Varulv Bamse och hans vener - R2

Och Vimes skriver att jag kommer ”blajja” vilket jag tycker är fult spel: är ni så kaxiga att ni falsksiar en bybo kan ni gott stå ut med att bybon ska få höras ordentligt.

I övrigt litar jag på att byn kan se skillnad på en blajjig Basse och en kämpande Basse.

Fjoddes röstflytt är onödig uppmärksamhet om han är ulv och visste att både @Sidd och SI var gröna. Om den ledde till att Sidd åkte ut som grön så hade garanterat SI eller Fjodde åkt denna runda. Det går ju att argumentera för att teorin skulle testas på SI eftersom han var på väg ut innan, men det är ju inte som att Fjodde hade så mycket grönhetskapital att han kan vara säker på det.
Vi kan nog utgå från att både Sidd, Fjodor är gröna. Ulvarna kunde ligga i en solstol i princip hela R1.

Det här är slutställningen i R1.

IMG_2365.jpeg
Vad kan vi säga om den?

Sysps röst och närvaro i R1 är svårtolkad. Om han kör en smygulvstrategi är det väldigt ulvigt att lägga sig på en tidig röst och därefter bara försvinna. Motivet för rösten är också klent. Ändå är han svår att analysera: skulle inte en ulvchatt påminna om att hans frånvaro sticker ut? Å andra sidan: få i byn brydde sig om Sysps frånvaro så ulvarna kan ha valt att fortsätta smyga.

Däremot är det magstarkt att en ulvatrio bestående av Sysp, Hägerstrand och Anthrox lägger sig tillsammans på samma kandidat. Vimes agerande nu under R2 är övertydligt ulvspel för övrigt: om man siar en ulv i vanligt varulvsspel vill byn förstås förhöra ulven. Vimes vill inte det i det här spelet. Han vill att byn ska bortse från den siade ulven. Så Vimes och Hägerstrand är ulvar. I slutställningen ovan ligger också Vimes slappt på mig, utöver att han smet ifrån spelet på slutet.

Några har redan börjat analysera Biobunker och Fjodorsenuba. Skulle någon av dem kunna vara ulvar så inte alla ulvar samlas på samma röstkandidat? Nej, jag har mycket svårt att tro det. Det här kräver mer analys: vilka röstflyttar gjordes under rundan? Hur bör vi tolka @Anthrox röstflyttar?

Sedan avslutar jag med en viktig poäng: ulvarna visste på förhand att vi skulle analysera den här bilden. De har nog placerat sig så optimalt de kunde.

Eftersom jag inte får damogns rösträknare att funka gör jag en manuell analys. Här har utgått från att Häger är siare som siat Basse röd, trots att det inte är bekräftat ännu. Siffrorna visar antal röster och namn och siffra inom parentes efter visar förändring (d.v.s. från vilket drev rösten kommer, och hur det drevet påverkats).

PostId
Röstar
Röstar på
6
Basenanji
Hägerstrand (1)
16
fjodorsenuba
Vimes (1)
17
StradhLestat/Impetigo
Basenanji (1)
20
Anthrox
Sysp (1)
43
Octagonal
Anthrox (1)
62
Sysp
Sömniga Isaac (1)
69
Hägerstrand
Big Mama (1) (Basse 0)
71
Sidd
fjodorsenuba (1)
78
Anthrox
Basenanji (2) (Sysp 0)
86
Basenanji
Vimes (2)
87
fjodorsenuba
Basenanji (3) (Vimes 1)
89
fjodorsenuba
Vimes (2) (Basse 2)
110
Vimes
Big Mama (2)
115
Octagonal
Vimes (3) (Anth 0)
133
Basenanji
BiobunkerVII (1) (Vimes 2)
139
Anthrox
Big Mama (3) (Basse 1)
154
Sömniga Isaac
Big Mama (4)
164
Big Mama
Basenanji (2)
165
fjodorsenuba
Big Mama (5) (Vimes 1)
210
Sidd
Basenanji (3) (fjodor 0)
225
Basenanji
Hägerstrand (1) (BB7 0)
230
BiobunkerVII
Big Mama (6)
241
BiobunkerVII
Impetigo (1) (BM 5)
243
Anthrox
Sömniga Isaac (1) (BM 4)
244 (sista rösten dag 1)​
Impetigo
Sysp (1) (Basse 2)
246
Big Mama
Impetigo (2) (Basse 1)
254
Octagonal
Sömniga Isaac (2) (Vimes 0)
256
Sidd
Impetigo (3) (Basse 0)
259
Octagonal
Sidd (1) (Isaac 1)
260
Basenanji
Impetigo (4) (Häger 0)
271
Basenanji
BiobunkerVII (1) (Impe 3)
280
Sidd
fjodorsenuba (1) (Impe 2)
293
Hägerstrand
Basenanji (1) (BM 3)
313
BiobunkerVII
Basenanji (2) (Impe 1)
317
Basenanji
Sömniga Isaac (2) (BB7 0)
337
Anthrox
Sidd (2)
338
fjodorsenuba
Sömniga Isaac (3) (BM 2)
349
Impetigo
Sidd (3) (Sysp 0)
355
Sidd
Basenanji (3)
363
BiobunkerVII
Sömniga Isaac (4) (Basse 2)
366
Sömniga Isaac
Sidd (4) (BM 1)
370
Vimes
Basenanji (3) (BM 0)
375
BiobunkerVII
Sidd (5) (Isaac 3)
405
Sidd
Sömniga Isaac (4) (Basse 2)
416
Hägerstrand
Big Mama (1) (Basse 1)
419
Basenanji
Big Mama (2) (Isaac 3)
443
Big Mama
Sömniga Isaac (4) (Impe 0)
450
Hägerstrand
Sömniga Isaac (5) (BM 1)
453
fjodorsenuba
Sidd (6) (Isaac 4)
455
Basenanji
Sömniga Isaac (5) (BM 1)
467
Impetigo
Sömniga Isaac (6) (Sidd 5)
478
Anthrox
Sömniga Isaac (7) (Sidd 4)

