Varulv Bamse och hans vener - R2

(Jag utgår från att ni mina bybokamrater, när ni läser mina poster, förstår att jag är bybo. Ni är kloka och kan läsa bra. Till slut är det för mycket som talar för att jag är bybo. Gräm er inte över att vi offrar en bybo nu, ulvarna glr ju likadant!

Däremot är det viktigt att hitta @hägerstrands och @Vimes ulvkompis!)

Hörru ChatBET, varför är Sysp ulv?
Bra fråga! Jag är inte helt säker där som du ser.

Följande talar för att Sysp är ulv
Jag tycker att Sysp ger ett ulvigt intryck då han är väldigt noga med att låta resonabel, uttrycker sig försiktigt om spelet och smyger omkring. Hans motiv att rösta på Sömniga Isaac är tunt och inte heller följer han upp det med nya tankar. Han underutnyttjar sin kapacitet dom vi sett i andra spel: han lågflyger helt enkelt i flera bemärkelser.

Följande gör mig tveksam
Jag minns att Hägerstrand haft ett kortare utbyte med Sysp som jag då tyckte grönade Sysp litegrand. Sysps frånvaro hade väl aldrig accepterats av en ulvchatt?

Vi tar Occams rakkniv till hjälp
Att smyga runt och försöka verka rimlig är väl trots allt det vanligaste ulvspelet vi sett hittills? Jag tror mest på att Sysp är Hägerstrands och Vimes kollega, men det beror också lite på att Anthrox röster flyttades fram och tillbaka i slutet på R1. Jag har svårt att se en ulv dribbla med det så öppet, om inte för att rädda Sidd. Men är Hägerstrand-Anthrox-Sidd våra ulvar? Njae, känns svårsmält

Basses röster:
PostId
Röstar
Röstar på
6
Basenanji
Hägerstrand (1)
86
Basenanji
Vimes (2)
133
Basenanji
BiobunkerVII (1) (Vimes 2)
225
Basenanji
Hägerstrand (1) (BB7 0)
260
Basenanji
Impetigo (4) (Häger 0)
271
Basenanji
BiobunkerVII (1) (Impe 3)
317
Basenanji
Sömniga Isaac (2) (BB7 0)
419
Basenanji
Big Mama (2) (Isaac 3)
455
Basenanji
Sömniga Isaac (5) (BM 1)

Tankar:
  • Jag har inte dubbelkollat, men jag gissar att Basse är den som lägger flest röster under R1.
  • Jag noterar att han lägger två röster på BB7 som är helt utanför pågående drev. Dessa kan läsas som signalröster på en ulvkumpan, och alltså rödpoäng till BB7.
  • Basse är med och bygger upp drevet mot Impetigo, men överger det tämligen omgående.
  • Mot slutet av rundan röstar Basse Isaac->BM->Isaac. Här vet vi att Isaac var bybo. Big Mama är ett alternativ under rundan, och när Hägerstrand flyttar över till BM mot slutet (450) kan man absolut tänka sig att BM-drevet skulle segla upp som ett fallback-option. Basses röst ger en (visserligen svag) grönpoäng till BM.
  • Frågan blir lite varför Basse inte sitter kvar i BM-drevet, utan väljer att gå över till det (som kommer visa sig vara) det vinnande drevet mot bybon Isaac. Alternativet till Isaac är Sidd. Basses röstning här ger alltså rödpoäng till Sidd.
Basses röstmönster ger alltså (i fallande ordning av hur starka jag anser att slutsatserna är):
  • rödpoäng till Sidd
  • grönpoäng till BM
  • rödpoäng till BB7

Jo!

En grej som ger @Sysp lite grönpoäng är att fråga @Hägerstrand varför han valde att sia just mig?

Och varför inte suga på karamellen lite? Varför gå ut med det så snabbt?

Hägerstrand får gärna svara på detta och utveckla tankarna. Hade du andra alternativ du ville sia?

