2089

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är en fråga om kulturell makt o spridning. Vilket land är det som har musik, filmer, tv-serier och spel som är stora över hela världen, o man vet är därifrån? Inte Kina.



Känns på något sätt som skinnväst är mer passande
View attachment 9998
Det få vet är att det är kinesiska företag som äger flera av de mest populära koreanska och japanska delarna av nöjesindustrin som fått internationell spridning. Sen tror jag inte att Kina kommer bli mindre på den internationella nöjesmarknaden med tiden, men det är off topic.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Tanken är dystopisk retro-cyberpunk med kablar och syraregn. Akira, Bladerunner, Edgerunners, Neuromancer... Vi snackar klimatkollaps, cynisk kapitalism och nationalstatens och demokratins förfall.
Föreslår en titt på gamla TMNT avsnittet Tonåringar från Dimension X som inspiration, för där dyker de här grabbarna upp: Cyberpunks

Också, hur retro tänkte du att teknologin är? Är det telefonkiosker, synt-stora cyberdeck som behövs kopplas in m kabel, videokassetter, "three megabytes of hot RAM", o liknande som gäller?

Det få vet är att det är kinesiska företag som äger flera av de mest populära koreanska och japanska delarna av nöjesindustrin som fått internationell spridning. Sen tror jag inte att Kina kommer bli mindre på den internationella nöjesmarknaden med tiden, men det är off topic.
Men det e fortfarande inte kinesisk kultur som sprider sig eller squidsen följer.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Föreslår en titt på gamla TMNT avsnittet Tonåringar från Dimension X som inspiration, för där dyker de här grabbarna upp: Cyberpunks

Också, hur retor tänkte du att teknologin är? Är det telefonkiosker, synt-stora cyberdeck som behövs kopplas in m kabel, videokassetter, "three megabytes of hot RAM", o liknande som gäller?


Men det e fortfarande inte kinesisk kultur som sprider sig eller squidsen följer.
Vänta bara ;-)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Inte spikat men jag tror att principen här är bra:
View attachment 9996
Min japanska är ju obefintlig men jag tror det är hyfsat rätt. Det är någon form av "Twilight 2089".
För den som associerar snabbare till mandarin eller kantonesiska så står det bara "katastroftid", vilket kanske inte är fel, men jag gjorde ingen association till "skymning", som verkar finnas i den japanska termen. En grej med dessa tecken är ju att du skriver på flera språk samtidigt när du bara har med ett fåtal tecken sådär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
För den som associerar snabbare till mandarin eller kantonesiska så står det bara "katastroftid", vilket kanske inte är fel, men jag gjorde ingen association till "skymning", som verkar finnas i den japanska termen. En grej med dessa tecken är ju att du skriver på flera språk samtidigt när du bara har med ett fåtal tecken sådär.
Det låter också utmärkt!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
När jag spelade 2089 förra gången så hade jag ingen direkt relation med cyberpunk. Nu då om vi spelar detta vad är tanken. Polis är ju inte tanken, men vi ska vara cyberpunkare och göra cyberpunksaker. Men vad handlar äventyret om?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
När jag spelade 2089 förra gången så hade jag ingen direkt relation med cyberpunk. Nu då om vi spelar detta vad är tanken. Polis är ju inte tanken, men vi ska vara cyberpunkare och göra cyberpunksaker. Men vad handlar äventyret om?
Samma sak. Utföra jobb åt de som betalar. Inbrott i forskningsanläggningar, hacka system och hitta hemlig info, ge igen på gänget som snodde er svävare, köpa nya bättre cyberimplantat, ge sig ut i zonen och hämta hem en skottsäker portfölj från ett bilvrak, snedtända på stridsdroger, visa vem som är boss i blocket, överleva ännu en dag.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Har jag förstått det rätt att du tänkte att det ska finnas mutanter (psy o fys) o muterade djur? Några tanker om deras roll? O hur mäktiga de kan vara?

Också, var tänkte du det här skulle vara? Mutant 2089 är ju en i grundboken en ospecifik befäst megastad någonstans, som kan vara Sverige, Europa eller Nordamerika. Följt av en modul till Berlin. Har du några tankar m att börja m en specifik stad/land, eller likt M89 vara ospecifik?

