”Var är citatet ifrån?”-leken

Är det Kingfisher kanske? De böckerna om krigarnunnor? (Inte läst dem)

Är det Kingfisher kanske? De böckerna om krigarnunnor? (Inte läst dem)
Ja.
Eller, det är om paladiner vars gud har dött (med en ny av gänget som huvudperson i varje). Och i bok 2 - Paladin’s Strength - är det med nunnor som kan slåss. Och en språklig förbistring för oss som vet att bärsärk betyder björnhamn efter som paladinerna är bärsärkar och nunnorna… förvandlar sig till björnar.

Yay! :D

Nytt citat!:

“From personal experience, I'd say a true darkness is followed by chaos. The mind, or the common consciousness we all share strives for something new. When one is truly done with the darkness, one strives for new with such vigor that growing pains are inevitable. But there lies the danger, you see chaos can ragdoll us into any one direction... The direction is not always the light. Sometimes one can find themselves lost in a limbo that is the chaos. When you enter the limbo from a dark place, there is a big chance that you contaminate the chaos with your darkness and just create a new pitch black place. Maybe even darker than the one before? ... I guess I'm just rambling here. 'Letting my mind wander and mouth slander' as they say. You know me. When I get excited, I can go on and on and on... I didn't mean to take your time. From what I understand you've got your hands full with the festival already. So I'll get straight to the point. Not only a wandering gentleman, but I am also a heads salesman of sorts with deep, deep pockets. What is a heads salesman you ask? Well it is exactly what it sounds. I'm willing to part from my valuable collection if the price is right. And the price is severed heads of those participating in the festival. Macabre, I know. But you get used to it. God knows I did. This is what I have to offer. It is quite a nice collection even if I say so myself.”

Det där låter som ett datorspel. Hur "ragdoll" används som verb får mig att tro att det är rätt modernt. (Ja, det är säkert belagt sen Shakespeare men det känns så iaf.) Bloodborne?

Det där låter som ett datorspel. Hur "ragdoll" används som verb får mig att tro att det är rätt modernt. (Ja, det är säkert belagt sen Shakespeare men det känns så iaf.) Bloodborne?

Det är ett ganska nytt datorspel! Det är ett skräckspel med rollspels gameplay, men inte Bloodborne.

Rätt! Det är Pocket Cat i Fear & Hunger 2 som säger det.
Jag har bara spelat de första rummen, men jag köpte det för att du pratade om hur mycket det hade inspirerat rutland-spelet där man skulle klättra upp i sultanens slott 🙂

”Man kan tala om kärlek som ett föråldrat romantiskt begrepp, men jag är rädd att den finns likafullt, och ända från början innehåller den ett obeskrivligt kvalfullt element”

Last edited:
Då byter vi genre än en gång. Tvära kast!

"Ja, ännu finns det glädje här i [stad]
En glädje Stockholm aldrig mera får
Ty slaktarn har satt kniven uti Stockholm
Min fina gamla barn- och ungdomsstad"

Då byter vi genre än en gång. Tvära kast!

"Ja, ännu finns det glädje här i [stad]
En glädje Stockholm aldrig mera får
Ty slaktarn har satt kniven uti Stockholm
Min fina gamla barn- och ungdomsstad"
Jag tolkar bristen på meddelanden som att dwn här var svår. Återkommer med ytterligare ett citat från samma upphovsperson under förmiddagen!

Det låter som något en hippie hade skrivit om när de rev Klara kvarteren. Liksom, det har den där tonen. Men jag kan bara Lyckliga gatan av de grejerna. Men hela svenska vänstern var besatt av det där i några år.

Hippie är nog att ta i vad gäller denna person. Det var fler som sörjde Klarakvarteren, och det här är inte direkt kopplat till dessa. Ett till citat från ett annat verk:

"Djupt i det röda mörkret
Fick livet dubbel form
Där kuttrar det en duva
Där väser det en orm"

"När världen var ung levde de sju gudarna i endräkt, och alla världens folk var som ett."

Nästa citat -- det räcker med författarens namn.
En lärd spansk doktor i skolastik, som levde för ganska länge sedan och vars namn tyvärr fallit mig ut minnet, upptog en gång till besvarande ett svårt och för många människor ej oviktigt litterärt problem, föremål för åtskilligt grubbel både före och efter hans dagar, nämligen detta: hur en skribent bör bete sig för att kunna skriva någonting som är värt att läsas.

