”Var är citatet ifrån?”-leken

Ledtråd: Det är från en bok. På baksidan av pocketutgåvan kan man läsa bla: ”Som att läsa Slas på speed. Skulle man sammanfatta boken med ett ord skulle det nog bli: Hopp” - Situation Stockholm.

Ny ledtråd: Ellens Bageri på Hornspuckeln, som drivs av tre bröder, kopplar ihop både författaren till boken, Håkan från citatet och ingen mindre än Jan Lööf.

Det är liksom bara Örnis bilar som dyker upp i huvudet, allvarligt arbetsskadad.

Tror ju inte det är Med kameran som tröst, eller Jakten mot nollpunkten, eller är det Jakten mot nollpunkten... Har för mig att det finns en om Tårtan också, eller som heter nåt med Tårtan.

Det är Jakten mot Nollpunkten. Den är svinbra och all borde läsa. Har läst typ halva idag sen jag tog fram den.

"Mussolini he was politician
Sadistic hunger tormented his secret mission
Politicians are food
And some of them are not so good

This is the world of self-denying repression
The circulation of language is a digression
Back to mummy's inside
Somewhere there you can hide"

Det låter som typ Pain of Salvation.
Jag visste inte vad Pain of Salvation var, men nu när jag söker kan jag ju avslöja att det är rätt långt ifrån, men iallafall samma land. Inte så långt från Hornsgatspuckeln dock, som Jocke skrev om, vi håller oss i närheten.

Jag fundar på om det kan vara nån trallpunk av nån som brukar sjunga på svenska. Typ Total Egon eller något sånt.

Jag fundar på om det kan vara nån trallpunk av nån som brukar sjunga på svenska. Typ Total Egon eller något sånt.
Sången är vanligtvis på svenska, det stämmer. Och det är rätt svengelskt här på ett charmigt sätt. Ganska tralligt ofta också faktiskt.

Annika Norlin sjunger väl rätt ok engelska ändå? :)

Det är ett debutalbum, med bla ett bakverk på omslaget, och utöver det är närheten till Hornsgatspuckeln och Tårtan som jag hintade om typ mer än en hint.

Alltså, hon sjunger på både engelska och svenska - artister som gör det och som jag känner till växer inte på träd.

Kom på ytterligare en dock: Love, Peace and Pitbulls! Dvs Thåström.

Übereil

Tyvärr, och jag tror Thåströms koppling till Tårtan är mer avlägsen än vad den är i det här fallet.

Annika Norlin sjunger väl rätt ok engelska ändå? :)

Det är ett debutalbum, med bla ett bakverk på omslaget, och utöver det är närheten till Hornsgatspuckeln och Tårtan som jag hintade om typ mer än en hint.
Då är det Blå Tåget / Gunter Hägg och skivan Tigerkaka som Jan Lööf ritat framsidan på.

Fanns i farsans skivback nu när de flyttade från Österlen till Nynäshamn.

Då är det Blå Tåget / Gunter Hägg och skivan Tigerkaka som Jan Lööf ritat framsidan på.
Mycket mycket riktigt är det det. Låten är Mrs Klein, framförd av Tore Berger, men med text av Mats G Bengtsson som spelade Hilding i Tårtan.

Mycket mycket riktigt är det det. Låten är Mrs Klein, framförd av Tore Berger, men med text av Mats G Bengtsson som spelade Hilding i Tårtan.
Jag har aldrig hört skivan. Men jag såg framsidan för typ ett år sen och den var ju snygg.

“I hope that someday you'll know the indescribable joy of having children, and of paying someone else to raise them.”

Då vill jag ha bägge deltagarna i det här samtalet (men har du den ene lär du få den andre på köpet):

A: "Instead of just being on the Earth where Himmler lost the Second World War, you're on the Earth where dinosaur Himmler lost the Second World War."

B: "Although dinosaur Himmler was smarter than human Himmler."

A: "Yeah, well obviously, because he had a two brains. He had a tiny one in his hips that helped him move his tail."

