Bob The Worldbuilder om AI

Status
Not open for further replies.
Att AI kan missbrukas är självklart. Alla verktyg kan missbrukas. Photoshop kan skapa missvisande bilder, en hammare kan slås i huvudet på någon som inte förtjänar det osv.

Det är inte vad det handlar om. Verktyget ansvarar inte för hur det används.

Det var specifikt en invändning mot Rasmus' påstående att AI inte används för att spränga folk i bitar.

Maskininlärning i stort är självklart ett verktyg som kan användas för bra och dåliga saker.

Edit: vad som _är_ ett problem mer specifikt här är väl när man överlåter saker på en maskin, så som t ex bedömningar av vem man ska ha ihjäl eller inte, som det verkligen, verkligen behöver vara en ansvarig människa som beslutar om.

Vi kommer nog inte mötas halvvägs i denna fråga. För mig är konsten viktig i sin mänskliga tillblivning. Även om AI-bilder kommer komma förbi den fulhet som de innehar nu så kommer jag inte se ett värde i det. Kalla det en princip, men jag kommer inte konsumera något som är genererat av AI. Ser inte någon mening i det.
Det år det här jag inte förstår;

Om jag skriver ett äventyr och klistrar en publik domain bild på framsidan har jag skapat något, men om jag har skrivit samma äventyr och klistrar en AI-bild på framsidan så har jag inte skapat något?

Att du tycker AI-bilden är fulare, och att du tycker publik domainbilden skulle vara finare oavsett vad den är, är en sak. Men varför har mitt skapande upphört i ena fallet och inte i det andra? I båda fallen har jag skrivit äventyret, och i inget av fallen har jag gjort bilden.

Om vi istället för stjäla bilder säger att vi använder bilder vars copyright har gått ut, detta ger heller inte jobb till nån kulturskapare. Så vad gör det annorlunda än AI att använda i min produkt, i båda fallen är det ju något man kan argumentera för att jag inte skapat.
Det var ett bättre sätt att formulera det på! Tack! =)

Så du menar att redaktör inte är en kreativ roll som har kontroll över skapandet?

Eller är man inte författare om man använder rättstavningsverktyg?

Var drar du gränsen?
Jag tycker nog man kan säga att konstnären har större kontroll över illustrationen än en redaktör, och tycker inte det på något sätt förminskar värdet av en redaktör. Jag tror inte många redaktörer ser sig som medförfattare till en roman - men därmed sagt så är alla rörande överens om att redaktören gör ett viktigt och nödvändigt arbete.

Angående rättstavningsverktyg så har jag sett det argumentet förut, men jag ger mycket litet för det, ärligt talat.

Det år det här jag inte förstår;

Om jag skriver ett äventyr och klistrar en publik domain bild på framsidan har jag skapat något, men om jag har skrivit samma äventyr och klistrar en AI-bild på framsidan så har jag inte skapat något?
Min poäng är inte huruvida du har skapat bilden, det är att en människa har gjort det (låt gå en sedan länge bortgången person). Det blir som sagt en fråga om principer, men för mig är det hela skillnaden.

Vad kallas någon som sätter sig i Photoshop och korrigerar bilderna i efterhand?

Det beror ju helt på vad personen gör, men retuscherare, bildredigerare, grafiker etc.
Personen som inte skapat bilden är ju inte illustratören eller fotografen, oavsett om man jobbat med den i efterhand.

Det är ju också Sandersons argument, att den som promptar AI är en art director, inte en konstnär eller illustratör.

Det är övergående. Vi får effektivare tekniker

Om det ändå vore så väl.

Vi har fått "effektivare" tekniker i hundratals år, ändå har det relativt konstant lett till ökad mänsklig miljöpåverkan.
De gånger det motsatta skett är inte när teknikerna utvecklats mer, utan när de reglerats eller förbjudits till den grad att de tvingats minska sin miljöpåverkan. Den tekniska utveckling i sig löser absolut ingenting, hade inte civilsamhället gått in och styrt upp saker gång efter gång hade vi redan levt (eller snarare dött) i en förgiftad ödemark. Det "effektivare" teknik leder till om den inte är stenhårt hållen av miljörregleringar och lagstiftning är ökad miljöpåverkan, inte minskad.

