Nekromanti Tankekartor som stödord

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
från [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=956724" said:
detta inlägg[/url]]
Hmm, nä jag fattar inte riktigt bilden, men jag tycker det verkar hur smart som helst att använda tankekarta och så. Absolut asbra, och som du säger, så motverkar det säkert rälsade äventyr, och det är ju bra!
Ok, men säg att vi har ett äventyr där kungen vill ha tillbaka sin dotter från draken. Dock så är rollpersonerna inte såpass dugliga att de inte kan ta tillbaka draken från sin dotter, så de måste hitta ett svärd som en gammal kvinna vet var den finns. Hon hatar dock kungen, för dottern är egentligen hennes dotterdotter som kungen en gång i tiden stal.

Tankekartan används i uppsatsskrivning för att brainstorma och sedan utgå från när man börjar skriva. I rollspel så används tankekartan till att brainstorma, men sedan använder man kartan under spelets gång som stödord. En vettig tankekarta har högst 3-5 ord i varje bubbla. Det är aldrig företeelserna i sig (kungen, draken, den gamla kvinnan) som ger upphov till äventyren, utan relationerna de emellan.



Det gröna är [personer], det blåa är [relationer] och det rosa är [attribut].

Man kan också slänga med tankekartan på en vanlig karta, likt denna person. Det beror lite på hur man är funtad. Men under spelmötet behöver man som skrivet endast tankekartan, eftersom allting står där som man behöver bli påmind över. Själv brukar jag aldrig förklara linjerna (använda blåa bubblor), för jag vet i regel varför de gröna bubblorna binds samman. Såpass komplicerade scenarier har jag aldrig.


/Han som bröt ut deltråden från en annan tråd

<font size="1">Sökord, länk #1: "äventyr" med Vulf som skribent på Drakar och Demoner-forumet.
Sökord, länk #2: "frostvarg" med Han som skribent på rollspelsforumet.</font size>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Vadan nytta med detta?

  1. Du får en bra överblick över situationen.
  2. Du får stödord, så att du inte glömmer det du planerat.
  3. På en liten yta kan du få plats med saker som sträcker sig över flera spelmöten.
  4. Du kan med lätthet addera fler cirklar medan du spelar.
  5. Det motverkar i viss mån rälsandet.
Den sista punkten kanske jag bör förklara. En tankekarta bör alltid utgå från mitten och sedan sträva mot kanterna. Medan du (eller snarare dina spelare) flyttar sig från en bubbla så behöver du endast hålla reda på bubblorna runtomkring så länge spelarna vill befinna sig inom det som bubblan tar upp. Ett scenario tenderar att spelas i det sätt som det är skrivet. Det motverkar tankekartan.

Men i förra inlägget så kunde jag ju täcka en handling på några få rader. Vad har då tankekartan att vinna mot anteckningarna? Jo, det är så att exemplet i förra inlägget hade en enkel struktur för att föra fram hur tankekartan är tänkt att fungera. Om man har en lite mer komplex modell så vinner man än mer på tankekartan. Mestadels för att man kan få plats med 10 sidor anteckningar på en tankekarta, vilket förhindrar bläddrandet.

En tankekarta skapas i en uppsatsskrivning när man brainstormar och kastas sedan, men för rollspel kan den användas under ett spelmöte då den innehåller stödord. I regel behöver man inte mer än stödord (att läsa innantill hör 80-talet och Riotminds till och bör förkastas), för att kunna spelleda. De tjänar som hjälpmedel så att du inte glömmer saker. Låt mig nu illustrera hur en tankekarta kan byggas med kampanjen som jag just nu spelar i EDoD.

