2089

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Livet är hårt på skrivargolvet. Produktionen stannar aldrig, och printrobotarna skiter fullständigt i köttisar som kommer i vägen. Jag hänger med så gott det går, duckar, svabbar och plockar. Jag vet att jag är längst ned på hackordningen. Men jag jobbar ändå. Sparar varenda kredit som blir över efter hyra, el och lufträkningarna. Vecka för vecka, månad för månad, år för år sparar jag vidare. Tills en dag. Om bara arton år om jag räknat rätt. Då skall jag äntligen ha råd att köpa loss min DNA och bli en autonom mutant!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jag är på rymmen från skolan, har dratt, stuckit, taggat. När jag väl kom ut. Hängde mig på utsidan av ett pendeltåg. Kom inte långt innan jag for av. Landade mjukt i ett berg av lump. Träffade Birch, en grälsjuk två huvadmännska. Han scannade mig å hjälpte mig att bli av med mitt säkerhetschip så äntligen är jag fri, fri från inblandning. Samtidigt som jag kom ut på loftgången såg jag hur Mitshubi-Pzeifs S.vOtarna stormande in. Men eftersom jag var fri från hjärnkontrollschippet kunde jag göra mig osynlig. Fast en av snutarna såg mig med IR men var tvungen att ducka för inkommande eld, när Barch tagit över kroppen och gick bananas med en ak. På ryckningarna av svotarna fattade jag att han hade pansarbrytande ammo.
Så nu sitter jag på en buss som tar mig till en ny sektor. Heinz har inte spärrat sitt chip så jag har fortfarande tillgång på hans crediter men han sa att jag skulle försöka få tag i cash. Men vilka har å använder det. - Alla på gatan, sa Heinz.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Jag är på rymmen från skolan, har dratt, stuckit, taggat. När jag väl kom ut. Hängde mig på utsidan av ett pendeltåg. Kom inte långt innan jag for av. Landade mjukt i ett berg av lump. Träffade Birch, en grälsjuk två huvadmännska. Han scannade mig å hjälpte mig att bli av med mitt säkerhetschip så äntligen är jag fri, fri från inblandning. Samtidigt som jag kom ut på loftgången såg jag hur Mitshubi-Pzeifs S.vOtarna stormande in. Men eftersom jag var fri från hjärnkontrollschippet kunde jag göra mig osynlig. Fast en av snutarna såg mig med IR men var tvungen att ducka för inkommande eld, när Barch tagit över kroppen och gick bananas med en ak. På ryckningarna av svotarna fattade jag att han hade pansarbrytande ammo.
Så nu sitter jag på en buss som tar mig till en ny sektor. Heinz har inte spärrat sitt chip så jag har fortfarande tillgång på hans crediter men han sa att jag skulle försöka få tag i cash. Men vilka har å använder det. - Alla på gatan, sa Heinz.
PSI-PRO erbjuder helheltslösningar inom psikontroll. Våra humana internatläger erbjuder psioniskt påverkade en lugn och stressbefriad vardag, styrd av de senaste genfarmakologiska beteendeterapierna och övervakad av vårt hundraprocentiga robotiserade säkerhetssystem. Vår PSI-SVOT är utbildad för ett snabbt, värdigt och effektivt omhändertagande av psioniskt påverkade och rymlingar som minimiserar kroppsskador, indirekt skada på omgivningen och dödsfall. Håll utkik efter de vanligaste psioniska indikatorerna, och kontakta oss på på #PSIAlert för omedelbart omhändertagande:
  • Hög panna
  • Levitation
  • Depression
  • Glödande ögon
  • Sammanväxta ögonbryn
Glöm aldrig: även dina närmaste kan vara psioniskt påverkade! Lämna aldrig en misstänkt psioniker orapporterad!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Yes, det står i bokhyllan! Även Neotech Edge och Augmented Reality (och tidigare nämnda Blade Runner) är givna inspirationskällor.
Det finns ju också ett annat svenskt cyberpunkrollspel som har en modul specifikt om cyberpunkiga gäng. Och där allt innehåll dessutom är CC-BY:at så man kan sno precis hur mycket man vill =)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Fan vilka var det som sabbade klimatet egentligen. Både den tropiska zonen och den subtropiska är ju bortom räddning för mänskligt liv. Att sitta på den här forskningsstationen i Himalaya och försöka korsa DNA för att göra robustare människor som tål solens strålar och kan överleva på att äta kannibalistisk föda främst med små möjligheter för tillagning. Det är ju absurt. Jag ha dessutom hört att en av våra konkurrenter har lyckats med att skapa en val som äter microplaster. Vilket har lett till att vår systerstation på Hawaii har skapat en jävla jättehaj som ska äta valen. Gott att veta att man jobbar för en organisation som motarbetar framgång på jorden för att de investerat så mycket resurser på Mars att de vill att alla Människor flyttar dit. De muterade äga dock ej tillträde till rymden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag tror att jag enbart kommer kalla dem för mutanter. Om man vill att det innebär päls, näbb eller nos får man nog föreställa sig det själv. Men det lär inte vara så svårt.
Det muterade bältdjuret Sally som länge har kämpat för muterade djurs rätt i samhället tycker att det är väldigt privilegierat och typiskt IM att dra alla mutanter över en kam i ett enda begrepp trots att muterade djur och muterade människor inte alls känner särskilt mycket samhörighet med varandra 😁

