Tycker det är spännande att Bob lyfter det här med hur botar blivit en del av hur vi söker hjälp och får rådgivning när vi möter ett problem. Samtidigt som detta ofta genererar väldigt tråkiga svar som inte ger så mycket egentligen, utöver smickret som botarna är väldigt duktiga på. Sen berör han ju i klippet även hur det tilltalar vår vilja att effektivisera bort det vi kanske själva inte vill lägga tid på. Något som andra varit inne på i tråden. Kan vi, så effektiviserar vi gärna bort det vi inte vill lägga tid på. Tid får vi inte tillbaka, så förstår helt varför det är lockande att köpa loss tid som sedan kan läggas på saker som en själv anser mer givande.
Problemet är väl om vi lägger över för mycket av det kreativa arbetet på AI eller andra källor. Det gör ju att vi själva inte tvingas utmanas, eller hitta lösningar bortom den zon där vi är ganska bekväma. Något som kan leda till att vår kreativitet stagnerar, tänker jag. Behöver inte vara så, kan lika gärna vara så att tiden som vi frigör gör att vi kan utveckla vår kreativitet på andra områden. Jag vet dock med mig själv, att jag ibland även kan kapitulera det jag tycker är kul och givande bara för att det känns lättare att låta någon annan göra jobbet. Även om det i slutändan lämnar mig med en ganska tom känsla.
En sak jag gillar, som Bob talar om som möjlighet, är en chatbot som hjälper till att navigera och hitta specifika regler. Där kan jag se en nytta som hjälper spelbordet och tar bort en börda för spelbordet. Problemet är väl stegen som kan komma efter, där chatboten tar över hantverket och tar bort det kreativa i hobbyn. Visst, jag skulle älska om någon annan gjorde encounters åt mig i DnD till exempel, samtidigt vet jag att om jag inte skapar ett encounter själv så tappar jag lite lärandet som sker när jag skapar ett encounter. Ett encounter är ju lite mer än att bara räkna CR och studera rollpersonernas förmågor, det är ju också en tankeprocess om hur det kan spelas ut, var det kan spelas ut och hur varelserna kan reagera/interagera med rollpersonerna bortom strid. Skapandet gör även att jag faktiskt tvingas sätta mig in i hur bitarna fungerar.
Om vi nu tänker att AI kan bli mer effektiv och mer miljövänlig, så skulle jag inte ha något emot att spela med en AI som spelledare. Visst skulle jag föredra och vilja spela med en vanlig spelgrupp, med en mänsklig spelledare. Men att ha alternativet att kunna spela med AI skulle göra att beroendet av andra försvinner och jag kan spela oftare. Kanske i en upplevelse som är mer anpassad efter vad jag söker i rollspel. Det som talar emot är att de spel jag främst gillar, är de spel som bygger på en väldigt platt hierarki där deltagarna bygger något tillsammans. Men DnD, absolut, mycket hellre en smart AI som kan sätta upp roliga encounters. Jag menar jag föredrar ju redan datorspelen över bordsrollspelen när det kommer till DnD och dylika spel. Just för att den intressanta delen i regelverket, strider, sköts bättre genom andra medier än rollspel i mina ögon. Är det däremot så att andra saker ligger i förgrunden, då skulle jag nog föredra en människa.
Vet inte om jag skrev något vettigt, men försökt utgå från punkterna som lyftes i Bobs klipp, istället för att bli ett eko av andra trådar.