Last edited:
Nähe, inte ens den fördelen kunde jag få ha av att ha läst Belgariaden i nutid.

"Du ska inte längre slita
I ditt anletes svett
Du ska ägna dig åt vetenskap och konst
Har jag fel eller rätt"

Kör vidare:

Hans perfekta kungarike av dödande, lidande, och smärta.

Rätt, förstås! Hade inte den blekaste om det skulle vara lätt eller svårt.
Jag hade turen att gå och småsjunga på den under påskhelgen tillsammans med en annan forumsmedlem, så den var liksom (almost) top of mind.

"All he wants is pain. Pain and hate. Yes, hate. But never fear. Fear is for the enemy. Fear and bullets."

Rätt, förstås! Hade inte den blekaste om det skulle vara lätt eller svårt.
Bah! Jag har ju till och med skrivit ett publicerat och prisbelönt Ur Varselklotet-äventyr med det namnet – och så sitter jag i möte när det där dyker upp! Djupt orättvist!

Det är ett verk som varit rätt svar minst två gånger i tråden tidigare, men då från filmversionen. Mitt citat finns bara med i originalet.

Är det The Crow då? Jag vet att jag i alla fall kört den en gång. Och jag har bara läst förlagan för väldogt länge sen.

Vill gärna ha mer än bara upphovsperson här:

Stampa takten och blås,
Vickla fram ditt krås,
Och stå ej som en gås.

Frågor man har efter att hört Epistel 61, Till
Mutter på Tuppen.
1. Hur står man som en gås?
2 vad betyder ”Satan står i sultan”?

Vi reser i tid och rum!

"Några dagar efter ankomsten till Capri kom helt oväntat en fiskare fram till Tiberius, medan han befann sig ensam, och ville skänka honom en väldig rödbarb. Han blev då helt förskräckt vid tanken på att mannen från öns baksida hade klättrat upp till honom genom den otillgängliga och väglösa terrängen, och gav befallning om att man skulle gnida mannens ansikte med fisken. Men när denne under bestraffningen tackade sitt öde för att han inte även erbjudit kejsaren en jättestor krabba som han hade fångat, gav Tiberius order om att han även skulle få ansiktet sargat av krabban."

Vi reser i tid och rum!

"Några dagar efter ankomsten till Capri kom helt oväntat en fiskare fram till Tiberius, medan han befann sig ensam, och ville skänka honom en väldig rödbarb. Han blev då helt förskräckt vid tanken på att mannen från öns baksida hade klättrat upp till honom genom den otillgängliga och väglösa terrängen, och gav befallning om att man skulle gnida mannens ansikte med fisken. Men när denne under bestraffningen tackade sitt öde för att han inte även erbjudit kejsaren en jättestor krabba som han hade fångat, gav Tiberius order om att han även skulle få ansiktet sargat av krabban."
Suetonius?

"För honom bevisar allt allting. Stollen har en fix idé och allt han råkar på använder han för att bekräfta den. Stollen känns igen på de friheter han tar sig när han tvungen att komma med bevis, och han tror att allting är snilleblixtar. Ni kanske tycker att det är konstigt, men förr eller senare kommer stollen dragande med tempelherrarna.”

"För honom bevisar allt allting. Stollen har en fix idé och allt han råkar på använder han för att bekräfta den. Stollen känns igen på de friheter han tar sig när han tvungen att komma med bevis, och han tror att allting är snilleblixtar. Ni kanske tycker att det är konstigt, men förr eller senare kommer stollen dragande med tempelherrarna.”
Umberto Eco, Foucaults pendel

Nytt citat

Several years had elapsed since I had found the opportunity to do any big-game hunting; for at last I had my plans almost perfected for a return to my old stamping-grounds in northern Africa, where in other days I had had excellent sport in pursuit of the king of beasts. The date of my departure had been set; I was to leave in two weeks. No schoolboy counting the lagging hours that must pass before the beginning of “long vacation” released him to the delirious joys of the summer camp could have been filled with greater impatience or keener anticipation.

