2089

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Cyberpunk handlar om uppror, men det är snarare på individnivå. Det gäller nog Dystopi öh. Individens resa från medlöpare till uppvaknande (med eller utan hopp...). Funkar väl utmärkt med en snut som egentligen drivs av att skydda NORMisar.

NORMisarna är ju inte ELITen, de är arbetardrönare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Cyberpunk handlar om uppror, men det är snarare på individnivå. Det gäller nog Dystopi öh. Individens resa från medlöpare till uppvaknande (med eller utan hopp...). Funkar väl utmärkt med en snut som egentligen drivs av att skydda NORMisar.

NORMisarna är ju inte ELITen, de är arbetardrönare.
POLISCHEFEN: Smith, jag börjar bli jävligt trött på dina upptåg!
SMITH: Vad menar du?
POLISCHEFEN: Berätta om ingripandet du gjorde igår eftermiddag!
SMITH: En kvinna rånades av ett gäng. Jag skingrade gänget och fick fast i ledaren.
POLISCHEFEN: Din medborgarscanner fungerar, eller hur?
SMITH: Ja.
POLISCHEFEN: Så då kunde det inte undgå dig att kvinnan som blev rånad tillhör Samhällsklass F! Hur förväntar du sig att hon ska kunna betala tjänsten du utförde?!
SMITH: ...
POLISCHEFEN: Du vet även att det samtidigt rapporterades att en advokat tillhörande samhällsklass B tappade kopplet om sin hund som sprang iväg! Och ändå valde du att ingripa till förmån för fattiglappen! Fattar du hur mycket EuroDollars du kostat oss! Detta kommer att dras av på din lön!
SMITH: Snälla chefen, jag kommer inte klara månaden då! Min mor är sjuk, jag måste betala underhåll till min dott...
POLISCHEFEN: Håll käften, du ska vara glad att jag inte arresterar sig för förskingring! Försvinn ur min åsyn!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nä, det måste den väl inte. Men om "punk"-delen av cyberpunk ska vara viktig behöver de ha en betydande roll.

Ambient har jag inte läst, men Blade Runner tycker inte jag ska kallas cyberpunk. Den har inspirerat massor till genren, framförallt visuellt, men den är sin egen best. Egentligen mer en dystopisk, sci-fi, noir-deckare.
Jag tycker egentligen att ”cyberpunk” är ett olyckligt namn på genren då jag ofta får höra att mycket inte tillhör genren på grund av namnet trots att det tematiskt tillhör genren i högsta grad. Men tittar man på vad som tematiskt brukar utmärka cyberpunk så passar det Blade Runner alldeles utmärkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Att spela snut i cyberpunk ett återkommande tema. Det är en grej jag har funderat på sedan 90-talet.

Premiss:
Du är en polisaspirant. Det är andra veckan på jobbet. Egentligen är utbildningen på 3 månader, men pga av personalbrist blev er utbildning bara tre veckor. Trots det är ni fast beslutna att göra ert bästa. Trots allt är det bara ni som står mellan bolagens SÄK-styrkor och blockens alla gäng. Det är ni som gör skillnad, Det är ni som håller gatorna trygga. Förra veckan jobbade du fyra 17-timmarspass på raken. Det sliter på dig, men det är värt det. Ni har inte resurserna, inte kapaciteten, inte tiden. Ni räcker inte till. Men ni är de enda i den här jävla stan som åtminstone försöker.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag menar, gängen är ju inte good guys. De är ju också en maktfaktor i det trasiga systemet.

Aldrig uppfattat Cyberpunk som "de snälla anarkogängen mot de onda megakorparna". Det är väl snarare huvudpersonerna som är rebellerna. Det är ganska individualistiskt/libertarianskt på det sättet
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har spellett väldigt mycket Cyberpunk och jag har spellett en del "Miami Vice"-pasticher under mina dagar som spelledare, särskilt i improviserade omgångar på vår förening under 80-talet. Det har alltid varit praktiskt att ha en så tydlig struktur att luta sig mot när det gäller rollen och det faktum att det finns en chef som kan dela ut uppdrag som förväntas utföras.