Jo!

En grej som ger @Sysp lite grönpoäng är att fråga @Hägerstrand varför han valde att sia just mig?

Hägerstrand får gärna svara på detta och utveckla tankarna. Hade du andra alternativ du ville sia?
Hörru ChatBET vem är den tredje ulven då?

Jo!

Varför är det mer okej att du kastar Sysp under bussen, än den tredje ulven? Är tredje ulven inte lika hårdhudad som Sysp och kommer ta det sämre?

Jo!

Jag missade. Sorry @Sysp

Jag misstänkte Basse i R1 men fick inget riktigt gehör, så om jag siade skulle jag antingen kunna få bevis eller bara släppa honom.

Det var också låg risk att han skulle bli nattmördad, så om han blev grönsiad skulle han antagligen vara kvar i spel tills jag kunde outa och då gröna honom.

Att jag outade tidigt var nog bara dålig disciplin, det hade som ni säger varit mycket bättre att låta Basse klafsa runt lite först.

Om jag hade siat någon annan hade det nog varit just @Sysp . Han körde på säkra ämnen R1 och har betett sig som en lågflygarulv så det finns riktiga misstankar. Men han är skarp och det vore bra att i så fall kunna gröna honom om han kommer med något användbart senare (och låg risk att han skulle bli nattmördad också om han var grön)

Ja, men jag vill ju veta vem det är på riktigt.
sorry…jag är ju paranoid mot allt och alla, vet vi att det bara är tre ulvar och inte 7?

jag sitter på telefonen så det är svårt att kolla flera poster samtidigt- men om vi tittar på @Vimes analys av Basses agerande i R1, kan vi då få ut nåt av hur han kan tänkas vinbäga nu?

Hörru ChatBET vem är den tredje ulven då?
Ok, det är lurigt det här och ja, jag vet att jag just nu fokuserar på dessa:

Hägerstrand (jag är 100% säker här)
Vimes (90%)
Sysp (80%)
Anthrox (70%)

Hur kom jag fram till det här? Vi tar hela deltagarlistan från början.

Anthrox
Basenanji
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba
Hägerstrand
Impetigo
Octagonal
Sidd
Sysp
Sömniga Isaac
Vimes

Kvar blir:

Anthrox
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba
Hägerstrand
Impetigo
Sidd
Sysp
Vimes

Kommentar: Jag grönar Impetigo utifrån att Stradh spelade bra och grönt. Dessitom gick Hägern på Stradh hårt, vilket vore orimligt om bögge var ulvar. Hägern och Vimes rödas av falsksieri och dåligt ulvspel i R2.

Kvar blir:
Anthrox
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba

Sidd
Sysp

Kommentar: Big Mama är grön pgs spel och hennes drimliga start i sprlet. Dessutom ville Hägern dra igång ett drev där i slutet av R1. Biobunker och Big Mama grönas av att Hägerstrand var på dem i R1.

Nu är det svårt: Anthrox, Sidd eller Sysp?

Jag lutar åt att Sysp av enkla skäl är den tredje ulvenJa, det är grönande att fråga Hägerstrand varför han valde att sia mig men allt annat överväger.

Vad tycker du om min analys?
😃

Röster som påverkat Basse-drevet:

PostId
Röstar
Röstar på
17
StradhLestat/Impetigo
Basenanji (1)
78
Anthrox
Basenanji (2) (Sysp 0)
87
fjodorsenuba
Basenanji (3) (Vimes 1)
89
fjodorsenuba
Vimes (2) (Basse 2)
139
Anthrox
Big Mama (3) (Basse 1)
164
Big Mama
Basenanji (2)
210
Sidd
Basenanji (3) (fjodor 0)
244 (sista rösten dag 1)​
Impetigo
Sysp (1) (Basse 2)
246
Big Mama
Impetigo (2) (Basse 1)
256
Sidd
Impetigo (3) (Basse 0)
293
Hägerstrand
Basenanji (1) (BM 3)
313
BiobunkerVII
Basenanji (2) (Impe 1)
355
Sidd
Basenanji (3)
363
BiobunkerVII
Sömniga Isaac (4) (Basse 2)
370
Vimes
Basenanji (3) (BM 0)
405
Sidd
Sömniga Isaac (4) (Basse 2)
416
Hägerstrand
Big Mama (1) (Basse 1)