Det är enbart genom motstånd och protester, som det som just nu sker kring AI-teknik, som vi alls har en chans att se till att miljöpåverkan begränsas.

Fundera på hur mycket betongindustrin eller stålindustrin drar, men de gnäller ingen om.

I ett inlägg vars främsta fokus är att andra inte har koll på vad de pratar om eller har fel om det ena eller andra, anser väl jag att det är extra viktigt att inte göra samma misstag själv.

Stålindustrin och betongindustrin har fått hur mycket kritik som helst av miljöaktivister, politiker, media och andra.

Exempelvis här: https://www.sverigesradio.se/artikel/klimataktion-mot-cementa-inledd
Och här: https://tidningensyre.se/2023/21-november-2023/kamp-mot-gruvor-och-for-samers-rattigheter/

Last edited:
Det beror ju helt på vad personen gör, men retuscherare, bildredigerare, grafiker etc.
Personen som inte skapat bilden är ju inte illustratören eller fotografen, oavsett om man jobbat med den i efterhand.

Det är ju också Sandersons argument, att den som promptar AI är en art director, inte en konstnär eller illustratör.
Ja, men det är att flytta målstolparna. Det har hävdats flera gånger att AI inte ger verkshöjd (vilket jag håller med om) men nu börjar argumenten istället gå mot att man inte kan kalla sig författare när man använder AI (vilket jag håller med om i de fall man inte redigerar texten).

Jag börjar mer och mer inse att AI-kritikerna dels inte förstår hur tekniken funkar, dels inte förstår hur man använder den.

Inget negativt i det, det är ungefär som om jag skulle uttala mig om matlagning, men värt att vara medveten om.

Vi har fått "effektivare" tekniker i hundratals år, ändå har det relativt konstant lett till ökad mänsklig miljöpåverkan.

Ja. Vi är civiliserade.

Stålindustrin och betongindustrin har fått hur mycket kritik som helst av miljöaktivister, politiker, media och andra.

Men ingen pratar om att förbjuda dem.

Meh. Vartenda nytt verktyg får samma kritik. Kameran, airbrush, rättstavningsverktyg, photoshop, 3D-rendering, pocket screws, you name it.

Jag ser AI som en enabler. På samma sätt som, säg, rättstavning i ordbehandlaren hjälper en dyslexiker, så gör AI att en som inte kan rita ändå kan illustrera sitt projekt. Eller hur den kan hjälpa min ingenjörshjärna att skriva lite mer målande texter. AIn gör inget själv, all kreativ input måste man komma med själv, och som alla verktyg, så kräver den handlag för att hantera. De som tror att AI "bara gör" är samma personer som inte kan skilja på att "snäppa bilder med telefonen" och att "fotografera med en riktig kamera, genomtänkt komposition och planerad belysning".

Hela copyrightdiskussionen och "bara collagekonst" och "bara autocomplete" är bara för dum för att ens diskutera. Det är argument från folk som inte förstår hur tekniken funkar, eller väljer att inte förstå hur den funkar.

Miljöaspekten är också fjanterier. Sure, det drar lite ström. Än sen, annars hade jag antagligen suttit och spelat, och det hade inte dragit mindre ström. Eller gått ner i verkstan och gjort saker med maskiner som definitivt drar mer ström. Civilisation drar energi, det bara är så. Fundera på hur mycket betongindustrin eller stålindustrin drar, men de gnäller ingen om.

Ersättning för kulturarbetare: Well, jag har för närvarande typ 400 AI-bilder i min spelvärld. Länder, karaktärer, händelser osv. Det är en hobbyvärld, kommer aldrig att sälja ett enda exemplar, utan den kommer att vara gratis. Hur många bilder hade den haft om jag inte använt AI? Inte fan skulle jag betalat någon för det. Det handlar inte om utebliven betalning, för de skulle inte fått något ändå. Jag skulle också vilja skilja på konst och illustration, vilka tyvärr ofta blandas ihop. Även om aktiviteten kan se ganska lika ut för den som tittar över axeln, så är det två helt väsenskilda saker.

