Meh. Vartenda nytt verktyg får samma kritik. Kameran, airbrush, rättstavningsverktyg, photoshop, 3D-rendering, pocket screws, you name it.
Jag ser AI som en enabler. På samma sätt som, säg, rättstavning i ordbehandlaren hjälper en dyslexiker, så gör AI att en som inte kan rita ändå kan illustrera sitt projekt. Eller hur den kan hjälpa min ingenjörshjärna att skriva lite mer målande texter. AIn gör inget själv, all kreativ input måste man komma med själv, och som alla verktyg, så kräver den handlag för att hantera. De som tror att AI "bara gör" är samma personer som inte kan skilja på att "snäppa bilder med telefonen" och att "fotografera med en riktig kamera, genomtänkt komposition och planerad belysning".
Hela copyrightdiskussionen och "bara collagekonst" och "bara autocomplete" är bara för dum för att ens diskutera. Det är argument från folk som inte förstår hur tekniken funkar, eller väljer att inte förstå hur den funkar.
Miljöaspekten är också fjanterier. Sure, det drar lite ström. Än sen, annars hade jag antagligen suttit och spelat, och det hade inte dragit mindre ström. Eller gått ner i verkstan och gjort saker med maskiner som definitivt drar mer ström. Civilisation drar energi, det bara är så. Fundera på hur mycket betongindustrin eller stålindustrin drar, men de gnäller ingen om.
Ersättning för kulturarbetare: Well, jag har för närvarande typ 400 AI-bilder i min spelvärld. Länder, karaktärer, händelser osv. Det är en hobbyvärld, kommer aldrig att sälja ett enda exemplar, utan den kommer att vara gratis. Hur många bilder hade den haft om jag inte använt AI? Inte fan skulle jag betalat någon för det. Det handlar inte om utebliven betalning, för de skulle inte fått något ändå. Jag skulle också vilja skilja på konst och illustration, vilka tyvärr ofta blandas ihop. Även om aktiviteten kan se ganska lika ut för den som tittar över axeln, så är det två helt väsenskilda saker.
För mig handlar allt om resultatet. Jag använder AI för att bolla idéer, för att ge omdömen om texter och slipa dem, för att generera bilder. Jag använder vinkelslip för att bearbeta trä där en renlärig snickare skulle använt handverktyg. Jag lagar mat i varmluftsugn istället för "riktig ugn". Jag programmerar (mestadels) i högnivåspråk istället för assembler. Jag använder motorfordon för att ta mig till platser istället för att gå. Varför? Jo, för att verktygen gör mig effektivare och bättre.
Att bara förkasta något för att det är gjort med effektiva verktyg är lika dumt som att förkasta något för att det är gjort av en kvinna eller av en grönlänning eller något annat. Låt resultatet tala för sig själv, förkasta inte det på grund av fördomar.
Och, det handlade inte om att få AIn att generera tuttar, det handlade om att kringå dess filter i allmänhet. Till exempel är ju scener med våld och offer och sånt vanliga i rollspel, och de är svåra för AIn att göra om man inte lurar den. Tex är det mycket svårare att få den att göra en häxbränning med en kvinna än med en man, vilket ställer till problem om personen ifråga råkar vara en kvinna. Jag kan tex tänka mig att ett spel som Kult skulle kräva en hel del filterkringående att illustrera.
Exakt. Jag ger inte bara "beskriv en karaktär", mina prompter är ofta mycket detaljerade, och nästan lika långa som den resulterande texten, och sedan bollar jag fram och tillbaka många gånger medan jag finputsar. En beskrivning av ett land gör jag ofta i flera bitar, en för konceptet, en för kultur, en för religion osv, och sedan sätter jag ihop dem och gör en sista finputsning, med manuell redigering i varje steg. Jag tar aldrig min hand från verket, jag ger aldrig AI kontroll.
Jag agerar mer som en redaktör, som har en mycket lydig, men aningen puckad, skribent.
Den är också bra för korrläsning, speciellt om man ber den att även ta hänsyn till rytmen i texten och hur lämplig den är för högläsning.
Någon enstaka gång har jag gett den fria tyglar att komma fram med ett koncept, men jag har aldrig plockat idéerna rakt av, utan sedan har jag matat in dem enligt processen ovan.
En sak AI också är bra på är att se hur en läsare uppfattar en text. Typ: "Vem är nyckelpersonen i den här scenen?", "Vem tror du kommer att bli viktig framöver?", "Vad tror du ligger bakom den här personens agerande?", "Hur uppfattar du den här personen?" et cetera. Ett underbart sätt att se om man sätter lagom mycket spotlights på rätt ställen.
Det är övergående. Vi får effektivare tekniker, och det kommer att bli större krav på att kunna köra lokalt (av integritetsskäl). Kör man lokalt så spelar inte energiåtgången någon roll, eftersom man direkt kan sänka värmeproduktionen i huset i motsvarande grad. I mitt fall innebär det lite mer el, lite mindre pellets/diesel.