Nekromanti Fetishister, förena er!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
You have nothing to lose but your chains! Urh, det där blev fel...

Vad är era mörka, hemliga önskningar när det gäller rollspel? Inte mjäk som 'enkla regler'', 'nyskapande setting' och sådan skit, och heller inte sådant där som ALLA* tänder på i rollspelssammanhang, som nakna alver**, zpmbier, stora vapen eller för den delen luftskepp***.

Nä, jag pratar om de sanna fetisherna, irrationella förkärlekar som ni VET att alla kommer att fnissa, förfasas eller i värsta fall gäspa åt! Rollspelens motsvarighet till de som tänder på tjejer utklädda till Pocahontas, stop-motion bondagefilmer med Barbiedockor och sex med sotare!

Här är mina:
*T12or. Alla spel blir bättre med T12-or.
*Bibliografier. Och filmografier OCH listor på andra rollspelsprodukter som handlar om samma sak.
*Rutor där man kan rita sin karaktär, helst med en inskissad kontur man kan fylla i för oss klåpare.
*Ugglor.
*Orm- eller reptilmänniskor. They're sexxy!
*Ap- eller grottmänniskor. Ditto!
*Skattkartor.
*Proteser med dolda eller synliga vapen, nu när vi pratar pirater.
*Motståndstabellen i BRP****
*Yrkena i WHFRP.
*Illustrationer som ser ut som gamla hårdrocksalbum från 80-talet, när vi pratar Warhammer.
*Fyndtabellen i Mutant, alla utgåvor.
*Bakgrundstabellen för RP i spelet Lands of Adventure, som utspelas i heroiska Grekland. Alla bakgrunder är av typen 'Din pappa var en gud (slå på tabell 2A) och din mamma en prinsessa. Din morfar förutspåddes att du skulle döda honom, så du sattes ut i skogen där du uppfostrades av dryader'.
*Spel med särskilda tärningar.
*Alla sorters props, som handdockorna i Bullwinkle&Rocky, kartongkackerlackorna i första utgåvan av Paranoia, och fyndplanen i gamla Mutant.
*Spel med matrecept som med följer.
*Hattar är alltid viktigt.

Oavsett hur jävla kasst spelet är i övrigt väcker alla dessa spellusten inom mig.

Hur är det med er? Nudge nudge wink wink?

Erik, baring his soul, you'd better follow!

*Eller ganska många i alla fall.
**Kön valfritt.
*** Ken Hite om zeppelinare, i sitt Alternate History Alphabet (ungefär): 'Z är för Zeppelinare. Alla Alternativa Historier har rena, effektiva, ekonomiska och säkra zeppelinare. Alla naturlagar som gör detta besvärligt är uppenbarligen satta ur spel. För att veta om du är i en alternativ tidslinje, titta upp i himlen. Det är fullt möjligt att vårt 30-tal faktiskt var en Alternativ Historia - det skulle i alla fall förklara en hel del.'
****Nu pratar vi PERVERSIONER!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Har lite dålig fantasi just nu, så min lista blir kort.

D30. Varför använder inte fler spel sådana.
Rollformulär med massor av sidor. Hatar att behöva skriva med mikrofilmsfont.


*** Ken Hite om zeppelinare, i sitt Alternate History Alphabet (ungefär): 'Z är för Zeppelinare. Alla Alternativa Historier har rena, effektiva, ekonomiska och säkra zeppelinare. Alla naturlagar som gör detta besvärligt är uppenbarligen satta ur spel. För att veta om du är i en alternativ tidslinje, titta upp i himlen. Det är fullt möjligt att vårt 30-tal faktiskt var en Alternativ Historia - det skulle i alla fall förklara en hel del.'
Zeppelinare är energieffektiva, säkra (om man använder helium i stället för väte) och ekonomiska. Problemen med dem är att de är för långsamma för dagens samhälle och att folk förknippar dem med filmsekvenser av Hindenburg i flammor och exploderande zeppelinare från första världskriget. Det finns företag som på fullt allvar planerar att använda dem för mycket tunga precisionslyftjobb som helikoptrar inte orkar. För frakt är de för långsamma idag (även om de skulle kunna vara tänkbara i vissa sammanhang där man behöver frakta stora laster, inte har bråttom och inte har plats att landa med flygplan (oljeplattformar, förnödenheter till katastrofområden med mera)), men tekniskt håller de.