<hr noshade size="1">Här är åtta bubblor som jag slängde ut på tankekartan.
  1. Vintern dröjer sig kvar.
  2. En mördare rör sig i staden.
  3. Magiskolan har slutit sig och har ingen kontakt med omvärlden.
  4. En hjälte har anlänt till staden.
  5. En stor, vit varg har synts på gatorna.
  6. En råttfamilj (typ maffia) har tagit över stadens undre värld.
  7. En värdshusvärd (där spelarna börjar) har problem med ekonomin.
  8. En köpman vill ta över värdshusvärdens rörelse.
De åtta bubblorna band jag ihop med följande relationert:[/list]

Magiskolan (3) har frysit till is, på grund av en magikers hämnd på skolan. Denne behöver själar för att hålla besvärjelsen vid liv (2). Som bieffekt så har vintern bitit sig fast i staden (1). En av magikerns köldmagiker klarade sig dock undan men fastnade i sin frostvargsform (5) och är nu på jakt efter själaslukaren. Vargen har fått skulden för morden som skett i staden. Spelarna får gärna tro detsamma.

Köpmannen (8) är bulvan för råttmånnen (6) som vill ha värdshuset (7) för sina egna syften. För att förvilla spelarna lite så handlar köpmannen med kol och har gjort en rejäl slant på att vintern har varat såpass länge (1).

Hjälten (4) har anlänt till staden för att eliminera råttmänhotet. En i stadens råd tjänar nämligen en hel del på att smuggla in sprit men så gör även råttmännen (6) som därmed snor en del av förtjänsten som rådmannen gör. Folk tror att hjälten är där för att hjälpa till med att hindra morden (2); något de gärna får fortsätta att tro. Rådsmannen är alltså en nionde bubbla som jag fick slänga dit.

Jag hade alltså 8 punkter och började spinna loss i hur de kunde höra samman. Det fick det grafiska resultatet nedan. Medan jag spelade så slängde jag på 7 stycken bubblor, allteftersom rollpersonerna rörde om i staden och dess handlingar. Bland annat tog de kontakt med den förra tjuvkonungen (kom inte på något bättre namn), trots att jag inte hade planerat att det skulle finnas någon sådan. Jag kan också säga att bubblorna som har en större text i sig var rykten som jag sade till spelarna att de hört innan vi började spela.

<div style="margin-right: -50px;">
</div>
<hr noshade size="1">
/Han som kan säga att det tog lite tid att göra det här inlägget
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
En cool sak

Bra illustrerat.

En cool sak med relationskartor är hur enkelt det är som spelledare att få uppslag till nya händelser. Så fort rollpersonerna har gjort något mot någon i kartan kan man se vilka andra personer som blir påverkade och bryr sig. Säg att de dräper draken, då ser man genast att de måste besluta vem de ska föra prinsessan till. De kommer att få en vän och en fiende hos kungen och den gamla kvinnan. Om man bara har listor med spelledarpersoner är sådana kopplingar inte lika lätta att se.

(Skrivet innan, men postat efter, Hans uppföljning till sig själv om nyttan.)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Vadan nytta med detta?

Jag kan inte låta bli att se en potential för äventyrsgeneratorer här. Slumpa fram åtta rykten/antagonister/problem, och bind ihop dem slumpmässigt på en grafisk bild. Sen får SL hitta på sambanden själv. Dungeon of Doom goes fisktank! :gremgrin:

Mer seriöst, så skulle man kunna slumpa fram ett antal bubblor i stil med dina åtta (det måste ju finnas femtioelva sådana slumplistor) och sen pussla ihop dem och få något ganska vettigt. Utan att mena något illa ser det nästan ut som om det är det du gjort. Instant äventyr, hursomhelst.

/Hällzon - misstänker att Han är Once Upon A Time-skadad
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Äventyrsgenerator

Kul idé.

Jag spånade först fram några personer. Tolv blev de till slut:

Kungen, Prinsessan, Fogden, Värdshusvärden, Köpmannen, Stadsvakten, Resenären, Sjömannen, Trollkarlen, Tjuven, Lönnmördaren och Krigaren.

Sedan några relationer:
är kär i, har skumma affärer ihop med, är arg på, är släkt med, vill döda, är rädd för, har haft en kärlekshistoria med, har mutat, resp. vill ta över verksamheten.

Till sist några egenskaper:
smugglar varor, är rebelledare, är någon annan (inkognito), är varulv, har en skatt hemma, har ett magiskt svärd, är drogberoende resp. är mytoman.

