Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Re: Fanzines

Vilken info är det värt att fylla i till magasinen sinkadus och gänget? Ska det skrivas nått om varje nummer, vilken månad dom kommer ut, innehållsförteckning, medverkande osv? Eller bara kortfattat om magasinet i helhet, dess fokus typ?

(jag tycker vi går in på detaljnivå, så mycket info som möjligt.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Re: Fanzines

Hans E Magnusson said:
(jag tycker vi går in på detaljnivå, så mycket info som möjligt.)
Så mycket info du känner att du orkar med att skriva in.

Jag vill gärna ha med månad och årtal på i stort sett allting. Det är viktigt för att kunna få allt i rätt ordning.

/Magnus
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
krank said:
jag vill byta tema. Jag tycker att det är svårt att se på länkarna om de leder till en sida som finns eller inte. Dvs om det finns en färgskillnad så ser jag den inte.

Jag kommer att experimentera med utseenden under veckan...
Håller med om svårigheterna med länkarna och ser fram emot lite experimenterande
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Hans E Magnusson said:
Hur är det tänkt, ska man kunna lägga upp filer, typ bilder på wikin? Om det är så, hur gör man då?
Man petar på mig nån gång då jag har tid, så slår jag igång uppladdning av bilder.

Jag ville inte göra det innan jag var säker på att rättigheter etc. funkade.

//Krank, lite lite lite paranoid om att folk laddar upp asstora bilder i mängder. Har hänt förut, på sidor han hostade. Borde kunna begränsas dock.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
krank said:
Hans E Magnusson said:
Hur är det tänkt, ska man kunna lägga upp filer, typ bilder på wikin? Om det är så, hur gör man då?
Man petar på mig nån gång då jag har tid, så slår jag igång uppladdning av bilder.

Jag ville inte göra det innan jag var säker på att rättigheter etc. funkade.

//Krank, lite lite lite paranoid om att folk laddar upp asstora bilder i mängder. Har hänt förut, på sidor han hostade. Borde kunna begränsas dock.
Super, och ja en begränsning skulle nog vara bra att ha.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Hans E Magnusson said:
Hur är det tänkt, ska man kunna lägga upp filer, typ bilder på wikin? Om det är så, hur gör man då?
Man petar på mig nån gång då jag har tid, så slår jag igång uppladdning av bilder.

Jag ville inte göra det innan jag var säker på att rättigheter etc. funkade.

//Krank, lite lite lite paranoid om att folk laddar upp asstora bilder i mängder. Har hänt förut, på sidor han hostade. Borde kunna begränsas dock.
Ja, begränsning är bra. Det är en jävla wiki, inte en fotoportfolio - med andra ord behöver bilderna inte vara större än nödvändigt. Det är åtminstone min åsikt.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Skarpskytten said:
Pricken över i:et skulle vara om man kunde få några till intervjuer av några av de gamla rävarna (Mekanurg, Fredrik Malmberg etc). Det finns kanske några forumiter med journalistiska talanger?
Jag kan kanske Maila Fredrik och få lite svar. Har en annan kompis (Stefan Sjödin) som jobbade på Äventyrsspel under en tid och satt mitt i smeten ;-)
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
!Paxen said:
Magnus Seter said:
Å fan.

Är det nån som har koll på PUL? Får vi upprätta ett register över folk på det här sättet egentligen? Alltså om vi ska skriva om de personer som var med.

Nån som vet?

/Magnus
Njae, beror på. Har för mig att det måste betraktas som Fair Use, om man inte får direkt tillstånd av personen ifråga. Sen kan ju datainspektionen ha något emot det ändå.

