2089

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Alla problem du beskriver hade du ju löst enkelt med färdigheten Nom. Ha fungerande passerkort, inte snubbla in i massa spärrar för att man är skuldsatt hos olika företag efter för många snabblån, och ha en hyfsad social-credit-score, så att väktaren i callcentret i Porto hade trott på dig när du förklarade in i kameran varför du inte kom i bil...

Jag skulle gradera färdigheten så att 90% är en skötsam industriarbetare som bor i en etta med sin partner och sitt barn, och har lyckats betala varenda amortering för in-vitro-terapin han genomgick innan födseln i tid. Har du 100% åker du på semester två gånger om året. Simulerad förstås. Men ändå. Du är normal.
Ja, nått sånt. Någon form av status. Tror inte det är en färdighet, snarare just typ kreditvärdighet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det här bygger på en sann historia. Jag var i Hongkong och skulle käka på en restaurang på ett bättre hotell. Det var väldigt nära, fågelvägen. Men en fullständig mardröm att ta sig dit gående. Vilse i köpcentra, irrade i övergiven tunnelbana, ändlösa byggområden, fick smita in genom varuingång och gå genom garage och till slut in i ännu ett köpcentra varifrån man kunde komma in i lobbyn. Hotellet hade inte ens ingång i markplan. Man kom det i bil, eller inte alls. Något av det mest cyberpunkiga som jag har varit med om! Det var låst, avstängt, avspärrat och återvändsgränder överallt!

Det vill jag åt! Och lirar bra med T2000!
Hokgkong är verkligen en otroligt cyberpunkig stad, har jag alltid känt. Och tyvärr än mer idag än när jag hängde där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
ELITEN*
Den lilla promillen på toppen. De har ALLT!

NORMS*
Den stora massan av befolkningen tillhör den här kategorin. De är den grå massan, djupt skuldsatta, som hankar sig fram, på rätt sida av lagen. Visst kan man hacka vattenmätaren så att man får 1dl mer vatten/vecka eller köpa svart på nattmarknaden.

UNDERKLASS*
Dessa är de utslagna, som sannolikt en gång var norms, iaf för inte så många generationer sedan. De är inte sällan mutanter och har direkt hälsofarliga, tillfälliga jobb. Gigghelvetet.

CYBERPUNKARE*
Detta är underklass som vägrar vara underklass. De hackar systemet, gör våld på systemet, pumpar sig fulla med droger och har mer krom än kött bakom sitt syntetiska skinn. De lever efter devisen "its better to burn out, than to fade away". Bokstavligen. De flesta dör en våldsam död eller av överdos. Detta är RP. För att trots allt leva ett drägligt liv tar de hjälp av cybernetik, vapen och illegala cyberdecks.

*Inga termer spikade än, ska såklart vara fullt av coolt framtidslingo!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Visst skall de ha fyrbokstavskoder?

ELIT

NORM

SLUM

MUT och ROB kanske också är sina egna klasser?

PUNK är väl antingen en egen klass, eller helt enkelt ett annat ord för RP?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag vill inte spela rollspel utan hopp. Ren och skär dystopis lockar mig inte. I en cyperpunk värld är jag hellre snut eller son till elit med utvecklad psikraft.
Jag vill ha familj, som inte är ett gäng pundare.
Jag tycker att hoppet är fint i tw2000 man vill göra saker bättre( än så länge)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Visst skall de ha fyrbokstavskoder?

ELIT

NORM

SLUM

MUT och ROB kanske också är sina egna klasser?

PUNK är väl antingen en egen klass, eller helt enkelt ett annat ord för RP?
Ja! MUT och ROB är nog underklasser (höhö) till SLUM. Påverkar egentligen mest att de får egna förmågor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ja! MUT och ROB är nog underklasser (höhö) till SLUM. Påverkar egentligen mest att de får egna förmågor.
Precis! Och i genprogrammeringens 2089 så avgör din samhällsställning dina GE....
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag vill inte spela rollspel utan hopp. Ren och skär dystopis lockar mig inte. I en cyperpunk värld är jag hellre snut eller son till elit med utvecklad psikraft.
Jag vill ha familj, som inte är ett gäng pundare.
Jag tycker att hoppet är fint i tw2000 man vill göra saker bättre( än så länge)
Det är typ som i T2000. Alltså, din familj är ditt Band of Brothers/Sisters. Eller i 2089 kan du absolut ha biologisk familj, De bor ju i samma block! Individuell drivkraft kan ju vara att göra saker bättre, men det kan också vara att hämnas på BioTech eller vad som helst.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag kan spela en norm som dragit på sig för mycket spel skulder och slutligen puttades över kanten. När han hittade sin fru hängd i barnens sovrum. Och barnen omhändertogs av fruns syster som har ett välbetalt jobb på Firman. Nu kämpar han som merc. Kör en akira hoj, har en bag med vapen och ammo, men på söndagarna får han träffa barnen i parken
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Precis! Och i genprogrammeringens 2089 så avgör din samhällsställning dina GE....
Exakt! CharGen kommer ju sätta tonen rätt rejält. Det kommer vara uppenbart att spelet är riggat och enda chansen att ta sig till toppen (eller någon form av topp) är att gå utanför systemet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag kan spela en norm som dragit på sig för mycket spel skulder och slutligen puttades över kanten. När han hittade sin fru hängd i barnens sovrum. Och barnen omhändertogs av fruns syster som har ett välbetalt jobb på Firman. Nu kämpar han som merc. Kör en akira hoj, har en bag med vapen och ammo, men på söndagarna får han träffa barnen i parken
Låter ju inte alls dystopiskt... :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ensamstående pappa som kämpar för att bli skuldfri göra ett klipp och få vårdnad om barnen känns bättre fast psimutant lockar ju i lång sVart rock, svarta stretchjeans snabba svarta skor vitt tuperat hår och en miniuzi och sammanväxta ögonbryn
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fyrarmad småbarnsmamma som kombinerar dagjobbet som drogkassörska på AmfetMart med att råna cyberkliniker nattetid så att hon kan betala räkningarna för hennes småttingars obligatoriska dagvård och genövervakning i Barncentral MUT-CUR XIII.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Man som gift sig med en kvinna som är är waaay over his league och som han ljugit för: Han har påstått att han är en svinrik korp och är säker på att hon skulle lämna honom om sanningen kommer fram. Varje morgon tar han på sig kostym, tar sin portfölj och säger att han ska gå till kontoret. Väl ute smiter han runt knuten byter om till sin gäng-outfit och ägnar dagen åt shootouts, knarklangning och utpressning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Exakt, det är detta SLUM/PUNK får ta igen med cybernetik och droger.
Rent spelmekaniskt, man börjar som NORM men kan välja att droppa ned sin PUNK till SLUM/ROB, SLUM/MUT eller SLUM/CYB (GE mot förmågor)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Rent spelmekaniskt, man börjar som NORM men kan välja att droppa ned sin PUNK till SLUM/ROB, SLUM/MUT eller SLUM/CYB (GE mot förmågor)?
Ja, precis. ELIT har ju perfekta GE men ser såklart ner på cybernetik.
 
Top