Sedan beväpnade jag mig med några lämpliga tärningar och slog först fram några personer, sedan några relationer och vilka relationerna binder samman och till sist några egenskaper.

Resultatet blev följande:


Nå, det påminner nog mer om en kass dramaserie i klyschig fantasymiljö, men visst har idén potential. Det krävs ett bättre urval av personer, relationer och egenskaper för att det ska bli riktigt bra, men det går förmodligen att vaska fram ett äventyr också ur den här tankekartan.

Vi har till exempel en kung som är varulv och sysslar med skumma affärer, en korrupt stadsvakt som egentligen är någon annan och som vill ta över tjuveriet (vilket tjuven motsätter sig), två rebelledare som vill ha ihjäl varandra (även fast jag råkade göra den relationen enkelriktad, den ska vara dubbelriktad) av vilka den ene (Fogden) har mutat stadsvakten och den andra är själva prinsessan!

Det här vill jag klura vidare på. Eller så är det redan gjort...

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Hur skapa fisktankgenerator

"Jag kan inte låta bli att se en potential för äventyrsgeneratorer här. Slumpa fram åtta rykten/antagonister/problem, och bind ihop dem slumpmässigt på en grafisk bild."
Jag tänkte att det var lite omöjligt att komma på tillräckligt varierade konflikter, men sedan kom jag å tänka på att det redan finns en snubbe som har gått igenom och raddat upp alla dramatiska situationer som kan förekomma i en historia. Gör man någon snygg uppbindning av det och sedan lyckas komma på ett antal personer/platser/föremål (måste hitta något gemensamt namn för dessa - pirayor?) så kan det nog fungera rätt bra. Mycket ligger i att man måste få ha en tolkningsfrihet, så att inget blir låst och därmed konstigt.

Frågan är hur man ska göra för att inte låsa "pirayorna", så att det inte blir resultat som att prinsessan vill våldta tiggaren.

"...och sen pussla ihop dem och få något ganska vettigt. Utan att mena något illa ser det nästan ut som om det är det du gjort."
Japp, det var så jag gjorde. Jag ville testa att spelleda en fisktank (konfliktbaserat) och hittade på lite saker som var olika grader av low och high fantasy.

"...misstänker att Han är Once Upon A Time-skadad"
/Han som ville ta ett exempel som alla kände igen sig i, men som fick samma tanke när han såg resultatet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: En cool sak

"Så fort rollpersonerna har gjort något mot någon i kartan kan man se vilka andra personer som blir påverkade och bryr sig. Säg att de dräper draken, då ser man genast att de måste besluta vem de ska föra prinsessan till."
Jättebra. Du tog upp en punkt som jag inte kom på. Superbt! Ja, det där hände faktiskt under spelmötet då de jävlades med köpmannen som jobbade som bulvan för råttmännen. Spelarna visste inte att det fanns ett samband men upptäckte det sedan när råttmännen skickade lönnmördare efter dem.

/Han som ogillar att göra sådana här korta inlägg, där han egentligen inte tillför något
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Om exempel samt en kommentar

/Han som ogillar att göra sådana här korta inlägg, där han egentligen inte tillför något
Exempel är alltid bra och jag tycker att det kan tillföra något. Dessutom lokckade det mig att skriva följande:

Jag måste påpeka att det är en mycket bra tråd. Jag använder nästan uteslutande tankekartor för antecknande, om det så må vara på föreläsningar eller till rollspel. Jag tycker kanske att din karta är lite rörig; själv hade jag fokuserat på några få centrala aspekter och låtit dem vara tydligare centrum för andra kommentarer. Man kan skriva dem större eller något åt det hållet. Det är nu en petsak; du ska ha eloge för kärnan av tråden.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
This is a mindmap!

Jag skrattar åt dina Paint-monstrositeter. Den bifogade bilden är vårt föregående spelmöte i Planescape även om en del detaljer inte helt stämmer med vad som sedan verkligen hände. Det händer emellanåt att jag tar mig tid att sätta ihop mindmaps till spelmöten, men det är i princip den enda gången som jag överhuvudtaget använder dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: This is a mindmap!