Detta landar oss i följande slut:

Screenshot 2025-08-16 8.53.28 AM.png

Du tänker alltså att @Vimes är en av Hägerstrands kumpaner?
Ja! För mig är det helt säkert att @Hägerstrand är ulv eftersom han falsksiar mig. Vimes agerande både i R1 och nu i R2 tycker jag tydligt talar för att han också är ulv, jag känner mig 90% säker där. Ska kolla på hur Hägerstrand och Vimes interagerar under R1.

Jag råder byn att i följande rundor rösta ut:

R2 Basenanji (ställningen blir då 5 bybor mot 3 ulvar)
R3 Hägerstrand (4-2)
R4 Vimes (3-1)
R5 I den här rundan hoppas jag att byborna är säkra på vem den sista ulven är.

@fjodorsenuba @Big Mama @Impetigo @Sidd @BiobunkerVII

@anthtox och @Sysp

I min analys av spelet är en av er ulvar. Jag vill att ni noga läser varandras poster och funderar på vem som är ulv och vem som är bybo. Det kommer vara avgörande längre fram i spelet.

@Anthrox sorry, mina klumpiga fingrar skriver fel hela tiden:

I min analys av spelet är en av er ulvar. Jag vill att ni noga läser varandras poster och funderar på vem som är ulv och vem som är bybo. Det kommer vara avgörande längre fram i spelet.

Och Basse, som sagt: är du bybo föreslår jag att du inte sitter och fyller tråden med brus utan istället försöker bidra med ett kvalitativt arv till nästa runda.

Sedan avslutar jag med en viktig poäng: ulvarna visste på förhand att vi skulle analysera den här bilden. De har nog placerat sig så optimalt de kunde.

Är det mer sant nu än efter vilken r1 som helst?
Eftersom jag inte får damogns rösträknare att funka gör jag en manuell analys. Här har utgått från att Häger är siare som siat Basse röd, trots att det inte är bekräftat ännu. Siffrorna visar antal röster och namn och siffra inom parentes efter visar förändring (d.v.s. från vilket drev rösten kommer, och hur det drevet påverkats).

PostId
Röstar
Röstar på
6
Basenanji
Hägerstrand (1)
16
fjodorsenuba
Vimes (1)
17
StradhLestat/Impetigo
Basenanji (1)
20
Anthrox
Sysp (1)
43
Octagonal
Anthrox (1)
62
Sysp
Sömniga Isaac (1)
69
Hägerstrand
Big Mama (1) (Basse 0)
71
Det verkar kanske inte stämma helt? Raden som börjar med 69 får det att se ut som att Hägern flyttat bort Stradhs röst från Basse eller?

Man kanske inte kan begära att allt är 100% iofs. Starkt jobbat med sammanställningen!

Jag kommer dit. Det tar ett tag att sitta och manuellt räkna och färga in.

Men några spontana tankar:

1. Basse är ett reellt alternativ genom hela rundan, även om drevet mot honom aldrig riktigt lyfter (Isaac, Sidd och BM är de som drevad hårdast, Basse är hela tiden med, men ligger och skvalpar i bakvattnet)
2. Sidds röstmönster under första dagen av R1 är grönande, däremot är hans röstbeteende under andra dagen av R1 inte det.
3. BioBunkers röst (inlägg 363) ser inte så bra ut. Det står 3-3 mellan Isaac och Basse och BB7 välter över det till 4-2 till Isaacs nackdel.

Nu ska jag gå med hundar. Återkommer med mer (men övriga är förstås inbjudna att kolla på empirin och bidra med analyser).

Jag kommer dit. Det tar ett tag att sitta och manuellt räkna och färga in.
Jag försökte se vad som hände med Bassedrevet och det såg ut som att @Sidd lämnade det först va?

Det tycker jag är lite rödande för Sidd. Att han reagerar snabbt med att avfärda Basses plan nu i r2 vet jag inte hur grönande jag tycker det är. Om Basse är ulv vill väl sannolikt de andra ulvarna skära av alla föebindelser snabbast möjligt.

