Bob The Worldbuilder om AI

Status
Not open for further replies.
AI används alldeles 100% säkert till att spränga folk i bitar också…

Att den är en miljöpåverkare av kaliber är, tycker jag, en helt viktig aspekt i helheten.
Vill inte vara anti-Ai, men dess miljöaspekter är helt relevanta att diskutera imo.

I datorspel kanske. Sprängmedel, bomber och granater används för att spränga folk. Annars är jag också helt för att sluta tillverka människor, där har vi det verkliga problemet...

Som parentes tycker jag att det är synd att så många engelsktalande influencers använder ”Dungeons and Dragons” som catchall för hela hobbyn. För jag gissar att Bob i videon även tänker på andra spel, inte bara WotC.
Det är antagligen bara WotC som har resurserna, och pressen på sig från bolagsledningen ovan, att sätta många av dessa saker i verket.

Extremt klassberoende. Mycket vanligt bland kvinnor inom gentryn, och (mindre, antar jag) i medelklassen, men de var ju inte direkt majoriteten.

(Anekdot: min morfar var lärare, och på lärarseminariet fick de lära sig att spela sådan där skolorgel som de som är i min ålder fortfarande fick uppleva i låg- och mellanstadium. Hans lärare (det drevs förstås av kyrkan) beklagade ”Larsson spelar psalmer som en hedning”.)
Piano i de fina salongerna är inte direkt vad Bob pratar om. Han syftar snarare på vanligt folk, där musicerande kunde vara att någon stampar på golvet, någon spelar på tvättbräda, någon har en ostämd fela, och alla sjunger hellre än bra. Det är den sortens amatörmusicerande som försvinner när man får grammofon och radio. För kvaliteten i det högteknologiska alternativet är ju mycket bättre. Men det finns en grad av gemenskap som går förlorad.

Om vi istället för stjäla bilder säger att vi använder bilder vars copyright har gått ut, detta ger heller inte jobb till nån kulturskapare. Så vad gör det annorlunda än AI att använda i min produkt, i båda fallen är det ju något man kan argumentera för att jag inte skapat.
Vi kommer nog inte mötas halvvägs i denna fråga. För mig är konsten viktig i sin mänskliga tillblivning. Även om AI-bilder kommer komma förbi den fulhet som de innehar nu så kommer jag inte se ett värde i det. Kalla det en princip, men jag kommer inte konsumera något som är genererat av AI. Ser inte någon mening i det.

Jag ser inte "att skriva prompter" som en kreativ process och kommer aldrig acceptera slutprodukten som något slags konst.
Så du tror att AI bara är att skriva prompter? I sådana fall håller jag med dig.

AI går däremot att arbeta med som ett bollplank, ett sätt att sätta upp en att göra lista och att kunna beta av den. Det är ett sätt att få ut text (och bilder) snabbt som man sedan kan bearbeta. Det går även att få ut nya källor för inspiration, eftersom AI är ett annat sätt att söka på internet.

Att bara använda AI för att generera något gör produkten repetitiv och förutsägbar, men att generera korta bitar gör att man har bättre kontroll över medskapandet, eftersom det är enklare att gå in och redigera kortare bitar och sedan jobba vidare med nästa punkt.

Den här essän nedan skrevs för övrigt genom att generera text som pusslades ihop, redigeras och kompletterades men det var inte några enkla prompter som genererade en hel text, utan det här var skrivet över en veckas tid (till och från). Dess matnyttighet är inte mindre värd för det.

Last edited:
Ingen beräkning av miljöpåverkan som människor gör (exempelvis energiåtgången att skapa en illustration) kan göras utan att ta med i den beräkningen att människan i fråga existerar hela tiden, oavsett om denne skapar en illustration eller gör något annat.

Den relevanta miljöpåverkan för en mänskligt skapad illustration är alltså den som sker utöver det som personen i fråga redan gör eller skulle göra om hen inte gjorde något annat istället. Exempelvis jobbar många illustratörer hemifrån, vilket vi ju vet är mer energibesparande än att åka fram och tillbaka till ett jobb (vilket ju personen måste börja göra om den blir utkonkurerad av AI).

De energitörstiga och färskvattenslukande datacenter som AI-tekniken är beroende av är energi som används utöver den energi mänskligheten redan använde, det är så man måste förstå beräkningen av miljöpåverkan.

Idag är den främsta påverkan AI har haft också främst att det har lavinartat ökat behovet av digital lagring, som också kostar massa energi, samt att det i princip har strypt all kapitalivestering till utveckling av bättre och mer miljövänlig teknologi som inte bygger på AI, vilket gjort oss betydligt sämre rustade att hantera miljömässiga utmaningar än vi vart om AI aldrig hänt.