Nä, skojade såklart bara! Det är en awesome idé, om det blir ett spel av det hela har du en självklar köpare här! 😊👍
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Jag tror att jag enbart kommer kalla dem för mutanter. Om man vill att det innebär päls, näbb eller nos får man nog föreställa sig det själv. Men det lär inte vara så svårt.
Funkar! Genarkitekterna har förstås lutat sig rejält på djur-DNA för att skapa framtidens förbättrade meta-människor! Kanske finns också upplyfta chimpanser med i leken någonstans?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Bläddrade igenom Blade Runner-PDF:en och T2000 ligger närmre det jag vill åt. Det jag behöver fixa är:
  • Regler för cyberzonen.
  • Regler för cybernetik.
  • Regler för droger.
  • Ny chargen.
  • Nya prylar (utrustning, vapen, fordon...)
  • Lite andra färdigheter. (Fokus är livet på gatan i megastaden, inte krig i postapokalypsens Polen)
Egentligen borde man ju ha egna tabeller för staden/blocket/corparna etc med det finns redan så bra sådana i en massa spel så tänker nog inte lägga något krut på det.

Men det är rätt små grejer egentligen.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Hundarna spenderar så mycket tid i den högupplösta simuleringen att de misstar den för verklighet: vita, gnistrande sandstränder, vågor av smaragd och topaz, och nya Digidolls varje kväll, skräddarsydda efter var och ens egen längtan — tänkt på att de flesta Hundar är oönskade ungar som precis kommit i puberteten, och alltså inte har särskilt utvecklad eller dyr smak än; Lenny behöver faktiskt bara betala för en vanlig familjeprenumeration för att hålla cirkusen igång. Och träningen och uppdateringarna av stridsmjukvaran sker medan de tror att de sover i kokonger upphängda i palmträden, som vaggas i den stilla brisen… drömmar inuti drömmar... ett bra liv. Bättre än de flesta andras.

Förutom när de har misslyckats med ett uppdrag förstås, i den grå, mardröm som Lenny ibland skickar ut dem i. Den falska världen, där bilar plaskar genom vattenpölar och regnet väser och fräter mot paraplyer och människorna är hålögda och fula och själviska; om måltavlan i den världen kommer undan straffar Lenny Hundarna med ett par timmar eller dagar i helvetet — bara ett vanligt, billigt BDSM-program som han hackat så att säkerhetsspärrarna inte finns kvar.

Lennys Kennel ligger i en befäst lägenhet på trehundratolfte våningen i Block D, där ett dussin Hundar sover i stulna sim-kapslar som egentligen är menade att använda vid spel och lek. Han hyr ut Hundarnas tjänster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag funderar på hur man regelmässigt sköter förflyttning i staden. På pappret är det ju enkelt. Det går flerfaldigt motorvägar kors och tvärs och maglev-tågen avgår med bara 30 sekunders mellanrum. Men det är på pappret. IRL är det spårfel, strömavbrott och dörrar som kärvar. Det är milslånga köer som på viss håll blivit permanent vrakslum. De flesta lämnar aldrig det block de är födda i. Det är bara korparna som har tillgång till helipads och svävare som kan röra sig fritt.

Men blocken är stora nog. Och svåra att navigera i. Det är gångbroar, servicetunnlar, kommers-plex som man omedelbart tappar bäringen i, övergivna garage och byggarbetsplatser som för alltid avstannat.

För att avgöra hur man tar sig från A till B bör man rulla en skill, men vilken?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Streetsmart- tar dig från en plats till en annan plus att du kan gängens tillhåll och vet vid vilka tider övervaknings drönarna hamnar i vitt brus
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag funderar på hur man regelmässigt sköter förflyttning i staden. På pappret är det ju enkelt. Det går flerfaldigt motorvägar kors och tvärs och maglev-tågen avgår med bara 30 sekunders mellanrum. Men det är på pappret. IRL är det spårfel, strömavbrott och dörrar som kärvar. Det är milslånga köer som på viss håll blivit permanent vrakslum. De flesta lämnar aldrig det block de är födda i. Det är bara korparna som har tillgång till helipads och svävare som kan röra sig fritt.