Det verkar kanske inte stämma helt? Raden som börjar med 69 får det att se ut som att Hägern flyttat bort Stradhs röst från Basse eller?

Det har du rätt i. Får kolla igenom när jag kommer tillbaka från promenaden.

Nu ska jag försöka vara hjälpsam och skriva kort om falskclaim och falsksieri. Jag har tidigare slarvigt blandat begreppen och vill tydliggöra vad jag menar med dem.

Falskclaim
…innebär att en ulv påstår sig vara en powerroll (siare,väktare). Det är förstås en riskfylld manöver för om den riktiga sisren eller väktaren är med i spel uppstår ofta en kamp där de bägge försöker övertyga byn om sin godhet. Ulvar väljer gärna denna strategi när de vill att siaren ska avslöja sig, för även om ulvarna blir av med en ulv så har de också fått veta vem som är siaren vilken de då kan nattmörda.

Falsksieri
…är en ännu mer vågad ulvstrategi som innebär att ulvlaget inte bara falskt påstår dig vara siare utan dessutom falskt anklagar en bybo för att vara ulv! Det här är en vågad manöver från ulvlaget eftersom den utpekade bybon kommer reagera och tilltaget upptäcks i rundan efter om den falskt siade bybon röstas ut. Förmodligen en desperat åtgärd för ett ulvlag som vill provocera fram siaren.

Vad är skillnaden?
I ett falskclaim behöver ingen bybo bli utpekad. Ett falskt sieri innebär dock att ulven falskt siar en bybo.

* * *

I det här spelet gissar jag att @Hägerstrand
och @Vimes resonerat att en siare innebär ett alldeles för farligt hot. De tar till ett vågat stunt i förhoppningen att kunna få veta vem som är siare. Att offra en på ulvlaget är helt enkelt värt det.

Och Basse, som sagt: är du bybo föreslår jag att du inte sitter och fyller tråden med brus utan istället försöker bidra med ett kvalitativt arv till nästa runda.
Till byn:

Ser ni hur ulv-Vimes tjatar hål i huvudet på oss om att jag ”brusar” när han själv lägger upp betydelselösa och felaktiga analyser av den slutgiltiga röstställningen?

Det tycker jag är lite rödande för Sidd. Att han reagerar snabbt med att avfärda Basses plan nu i r2 vet jag inte hur grönande jag tycker det är. Om Basse är ulv vill väl sannolikt de andra ulvarna skära av alla föebindelser snabbast möjligt.

Bra @Impetigo!

Ok, jag kanske har avfärdat @Sidd som ulv lite för lätt. Jag harxredonerst som att Sidds försvarstal i slutet på R1 var äkta och att hans spel i R1 trots sllt var byboigt, om än virrigt. T ex så gick han bort sig fullständigt kring @Anthrox användande av smilies.

Jag skulle säga att Sidd inte vågar sig på sådant spel när han är ulv. Det är i min läsning därför grönande för Sidd att spela osammanhängande, mer än att smyga.

I den här rundan tolkar jag Sidd som att han instinktivt reagerar på att jag försöker ta taktpinnen och dessutom vill att byn ska vara tyst. Det ser jag som en sund byboreaktion: ”Va, ska jag inte få spela nu? Vad är det för trams?!”

Basses plan eller ”Varför en by vinner på att bli tyst när en ulv falsksiar en bybo”

Det är förstås oerhört provocerande att läsa att man som bybo helt plötsligt ska bli tyst, ja i princip låta bli att spela det spel man kom hit för att få spela! Varför skulle en bybo gå med på något så dumt?

För att förstå min plan måste vi först ha några enkla fakta klara för oss:

Hägerstrand påstår falskt att jag är ulv i början på R2
• Nu förstår jag att Hägerstrand är ulv
• När jag blir utröstad i R2 kommer byn inse att Hägerstrand är ulv och jag bybo
• Det här förstår ulvarna, men ändå vill de genomföra sin desperata ulvplan.
• Jag förstår att detta är en desperat ulvmanöver: ulvarna är redo att offra en på ulvlaget för att få veta mer om powerrollerna, särskilt siaren.
• Ulvlaget vet alltså inte vem som är sisre och väktare!
• Byn behöver verkligen skydda powerrollerna

Min plan är då att vi röstar ut mig vilket ger oss ett bra kvitto på min och Hägerstrands fraktionstillhörighet, att vi ”fryser” spelet och mer eller mindre hoppar till R3 så ulvarna inte får mer info om powerrollerna, men att alla på varsitt håll läser R1 med Hägerstrand i fokus för att därefter grilla honom i R3.

Det var min plan som först och främst syftade till att skydda våra powerroller, vilka är särskilt viktiga i ett vaniljupplägg.

Vimes agerande både i R1 och nu i R2 tycker jag tydligt talar för att han också är ulv, jag känner mig 90% säker där.
Och där flög Vimes upp på misstänktas bänk. Basses försök att fjärma sig från honom då vi ska tro att om Basse är ulv så kan han ju inte vilja peka ut sin polare. Tvärtomspråk.

Back