då ska jag försöka se till att det följer med tillbaka. Återkommer då jag skrivit in det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Okej, jag har en massa listor och så sparade ute i barndomshemmet. Hade planerat att svänga förbi där i helgen, så då ska jag försöka se till att det följer med tillbaka. Återkommer då jag skrivit in det.
Toppen!

/Magnus
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Kul projekt. Man kan nog få in precis hur mycket information som helst där.

Tex vilka konvent som gick varje år. Och vilka äventyr/arrangemang som gick på dem. Och vem som arrangerade.

Det blir nog ganska svåröverskådligt med tiden, men det kanske kan bli en kul artefakt att ha tillgång till när vi börjar försvinna, om det fortfarande finns rollspelare då.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
wilper said:
Det blir nog ganska svåröverskådligt med tiden, men det kanske kan bli en kul artefakt att ha tillgång till när vi börjar försvinna, om det fortfarande finns rollspelare då.
Precis. Det som händer i USA nu är ju att det de facto händer att de som vet mest lämnar oss (de ligger ju lite före oss så att säga). Så vi måste ta tag i detta innan vi också tappar en massa minnen. Och det ska fan om inte vi kan få fram mängder med info.

Och min förhoppning är att det ska bli en databank, mer än att det ska bli en enda bra artikel av det. Det ska finnas bra texter, t.ex. biografier och recensioner och sånt, men jag ser det som en datadump till att börja med.

Egentligen en wiki, men det orkar jag inte till att börja med. Det får bli ett spreadsheet som primärt ska vara ett verktyg för juryn för Rollspelsdraken, men självklart öppen att läsa för alla.

/Magnus
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Gjorde inte tidningen Runan en lång artikelserie om svensk rollspelshistoria med intervjuer med spelskapare bland annat. Detta var runt 2003-2004 har jag för mig?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Blasphemy said:
Gjorde inte tidningen Runan en lång artikelserie om svensk rollspelshistoria med intervjuer med spelskapare bland annat. Detta var runt 2003-2004 har jag för mig?
Huga! Det är nått att nysta i.

Vem var det som gjorde Runan? Har någon alla nummer av Runan?

EDIT: vaffan, de har en egen sajt med digitala versioner av artiklar! Här ska letas!

EDIT 2: ja, den sajten du länkade till. Hrm ... vart lite för ivrig där. :gremblush:

EDIT 3: Hittade det. Fan vilken bra start! Pontus Löf for president!
/M
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Magnus Seter said:
Och min förhoppning är att det ska bli en databank, mer än att det ska bli en enda bra artikel av det. Det ska finnas bra texter, t.ex. biografier och recensioner och sånt, men jag ser det som en datadump till att börja med.
Jag tror att det absolut bästa är att försöka skapa ett arkiv. Alltså inte skriva den svenska rollspelshistorien eller så, utan att göra ett så stort och bra arkiv som möjligt.

Finns det ingen som pluggar till/är arkivarie?

Jag tänker vidare att man inte ska vara så selektiv. Bra texter? Dåliga texter också. Med ett bra arkivsystem är det bara en feature.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag tänker vidare att man inte ska vara så selektiv. Bra texter? Dåliga texter också. Med ett bra arkivsystem är det bara en feature.
Precis. Det som är det mest viktiga är att få in saker som är verifierbara.

Alltså inte "Andra upplagan av Kult släpptes 1994 och den sög nått enormt och Magnus Seter som skrev den är en dålig människa".

Istället. "Andra upplagan av Kult släpptes 1994. Gunilla Jonsson och Michael Petersén var inte inblandade i denna revidering, istället gjordes revisionen av Magnus Seter".

/M
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Jag är inte arkivarie men jag jobbar i ett arkiv till vardags. Det har dock väldigt lite koppling till vad det här verkar bli, eftersom arkiv än så länge mest handlar om att ta hand om fysiska handlingar (papper, CD-skivor etc) för att informationen på dem ska bevaras och mindre om informationen i sig.

För min del tycker jag att någon form av wiki verkar vara den bästa lösningen. Man får automatiskt in crowdsourcingbiten vad gäller informationsinsamlingen och det är enkelt att expandera de delar som man är intresserad av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Magnus Seter said:
föra in det i ett spreadsheet
Ödmjukt förslag: Något i stil med Google Docs tror jag skulle vara bra. Eller möjligen en wiki.

Om vi ska ha en wiki så har jag serverutrymme och kan dra upp en dokuwiki på nån timme, plus kanske fem om vi ska ha ett helt eget tema. Mediawiki (som wikipedia använder) tar lika lång tid att sätta upp, men längre att bygga eget tema till.

//Krank, som ändå känner att hans främsta bidrag till såna här projekt är eventuell expertis inom det tekniska.


EDIT: Man skulle kunna ha en jättestor "tidslinje"-sida, och sedan ha egna sidor för saker man vill expandera. Och så kan man försöka få folk att berätta, och så markerar man det som "berättat", så det syns att det är subjektivt. Om t.ex. du skulle berätta tankar bakom spel du varit med och pillat på.

Och så kan sidorna ges kategorier efter år och händelsetyp (konvent, rollspelssläpp etc). Och då får det nog bli mediawiki, för dokuwiki har bara hierarkiska kategorier och gdocs har nästan ingen metadata alls...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
krank said:
Ödmjukt förslag: Något i stil med Google Docs tror jag skulle vara bra.
Bra idé. Jag har satt upp ett Google Spreadsheet till att börja med.

/M
 
Top