Tänkte du att teknologin också ska vara retro eller är det bara känslan o stilen?

Samma sak. Utföra jobb åt de som betalar. Inbrott i forskningsanläggningar, hacka system och hitta hemlig info, ge igen på gänget som snodde er svävare, köpa nya bättre cyberimplantat, ge sig ut i zonen och hämta hem en skottsäker portfölj från ett bilvrak, snedtända på stridsdroger, visa vem som är boss i blocket, överleva ännu en dag.
Så tanken är att man, likt Teknochock, ska spela gatufolk? Hur högnivå kan man gå? Kan man vara typ Molly Million, Hiro Protagonist, Hideo Kuze, Just Johnny, Dr. Dyson Ido? Eller är de för höga?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Har jag förstått det rätt att du tänkte att det ska finnas mutanter (psy o fys) o muterade djur? Några tanker om deras roll? O hur mäktiga de kan vara?
En lista på mutationer. Psykiska/fysiska samt defekter. De befinner sig längst ner på den sociala stegen samt ute i zonerna. De kan nog bli rätt mäktiga fysiskt/psykiskt.

Också, var tänkte du det här skulle vara? Mutant 2089 är ju en i grundboken en ospecifik befäst megastad någonstans, som kan vara Sverige, Europa eller Nordamerika. Följt av en modul till Berlin. Har du några tankar m att börja m en specifik stad/land, eller likt M89 vara ospecifik?
Ospecifierat asiatiskt. Tyfoner och nudlar.

Tänkte du att teknologin också ska vara retro eller är det bara känslan o stilen?
Teknologin är retro. Ska du hacka systemet måste du plugga in dig med en kabel även om man i vissa fall ta sig in i trådlösa enheter.

Så tanken är att man, likt Teknochock, ska spela gatufolk? Hur högnivå kan man gå? Kan man vara typ Molly Million, Hiro Protagonist, Hideo Kuze, Just Johnny, Dr. Dyson Ido? Eller är de för höga?
När spelet börjar så befinner man sig utanför systemet. Men man kan ha befunnit sig hört upp i det tidigare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Ser fram emot att spela det här! & sen evt hacka om det för att köra Necromunda-gäng med det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Slog mig just att det här skulle bli ett tw2000 hack. Det vill säga antagligen ganska dödligt och farligt med eldstrider.
hur tänker du med rustningar, skydd och läkedroger.
undvika verkade inte finnas med på färdighetslistan
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
De befinner sig längst ner på den sociala stegen
Eller högre upp med mutationerna dolda med plastikkirurgi, cybernetik, rejäla kläder och liknande (se Johnny Alpha t.ex.)....

Kan se grejer som Järnringen o Psipo finnas (kanske bara göra en direktöversättning av deras namn till japanska/liknande?).

Folk som inte får vara del av samhället skapar ofta alternativsamhällen, kan se mutant getton o/e gäng där folket moddar sig själva (professionellt eller m eld o kniv) för att se än mindre normala ut, kanske hatbrott från dem på mutanter som de anser ser för normiga ut.

Teknologin är retro. Ska du hacka systemet måste du plugga in dig med en kabel även om man i vissa fall ta sig in i trådlösa enheter.
Föreslår en lista med filmer o böcker som är inspirerande/ger exempel på teknologin som finns/inte finns.

Också, jag skulle vilja föreslå klassiska 80-tals Turtles Tv-serien för inspiration för rolig teknologi som kan förekomma - o då menar jag turtlarnas teknologi, inte Krang eller Shredders. Sedan har ett antal figurer design som funkar utmärk i en retro cyberpunk värld (Rocksteady, Bebop, resten av deras gäng, cyberpunkarna som dyker upp i Teenagers from Dimension X).

Vill förresten föreslå att du, likt Teknochock och Neotech Edge har en presentation av mode stilarna som finns (om man ska gå full 80-tall så är en stil inte bara mode utan musik o de olika stilarna har en öppen rivalitet, likt hårdrockarna mot syntarna i vårat 80-tal där saker kunde bli noterbart våldsamma).

