Bra äldre eller nutida svenska fantasyrollspel utan tydliga ideologiska avtryck?

Häpp! Zanguina kom jag på. Verkar vara nedlagt nu, men kanske går att hitta något begagnat.
Det var spelet som Zorkhfeber höll på med, eller hur? Hade inte det ett underforum här på WRNU innan kreatören blev kickad för att dela pronazistiska grejer?

Nu är jag verkligen ingen expert på svenska rollspel men jag kan inte komma på något som just inte är fantasy utan historisk medeltid. Om det är hittepåländer med hittepåvarelser så kan det ju även vara kvinnor representerade i inte så vanligt medeltida roller.

Eller räcker det med att skriva som i Deadlands (fritt citerat) "Då så många män dog under amerikanska inbördeskriget är det många kvinnor i traditionellt manliga yrken" för att göra världen logisk och ok?

Om det bara är representationen som är problemet så är det ganska enkelt fixat med en lång namnlista och byta ut dem man inte tycker om. Jag tror inte det är så många tillfällen plotten hänger på SLPns kön.

Alltså jag utesluter verkligen inte att spelskapare har varit medvetna kring inkluderande text - tvärtom så välkomnar jag det. TS bekymmer med detta, om jag uppfattar honom rätt, är att "kvinnliga riddare" är något negativt.

Vilket väl får vara vad det är, problemet är när avsaknaden av inkludering ska anses som neutral och icke-ideologisk.
Man kan ju argumentera för att det inkluderande valet (kvinnliga riddare och borgmästare) är det som försöker ta mest avstånd från ideologi eller politik i rollspelandet. Om man spelar kvinna i ett relationsdrama i nutidssverige eller ett mordmysterium i femtiotals-USA så är risken mycket större att något element av strukturellt förtryck, ökad risk för våld i nära relationer eller dylikt kommer dyka upp.

Att ta bort det elementet och säga att det här spelet inte kommer ha några konfliktytor alls på grund av könsmaktsordningen är ju ett sätt att hålla politiska frågor borta (vilket också är ett politiskt beslut, men ni fattar nog). Man försöker hålla spelet lättsamt helt enkelt.

Så om man vill ha ett fantasyspel där man spelar hårt på att könen inte är jämställda så är det kanske lättare att ta ett settinglöst dramaspel och förlägga det i en gyttjeby vid ett drakberg, istället för att leta efter den perfekta skildringen i spel som handlar om helt andra saker än den sortens konflikter.

Hur är en garde är det utan de ideologiska avtryck som TS inte vill se så som tex inga kvinnliga musketörer och inga hbtq musketörer osv

Back