Nekromanti Länka till dina favorittrådar!

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är tydligen en bra inspirationskälla att svamla i vrållådan. Denna gång pratade jag och Han om hur forumet skilde sig från andra forum och att alla riktigt aktiva forumiter redan har snackat klart om så många ämnen.

Ofta när jag ska starta en tråd om nånting så får jag en känsla av att det bara är jag som är intresserad av ämnet eftersom alla andra suttit de senaste tio åren här på wrnu och debatterat allt intressant redan. Forumet som helhet har redan rett ut vad som är det perfekta stridssystemet, om man kan sova i helrustning och hur man smidigaste skapar en jättekampanj.

Bland alla trådar som redan skrivits så finns säkert en enorm mängd svar på frågor jag inte ens tänkt på. Så, min önskan är att vi samlar länkar till alla bra inlägg och trådar i den här tråden. Det kan vara allt från återkommande frågor, trådar som påverkat dig, tips som är oumbärliga, trådar du är stolt över, trådar som fångar stämningen på forumet, trådar som tydligt klar gör olika forumiters åsikter om rollspel till trådar som varit betydelsefulla, osv.

Han sa att han ofta kunde veta innan vad ett inlägg skulle handla om bara han såg vem som skrivit det (ungefär så sa han). Min tanke är att vissa forumiter upprepar sig och kanske skulle kunna sammmanfatta sina åsikter, tips och idéer i ett inlägg som kan länkas till från denna tråd.

Krank tror jag gjorde nåt inlägg om att ha en blogg. Jag tror det skulle vara toppenbra om vi hade en sån där forumiter kunde skriva utförliga artiklar om sin syn på hobbyn och tips till spelledare m.m. Men tills den finns så vore det bra med länkar till trådar om såna ämnen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag trodde verkligen att jag skrivit massor av smarta saker på forumet, men efter att ha kollat upp en gammal tråd där jag länkade tillbaka till de inlägg jag tyckte var bäst , så märkte jag att jag är missnöjd med det mesta som jag har skrivit.

Det mesta är taffligt, oinspirerat, fegt och ljummet. Tråkiga grejer, helt enkelt.

Jag hittade bara en enda tråd som jag tyckte faktiskt var riktigt bra. Den börjar visserligen slappt, med en ganska löjlig uppräkning utan någon riktig stuns, men halvvägs så tuffar den igång och börjar sprudla utav olika idéer och visioner som gör mig sugen på att spelleda av att läsa den. Dessutom är det skönt att läsa en tråd som handlar om vanlig spelledarteknik i dessa tider, när alla är så förbannat kåta på regler och regelkonventioner.

Det är väldigt opolerat, men jag tycker ändå det är det bästa jag skrivit på forumet: Berättarmedel

---

Jag länkar också till En studie i Skräck eftersom det var mitt första inlägg som kändes som ett riktigt Rising-inlägg I fråga om tonen och upplägget. Det är ett inlägg jag länge känt att jag skulle vilja fortsätta spinna vidare på.

---

När det gäller spelmässighet har jag skrivit några trådar som är okej. Jag blir dock mest frustrerad av att läsa dem idag, eftersom upplägget i dem är fel. De inspirerar inte läsaren till att skapa eller tänka på spel. Ofta blir det bara något resonemang följt av lite spridda anekdoter från olika spelprojekt. Jag skulle vilja hitta ett helt nytt sätt att skriva spelmekanikinlägg på.

Men okej, den tråden som blev bäst är nog den där jag bara berättade om en annan snubbes tankegångar; vilket jag gjorde i tråden om Timmy, Johnny och Spike. Den blev okej.

---

Men där slutar jag. Mina bästa trådar har jag inte skrivit ännu.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I motsats till Fising har jag aldrig levt i vanföreställningen att jag skrivit särskilt mycket vettigt, men jag har skrivit en naveskådartråd och en navelluddstråd jag är stolt över, eller i alla fall något åt det hållet.

Här är navelskådartråden, och den handlar om en av de få principer jag haft länge och fortfarande står för - om fri vilja.

Här börjar navelluddstråden. Den handlar om fetisher i rollspel.

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
En jättebra tråd, men jag råkade stänga fönstret efter en timmes sökande och sammanställande, vilket knäckte mig. Därför har jag inte orkat göra något förrän nu. Här nedan är lite termer som jag tycker har varit stilställande för forumet. Svår tråd att svara på, för ofta kommer jag ihåg gamla trådar när jag får någon sorts stimuli utifrån vad andra skriver och ådrar mig minnet av äldre trådar.

TERMER

Fisktank
En scenariobyggarstruktur.

Bomber (bangs)
Hur man får äventyrskrokar (kickers) och bomber (bangs) utifrån rollpersonernas värden, för att skapa rollpersonscentrerade scenarion.

Skörda och plantera
Spelledaren planterar saker i handlingen för att skörda dem senare. James Bond får prylar i början av filmen (plantering) som denne kan använda senare i filmen (skörda).

Öppna och dolda manus
Huruvida spelarna (i samberättande) får styra handlingen eller inte.

Konfliktresolution
Ett slag per konflikt, till skillnad från traditionellt spel: ett slag per handling.

GNS
Står för gamism, narrativism och simulationism och är termer skapade av Ron Edwards från The Forge. De står för vad en rollspelare vill förvänta sig av ett speltillfälle. Rising har gjort en egen triangel, bestående av problemlösande, gestaltande och samberättande och snackar mer om olika sorters utmaningar och hur de engagerar spelaren.

Dockskåp
"Termen syftar till att dessa världar blir som ett litet 'dockskåp' för spelledaren att pilla med,"

Prestationsspel
"Spel som baserar sig på utmaningar som rollpersonerna skall prestera sig förbi,"

Ålfiske
Detaljerat beskrivande, kommen ur en dust mellan Krille och Rising.

Gelémässigt
Ett typo för regelmässigt.

Designmål
En bubblare, som handlar om att man ska sätta upp några designmål vad man vill ha ut av rollspelet när man skapar ett nytt rollspel, så att man inte bara sätter sig och gör grundegenskaper, färdigheter samt regler för magi och strid.

Modeord som narrtivism, strömlinjeformning och samberättande verkar ha dött ut, så de tänker jag inte dra. Samberättande har åtminstone jag istället ersatt med spelarinflytande.


ANALYSER

Fisktank kontra räls
Går igenom fördelarna med två scenariostrukturer.


TIPS

Bokföring av fisktank
Med hjälp av tankekarta för att få bättre överblick.

/Han som kommer fylla ut listan i takt med att han kommer ihåg fler trådar
 
Top