För mig handlar allt om resultatet. Jag använder AI för att bolla idéer, för att ge omdömen om texter och slipa dem, för att generera bilder. Jag använder vinkelslip för att bearbeta trä där en renlärig snickare skulle använt handverktyg. Jag lagar mat i varmluftsugn istället för "riktig ugn". Jag programmerar (mestadels) i högnivåspråk istället för assembler. Jag använder motorfordon för att ta mig till platser istället för att gå. Varför? Jo, för att verktygen gör mig effektivare och bättre.

Att bara förkasta något för att det är gjort med effektiva verktyg är lika dumt som att förkasta något för att det är gjort av en kvinna eller av en grönlänning eller något annat. Låt resultatet tala för sig själv, förkasta inte det på grund av fördomar.

Och, det handlade inte om att få AIn att generera tuttar, det handlade om att kringå dess filter i allmänhet. Till exempel är ju scener med våld och offer och sånt vanliga i rollspel, och de är svåra för AIn att göra om man inte lurar den. Tex är det mycket svårare att få den att göra en häxbränning med en kvinna än med en man, vilket ställer till problem om personen ifråga råkar vara en kvinna. Jag kan tex tänka mig att ett spel som Kult skulle kräva en hel del filterkringående att illustrera.

Exakt. Jag ger inte bara "beskriv en karaktär", mina prompter är ofta mycket detaljerade, och nästan lika långa som den resulterande texten, och sedan bollar jag fram och tillbaka många gånger medan jag finputsar. En beskrivning av ett land gör jag ofta i flera bitar, en för konceptet, en för kultur, en för religion osv, och sedan sätter jag ihop dem och gör en sista finputsning, med manuell redigering i varje steg. Jag tar aldrig min hand från verket, jag ger aldrig AI kontroll.

Jag agerar mer som en redaktör, som har en mycket lydig, men aningen puckad, skribent.

Den är också bra för korrläsning, speciellt om man ber den att även ta hänsyn till rytmen i texten och hur lämplig den är för högläsning.

Någon enstaka gång har jag gett den fria tyglar att komma fram med ett koncept, men jag har aldrig plockat idéerna rakt av, utan sedan har jag matat in dem enligt processen ovan.

En sak AI också är bra på är att se hur en läsare uppfattar en text. Typ: "Vem är nyckelpersonen i den här scenen?", "Vem tror du kommer att bli viktig framöver?", "Vad tror du ligger bakom den här personens agerande?", "Hur uppfattar du den här personen?" et cetera. Ett underbart sätt att se om man sätter lagom mycket spotlights på rätt ställen.

Det är övergående. Vi får effektivare tekniker, och det kommer att bli större krav på att kunna köra lokalt (av integritetsskäl). Kör man lokalt så spelar inte energiåtgången någon roll, eftersom man direkt kan sänka värmeproduktionen i huset i motsvarande grad. I mitt fall innebär det lite mer el, lite mindre pellets/diesel.

Fy faan vilket bra inlägg!

Borde klistras och ges som standardsvar när nästa inlägg kommer som ryggmärgskräks på AI på luddiga grunder.

Tack @Troberg!

(Inte svar på OP men kände mig tvungen att inte bara lajka inlägget utan också ge lite stöd i text också för *så* bra är det)

Cog.

Last edited:
MODERERING

Som vanligt så spretar denna tråd nått enormt. Den har tidvis diskuterat Bob the Builders video (mycket sparsam diskussion), till viss del Ai för att skapa rollspel, men också djupdykningar i miljöaspektera av AI och annat, potentiell användning av AI i krig, generella uttalanden om vad som är etik och moral, vad som är verkshöjd och en massa annat.

Det blir, som vanligt, en stor härva av AI blandat med OT.