Ospecifierat asiatiskt. Tyfoner och nudlar.
Naturkatastrofer, ekonomiska omvandlingar, o liknande ger ju också en bra ursäkt till att staden har folk från hela Asien, o getton me' jänkare o/e euros från förfallna/balkaniserade/krigande Nordamerika/Europa....
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Slog mig just att det här skulle bli ett tw2000 hack. Det vill säga antagligen ganska dödligt och farligt med eldstrider.
hur tänker du med rustningar, skydd och läkedroger.
undvika verkade inte finnas med på färdighetslistan
Kommer finnas massa coola rustningar, men blir ju mest skyddsvästar eller cyberpansar inne i stan.

Och precis som i T2000 så kan man inte undvika kulor. Bara se till att vara i skydd och hoppas att ingen träffar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Vill förresten föreslå att du, likt Teknochock och Neotech Edge har en presentation av mode stilarna som finns (om man ska gå full 80-tall så är en stil inte bara mode utan musik o de olika stilarna har en öppen rivalitet, likt hårdrockarna mot syntarna i vårat 80-tal där saker kunde bli noterbart våldsamma).
Nja, jag tycker att det är fattigt faktiskt. Jag gillar absolut spelen men att beskriva något så temporärt som mode och dessutom i ett rollspel blir lite cringe för mig. Säger man ens cringe längre? Ja, du fattar. Går du nedför en gata i dagens NY så ser du 1000 stilar. Att beskriva 10 ger fel bild, tycker jag. Dessutom är de ute imorgon.

Sedan är ju inte stilen nödvändigtvis 80-tal i 2089. Det är bara det att hacket baserar sig på den ursprungliga cyberpunken. Jag tycker ju inte att Nueromancer är direkt 80-tal exempelvis.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Läkedroger, regen 2?

Självklart behövs inte modet beskrivas det är ju upp till spelare, spelledare och grupp. Det kan ju inte bli fel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Sedan är ju inte stilen nödvändigtvis 80-tal i 2089. Det är bara det att hacket baserar sig på den ursprungliga cyberpunken. Jag tycker ju inte att Nueromancer är direkt 80-tal exempelvis.
Menade inte att det var en fråga om 80-tals stilar utan att flera av 80-talets klädstil har en musikstil som den tillhör (eller tvärt om), o att det finns en rivalitet mellan olika stilar som gör att folk kan börja råka bara för att de ser någon som tillhör den stilen de har rivalitet med - kul fakta Lisa Medins Medley är inspirerat av att det kunde ske öppna bråk mellan ex. hårdrockare o syntare i Sverige.

Nja, jag tycker att det är fattigt faktiskt. Jag gillar absolut spelen men att beskriva något så temporärt som mode och dessutom i ett rollspel blir lite cringe för mig. Säger man ens cringe längre? Ja, du fattar. Går du nedför en gata i dagens NY så ser du 1000 stilar. Att beskriva 10 ger fel bild, tycker jag. Dessutom är de ute imorgon.
Fast samma sak gällde även förr. Det hindra inte folk, då som nu, att dela in det i övergripande stilar. O jag skulle säga att om du inte ger någon typ av beskrivning så kan det lätt bli att man mentalt bara kör att alla ser ut som om de tillhör Class of 84, Blade Runner eller Matrix. Om du vill ha en egen känsla för 大禍時 2089 så bör du ha lite presentation av hur folk ser ut, speciellt om du kanske inte har råd med så många egna illustrationer som säljer hur världen ser ut.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Piller, sprutor och cybernetik. Inget som saknar bieffekter.
I den fantastiska (den rekommenderas verkligen) 36 Streets av T.R. Napper används NanoMeds då protagonisten fått ordentligt på nosen. Underlättar vid återhämtning så att inte berättelsen/äventyret måste stanna upp i ett halvår om någon sliter av ett ligament, typ.

