Nekromanti Öppna och dolda manus

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag tänker härmed enväldigt skapa en ny begreppsdikotomi enligt vilken man kan analysera rollspel. Termerna är tagna från teatervärlden: manus och föreställning. Med föreställning menar jag spelet såsom det sker i nuet; med manus menar jag allt det som existerar före spelet och styr dess handling. Manus kan inkludera såväl regelsystem (detta blir extra tydligt om man tittar på vissa Forgespel) som settings och, givetvis, förplanerade äventyr.

Det finns basically två sorters manus: öppna och dolda. Ett öppet manus är känt för spelarna, ett dolt manus är okänt. Det paradigmatiska exemplet på ett dolt manus är förstås det förplanerade äventyret. Spelledaren vet vad som ska hända, men det vet inte spelarna. För att spelarna ska följa manus måste spelledaren använda ett batteri av tekniker, ofta sammanfattade under rubriken "rälsning". Filosofin som ger upphov till slutna manus är antingen att ett rollspelsäventyr är ett "uppdrag" som spelarna ska klara av, eller att det är en berättelse, författad av spelledaren, som spelarna ska avnjuta som mer eller mindre passiva åskådare.

Öppna manus är inte lika utforskade. Spel som My Life with Master har väldigt uppenbara öppna manus: spelarna vet vad de förväntas göra, de vet vad som kommer att hända, och deras uppgift är att komma dit på ett så awesome sätt som möjligt. DeBracy berättade här om dagen i #rpgonline om ett spel han filade på, där man med hjälp av tarotkort "spår" fram ens rollpersons öde, varpå man spelar ut detta öde i enlighet med spåkorten. Jag vet att Frispel har laborerat med spelledarlösa scenarion, där den drivande motorn är "scenkort" som innehåller instruktioner som spelarna ska följa. &c.

Jag har alltid varit en motståndare mot rälsning och en förespråkare för spel där manusets roll tonas ned och föreställningen ges fria tyglar, men jag börjar nu tycka att öppna manus kan vara en bra kompromiss mellan tanken på rollspel som ett gemensamt skapande och behovet av en strukturerad berättelse. Rollspel jämförs ibland med teater, men ser man till det traditionella paradigmet av slutna manus i form av äventyr så slås man av den stora diskrepansen med teater: en skådespelare vet alltid själv vad som ska hända.

Nu är jag förstås inte av åsikten att rollspel ska vara så likt teater som möjligt. Men teater är i alla fall ett medium som erkänner skådespelarens roll som medkreatör. Inom det dolda manus-paradigmet har spelaren allt för ofta kommit att reduceras till en passiv betraktare. Detta blir extra uppenbart i vissa friformsscenarion, där storyn är kung och spelledaren aktivt uppmuntras att leda spelarna i koppel. Det värsta exemplet på dylikt tänkande som jag sett, är en artikel i Frispel 3 där en viss Sven Söderkvist beskriver hur du kan "revolutionera ditt spelledande" genom att använda manipulativa tekniker från beteendeterapins område för att lättare styra spelarna. Har man en attityd som denna, blir spelarnas roll sekundär i förhållande till manusets. Öppna manus, å andra sidan, gör spelarna till medansvariga för att realisera manuset, och låter dem därmed ta en rättmätig plats i den kreativa processen.

Jag vill slutligen påpeka att dikotomin öppet/dolt manus givetvis inte är absolut, och att rollspel kan omfatta doser av bägge.

/Kalle
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Du borde faktiskt skaffa dig The Shab al-Hiri Roach. Där har du återigen ett klockrent exempel på vad du beskriver. Spelet är uppdelat i sex stycken "Events", som sker under ett läsår:

* Convocation and Greeting of the Class of 1923
* Founder's Day Wine and Cheese Social
* Pemberton Follies of 1919
* Homecoming Football Game
* Faculty Senate Meeting
* Gamma Gamma Gamma Christmas Ball

Man spelar helt enkelt igenom läsåret och håller scener under de här förutbestämda händelserna. Dessutom finns det ett antal framstående personer på universitetet, och på varje Event så nämns tre stycken som måste finnas med i någon av scenerna under Eventet.

Ett annat bra exempel är The Commitee for the Exploration of Mysteries, där spelarna i början av spelet idéstormar fram ett mål för expeditionen och tre viktiga platser på resan dit, som spelets scener skall utspela sig i.

InSpectres använder sig av en liknande mekanik, men istället för väldefinierade platser så används olika "faser", i stil med Getting the Call, Research, Suiting Up och Fieldwork.

Även Arvidos Berättelser från Staden funkar ju på det viset, i alla fall den iteration jag spelade. I början av spelet skriver man en bakgrundstext som man skall följa, och varje kapitel ahr ett namn, i stil med "i vilket en fruktansvärd hemlighet avslöjas", som bestäms innan scenen spelas ut.

Jag diggar öppna manus stenhårt.

//Genesis, som brukar svara på Dnalors "Kolla! En sak!" med "Kolla! Den finns här också!".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
En tanke

Det finns ju egentligen inget som säger att det bara kan vara en spelare som har ett dolt manus. Många one-off-äventyr grundar sig ju i idén att de olika rollpersonerna har viss information som de andra inte har. Till exempel kan en av dem i själva verket vara en förrädare. Det är ju ett exempel på ett dolt manus som två spelare känner till, och som inte kontrolleras av en spelledare.

Var går förresten gränsen? Om alla spelare utom en känner till ett manus, är det dolt då?

Jag diggar dolda manus, men odiggar när en spelare (spelledaren) har monopol på dem. Faktum är att det vore rätt coolt med ett spel som stödjer att spelarna har egna dolda manus som inte ens spelledaren känner till.
 
Top