Det bästa är ju att fråga datainspektionen direkt annars.
Frågar man datainfektionen får man Nej!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,474
Location
Stockholm
solvebring said:
Ja, begränsning är bra. Det är en jävla wiki, inte en fotoportfolio - med andra ord behöver bilderna inte vara större än nödvändigt. Det är åtminstone min åsikt.
"Nödvändigt" är ett begrepp som kan förändras väldigt snabbt väldigt fort.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Edlund said:
solvebring said:
Ja, begränsning är bra. Det är en jävla wiki, inte en fotoportfolio - med andra ord behöver bilderna inte vara större än nödvändigt. Det är åtminstone min åsikt.
"Nödvändigt" är ett begrepp som kan förändras väldigt snabbt väldigt fort.
Jo, det är väl iof sant. Nödvändigt för min del är att kunna urskilja det väsentliga på bilden. Om man t.ex. tänker på bilderna på Wikipedia brukar de sällan vara högupplösta. Det var ungefär i den riktningen jag hade tänkt mig när jag valde det relativa ordet. Omslagsbilden av en rollspelsbox behöver ju knappast vara så mycket större än en profilbild, typ.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Totte said:
Skarpskytten said:
Pricken över i:et skulle vara om man kunde få några till intervjuer av några av de gamla rävarna (Mekanurg, Fredrik Malmberg etc). Det finns kanske några forumiter med journalistiska talanger?
Jag kan kanske Maila Fredrik och få lite svar. Har en annan kompis (Stefan Sjödin) som jobbade på Äventyrsspel under en tid och satt mitt i smeten ;-)
När folk ändå är inne på den här biten som glöm för all del inte att ta stöd av Mekanurgs krönika, Hamnarbetarminnen, där han berättar om sin tid hos ÄS + lite till. Bara utifrån det kan man säkert fördjupa sig en hel del. Min erfarenhet är förövrigt den att är det någon som gärna svarar på frågor om gamla Rollspels-Sverige så är det Anders. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
solvebring said:
Jo, det är väl iof sant. Nödvändigt för min del är att kunna urskilja det väsentliga på bilden. Om man t.ex. tänker på bilderna på Wikipedia brukar de sällan vara högupplösta. Det var ungefär i den riktningen jag hade tänkt mig när jag valde det relativa ordet. Omslagsbilden av en rollspelsbox behöver ju knappast vara så mycket större än en profilbild, typ.
Det ska nämnas att jag har 96 gb ledigt på hårddisken där wikin och alla mina andra hemsidor ligger. 84 gb på hårddisken där databasen ligger.

Så högupplösta bilder absolut, men mer än ett par meg i jpg-format är väl lite svårmotiverat kanske.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Jo, det är väl iof sant. Nödvändigt för min del är att kunna urskilja det väsentliga på bilden. Om man t.ex. tänker på bilderna på Wikipedia brukar de sällan vara högupplösta. Det var ungefär i den riktningen jag hade tänkt mig när jag valde det relativa ordet. Omslagsbilden av en rollspelsbox behöver ju knappast vara så mycket större än en profilbild, typ.
Det ska nämnas att jag har 96 gb ledigt på hårddisken där wikin och alla mina andra hemsidor ligger. 84 gb på hårddisken där databasen ligger.

Så högupplösta bilder absolut, men mer än ett par meg i jpg-format är väl lite svårmotiverat kanske.
Om inte annat mest bara onödigt. :gremdrink:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det jag undrar är om det finns någon forumit som är bra på (arbetar med, kanske) intervjuer? Man kan ju tänka sig både skriftliga och muntliga sådana?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Skarpskytten said:
Det jag undrar är om det finns någon forumit som är bra på (arbetar med, kanske) intervjuer? Man kan ju tänka sig både skriftliga och muntliga sådana?

Det finns ett antal sådana. Så det ska nog gå att få fram intervjuer tids nog.

Jag hoppas att Magnus Edlund ska anmäla sig frivillig för sånt, faktiskt. No pressure, dock. Nuuuuu!

/m
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
krank said:
Jag har satt upp en mediawiki nu.
Den där länken kan kanske vara lite svår att hitta om man blir nyfiken, kanske man kan sätta den någonstans där den syns lite bättre?
Jo, den är lite svår, men vi väntar en stund med att slå på trumman tills vi har lite mer kött på benen.

/M
 
Top