Men jag ska vara ärlig och säga att det oftast har utvecklats till maktövergrepp från polisernas sida. Eller för den delen stadsvakter i Altdorf. Visst, de slog till mot skurkar men det handlade mer om att det var en resa mot en våldsam slutstrid a la "Dödligt vapen" eller nått sånt. Och jag tror att det har med avsaknad av konsekvenser att göra i de fall jag har upplevet det. För att undvika det måste SL och spelare vara väldigt noga med att sätta en polis i ett pågående sammanhang, att inte låta dem så att säga flyta ovanpå och utanför samhället, utan att de har en tydlig koppling till det som händer runtomkring, till samhället och till människorna som utgör samhället.

Så att de har något att skydda. Det gäller nog både i Night City och i Altdorf, tror jag.

Jag tror absolut det går att spela polis på ett meningsfullt sätt i alla möjliga genrer. Men jag tror också att SL måste vara medveten om riskerna som det innebär att sätta maktbefogenheter i händerna på spelare ... :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
ULTRA
  • Close Combat
  • Force
  • Heavy Weapons
  • Stamina
NEURO
  • Driving
  • Mobility
  • Observation
  • Ranged Combat
SMART
  • Education
  • Hardware
  • Medical Aid
  • Software
ANIMA
  • Command
  • Connections
  • Manipulation
  • Street Smart
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Liten sammanfattning:

ELIT
Du tillhör den promille av befolkningen som lever i överflöd. Du har mer än du behöver. Mycket, mycket mer. Du äger fastigheter, företag och har mängder av anställda under dig. Sannolikt behöver du inte arbeta, men du sitter i flera styrelser och det händer att du kallas in för att lösa en eller annan kris. Det är sällan ett problem. Problemen har en tendens att lösa sig själva så vad du än gör återgår snart allt till hur det var innan, och det lyfts fram som ytterligare ett bevis på elitens styrka. Ja, du är ju genmodifierad sedan födseln så det ligger nog något i det, även om det inte är något ni pratar om. Inte heller de nanorobotar som stärker ditt immunförsvar och fysiska kapacitet. För du är naturell. Det är ni alla. Det är bara de andra som är vulgära nog att modifiera sina kroppar.

NORM
Du tillhör den stora massan. Du tillhör Bolaget. Det har din släkt gjort i generationer. Även om din lön låter dig leva ett drägligt liv är dina skulder till Bolaget större än du någonsin kan betala tillbaka. Gymkort, skolavgift, läkarbesök och semester betalas av Bolaget. Och läggs till din skuld. Du har även fått ett cybernetiskt implantat av Bolaget. Det gör dig betydligt effektivare. En del av din lön får du i piller. Prestationshöjande på vardagarna och avslappnande på helgen. Det hjälper dig att fokusera på det som är viktigt.

