Bra äldre eller nutida svenska fantasyrollspel utan tydliga ideologiska avtryck?

TS jag undrar lite smått vad du är ute efter i en rollspelssetting

Är det detta du söker

Alla i settingen är heteronormativa och nån annan sexualitet än heterosexualitet existerar inte och det finns bara två kön man och kvinna

kvinnor skall vara npc:er i formen av barflickor och skökor och dumma passiva blonda våp att räddas av dom manliga hjältarna.

I norr bor barbarerna och bland dessa finns finns inte ett spår av mångfald i hudton utan alla i deras nobla och ädla krigarkultur är blonda och blåögda och vitare än snö i hyn.

Nere i söder bor kurreduttefolket som är primitiva djungelbarbarer som klär sig i palmblad och djurhudar och viftar med träspjut och talar i främmande tungor som för mer civiliserade kulturer låter som ugga bugga, dom är dessutom kannibaler

I fjärran öster över havet finns det mytomspunna riket tjingotjongia där det utövas österländsk mysticism och alla dricker te och käkar ris och slåss med samurajsvärd

Spelarnas karaktärer kan endast komma ifrån den ädla vita krigarkulturen i norr och alla andra kulturer är onda och lömska fiender för spelarna att nedgöra
Låter ungefär som Conan som jag älskar! Hade inte haft något emot en sådan setting på ett ungefär ☺️👏🏻

Känns dock som du söker drama med ditt inlägg. Det är ingenting jag är ute efter dessvärre.

Låter ungefär som Conan som jag älskar! Hade inte haft något emot en sådan setting på ett ungefär ☺️👏🏻
Det här ger ju mer vägledning. Har du andra exempel på saker du älskar och vill se i rollspelet du söker? Här börjar vi ändå få lite riktning som är mer konkret :gremsmile:

Känns dock som du söker drama med ditt inlägg. Det är ingenting jag är ingenting jag är ute efter dessvärre.
Nej drama är jag icke ute efter utan snarare att få en klarare bild av vad det igentligen är du söker efter och nu har bilden klarnat

Oj, är det det där som får dig att dissa en hel spelvärld, skriven av en av Sveriges mest renommerade spelskapare, som har haft en konsekvent filosofi i sitt världsbyggande sedan han började med Svavelvinter på 80-talet?

Det har ju det ingen som helst betydelse för spelvärlden om regelboken skriver "hon" istället för "han eller hon", det påverkar ju inte spelet på något sätt, tycker jag. Reglerna är reglerna, liksom.
Tänker snarare på meningarna ovanför. Men jag kanske drar på för stora växlar? ”Inte bundna till vår forntids normer och hierarkier” läser jag som en värld utan patriarkat, där kön inte har nägon nämnvärd social betydelse (tolkar att monstrerna inte gör skillnad på män och kvinnor som en del i detta, samt det lilla jag läst om frialigans spelledarpersoner). En sådan värld är så metafysiskt abstrakt att jag har svårt att köpa den, alt. så dystopisk att det nog blir för oangenämt att utforska (en setting snarare för råflummig scifi).

Bör nämnas att nya DoD ser hanterbar ut i grundäventyret som jag skummat, utifrån ett spelledarperspektiv. Såg direkt någon spelledarperson jag enkelt borde kunna gender swappa osv., men vill helst inte behöva ha garden uppe gällande de här bitarna, därav jag tog till mig tipset någon gav mig i förra tipset att titta på gamla DoD istället. Ska def. undersöka DoD Expert du tipsade om!

Är djupt skeptisk till detta, vill jag föra till protokollet.
Kan vi, även om det är svårt, försöka låta bli att läsa in vad andra har för intention och kommentera det. Bidrar ju noll och inget till ett sunt samtalsklimat. Och jag är medveten att jag nu bryter mot en regel, att inte kommentera hur diskussionen förs. Men det här är tröttsamt. Jag kan visa att jag inte håller med en person utan att försöka gräva i deras intention eller vem de är.

Är djupt skeptisk till detta, vill jag föra till protokollet.
Var du det. Kämpar för att hålla tillbaka! Har konkreta mål med mina inlägg, och det är att hitta ett rollspel att investera mig i och spela, inte tjaffsa på nätet. Har tre små ungar och lite tid, inte tid med sånt 😆

Spelbara kvinnliga karaktärer har jag inga problem med (för att svara på din tidigare fråga), även om det inte är något jag skulle välja att spela som. Men hjältarna är ju hjältar, speciella personer som ska röra sig i en värld jag vill kunna leva mig in i. Fattar att kvinnliga spelare vill spela som det. Fine såklart!

Back