Då vill jag ha bägge deltagarna i det här samtalet (men har du den ene lär du få den andre på köpet):

A: "Instead of just being on the Earth where Himmler lost the Second World War, you're on the Earth where dinosaur Himmler lost the Second World War."

B: "Although dinosaur Himmler was smarter than human Himmler."

A: "Yeah, well obviously, because he had a two brains. He had a tiny one in his hips that helped him move his tail."

Ingen aning… Är det från Kung Fury?

Eftersom det här antagligen är orimligt svårt i sig, får ni en ledtråd på en gång:

Det är en podcast.

Nytt citat. Eventuellt jättelätt:

A: Are we awake?
B: We are not sure. Are we ... black?
A: Yes, we are.
B: The we're awake ... but we're very puzzled.

"As when to sailors while they roam,
By creeks and outfalls far from home,
Rising and dropping with the foam,
From dying swans wild warblings come,
Blown shoreward; so to Camelot

Still as the boathead wound along
The willowy hills and fields among,
They heard her chanting her deathsong,"

Antagligen för lätt nu:

”Nu är det klart att det är mest praktiskt att vi använder orden i den betydelse som vi har kommit överens om. Det blir så besvärligt annars, och man kan lätt bli missförstådd. Å andra sidan är naturligtvis ingen tvungen att använda alla ord i överenskommen betydelse — särskilt som ju varken du eller jag har fått vara med och bestämma från början att limpa ska heta limpa och krasse krasse. Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm—Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen.”

The sun is a wondrous body. Like a magnificent father! If only I could be so grossly incandescent!

Stiligt att ta originalet och upphovsmannen förstås, men Jimmy sjunger "they finally hung me..." så bastards är ju The Highwaymen och Willie Nelsons lilla tillägg. Men ändå

Stiligt att ta originalet och upphovsmannen förstås, men Jimmy sjunger "they finally hung me..." så bastards är ju The Highwaymen och Willie Nelsons lilla tillägg. Men ändå
Det känns gripande på ett nytt vis att Willie Nelson är den ende av dem som faktiskt fortfarande lever nu.

Men om ingen gissar/vet innan jag går ner i tvättstugan igen så tänker jag ta den 🙂

"I could only nod, not knowing what to say; as gently as I could, I took his hand.
"How strange are the ways of the gods!" he gasped. "How cruel."

Jag vet iaf minst en bok av författaren som har ett hypecitat av Gaiman på framsidan 🙂

Ledtråd(ar) då: det är första boken i en rätt löst hållen trilogi, det här är de avslutande raderna. Författaren är annars mest känd för en tidigare skriven bokserie, men det här är minst lika bra.

Trodde faktiskt fler här hade läst och skulle sätta den direkt, men folk kanske inte läser/har tröttnat på tråden.

Böckerna utspelar sig i vår värld, men berättarjaget har en liten eh.. åkomma som gör att det blir lite fantasy av det.

Finns lite likheter mellan berättarjaget i boken och huvudpersonen i en idag extremt hyllad och uppskattad, kanske allra mest så, regissörs genombrottsfilm.

Finns lite likheter mellan berättarjaget i boken och huvudpersonen i en idag extremt hyllad och uppskattad, kanske allra mest så, regissörs genombrottsfilm.
Jag gissar Ram V. Det låter som hans stil.

The Many Deaths of Laila Starr, i så fall. Eftersom hon är Döden.

EDIT: Det här verkar inte stämma med andra ledtrådar, men, eh, nu skrev jag det...

Läser ännu, men har ingen gissning så skippar. Men, även om det är fel, så gissar jag på David Gemmel

Känns som nån fantasy eller? Men det var ändå i nutid fast fantasykänsla? Har typ inte läst någon sådan så är ute på djupt vatten…
Glen Cook?

Känns som nån fantasy eller? Men det var ändå i nutid fast fantasykänsla? Har typ inte läst någon sådan så är ute på djupt vatten…
Glen Cook?
Det är "vår värld" som jag skrev men historiskt. Låt oss säga antiken.

Back