Tankar:
  • Basse-drevet startar direkt i rundans början med röster från Stradh/Impetigo, Anthrox och Fjodor. Därefter dör det av, för att sedan få ny energi från BM och Sidd. Jag tycker att första dagen av R1 ger grönpoäng till Sidd (framför allt) och BM. Det är onödigt att väcka liv i ett döende drev mot en ulvkompanjon. Samtidigt är det förstås svaga grönpoäng eftersom det är väldigt tidigt i rundan.
  • Jag noterar att Impetigo när han kommer in och ska börja agera väljer att flytta bort Stradhs Basse-röst. Svag rödpoäng till Impetigo alltså.
  • Under R1:s andra dag sticker BB7:s och Sidds röster (363 och 405) ut som "ulviga". I båda fallen väljer de bort Basse till fördel för Isaac. Tydlig rödpoäng för båda. (Det ska ju noteras att det förstås är helt möjligt för en bybo att välja bort ett ulv-drev till fördel för ett bybo-drev.)
Det viktiga här är (tycker jag):
  • Rödpoäng till BB7 och Sidd för agerandet i slutet av R1

Ok, det är lurigt det här och ja, jag vet att jag just nu fokuserar på dessa:

Hägerstrand (jag är 100% säker här)
Vimes (90%)
Sysp (80%)
Anthrox (70%)

Hur kom jag fram till det här? Vi tar hela deltagarlistan från början.

Anthrox
Basenanji
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba
Hägerstrand
Impetigo
Octagonal
Sidd
Sysp
Sömniga Isaac
Vimes

Kvar blir:

Anthrox
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba
Hägerstrand
Impetigo
Sidd
Sysp
Vimes

Kommentar: Jag grönar Impetigo utifrån att Stradh spelade bra och grönt. Dessitom gick Hägern på Stradh hårt, vilket vore orimligt om bögge var ulvar. Hägern och Vimes rödas av falsksieri och dåligt ulvspel i R2.

Kvar blir:
Anthrox
Big Mama
Biobunker
Fjodorsenuba

Sidd
Sysp

Kommentar: Big Mama är grön pgs spel och hennes drimliga start i sprlet. Dessutom ville Hägern dra igång ett drev där i slutet av R1. Biobunker och Big Mama grönas av att Hägerstrand var på dem i R1.

Nu är det svårt: Anthrox, Sidd eller Sysp?

Jag lutar åt att Sysp av enkla skäl är den tredje ulvenJa, det är grönande att fråga Hägerstrand varför han valde att sia mig men allt annat överväger.

Vad tycker du om min analys?
😃
Så det är du, Sysp och BB7 som är ulvarna då?

Så, utifrån min röstanalys av R1 är det alltså Sidd och BB7 som i slutändan kommer ut rödast. Skulle jag rösta ut någon enbart baserat på detta skulle jag i första hand välja Sidd, och i andra BB7.

Men: någon annan får gärna göra en egen analys av materialet, och det kan förstås vara så att det finns andra skäl som gör att varken Sidd eller BB7 ska röstas ut i R3.

Mata inte trollet.
Varför? Basses taktik här är ju rätt uppenbart att bara dränka tråden i såpass mycket volym att det ska vara omöjligt att skilja brus från signal när dammet lagt sig, men jag tänker att det ändå är bättre för byn än att han kör en Impe-i-vampyrspelet total tystnad. Det finns ju ändå nån chans att det går att hitta mönster i hans poster i efterhand.

Back