2089

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Blev så impad av Twilight 2000 att jag tänker använda det som bas för mitt 2089 (som är någon slags Cybermutant jag klurat på under många många år). Det här blir ett hack i PDF-form som jag eventuellt kommer skriva lite om i den här tråden (om det inte rinner ut i sanden).

Tanken är dystopisk retro-cyberpunk med kablar och syraregn. Akira, Bladerunner, Edgerunners, Neuromancer... Vi snackar klimatkollaps, cynisk kapitalism och nationalstatens och demokratins förfall.

Inget nytt under den döende solen (där Mad Max-marodörer härjar) med andra ord, men trots alla spel som finns jag saknat detta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Tror du inte att du skulle tjäna på att vänta på Blade Runner, som har samma motor som T2000 men redan anpassat för cyberpunk (nåja)?

Inte som en diss, alltså, utan att det väl borde innebära mindre moddningsjobb.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tror du inte att du skulle tjäna på att vänta på Blade Runner, som har samma motor som T2000 men redan anpassat för cyberpunk (nåja)?

Inte som en diss, alltså, utan att det väl borde innebära mindre moddningsjobb.
Antagligen en god idé! :) Eller Alien för den delen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Cyberpsykos och droger tänker jag ska vara en central grej i Pressa-mekaniken. Vilket ju saknas i Alien, och sannolikt även i Bladerunner.

En annan viktig grej som saknas är ju Dr Aitkens klinik för att installera neuro-interface!

Men oavsett vilken grund man använder så funkar ju alla dessa system hyfsat likt misstänker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag vet faktiskt inte ännu. Det känns egentligen som något som har med grafisk profil att göra.
Nåja, det är ju bara jag som tycker det inslaget inte har i cyberpunk att göra. Men det fanns väl en lång tråd här för en tid sedan som berättade att jag har fel, så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Då är ju den viktigaste frågan: Kommer det finnas muterade djur?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åh jag vill vara fransk talande asiatisk psiozelot med fasförskjutning och tidskontinuerlig med titanklor, hyperaktivator, iröga, två ingram 2088
Med koboltkulor, make myday S.v.O.T
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Coolt - gillar dina inspirationskällor! Tror mkt på Akira där. Letar fortfarande efter rollspelet som kan ge mig den där överjävligt köttigt fett mindpsych scary cyberpunken
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sprawlcrawl
2089 har samma dramatiska uppbyggnad som klassikern The Warriors. Ni är ett gäng outcasts som försöker överleva natten. Varje natt. Det gäller att hitta yen, droger, cybernetik och tak över huvudet för att överleva ännu en dag. Det är alltså samma princip som i T2000. Misslyckas detta får du Stress (som i sin tur kan bekämpas med droger eller rekreation, eller vanlig jävla vila, men det är ju inget för cyberpunkare...).

Hela spelet är alltså en nedåtgående spiral med skulder och gentjänster som krävs in.

Gänget
RP tillhör ett gäng. De får själva hitta på detta, och eventuellt har gänget fler medlemmar, men när spelet börjar så är man "on your own".

Fodringsägaren
Alla ägs av någon. Alla har stora skulder. Detta innebär i bästa fall att RP måste betala ränta, och i sämsta fall att de blir vräkta, får sin cybernetikprenumeration avstängd eller tvingas utföra skitiga jobb.

Blocket
Byggs upp av en bunt tabeller för att avgöra vem som är herre på täppan och vad det innehåller.

Händelser
Precis som i T2000 sker händelser i hexen efter ett tag.

Att bygga upp sitt gäng och sin bas är alltså nyckeln för att överleva. Annars är det kört.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Glöm inte att raida Teknochock för idéer. Vi hade kul med det och det handlar om gatugäng.
Yes, det står i bokhyllan! Även Neotech Edge och Augmented Reality (och tidigare nämnda Blade Runner) är givna inspirationskällor.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Metropolitan Police
Jag tillhör patrull och insatser, min farsa steg upp till Krim och fick skrivbord och grejer. Min farfar tog samma jobb som jag harnär han och farmor flydde från Australien till NeioSeül, han blev snut.
Skräddarsydd
Jag är skräddarsydd i min mors livmoder till att bli hårdsnut, min äldre syster som mina föräldrar älskar mer fick bättre förutsättningar och mer intellekt och är nu någon slags chef i Firman.
De gjorde mig stor och stark från början och redan i livmodern gjordes min vänstra ögonhåla större för irögat de skulle operera in på min 19 års dag. Jag bänkar 230 utan motivator, jag är 205cm lång mina asiatiska kollegor kallar mig Oni-Gaijin, jag har inte råd med att uppgradera mitt lingoimplantat så kan kan bara Koreanska/Street/Engelska/Kantonesiska. Men det ska betyda något som jättelikutlänning på japanska och det stämmer väl.
Familj
Jag är trettio år, gift med en fem år äldre polistekniker vi träffades på en snutbar efter jobbet. Hon är underbar. Vi har två skräddarsydda barn som är perfekta och en familjehemlighet vi har ett tredje barn fött i lönndom Lillen. Min fru älskar honom mest men jag är orolig som fan vad det ska bli av honom. Det är ju inte olagligt att ha fler än två barn men han får ju inte gå i Firmansskola. Vi har köpt en asdyr Teddyrob som tar hand om barnet när vi jobbar och våra skräddarsydda barnbördshus i förskolan.
Patrullen
Vi är mellan två och fyra i patrullsvävaren. Alla bär Firmans uniform och kroppspansar. Vi har heltäckande stridshjälm och Sköld i fordonet. Vapen: Firmans pistol, tårgasgranat, flashandbang och en tonfa
I fordonet finns för tung insats gausgevar, handhållen gatling och två automatkarbiner med hylslös ammo. Pappers arbetet som blir av tung insats gör att dessa saker sällan används.
Alla snutar på gatan har ett ”svart” backup vapen. Själv har jag ett hederligt gammalt autohagel.
Firman
Mitt patrullområde är sektor 27-31 består mestadels av ickerobotiserad klädtillverkning, illegala fiskodlingar, små barer och matställen två gängstyrda bostadplex. Firman vill att deras kläder produceras alltså är det upp till snuten att hålla kriminaliteten på en rimlig nivå så att arbetarna törs gå och jobba. Firman har också bestämt att de droger som får förekomma i området ska säljas på något av deras fem apotek. All annan drogförsäljning eller hantering är förbjuden och straffbar.
 
Top