Jag vill att alla hjälper forumet att hålla diskussionerna inom ramen för rollspel. Så om du skriver ett inlägg, och det inte har med rollspel att göra, tänk till några gånger, och fundera på om det verkligen är nödvändigt att posta det inlägget.

MVH

/Magnus

Jag börjar mer och mer inse att AI-kritikerna dels inte förstår hur tekniken funkar, dels inte förstår hur man använder den.
MODERERING

Jag är inte alls förtjust i den här typen av retoriska knep. Du avfärdar dina meningsmotståndare som mindre vetande, och höjer dig själv över dem.

Det är ett supersäkert sätt att polarisera diskussionen, och göra att de du diskuterar med och som inte tycker som du, direkt avfärdar det du säger. Det skruvar också upp diskussionsläget flera snäpp.

Så undivk att uttala dig om vad andra vet eller förstår. Fokusera på vad du själv vet och förstår.

MVH

/Magnus

MODERERING

Jag vill också i förebyggande syfte påminna om följande citat från reglerna.

Svara inte på modereringen i tråden där den postades.

Tack på förhand.

/Magnus

Om det ändå vore så väl.

De gånger det motsatta skett är inte när teknikerna utvecklats mer, utan när de reglerats eller förbjudits till den grad att de tvingats minska sin miljöpåverkan. Den tekniska utveckling i sig löser absolut ingenting, hade inte civilsamhället gått in och styrt upp saker gång efter gång hade vi redan levt (eller snarare dött) i en förgiftad ödemark. Det "effektivare" teknik leder till om den inte är stenhårt hållen av miljörregleringar och lagstiftning är ökad miljöpåverkan, inte minskad.

Det är enbart genom motstånd och protester, som det som just nu sker kring AI-teknik, som vi alls har en chans att se till att miljöpåverkan begränsas.

Dessutom finns det väl inget som direkt tyder på att industrins energislukande är på väg att plana ut eller minska, snarare tvärtom?

Ja. Vi är civiliserade.

Så ditt argument är med andra ord, vad?

Men ingen pratar om att förbjuda dem.

Du nämnde specifikt att ingen gnäller. Nu flyttar du bara målstolparna istället för att bara ta att du väldigt konkret hade fel.
Jag vågar nog lova dig att samma människor som är oroliga över AI-industrins miljöpåverkan är de som också är kritiska mot, och arbetar med att begränsa, övrig industris miljöpåverkan.

Ingen i vekligheten har specifikt pekat ut AI som en stor miljöbov men skiter i resten av det mänskliga samhällets miljöpåverkan.

Dessutom finns det väl inget som direkt tyder på att industrins energislukande är på väg att plana ut eller minska, snarare tvärtom?

Vilket ju ingen industri någonsin görs innan den förbjuds eller kraftigt regleras.

I övrigt, vad gäller Bob World Builder video så tycker jag den faller i samma fälla som mycket av AI diskurser gör, som också denna tråd och diskussionerna i detta forum gör.

Visst, AI som content-generator är trist osv, outputen är tråkig, materialet är överflödigt och allt det där.
Men bild, text och videogenereringen är inte grejen med AI, det är en sidoeffekt. Ingen bör i vart fall tro att de största investeringarna i en teknologi någonsin förväntas återbetalas med att folk pumpar ut AI-slop på sociala medier.

Vi får se det eftersom det är marknadsföringen, AIns proof-of-concept som gör att VC-fonderna öppnar sina plånböcker, men alla dessa investeringar kommer inte återbetalas med att WotC släpper en AI-DM eller att folk skapar bilder till sina Powerpoints.

Kunden som kan återbetala dessa enorma investeringskostnader är inte folk som genererar email med hjälp av Chat GPT, det kommer behövas stater som i stor skala köper in tjänster och teknologi för att inte det hela ska krascha och brinna monumentalt. Och när stater gör enorma tekniska investeringar så är det först och främst för att användas som vapen eller kontrollsystem, eller bägge. Och de köps ju in för att användas.

Så jag känner nog att det finns mer att oroa sig över kring detta än om någon skapat lite trista bilder till sitt rollspel.