Tro inte att långsam är detsamma som ineffektiv. Vet ni vad som är det mest energieffektiva transportsättet (lastens massa * hastigheten / energiåtgång)? De flesta gissar på något slags miljöhippiecykel. De har fel, även om man inte ens tar med hur maten som utgör energin produceras. Andra gissar på tåg. De har också fel, tåg är marginellt bättre än bilar (face it, tåg har inte utvecklats sedan man började med elektriska lok, bilarna har däremot utvecklats mycket). Det mest energieffektiva transportsättet är de gamla hederliga supertankersarna. De är inte speciellt snabba, men de tar en enorm last och kräver ganska lite kraft (fast en del envishet) för att röra sig. Effektivitet är inte alltid flashiga hightechprylar, ibland är beprövade enkla lösningar bättre.

Visst, de har en del andra potentiella problem, men de ligger i lasten, inte i transportmetoden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
oooh.

vilken bra tråd :gremlaugh:

* Råttmän/skavens. De ska vara som min version av skavens. Listiga, lösmka, fega och jävligt elaka.
* gnomer. såklart.
* flintlåsvapen.
* hongkongskytte.
* Wraith Raiders från SLA. Tanken på en ras beståendes av något kattlika humanoider med en otrolig jägarinstinkt och som dessutom måste bära speciella dräkter som kylar ner deras kroppar då de egentligen kommer från en isplanet går jag igång på...
* stora städer
* cyberimplant, mekaniska kroppsdelar, eller liknande. Främmande saker i våra kroppar kanske man kan säga :gremlaugh:
* Rockar. 1700-1800tals mode när det är som bäst. funkar i alla spel. Men ett spel där rock är något av ett standardplagg är ett bra spel. Av någon anledning gäller det dock inte cyberpunk där matrix-rockar och skinnrockar är för kitschigt :gremlaugh:
* mycket öar.

öhm. det är allt. för nu iaf.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaooo, har kanske inte så mycket fetisher.. Men några har jag allt...
* Allt som har med DoD att göra, har fått en sjuk längtan att ha ALLA böcker.

* Tärningar i största allmänhet...

* Måste bara slå med mina tärningar, känns inte så bra att slå med anndras... :gremtongue:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kort, krut och T8or gör vilket spel som helst bra.


Andra bra saker:

Flygande öar, man kan inte misslyckas med flygande öar!

Konstigt format på boken. Jag är en sucker för sånt.

Snälla troll. Jag har visserligen inte spelat något spel med snälla troll, men jag vet att jag skulle vilja spela ett. Barkebull i Vildhjarta är det närmsta jag kommit hittils.

Torn med magiker i! Gärna på en flygande ö.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
* Gnomer
* Ångpunk
* Droskor
* Hattar
* De där trekantiga hattarna man hade på 1700talet
* Första Världskriget
* Rödrockar
* Tåg
* Den sadistiskt korrekta motståndstabellen för BRP (alltså den som har en tokkonstig ekvation som medföljer)
* Sunk-gubbar som man slår fram i WFRP
* Solfjädrar

Typ.


Storuggla, menlös lista
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eeeh, okej, Dark Secrets Revealed på Ricki Lake idag...

*Att slåss. Jag vill kunna wastea junkies med en rejäl fucking pjäs till pistol (.45 som minsta kaliber liksom. Niomillimetrare är OK om de är två eller helautomatiska.) eller hugga huvudet av en orch med ett långt smidigt slagsvärd. På detta fallerar då Mutant:UA en aning, men gjutjärnspistoler i kaliber 45 är rätt maffigt ändå.

*Att trolla. Om settingen tillåter det vill jag kunna göra balla saker med magi. Inte kasta en Level 12 Ice Orb på en drake, men att frysa en adelsmans vin för att ingjuta respekt. Dont mess with me, liksom.

*Vanliga personer som gör ovanliga saker. Bondson räddar världen, fuck off. Adelsdam som tar studenten från en magikerakademi och ger sig av för att hitta hem en förtappad son som anslutit sig till Shaguliter, eller en liten flicka som brukade leka i pappas verkstad som skjuter ner Imperiets små fisskepp och undviker galaktisk rättvisa. Att samma flicka blir tvångsrekryterad av Imperiet och antagonist i en kampanj under upprorstiden. Att Bengt, den lilla försynta optikern dras med av sina vänner på ett uppdrag i Zonerna och blir hårdhudad äventyrare.