Boken ifråga är även en god inspirationskälla till en Cyberpunk-plats som inte redan är
”exploaterad”, har en jäkla massa intressanta genrelösningar (som att ’hacka’ det kollektiva minnet) samt avhandlar även livet under (kinesisk) ockupation.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Menade inte att det var en fråga om 80-tals stilar utan att flera av 80-talets klädstil har en musikstil som den tillhör (eller tvärt om), o att det finns en rivalitet mellan olika stilar som gör att folk kan börja råka bara för att de ser någon som tillhör den stilen de har rivalitet med - kul fakta Lisa Medins Medley är inspirerat av att det kunde ske öppna bråk mellan ex. hårdrockare o syntare i Sverige.
Jodå, jag är gammal nog att minnas. Men jag tänker att snarare är crips vs bloods i 大禍時 2089, men absolut att stilar kan slåss mot varandra! Det är jag väldigt öppen för :) Det är bara det att jag inte tänker definiera dem.

Fast samma sak gällde även förr. Det hindra inte folk, då som nu, att dela in det i övergripande stilar. O jag skulle säga att om du inte ger någon typ av beskrivning så kan det lätt bli att man mentalt bara kör att alla ser ut som om de tillhör Class of 84, Blade Runner eller Matrix. Om du vill ha en egen känsla för 大禍時 2089 så bör du ha lite presentation av hur folk ser ut, speciellt om du kanske inte har råd med så många egna illustrationer som säljer hur världen ser ut.
Jag förstår precis vad du menar, och jag tror att du missförstår mig. Problemet är inte att jag inte vill ha triljoner unika stilar, problemet är att samma sekund som jag börjar definiera dem så är de ute, IRL alltså. Jag är inte fullt så avantgardistisk att jag kan komma på tillräckligt många superintressanta stilar som känns rimliga om 70 år. Dessutom har jag varit verksam i en oerhört trenddriven bransch i 20 år så jag vet att det mesta är luft. Trendrapporter av olika slag är, tycker jag, tråkiga och meningslösa. Och säger mer om trendspanaren än om faktiska trender. Därmed inte sagt att de har fel hela tiden. Absolut inte. Men rapporten är aktuell i ett kvartal, på sin höjd. Vilket innebär att min modetext kommer vara inaktuell när jag väl är klar :)

Sedan, om jag ska vara smärtsamt ärlig, så är det här ett ämne som dels går över huvudet på de flesta nördar och som skulle innebära en art director och budget jag inte har råd med :)

Som sagt, det går trender i allt. Det är ingen slump att jag tänker göra det här till ett retrospel. Jag kommer ha en layout som påminner om tekniska ritningar, och måla upp en framtid så som vi redan har målat upp den, för 30 år sedan (med vissa uppdateringar där vi hade helt fel).

Ett exempel. Som sagt går det trender i allt. Och det går fort. Neotech Edge försöker ligga i framkant här, men det är svårt, för att inte säga omöjligt. Jag älskar spelet, men en del företeelser känns redan ute, eller bara fel på det. Visst, de kan bli aktuella igen om 50 år (det är sannolikt) men det är inte riktigt vad de strävar efter. Så, det konkreta exemplet är den grafiska designen i Neotech. Den är inte skapad av någon som jobbar med reklam, och det synns. Reklam betalar man svindyra pengar för, och det syns. Gör man det lite vid sidan om i ett rollspel så märks det. Jösses, tänk de reklambudgetar företagen sitter på 2070! Jag vågar inte ens tänka på att försöka simulera de grafiska stilarna, uttrycken m.m. Därför låter jag bli. För jag kommer missa målet.

Tl:dr: Det är lika svårt att hitta på moden, stilar, trender etc på låtsas som det är att göra det IRL. Och de som gör det IRL ägnar hela sitt yrkesverksamma liv åt det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
I den fantastiska (den rekommenderas verkligen) 36 Streets av T.R. Napper används NanoMeds då protagonisten fått ordentligt på nosen. Underlättar vid återhämtning så att inte berättelsen/äventyret måste stanna upp i ett halvår om någon sliter av ett ligament, typ.

Boken ifråga är även en god inspirationskälla till en Cyberpunk-plats som inte redan är
”exploaterad”, har en jäkla massa intressanta genrelösningar (som att ’hacka’ det kollektiva minnet) samt avhandlar även livet under (kinesisk) ockupation.
Ja, "NanoMeds" är en grej i 大禍時 2089. Men det kostar såklart. Det viktiga är att allt har ett pris. Resurser är ändliga. RP måste jaga resurser för att överleva - droger, pengar, vapen, utrustning, teknologi, cyber...

Ska kolla upp boken!
 
Top