”Var är citatet ifrån?”-leken

Jag tror jag kommer säga "men ååååh, den borde jag ha tagit" när jag får höra vad det är.

Übereil

En svensk klassiker!

"dom tror vi har glömt den där snubben... ordförande Mao... men de e fel... va fan... en dag kommer han tillbaka... han e uppe i bergen nu... tyckte de blev för jobbigt med socialen å alla brudarna liksom... jag kände en som snackat me han... sa de var jävla sjysst... fan... hela jävla prylen... Elvis... gud... kvinnan... de e samma sak... egentligen e de friheten man söker..."

En svensk klassiker!

"dom tror vi har glömt den där snubben... ordförande Mao... men de e fel... va fan... en dag kommer han tillbaka... han e uppe i bergen nu... tyckte de blev för jobbigt med socialen å alla brudarna liksom... jag kände en som snackat me han... sa de var jävla sjysst... fan... hela jävla prylen... Elvis... gud... kvinnan... de e samma sak... egentligen e de friheten man söker..."
Hm, här kanske behövs ledtrådar. Det är ett grafiskt medium citatet är hämtat från, och upphovspersonen har starka kopplingar till alternativkulturella strömningar.

En svensk klassiker!

En till ledtråd, sedan får jag gå med på att det var för svårt:
Tecknarens mest kända karaktär heter Åke och är tillsammans med en Anna. Deras respektive efternamn visar att de är som gjorda för varandra.

Jaha, jag får väl acceptera hur ensam jag är i min kärlek till Lars Sjunnessons Tjocke-Bo och med varm och klibbig hand lämna över stafettbintjen till Hägerstrand.
Åh, den gillar jag men hade nog inte kommit ihåg att den fanns om jag så fick tusen försök.

"Okay, okay! I'll wait here! Phew. You could show me a little more respect, you know. I am MYRON."

Okej, nytt citat;

"It's a pork cutlet bowl pirozhki! Eat them and do well in today's free skate"

Det är inte på orginalspråk, det är inte min egen översättning, helst skulle jag vilja ha vem som säger det till vem, men om ingen kniper det får varifrån det kommer räcka.

Japp! Nästan tjugfyratimmar senare nöjer jag mig med serien.

Yurios far/morfar till Yurio!

Såg just serien. Bra grejer!

Din tur!
Äran går till min dotter! Som har koll, åt mig också.

Då jag tror vi körde Ragnar tidigare, inte den:

Ta denna meningen och håll den jag kommer alltid vara kvar - men jag förstår om du också blir äcklad.

Ledtråd: den här ligger, oförklarligt, över Ragnar på spotify. Kan ha att göra med att det är en annan artist inblandad.

Ragnar heter min far. Det är också en gasjätte i Battlestar Galactica.

Det sägs att det här varade i hundra år...
Ingenting nämnvärt skilde det från de föregående, och inte heller från de som skulle komma...

Det sägs att det här varade i hundra år...
Ingenting nämnvärt skilde det från de föregående, och inte heller från de som skulle komma...
Sirenens sång (Bourgeon), eller annars ett av de andra albumen.

Apbra, för övrigt. (Det som varar i hundra år är hundraårskriget.)

"Folket har tappat regeringens förtroende. Vore det inte enklare, om regeringen upplöste folket och valde ett annat?”

For the most wild, yet most homely narrative which I am about to pen, I neither expect nor solicit belief. Mad indeed would I be to expect it, in a case where my very senses reject their own evidence. Yet, mad am I not—and very surely do I not dream. But tomorrow I die, and today I would unburden my soul.

Det har varit för lätt ett tag nu.

“First rule in government spending: why build one when you can have two at twice the price?”

Här är nästa citat. Är det från socialstyrelsen? Nej!

"Hamburgers! The cornerstone of any nutritious breakfast."

Najs! Kör denna:

"As the old saying goes: with great power comes the total fuckin' certainty that you're gonna turn into a cunt."

Alldeles för länge sedan jag såg om In Bruges. Borde göra något åt det. Men, tyvärr inte rätt.

haha, vad fan, ska man missa en 50/50 bara för att man inte sitter klistrad vid telefonen en ledig fredag?

Citatet yttras av en välkänd fiktiv svensk. Författaren var onekligen samtida med Ramel och Danielsson, men hade en delvis annan vinkling på sina verk.

Last edited:
Det var som fan? Ren gissning.
"Back there I could fly a gunship, I could drive a tank, I was in charge of million dollar equipment. Back here I can't even hold a job parking cars!"

Vem sade det här:

We shall not hunt together again, my friend. Our first hunt was here — and our last ... They were good days, Yes, they have been good days...

Last edited:
Nu vill jag säga Deer Hunter bara för att den kom upp nyss, och jag var livrädd att jag missat den. Fantastisk film. Fundamental. Men jag tror det är fel. Måste se om.

Back