*Kvinnliga rollpersoner. Jag låter den stå utan motivering en stund. Ni kan gott undra. :gremwink:

*Häftiga sätt att göra färdighetsslag. Västmark är ball, där man får välja egenskap. d20 och BRP-kloner är rätt trista, även om T100 är en kul 'tärning'(-skombination). Western och Eon/Neotech är kul med exploderande tärningar där högre är bättre. Fast det beror lite på vad man slår för såklart.

*Lull-lull. Kringmaterial eller bara spelvärldsgodis som levereras i de olika modulerna. Jorges är ett typexempel på Lull-lull, men de små berättelserna som fyller Järnringens moduler är också underbart inspirerande.

*Kvinnliga rollpersoner. Det är nästan alltid det första jag tänker på när jag ser ett nytt rollspel. 'Hur skulle jag kunna göra en ball brud till det här spelet?' I Neotech en hårdkokt rysk maffiaboss på uppgång, i Star Wars en pilot, i fantasyspel gärna magiker.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Onda handskar, skymningar och historieberättare. Spel där sådant används klokt gillar jag. Och jag måste ha omvändande insikter i alla scenarion jag skriver. Och sedan en del annat som folk nämnt, inga riktiga fetischer dock.. Äh, nä, jag bara älskar fantasi lurighet och intelligens tillsammans.

Men min DoD-SL har en riktig fetish.
Hon älskar skräcktabbellen. Hon låter folk slå på den om dom blir t. ex utskällda..
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
  • Konstiga skjutvapen, som helst inte borde funka egentligen. Långa och dödliga luftgevär, urverksdrivna kanoner och ångpistoler. Fast flint- och hjullåsvapen går bra det med. Eller Tsar Pushka, det är världens häftigaste artilleripjäs.
  • Square-fantasy. Medeltid fast med kylskåp, eller en stenåldersvärld med en steampunkuppfinnarfamilj, eller oförklarliga halvmeterskatter med bollar i skallen som spöar Mike Tyson utan att tänka efter. Sådant.
  • Hattar. Gärna riktigt jävla
  • Hjältar som är totalt drägg egentligen men som tack vare missuppfattningar och oväntade bieffekter av tjock egoism höjs till skyarna.
  • T30:or. Say no more.
  • Tvåbenta riddäggdjur. Gärna rätt tilltagna i storlek, och med lansiärer ovanpå (med osannolikt långa lansar och rent korkade lansspetsar).
  • Fullständigt spelmässigt onödiga beskrivningar av bruksdjur i världen som inte finns på riktigt. Jag rockar loss så
  • Spel med bibliotek i, och med rikliga och lödiga förslag till äventyrsidéer kring dem. Fast ett sådant här spel har jag aldrig sett - vilket ju borde göra att det räknas dubbelt som fetisch; tala om obskyrt!
  • Underliga flygande skepp, och då menar jag inte bara zeppelinare. Någon gång ska jag skriva klart ett av mina äventyr om flogistonlöparen Catfish Calypso till mitt Manual of the Planes-pseudo-Planescape-hopkok, då jävlar! (Det är bara konceptet med flogiston som något vagt flygningsrelaterat jag snott av Spelljammer, en setting jag i övrigt aldrig gillat.)
  • Skurkar som också är baroner. Ingen annan adel duger lika, bara baroner.
  • Droskor, solfjädrar och Doughboys, som Storuggla nämner. Men inte hopblandade. Helst ska man slåss med solfjädrarna.
  • Japansk estetik. Den är en stor del av dragningskraften i samurajspel, insåg jag när jag första gången såg illosarna till L5R. (My god! Scorpion Clan Dress Code! My eyes! They burn!
  • Målade tennfigurer. Yes box, fuckers, jag älskar figgar, de förhöjer spelstämningen något groteskt. Finns det små dioramor av värdshus och skit exploderar min lever av ren spelglädje.
  • Axelskydden i Chronopia och MC. So sue me again. Jag är sannolikt den ende i världen som gillar dem och tycker de är coola, men so what? Då är det ju en riktig fetisch.
  • Props som inte är av papper. Statyetter, amuletter, skrin, whatever.
  • Vad som helst som avger skrammelljud liggande i en låda, och som SL låter en peta på medan man spelar (Trobergs oundvikliga halvtjog vitsar på ämnet beder jag honom lämna till läsarnas fantasier (Ty betänk den ökade slagkraften, Troberg!)...).
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
mina måste väl vara