SLUM
Längs ner i samhället, socialt, fysiskt och på alla tänkbara sätt, lever du ditt liv. Du syns inte, märks inte. Livet pågår ovanför dig, på de neonupplysta gatorna där normies låtsas om som att ni inte finns. Men utan er hade inget funkat. Ni tar hand om allt avfall från Staden. Och det är mycket. En del av det är värdefullt, rätt mycket är värdelöst och annat är direkt farligt. Ibland, när du cyniskt orkar betrakta världen runt dig, tänker du att ditt liv inte värre än de andras, de ovanför. Men sedan påminns du snabbt om översvämningarna, rasen, sjukdomarna som härjar här nere, bakterierna som äter upp er inifrån och det giftiga avfall ni vadar i.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Att vara född i toppen av näringskedjan kan också leda till tristess och ett vacuum eller brist på empati. Ett utanförskap. Jag fick mitt första block som nioåring i Dai-Tokyo, vid elva fick jag en skrapa på Luna och vid femton en egen retreatsatelit som kretsar kring Mars. Jag har inte varit där. Men alla bostadsvåningar står tomma och väntar på mig. Varenda kyl är full av icke genmanipulerade råvaror. Jag har bara mänsklig personal, AI är så 2069.
Jag är lite fascinerad över min satellit och kan inte låta bli att med jämna mellanrum skicka dit någon normie, eller någon corprunner. Mina tolv anställda på satelliten det är som jag känner dem. Jag tror de alla hatar mig och det gör det så intressant att följa dem. De vet ju att jag kan stänga av allt här från Paris. Allra mest älskar jag att följa butlern Davies som har lagt ner år på att öva sig i att prata Oxfordengelska och att vika underkläder, han gör en helt fantastisk äggröra som jag aldrig smakat. Davies har familj på Luna som han träffar på sina två semestrar, jag tror de lever gott på hans lön. Men jag funderar på att låta hans fru ta del av Davies snedsteg på satelliten med den underbara astronauten Jonna Miller. Som sköter all rymdreperation.
Här i Paris har jag dragit mig tillbaka jag är 22 år och väger 220 kg. Min far är upprörd, min mor kolerisk, mina systrar Cleo och Daphne är fullt upptagna av att festa och ”leva livet”. Som tur är har vi en storasyster också som är beredd att ta ansvar. Synd bara att hon och far inte riktigt kommer överens. Ibland känner jag att jag borde dra till min Satelit och till Davies. Hans äggröra är ju fantastisk
Jag tänker fortfarande på den här stackaren ibland. Du skriver så fantastiska SLP:s. Som mininoveller.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag står grensle över min hooverbike. Fjortonhåls kängor, orangea kevlarbyxor och en svart skinnpaj. Runt halsen en snodd, en sliten bit snörstump från min pappas uniform. Han försvann i upploppen 81.
Roadrage står en bit bort från mig, hans hoj har mer krom än någon annan maskin jag sett. Min rajd är mer röd. Som blodet på snodden kring halsen.
Whippet, Tyronne och Sashas går mer i någon slags grön, murrig färg.
Så ser vi dem svänga in i vårt block på choppers och rajds med förlängd framgaffel. Tuppkam, mowhawk och neongula dredds ett mixat gäng stylister.
Jag sätter på mig kravallhjälmen och gör tecken till de andra. Vi kör i gång, det här är vårt block ingen shortcuttar här utan att betala tribut till Moggerz.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inte spikat men jag tror att principen här är bra:
View attachment 9996
Min japanska är ju obefintlig men jag tror det är hyfsat rätt. Det är någon form av "Twilight 2089".
Tycker du valde rätt form av kanji för ”Twilight”, min fru sa att det är ovanligt att använda dem i den kombinationen. Men efter lite eftersökning så tycks de betyda Twilight med en sinister underton. 大禍時, beroende på stil och tecken som används. Men min fru är fortfarande inte säker på vilken som är bäst i sammanhanget, inte jag heller för den delen. Ville bara ge mina fem cent gällande tecknen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tycker du valde rätt form av kanji för ”Twilight”, min fru sa att det är ovanligt att använda dem i den kombinationen. Men efter lite eftersökning så tycks de betyda Twilight med en sinister underton. 大禍時, beroende på stil och tecken som används. Men min fru är fortfarande inte säker på vilken som är bäst i sammanhanget, inte jag heller för den delen. Ville bara ge mina fem cent gällande tecknen.
Utmärkt. Steg två var att fråga dig :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Borde det inte vara koreanska i nuläget? Eller går du med retro-tema?

EDIT: mitt fel, missade att du redan i början skrev retro tema
Koreanska? Om något land kommer klättra förbi den amerikanska hegemonin så lär det vara Kina. Korea kommer inte inom vår levnadstid ha en suck att klättra förbi Japan då de brottas med exakt samma demografiska problem. Varken koreaner eller japaner verkar vilja fortplanta sig i någon större utsträckning. Om 100 år kanske Kina producerar Cyberpunk-film eller något liknande med exotisk latinsk text bland företagens reklam... :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Koreanska? Om något land kommer klättra förbi den amerikanska hegemonin så lär det vara Kina. Korea kommer inte inom vår levnadstid ha en suck att klättra förbi Japan då de brottas med exakt samma demografiska problem. Varken koreaner eller japaner verkar vilja fortplanta sig i någon större utsträckning. Om 100 år kanske Kina producerar Cyberpunk-film eller något liknande med exotisk latinsk text bland företagens reklam... :)
Det är en fråga om kulturell makt o spridning. Vilket land är det som har musik, filmer, tv-serier och spel som är stora över hela världen, o man vet är därifrån? Inte Kina.


Bara en fråga - har 2089 muterade noshörningar i skinnpaj med monofilamentknogjärn?
Känns på något sätt som skinnväst är mer passande
1664044947795.png
 
Top