I gengäld har vi fått världens dyraste content-tombola.

Det känns lite tabu att skriva kritiskt om AI här på forumet, men Bob the Worldbuilder släppte nyss en video om AI i rollspel så tänker att det har lite relevans.

Min åsikt är att AI-genererat material är det enskilt sämsta och mest förödande elementet i hobbyn idag. Just nu är det framförallt pga att både AI-bilder, men verkligen också AI-text, är djupt oinspirerande och dåliga. Men framledes, när fler och fler använder det, kommer det innebära en försämrad hobby som helhet.

Många AI-trådar här på forumet har en fiffig "Här får man inte kritisera AI"-klausul, men det känns helt absurt. Det är ett problem att vår vackert silvertejpade och nödlösta hobby ska späs ut av sånt här värdelöst skräp.

För det är skräp. Det finns en tråd häromkring om hur man kan arbeta med AI, och som förväntat så landade den i hur man kan lura AI att visa pattarna - verkshöjden är så oerhört låg.

AI kommer bli vanligare och vanligare, vore skoj om vi kunde haft ett litet motstånd i det mänskliga och hemmasnickrande som genomsyrat hobbyn sedan dess start.

Meh. Vartenda nytt verktyg får samma kritik. Kameran, airbrush, rättstavningsverktyg, photoshop, 3D-rendering, pocket screws, you name it.

Jag ser AI som en enabler. På samma sätt som, säg, rättstavning i ordbehandlaren hjälper en dyslexiker, så gör AI att en som inte kan rita ändå kan illustrera sitt projekt. Eller hur den kan hjälpa min ingenjörshjärna att skriva lite mer målande texter. AIn gör inget själv, all kreativ input måste man komma med själv, och som alla verktyg, så kräver den handlag för att hantera. De som tror att AI "bara gör" är samma personer som inte kan skilja på att "snäppa bilder med telefonen" och att "fotografera med en riktig kamera, genomtänkt komposition och planerad belysning".

Hela copyrightdiskussionen och "bara collagekonst" och "bara autocomplete" är bara för dum för att ens diskutera. Det är argument från folk som inte förstår hur tekniken funkar, eller väljer att inte förstå hur den funkar.

Miljöaspekten är också fjanterier. Sure, det drar lite ström. Än sen, annars hade jag antagligen suttit och spelat, och det hade inte dragit mindre ström. Eller gått ner i verkstan och gjort saker med maskiner som definitivt drar mer ström. Civilisation drar energi, det bara är så. Fundera på hur mycket betongindustrin eller stålindustrin drar, men de gnäller ingen om.

Ersättning för kulturarbetare: Well, jag har för närvarande typ 400 AI-bilder i min spelvärld. Länder, karaktärer, händelser osv. Det är en hobbyvärld, kommer aldrig att sälja ett enda exemplar, utan den kommer att vara gratis. Hur många bilder hade den haft om jag inte använt AI? Inte fan skulle jag betalat någon för det. Det handlar inte om utebliven betalning, för de skulle inte fått något ändå. Jag skulle också vilja skilja på konst och illustration, vilka tyvärr ofta blandas ihop. Även om aktiviteten kan se ganska lika ut för den som tittar över axeln, så är det två helt väsenskilda saker.

För mig handlar allt om resultatet. Jag använder AI för att bolla idéer, för att ge omdömen om texter och slipa dem, för att generera bilder. Jag använder vinkelslip för att bearbeta trä där en renlärig snickare skulle använt handverktyg. Jag lagar mat i varmluftsugn istället för "riktig ugn". Jag programmerar (mestadels) i högnivåspråk istället för assembler. Jag använder motorfordon för att ta mig till platser istället för att gå. Varför? Jo, för att verktygen gör mig effektivare och bättre.

Att bara förkasta något för att det är gjort med effektiva verktyg är lika dumt som att förkasta något för att det är gjort av en kvinna eller av en grönlänning eller något annat. Låt resultatet tala för sig själv, förkasta inte det på grund av fördomar.

Och, det handlade inte om att få AIn att generera tuttar, det handlade om att kringå dess filter i allmänhet. Till exempel är ju scener med våld och offer och sånt vanliga i rollspel, och de är svåra för AIn att göra om man inte lurar den. Tex är det mycket svårare att få den att göra en häxbränning med en kvinna än med en man, vilket ställer till problem om personen ifråga råkar vara en kvinna. Jag kan tex tänka mig att ett spel som Kult skulle kräva en hel del filterkringående att illustrera.

