Bra äldre eller nutida svenska fantasyrollspel utan tydliga ideologiska avtryck?

Om det var mitt svar, så var det absolut inte menat så.
Jag ville belysa att väldigt lite i ett spel är så "låst" att det inte går att ändra med väldigt små medel/insatser utan att det påverkar hela spelets funktion/grund,
MODERERING

Svara inte på modereringar i den tråd där de görs.

/M

Intressant att det ej är seriöst att be om tips om rollspel i ett rollspelsforum.
MODERERING

Det här handlar inte om ATT du ber om tips, utan om HUR du ber om de tipsen. Dina två första trådstarter här har fiskat i kultukrigsvatten och när du använder svepande ord utan större substans för att avfärda spel leder det till reaktioner.

Båda dina trådstarter hade kunnat göras utan att använda laddade formuleringar, och du hade då fått bättre diskussioner och kanske till och med bättre svar.

Som sagt, det handar inte om VAD du frågar om, utan HUR du frågar.

Eftersom du är ny vill jag också för säkerhets skull citera från regel 9.

Svara inte på modereringen i tråden där den postades.

MVH

/Magnus

Hoppas på mången tips, men kanske skralt utbud av det jag efterfrågar?
Kanske, men det skulle nog hjälpa med en längre utläggning om vad du söker. Det går ju att definiera saker genom vad de inte är, till exempel avsaknad av ideologi och feminism, men det är en lång väg att gå tänker jag för oss att fatta vad du söker. Tänker att du spelat rollspel innan och något har gett dig upplevelsen eller nära den du söker nu, har du något sådant spel? Eller kanske du kan beskriva hur du vill det skall spela och vad för spelupplevelser det skall generera?

Som många andra har nämnt i tråden så finns det ju inte några spel som saknar politiska/ideologiska avtryck. Det är också en glidande skala snarare än ett binärt tillstånd.
Personligen upplever jag inte att Fria Ligans spel i någon större utsträckning som feministiska om man jämför med exempelvis Thirsty Sword Lesbians. Det vore därför gynnsamt att veta var din smärtgräns går för exempelvis feminism i rollspel.
Exempelvis:
  • Är det ett problem att kvinnor har ledade positioner i spelvärlden?
  • Är det jobbigt om kvinnor kan slåss konkurrenskraftigt i spelvärlden?
  • Känns det distraherande att det förekommer många kvinnliga namngivna karaktärer?
  • Upplevs det som feminism att det finns kvinnor med olika kroppsform och ålder? Eller att de kan ha icke-sexualiserade kläder/utrustning?
  • Är det ett problem att man kan spela kvinnliga karaktärer?
Genom att förtydliga detta eller med egna ord beskriva vad du finner problematiskt så är det betydligt enklare att ta ställning till din fråga.

Vad jag tror kan göra frågeställningen effektivare är att beskriva vad för sorts spel man vill ha, snarare än vad för sorts spel man inte vill ha. Jag kan inte av frågan avgöra om det som efterfrågas är bara typ 80-tals-Ereb Altor, eller Tales of Gor.

Chat GPT säger Warhammer fantasy, SRR/MERP eller DoD eller D&D.

Cog.

Chatgpt pratar smörja som vanligt.

WFRP har inte bara sedan början i 1E haft gott om politiska referenser , ursprungligen inte minst om thatcherism. Den nu aktuella WFRP 4E är också definitivt ett spel som "dryper av feminism" i samma grad som t ex Fria Ligans grejor - dvs det inte bara implicerar en jämställd setting utan har också representation av kvinnor i olika roller och ställningar, även icke-traditionella sådana, och t o m en viss representation av samkönade par. Det förekommer också personer som inte är vita i texter och bilder, vilket sammantaget också ledde till en del veklagan från somliga håll. Nasse-youtubern Arch (tidigare Arch Warhammer) postade t ex en famös 40 minuter lång gnällvideo om hur 4E var "a hot SJW mess".

Seriöst, en chatbot är inte en källa som man kan hänvisa till som om det hade någon bäring.

Chatgpt pratar smörja som vanligt.

WFRP har inte bara sedan början i 1E haft gott om politiska referenser , ursprungligen inte minst om thatcherism. Den nu aktuella WFRP 4E är också definitivt ett spel som "dryper av feminism" i samma grad som t ex Fria Ligans grejor - dvs det inte bara implicerar en jämställd setting utan har också representation av kvinnor i olika roller och ställningar, även icke-traditionella sådana, och t o m en viss representation av samkönade par. Det förekommer också personer som inte är vita i texter och bilder, vilket sammantaget också ledde till en del veklagan från somliga håll. Nasse-youtubern Arch (tidigare Arch Warhammer) postade t ex en famös 40 minuter lång gnällvideo om hur 4E var "a hot SJW mess".

Seriöst, en chatbot är inte en källa som man kan hänvisa till som om det hade någon bäring.

Att nämna chatgpt här är väll snarar ett uttryck för att informationen är opålitligare, typ samma som, en kompis sa till mig att.

Med det sagt, har bara läst äldre versioner av spelet och reagerade inte på att det hade icke konservativ representation då, så en äldre version av spelet kan ju vara en ide.

Att nämna chatgpt här är väll snarar ett uttryck för att informationen är opålitligare, typ samma som, en kompis sa till mig att.

Med det sagt, har bara läst äldre versioner av spelet och reagerade inte på att det hade icke konservativ representation då, så en äldre version av spelet kan ju vara en ide.

Fair enough.

Jag skulle säga att WFRP 1E faktiskt framstår som mer progressivt (nåja) än det mer 40K-iserade 2E från 00-talet.

Lugn och sitt ner i båten!

Jag frågade om settings där orcher är naturliga antagonister till RP:na. Inte utan politiska referenser. Som följd av tidigare post från TS. Vilket den gav mig, ungefär i linje med mina egna tidigare rekommendationer till TS.

Cog.

Last edited:
Back