MODERERING

Jag låser nu upp tråden. Notera de tidigare modereringarna.

Jag vill ta tillfället i akt att säga att det är okej att vara negativ till AI. Eller positiv till AI. Men man behöver inte ta detta som intäkt för att man måste röra om i grytan varje gång någon vill prata om AI. Lite fingertoppskänsla kan vara bra att applicera. Vissa vill prata om det dåliga utan att bli uppläxade av andra, och vissa vill prata om det de tycker är bra utan att någon ska utmåla dem som tvivelaktiga individer.

Och vi kan väl unna våra forumskompisar det?

Därför listar jag några enkla förhållningsregler jag vill att ni som vill fortsätta diskussionen tänker på:

1. Prata om vad DU tycker om AI, påstå inte vad ANDRA tycker om AI. Och försök inte BESTÄMMA vad ANDRA ska tycka.
  2. Undvik "gotcha"-diskussioner där du försöker sätta dit en meningsmotståndare genom något retoriskt knep.
  3. Förminska inte andras deltagande i diskussionen.
  4. Utmåla inte andra deltagare som moraliskt eller etiskt tvivelaktiga personer baserat på deras inlägg om AI.
  5. Acceptera att du som individ inte besitter den kosmiskt korrekta uppfattningen om AI och dess användande, utan att det kan finnas andra som har andra åsikter, utan att de nödvändigtvis har "fel, fel, fel", som Brasse kunde sagt.
  6. Lämna alla tangentiella diskussioner om AI utanför tråden, alltså sådant som inte direkt har bäring på rollspel. Ämnet är Bob the Builders video, och sedan kan vi väl inte undivka följddiskussioner OM ROLLSPEL och AI. Blanda inte upp dina inlägg så att hälften är OT och hälften OnT, det gör bara allting mycket krångligare för oss moderatorer OCH för alla andra som deltar i tråden.
Jag fattar att flera av er tänker "jamen om jag inte kan snacka om allt som är AI, kan jag inte snacka om AI och rollspel över huvudtaget", men de breda diskussionerna funkar inte på rollspel.nu. Då är det bättre att inte delta i diskussionen här, utan hitta andra ställen där de breda och stora diskussionerna förs med stor entusiasm.

Jag vill också i förebyggande syfte påminna om följande citat från reglerna.

Svara inte på modereringen i tråden där den postades.

Tack på förhand.

MVH

/Magnus

Jag har lite svårt för när folk pratar om AI-slop och liknande nedlåtande uttryck. Visst, det mesta som genereras av AI är skit. Inte på grund av verktyget, utan på grund av den som håller i det. Liksom, Sturgeons lag håller: 90% av allt är skit. Det betyder inte att det som görs av en som kan använda verktyget är skit.

Liksom, 90% (minst...) av all musik är skit. Beskyller jag gitarrer för det, eller är det bara inkompetenta musiker?

Nyansera diskussionen.

Visst, AI är inte perfekt. AI kan inte göra något helt på egen hand.

Men, AIn är jäkligt bra i händerna på någon som kan använda den,

Detta för mig tillbaka till början: Låt verket stå för sig själv. Jag är säker på att en del kallade Frankenstein för skräp för att Shelley var en kvinna, och de hade fel. Jag ser många som kritiserar verk som gjorts med AI-assistans förkasta dem bara för att en icke-människa bidragit, och de har också fel. Låt verket stå för sig själv, dess egenskaper har ingenting att göra med om någon av medarbetarna inte varit människa.

Man ska också komma ihåg att ett verk i första hand görs av en människa. AIn är bara som att ha en medarbetare som bidrar med input. Det är inte annorlunda en att ha ett team med ett antal människor, och det gör inte den som håller i teamet till mindre delaktig.

Sedan kan jag bara notera att hela diskussionen är en ickefråga. Jag tror att inom något årtionde så kommer vi att hamna i en situation där AI måste erkännas som en person juridiskt, och då har vi inte längre åtskillnad på människa och AI.

Status
Not open for further replies.
Back