Men blocken är stora nog. Och svåra att navigera i. Det är gångbroar, servicetunnlar, kommers-plex som man omedelbart tappar bäringen i, övergivna garage och byggarbetsplatser som för alltid avstannat.

För att avgöra hur man tar sig från A till B bör man rulla en skill, men vilken?
Normalitet -- du har tillgång till medel, prenumerationer på taxitjänster, passerkort till billigare gated communities, kläder och kroppsspråk som gör att väktare och övervakningsdrönarnas algoritmer för det mesta låter dig vara. Dessvärre skapar utstrålningen problem när du rör dig i slummen.

Jag vet inte. Om man bara är warriors som ska ta sig hem till Coney Island är det här kanske meningslöst, men skulle man kunna överväga en sorts spektrum, där Blockskalle ökar och Normalitet minskar, eller vice versa; i vissa kvarter är det bra att vara en Blockskalle för att ta sig fram, i andra behöver man vara en Normie? En cyberzonkare kan inte ta tre steg genom ett normigt köpcentrum innan en väktardrönare förbättrar hennes mohikanfrisyr med en 300 watts elchock genom nervsystemet, men hon kan för det mesta promenera genom slummen utan att bli trakasserad av gängen där, och vet vilka ventilationsrör och dräningestunnlar som är genvägar och vilka som är översvämmade av syntetblod från organfabriken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Normalitet -- du har tillgång till medel, prenumerationer på taxitjänster, passerkort till billigare gated communities, kläder och kroppsspråk som gör att väktare och övervakningsdrönarnas algoritmer för det mesta låter dig vara. Dessvärre skapar utstrålningen problem när du rör dig i slummen.

Jag vet inte. Om man bara är warriors som ska ta sig hem till Coney Island är det här kanske meningslöst, men skulle man kunna överväga en sorts spektrum, där Blockskalle ökar och Normalitet minskar, eller vice versa; i vissa kvarter är det bra att vara en Blockskalle för att ta sig fram, i andra behöver man vara en Normie? En cyberzonkare kan inte ta tre steg genom ett normigt köpcentrum innan en väktardrönare förbättrar hennes mohikanfrisyr med en 300 watts elchock genom nervsystemet, men hon kan för det mesta promenera genom slummen utan att bli trakasserad av gängen där, och vet vilka ventilationsrör och dräningestunnlar som är genvägar och vilka som är översvämmade av syntetblod från organfabriken.
Det här bygger på en sann historia. Jag var i Hongkong och skulle käka på en restaurang på ett bättre hotell. Det var väldigt nära, fågelvägen. Men en fullständig mardröm att ta sig dit gående. Vilse i köpcentra, irrade i övergiven tunnelbana, ändlösa byggområden, fick smita in genom varuingång och gå genom garage och till slut in i ännu ett köpcentra varifrån man kunde komma in i lobbyn. Hotellet hade inte ens ingång i markplan. Man kom det i bil, eller inte alls. Något av det mest cyberpunkiga som jag har varit med om! Det var låst, avstängt, avspärrat och återvändsgränder överallt!

Det vill jag åt! Och lirar bra med T2000!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Det här bygger på en sann historia. Jag var i Hongkong och skulle käka på en restaurang på ett bättre hotell. Det var väldigt nära, fågelvägen. Men en fullständig mardröm att ta sig dit gående. Vilse i köpcentra, irrade i övergiven tunnelbana, ändlösa byggområden, fick smita in genom varuingång och gå genom garage och till slut in i ännu ett köpcentra varifrån man kunde komma in i lobbyn. Hotellet hade inte ens ingång i markplan. Man kom det i bil, eller inte alls. Något av det mest cyberpunkiga som jag har varit med om! Det var låst, avstängt, avspärrat och återvändsgränder överallt!

Det vill jag åt! Och lirar bra med T2000!
Alla problem du beskriver hade du ju löst enkelt med färdigheten Nom. Ha fungerande passerkort, inte snubbla in i massa spärrar för att man är skuldsatt hos olika företag efter för många snabblån, och ha en hyfsad social-credit-score, så att väktaren i callcentret i Porto hade trott på dig när du förklarade in i kameran varför du inte kom i bil...

Jag skulle gradera färdigheten så att 90% är en skötsam industriarbetare som bor i en etta med sin partner och sitt barn, och har lyckats betala varenda amortering för in-vitro-terapin han genomgick innan födseln i tid. Har du 100% åker du på semester två gånger om året. Simulerad förstås. Men ändå. Du är normal.
 
Top