Så du tror att AI bara är att skriva prompter? I sådana fall håller jag med dig.

AI går däremot att arbeta med som ett bollplank, ett sätt att sätta upp en att göra lista och att kunna beta av den. Det är ett sätt att få ut text (och bilder) snabbt som man sedan kan bearbeta. Det går även att få ut nya källor för inspiration, eftersom AI är ett annat sätt att söka på internet.

Att bara använda AI för att generera något gör produkten repetitiv och förutsägbar, men att generera korta bitar gör att man har bättre kontroll över medskapandet, eftersom det är enklare att gå in och redigera kortare bitar och sedan jobba vidare med nästa punkt.

Exakt. Jag ger inte bara "beskriv en karaktär", mina prompter är ofta mycket detaljerade, och nästan lika långa som den resulterande texten, och sedan bollar jag fram och tillbaka många gånger medan jag finputsar. En beskrivning av ett land gör jag ofta i flera bitar, en för konceptet, en för kultur, en för religion osv, och sedan sätter jag ihop dem och gör en sista finputsning, med manuell redigering i varje steg. Jag tar aldrig min hand från verket, jag ger aldrig AI kontroll.

Jag agerar mer som en redaktör, som har en mycket lydig, men aningen puckad, skribent.

Den är också bra för korrläsning, speciellt om man ber den att även ta hänsyn till rytmen i texten och hur lämplig den är för högläsning.

Någon enstaka gång har jag gett den fria tyglar att komma fram med ett koncept, men jag har aldrig plockat idéerna rakt av, utan sedan har jag matat in dem enligt processen ovan.

En sak AI också är bra på är att se hur en läsare uppfattar en text. Typ: "Vem är nyckelpersonen i den här scenen?", "Vem tror du kommer att bli viktig framöver?", "Vad tror du ligger bakom den här personens agerande?", "Hur uppfattar du den här personen?" et cetera. Ett underbart sätt att se om man sätter lagom mycket spotlights på rätt ställen.

De energitörstiga och färskvattenslukande datacenter som AI-tekniken är beroende av är energi som används utöver den energi mänskligheten redan använde, det är så man måste förstå beräkningen av miljöpåverkan.

Det är övergående. Vi får effektivare tekniker, och det kommer att bli större krav på att kunna köra lokalt (av integritetsskäl). Kör man lokalt så spelar inte energiåtgången någon roll, eftersom man direkt kan sänka värmeproduktionen i huset i motsvarande grad. I mitt fall innebär det lite mer el, lite mindre pellets/diesel.

Vi kommer nog inte mötas halvvägs i denna fråga. För mig är konsten viktig i sin mänskliga tillblivning. Även om AI-bilder kommer komma förbi den fulhet som de innehar nu så kommer jag inte se ett värde i det. Kalla det en princip, men jag kommer inte konsumera något som är genererat av AI. Ser inte någon mening i det.
Alltså jag håller lite med dig i att det mänskliga i konsten är viktigt.

Jag ser AI materialet mer som clip-art i layouten, eller som pappret produkten är tryckt på. Dessa element har inte i sig själv en verkshöjd som gör dem intressanta men de kan främja presentationen av de mänskligt skapade materialet, tex i mitt exempel texten.

Alltså jag håller lite med dig i att det mänskliga i konsten är viktigt.

Jag ser AI materialet mer som clip-art i layouten, eller som pappret produkten är tryckt på. Dessa element har inte i sig själv en verkshöjd som gör dem intressanta men de kan främja presentationen av de mänskligt skapade materialet, tex i mitt exempel texten.
Halvrelaterat så köper jag inte analogin AI=digital penna. Det är liksom inte det digitala i sig som jag vänder mig mot, det är överlämnandet av kreativa beslut som jag ogillar.

Det jag använder AI till är dels att generera bilder på hur mina rollpersoner ser ut, och som nåt sorts uppslagsverk. Visst, den gör fel ibland, men jag känner ändå att för det mesta funkar det.

Halvrelaterat så köper jag inte analogin AI=digital penna. Det är liksom inte det digitala i sig som jag vänder mig mot, det är överlämnandet av kreativa beslut som jag ogillar.
Jag skulle likna det mer vid en uppsättning stämplar. Inte så spännande i sig, men rätt använt kan det dekorera ett papper med text.

Jag överlämnar inga kreativa beslut alls till AIn. Jag håller den i rätt strama tyglar, och alla beslut fattas i slutänden av mig. Även när jag släpper på tyglarna så stramar jag i slutänden alltid åt dem. Det kan ibland vara 30-40 ping-pongande av en text, med manuell redigering i varje, innan jag är nöjd.