And then came a letter that started me for Africa twelve days ahead of my schedule. Often am I in receipt of letters from strangers who have found something in a story of mine to commend or to condemn. My interest in this department of my correspondence is ever fresh. I opened this particular letter with all the zest of pleasurable anticipation with which I had opened so many others. The post-mark (Algiers) had aroused my interest and curiosity, especially at this time, since it was Algiers that was presently to witness the termination of my coming sea voyage in search of sport and adventure.

Korrekt!

Kom att tänka på det för att Tempelherrarna syntes på Twitter:

View attachment 29874
Foucaults pendel är en av de mest intressanta skönlitterära verk jag läst i mitt liv. 30+ år har gått, men jag minns fortfarande adynata och tetrapiloktomia -- för att inte tala om den assyro-babyloniska filatelin.

-When he was just a kid he lost his family to a terrorist bomb that went off in a church they were attending. His body pierced by a crucifix, Vamp was buried under the rubble for two days before he was finally rescued. During those two days he survived by feeding on the blood of his family to quench his thirst. That was how he acquired a taste for blood
-So that's why they call him "Vamp"
-No. "Vamp" isn't for vampire. It's because he's bisexual.

Jaja, det är säkert för lätt eftersom jag skrev ut för mycket, men det är för knasigt för att klippa mer än så i.

Kinkel-Arne kunde säkert ha blivit lika snygg som rörmokaren. Kinkel-Arne gick som bror till Ole-Dole. De var helt olika, men hade samma morsa.

Ole-Dole var störst och var champion i spottning. Han kunde loska hur långt som helst, men också i prick. En gång spottade han sönder ett skyltfönster till en sybehörsaffär.

Ingen trodde honom först. Alla misstänkte att han haft en sten i käften. Saken skulle bevisas, men Ole-Dole vägrade för hans mor hade sagt att det var något fel på hans drulleförsäkring.

Han fick ta en katt i stället. Ole-Dole koncentrerade sig och siktade och spottade på en katt som satt och pissade i sandlådan. Det var därför Kinkel-Arne hade eksem. Det fanns kattpiss i sanden vi lekte med.

Ole-Dole träffade katten mitt i pannan. Katten fick hjärnskakning och blev underlig. Den höll sig undan i en vecka. Detta var samma vecka som gasolyckan inträffade, då den vackre rörmokaren blev av med sin underkäke.

När katten åter visade sig en vecka senare kom den släpande på rörmokarens haka. Det var fullt av myror mellan tänderna.

Oj! From the top rope

Ni får den här på köpet:

Whipped like a dog, down on the cards
Square in the spotlight sweating real hard
All soaked in blood like a newborn babe
Sharp thing hidden in my hand shaped like an astrolabe

Gonna stick you in the eye with a foreign object
Gonna poke you in the eye with a foreign object

Oj! From the top rope

Ni får den här på köpet:

Whipped like a dog, down on the cards
Square in the spotlight sweating real hard
All soaked in blood like a newborn babe
Sharp thing hidden in my hand shaped like an astrolabe

Gonna stick you in the eye with a foreign object
Gonna poke you in the eye with a foreign object
Nu har det gått mer än tio minuter utan att folk från Astrolab automatiskt dykt upp. Märkligt. Men ni som varit med förr kan nog gissa vad jag valt för citat.

Warren Zevon?

(Har fortfarande inte hört en enda låt av denne figur)
Du måste lyssna på minst en handfull låtar. Inte för trådens skull, men livet. Börja med Desperados Under the Eaves.

Last edited:
Det säger du säger du. Men från vilken skiva då, och vad heter låten :)
Det hade jag så klart ingen aning om, innan jag googlade på bandnamnet och ”astrolabe”. Men nu har jag i alla fall lyssnat på låten och blev lite överraskad över hur den lät. Vet inte om jag diskvalificerat mig själv bara.

Förlåt!

”Krille Holmberg hade en enda kompis som kallades TT. Det bör noteras, för protokollet, att TT roterade 270 grader åt höger för att svänga 90 grader åt vänster. Enligt honom själv för att ”spara tid”, men i själva verket tyvärr nog mest nåt slags missriktat rättshaveri mot naturlagarna.”

Ledtråd: Boken är ganska aktuell, eller var det förra året i alla fall. Det är författarens andra roman.

Last edited:
Back