"Jag skrattar åt dina Paint-monstrositeter."
Jag gjorde min med papper och penna och använde den när jag spelade. Bifogade den (1043 bred, ~ 200 kb). Nu är den väldigt kluddrig, för jag kryssade för vad de hade klarat av och lagt till en del saker. Bland annat väntade de på bud från två olika parter, vilket jag strök helt när det var undanstökat.

Och sedan begär jag inte att någon annan ska förstå mina tankekartor. Jag sitter ju med detaljerna i huvudet. Det enda jag behöver veta är var någonstans jag ska fästa detaljerna.

"Den bifogade bilden är vårt föregående spelmöte i Planescape även om en del detaljer inte helt stämmer med vad som sedan verkligen hände."
Det är intressant att se andras tankekartor. Vulfen hade ju ritat en karta till sin. De som pysslar med tankekartor kan gärna lägga upp sin här.

/Han som antar att folk inte orkar skanna, fota eller rita sin i Photoshop
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Exempel vid rollpersonsbygge

De som pysslar med tankekartor kan gärna lägga upp sin här.
Okej. Jag pysslade med en idé till mitt spel One Can Have Her, som jag nämnde nyligen i Krilles årsrapport, där tankekartor användes för att skapa rollpersoner. Spelaren som ägde rollpersonen började med att välja en noir-arketyp som skrevs i mitten, sen skickades rollformuläret runt och alla (spelarna och spelledaren) fick peta dit en association till det som redan skrivits.

Formuläret skickades ett par varv och utifrån tankekartan fick spelarna sedan välja moraliska värden med tillhörande aspekter. Förutom att alla blev delaktiga i alla rollpersoner så fick spelledaren en massa saker att utgå ifrån när det gällde situationer som varje rollperson kunde hamna i. Man fick pejl på vad de andra tänkte om varandras rollpersoner, och vad som intresserade dem.

Jag skrev inlägget Playtest of character creation på min blogg när det begav sig, med inscannade rollformulär. Klicka på dem för större versioner. Arvid är Arvidos och Marco är Marco Behrmann, förresten, de var med och testade.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Kartlägga personer, inte situationer

I ursprungsinlägget såg kartan ut att visa personer och deras förhållanden till varandra. Den här kartan verkar innehålla "situationer" eller "företeelser", och på det sättet brukar inte jag använda dem.

Jag gillar att kartlägga personer och deras relationer, gärna relationer som inte förändras så himla mycket. Om jag ska peta in "är arg på" mellan två personer så ska det vara en långtgående fejd över en brunn, inte att någon inte skickade saltet vid frukostbordet. Då slipper man uppdatera kartan precis hela tiden, eftersom den bara visar relationer som är förhållandevis bestående. Mellan spelmötena kan saker såklart ändras, och då får man rita om, ta bort och lägga till.

Din karta i det här inlägget är nästan som en tillståndsgraf, eller har jag fel? Eller "tillstånd" inte rätt, eftersom äventyrarna kan flytta sig runt utan att egentligen lägga något bakom sig. Jag antar att det är en graf över vad som är centralt för tillfället, när spelarna utforskar isen runt akademien är det de omgivande blobbarna som är mest relevanta. "Relevansgraf", kanske?
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Ursäkta, men är det här något nytt? Att strukturera tankar i tankekartor, flödesschemata etc. har väl gjorts sedan familjen Hedenhös?

P.S. Jag vill inte verka bitter - tjohoo D.S.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Att strukturera tankar i tankekartor, flödesschemata etc. har väl gjorts sedan familjen Hedenhös?
Glöm inte indenterade listor! Jag strukturerar nästan allting i indenterade listor!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
"Ursäkta, men är det här något nytt? Att strukturera tankar i tankekartor, flödesschemata etc. har väl gjorts sedan familjen Hedenhös?"
Läs vad jag citerar nästa gång. Ha en bra dag.

/Han som förut spellett med stödord, fast med kapitelindelning istället för tankekarta
 
Top