*Babarer i alla former(båda könen) tänk er, stora, starka med ett stort vapen :-D
* Äckligt stolta personer...... behövs inga komentarer
*För mycket rustning....
*Stora svarta hästar.....
*Starka kvinnliga individer....
*Rockar, ialla former... gammla filt rockar till skinrockar...
*Svarta spegelglasögon, finns det något tuffare?
*Mörkklädda lönnmördare..... med många knivar
*Belägringsmaskiner....
*Tortyr, skämt undanbes ;-)
*gaggiga magiker....
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kombinationstabeller, eller vad man skall kalla dem; ni vet de där man i princip slår fram varje ord i en beskrivande mening:

[color:\\"red\\"]En [/color] [color:\\"green\\"]grön [/color] [color:\\"blue\\"]stav [/color] som [color:\\"orange\\"]luktar [/color] [color:\\"#FF00FF\\"]ingefära [/color] och har [color:\\"purple\\"]0 [/color] [color:\\"brown\\"]inläggningar[/color] av [color:\\"#009999\\"]gummi [/color].

Slå fram äventyr på detta sätt är allra skönast! :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Saker jag glömde

* Hattar. Av alla typer och alla slag. Egentligen är det inte så mycket hattar jag verkligen älskar (även om jag gör det) som att jag HATAR hjälmar. Jag gör nästan alldrig rollpersoner med hjälm då jag av någon konstig anledning inte längre kan se hans personlighet under hjälmen...

* Spel som innehåller destruktiva droger som inte ger dig förbättringar i fighter. Och sånt är det ont om.

* Unika monster. Jag vill ha ett spel där (om det nu finns monster) finns unika monster. Jag vill inte att någon ska fy syn på kräket längst in i grottan och slänga ur sig: "oj! en 18-hövdad ishydra!" jag vill ha unika monster med personlighet, historia och ett som egentligen bara ska vara av arten MONSTER. För att kasta om ännu mer så älskar jag när de är minst 900 år gammla, tre meter långa, bra på att göra affärer och är VD för SLA Industries. Heter de dessutom Mr Slayer går jag igång rejält.

* Spelsystem där man inte behöver slå så många tärningar. Och helst av bara en typ. Western till exempel.

* Värjor.

* Pirater. men det glömde jag inte, jag bara hoppade över det eftersom jag antog att alla redan visste det. Men ändå. här är det.

* vilda krogslagsmål med svingandes i ljuskronor, hoppande på borden och där ingen dör.

* När fiender flyr istället för att kämpa till siste blodsdroppe.

öhm.

äh.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Saker jag glömde

AAARRRGGHHH! Din avatar! Mina ögon! AAARGH! Måste klösa ut ögonen! The horror! The horror!

* När fiender flyr istället för att kämpa till siste blodsdroppe.
Och kommer lömskt tillbaka för att hämnas!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Otäcka barn: det här är egentligen Morgoths passion, men finns det något bättre, egentligen?

Varelser som ser ut och beter sig precis som människor, trots att de inte är det: Culture gaming my butt.

Oseriösa settings: Typ Playelf. Det underlättar improvisation rejält.

Att skriva regler: Jag tycker regler är våldsamt roliga att skriva. Mycket roligare än att skriva världar, vilket jag egentligen mycket hellre hade ägnat mig åt (eftersom att jag är en alldeles för stor perfektionist för att någonsin göra klart ett regelsystem, och det behövs en spelvärld för att göra ett rollspel).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fetischister, förena er!

Jodå, rollspelsfetischer i bemärkelsen mer eller mindre rationella förkärlekar har man massor av. Så...dags för en mörk och utdragen inblick i Ymirs omfattande fetischflora:

- Mystiska, übermäktiga typer i rustningar med grim & necro framtoning
- Übermäktiga entiteter som levererar kryptiska ledtrådar om framtiden och vad som egentligen pågår
- Drakar som levererar kryptiska ledtrådar om framtiden och vad som egentligen pågår (se ovan)
- Lischar, dödsgastar; medvetna vandöda
- Onda visirer, mystiker, demonbesvärjare etc, i orientaliska outfits
- Parodiskt korkade och primitiva barbarer av alla de slag
- Bleka, sexiga vampyrflickor
- Freaks
- Fullständiga freaks
- Tirak/orchschamaner
- Angstiga älvor
- Månljus, mystiska skuggor i renässansstäder, suggestivt poetiskt ljusdunkel
- Rockar, alltifrån vapenrockar till smutsiga, slitna 1700-talsrockar, precis som chrull dock - inga trenchcoats
- Klänningar med en klar gräns mellan kjol och liv (alltså modell 1300-1900, inget högmedeltida eller nutida bjäffs).
- Cirkelmantlar, svepningar, lindor för ansiktet, turbaner, etc
- Stålförstärkta handskar
- Säckiga byxor
- Snygga kläder i allmänhet. (Hosor är ett absolut no-no).
- Tvåsvärdsfäktning
- Obsidianvapen
- Volter
- Blod och smuts applicerat på ett estetiskt manér.
- Mindre skärsår i allmänhet
- Cappadocians
- Eons skadesystem
- Ob-klättringar
- Wushu-tendenser med tyngdlag
- Dramatiska repliker
- Ödesmättade uttalanden
- Mongoler, timurider, tatarer, och avarter därav
- Sammansatta pilbågar
- Psykotiska tonårsflickor med tragiskt förflutet
- Shadow Lords
- Fotriktiga skor
- Ärr
- Mystiska ljusfenomen
- Illustrationer som (citat Krille) ser ut som airbrushade kopior av Ackegårds mest gubbsjuka alster
- Massiva mängder T10
- Tortyr
- Övergivna dvärgfästen och andra mörka, mystiska platser för underjordiska skräckscenarier
- Maffiga 'specialeffekter' (visuellt tilltalande magi)
- Ulvar/intelligenta vargar
- Naturromantik
- Dumsnälla troll
- Humanoida brontotheridae
- Knuttimrade stugor
- Invecklade relationsproblem
- Olycklig kärlek
- Posttraumatiska stressyndrom
- Skuggvarelser
- Skuggmagi, Obtenebration-style
- Alvslavar (se Angstiga älvor)
- Halvalver, halvorcher, alvorcher, etc, alla blandraser med ångestpotential
- Skumma tatueringar
- Röda ögon
- Överlevare från forntiden, uråldriga typer i allmänhet
- Mammutar
- Igenvuxna ruiner
- Spöken
- Drömska platser överallt

...nej, nu får jag lägga av. Den här listan skulle kunna bli hur lång som helst...känns som det inte finns någon ände på mina fetischer. Fast det förstås, det är kanske bara riktigt starka förkärlekar som räknas som sådana ändå?

- Ymir, ångestfetischist?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hjälmar

Jag gör nästan alldrig rollpersoner med hjälm då jag av någon konstig anledning inte längre kan se hans personlighet under hjälmen...
Det finns bara EN anledning att ha hjälm och det är en stor fetjävla tunnhjälm som man darthvaderandas i.

Annars är det ballare utan, så jag uppskattar spel utan kroppsdelar för då kan man säga 'men MIN helrustning har ingen hjälm' och ändå få abs femtielva och skaka ut håret så där häftigt.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Spel med bibliotek i, och med rikliga och lödiga förslag till äventyrsidéer kring dem. Fast ett sådant här spel har jag aldrig sett - vilket ju borde göra att det räknas dubbelt som fetisch; tala om obskyrt!
D&D-supplementet Top Ballista hade ett magiskt bibliotek med en beholder som bibliotekarie. Han var ungefär lika ond som de flesta beholders, men mindre destruktiv (det passar liksom inte med yrket). Gudarnådeden som snackade högt i det biblioteket...

Erik
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Saker jag glömde

Och kommer lömskt tillbaka för att hämnas!
Bara om det är stora skurkar. Men idealet är ju att nästan enbart ha stora skurkar som inte ens är onda. Helst ska det vara två grupper som har olika mål eller åsikter som kämpar mot varandra, och hela tiden drabbar samman i mindre bataljer på olika sätt. eller så.


AAARRRGGHHH! Din avatar! Mina ögon! AAARGH! Måste klösa ut ögonen! The horror! The horror!
Fotograf: Gardener.
Modell: chrull
Plats: chrulls lägenhet.
Redigerare: Schenström.
Jag blev MYCKET förvånad när jag hittade den här bilden på mig på redaktionssidan. MYCKET.
Först trodde jag någon bara skojjade lite med mig. sen märkte jag ju att det var mitt datorbord. Mina högtalare. och vafan. är inte det där mitt huvud också?

men fotot kände jag inte igen. Men sen kom jag ju på att olle har kamera i mobilen. och allt blev mycket klarare :gremgrin:

chrull
 
Top