Fan, jag har ibland genererat över tusen bilder för att få en enda jag är nöjd med.

Som med alla verktyg, allt handlar om hur man använder dem. Jag deklarerar inte att en elgitarr är ett värdelöst instrument bara för att jag inte kan spela den, eller kallar det fusk för att den har effektpedaler som gör att den kan göra saker en vanlig gitarr inte kan.

Det jag använder AI till är dels att generera bilder på hur mina rollpersoner ser ut, och som nåt sorts uppslagsverk. Visst, den gör fel ibland, men jag känner ändå att för det mesta funkar det.
Jag skulle säga att samarbete med den alltid ger ett bättre resultat än vad jag skulle åstadkomma på egen hand.

Jag överlämnar inga kreativa beslut alls till AIn. Jag håller den i rätt strama tyglar, och alla beslut fattas i slutänden av mig. Även när jag släpper på tyglarna så stramar jag i slutänden alltid åt dem. Det kan ibland vara 30-40 ping-pongande av en text, med manuell redigering i varje, innan jag är nöjd.

Fan, jag har ibland genererat över tusen bilder för att få en enda jag är nöjd med.

Som med alla verktyg, allt handlar om hur man använder dem. Jag deklarerar inte att en elgitarr är ett värdelöst instrument bara för att jag inte kan spela den, eller kallar det fusk för att den har effektpedaler som gör att den kan göra saker en vanlig gitarr inte kan.
Du tar beslut om koncept, absolut - men själva skapandet är det ju inte du som gör, och det är i de beslut som uppstår i skaparprocessen som du har lämnat över agensen till AI.
En jämförelse jag hörde någon (Brandon Sanderson?) göra var att bara för att han lämnar tydliga instruktioner till en illustratör, och sen korrar och begär förändringar, så kan han inte därmed kalla sig själv för illustratör.

Om vi istället för stjäla bilder säger att vi använder bilder vars copyright har gått ut, detta ger heller inte jobb till nån kulturskapare. Så vad gör det annorlunda än AI att använda i min produkt, i båda fallen är det ju något man kan argumentera för att jag inte skapat.

Tja, det är ju ändå en stor estetisk vinst att du har riktiga bilder i stället för AI-skulor.

I datorspel kanske. Sprängmedel, bomber och granater används för att spränga folk. Annars är jag också helt för att sluta tillverka människor, där har vi det verkliga problemet...

Jag vet att du vet det här och inte argumenterar seriöst, men målsökningssystem osv är ju definitivt en del av vapen. Det här har ju redan varit ganska uppmärksammat, se t ex (det här var bokstavligen de första grejor jag googlade fram på några sekunder):

En jämförelse jag hörde någon (Brandon Sanderson?) göra var att bara för att han lämnar tydliga instruktioner till en illustratör, och sen korrar och begär förändringar, så kan han inte därmed kalla sig själv för illustratör.
Vad kallas någon som sätter sig i Photoshop och korrigerar bilderna i efterhand?

Du tar beslut om koncept, absolut - men själva skapandet är det ju inte du som gör, och det är i de beslut som uppstår i skaparprocessen som du har lämnat över agensen till AI.
Så du menar att redaktör inte är en kreativ roll som har kontroll över skapandet?

Eller är man inte författare om man använder rättstavningsverktyg?

Var drar du gränsen?

Tja, det är ju ändå en stor estetisk vinst att du har riktiga bilder i stället för AI-skulor.
Fast då bilder som inte passar i sammanhanget...

Hur gör du återkommande karaktärer genom att ta klassiska konstverk?

Jag vet att du vet det här och inte argumenterar seriöst, men målsökningssystem osv är ju definitivt en del av vapen. Det här har ju redan varit ganska uppmärksammat, se t ex (det här var bokstavligen de första grejor jag googlade fram på några sekunder):
Att AI kan missbrukas är självklart. Alla verktyg kan missbrukas. Photoshop kan skapa missvisande bilder, en hammare kan slås i huvudet på någon som inte förtjänar det osv.

Det är inte vad det handlar om. Verktyget ansvarar inte för hur det används.

Den här essän nedan skrevs för övrigt genom att generera text som pusslades ihop, redigeras och kompletterades men det var inte några enkla prompter som genererade en hel text, utan det här var skrivet över en veckas tid (till och från). Dess matnyttighet är inte mindre värd för det.
Kanske inte ett jättebra exempel i sammanhanget, för jag förstår verkligen ingenting av din "essä" och funderade på om jag borde be en AI sammanfatta den. :D

Status
Not open for further replies.
Back