”Var är citatet ifrån?”-leken

chrull kan köra hur mycket han vill, även fast jag skojar vill jag veta om Neubauten är fel

Här kommer mer:
Den stam som utplånats har rest sig igen
De ska komma rasande genom städer och byar
När hungern driver dem vidare genom natten

säg mig då, på vilken sida står du?

JAAAAAAAAAA
Haha klurigt gjort. Det kändes som något som borde koppla men väldigt avlägset tills andra citatet kom.

Det här citatet är från ett verk som det kanske inte är så många som har konsumerat, men jag vet i alla fall att flera i tråden är bekanta med att det finns och att det kan gå att härleda sig fram till rätt svar.

”Dedicated to all those who have had
their lives irreparably ruined by the
choices they made under sound mind.”

Vill bara säga att när jag skrev Darkthrone så var det autocorrect från Thåström.

Jag vet inte, Adorno eller nåt?

Mer bokstavlig tolkning av "sound mind" då: vad heter han Hunter S Thompson

Jag vet att det är fel, men vi vill ha ledtrådar här nu. Folk sitter och gissar på DoD Gigant-illustrationer istället för detta tidsfördriv.

Om det inte är bok, musik eller film som bygger på bok är det sjukt nördigt. Typiskt Hägerstrand. Det är säkert inte ens ett dataspel.

Jag gissar ändå på The Pogues.

Den var nog för svår då (och jag var väl för mycket på Gothcon för att ge ordentliga ledtrådar) men citatet var från rollspelet Horse Girl.

Ni får ett nytt citat, jag kom inte på något själv (återigen pga mosig i huvudet pga Gothcon) så det här är från mitt resesällskap.

”I'm on the path, chopping up bodies
Hacking and slicing, and look at me now.
With loyal friends joining my party
Each step I take I'm fulfilling my vow.”

Jag kör vidare på en gång.

”Vilken konstnär förlorar inte världen i mig”

Jag hoppas verkligen jag är rätt svar, det är dags för ett Warren Zevon-citat igen. Är det inte jag så vet jag faktiskt vem, men nån annan kan ju få gissa.

Det finns en Conan-musikal alltså? Det är Nero för övrigt. Som gammal latinstudent var det rätt lätt. Fast som sagt har jag tänkt det tillräckligt för att tro jag kom på det.

Jag kör vidare på en gång. Närå skojar bara. Fast visst är det rätt?

Jag har väntat länge med att få ta den här:

One day I was walking by
With a Walkman on, when I caught a guy
Gave me an awkward eye (you looking at?)
And strangled him up in the parking lot with his Karl Kani
I don't give a fuck if it's dark or not
I'm harder than me tryna park a Dodge
When I'm drunk as fuck
Right next to a humongous truck in a two-car garage
Hopping out with two broken legs tryna walk it off
Fuck you too, bitch! Call the cops!

Jag har väntat länge med att få ta den här:

One day I was walking by
With a Walkman on, when I caught a guy
Gave me an awkward eye (you looking at?)
And strangled him up in the parking lot with his Karl Kani
I don't give a fuck if it's dark or not
I'm harder than me tryna park a Dodge
When I'm drunk as fuck
Right next to a humongous truck in a two-car garage
Hopping out with two broken legs tryna walk it off
Fuck you too, bitch! Call the cops!
Jag hade ju bollen hela helgen så jag avstår, men det tar emot.

Den är ju easy den här, meme och allt. Ingen? Vad hände på Gothcon? Skulle kanske postat en bild till.

Jag gissar på... *scrollar upp för att se vad nästa citat skulle vara* ...Warren Zevon. *nickar för emfas*

Übereil

Jag gissar på... *scrollar upp för att se vad nästa citat skulle vara* ...Warren Zevon. *nickar för emfas*

Übereil
Önskar själv det vore Warren, aber ack nej. Motherfuckers har glömt den här artisten. Citatet är dessutom från en gästare på låten.

Nu får ni bildtrådsfemtekolonnare en ledtråd. Men jag vill veta vem som levererar citatet.
1000030685.jpg

Ja, det är ju Forgot about Dre. Jag kom precis hem! Det är sjukt svårt att läsa forumet när man kör bil genom stormen Dave.

(Eminems vers om det krävs)

Nu jävlar hörni

I was sitting in the Hollywood Hawaiian Hotel
I was listening to the air conditioner hum
It went... Mmmhmmmm
Look away (look away) down Gower Avenue, look away

I interna kretsar är det här känt som världens bästa låt. Särskilt då codan som citeras.

Eller vafan, det var ju listigt att du tog Warren ändå. Desperados Under the Eaves är det. chrull rullar vidare

Att inte medverka eller respektera kultens ritualer utgör hädelse, vilket alltid straffas hårt.

Det låter svenskt, och inte som att chrull översatt till svenska. Vet inte, jag kommer att tänka på Rhabdorana. Men det är nog inte det.

Tror inte chrull är någon Trakorienfantast så jag gissar på något annat.

Mutant Chronicles?

Men samtidigt var Trakorien närmare än Kult. Hmm.

Chronopia kanske?
Chronopia och Trakorien är ungefär lika långt borta. Vilket inte är mycket närmare än Kult, men ändå närmare av en betydande grad.

Krilloan är miiiiiiiiil närmare än Tolkien och den svarta magin.

Ni borde kunna lista ut vilken sorts bok det handlar om nu.

Är det inte Chronopia så är det väl inte nåt av tillbehören till det heller. Nån av handböckerna?

Jag hade aldrig nån av dem. Jo, Alver. Måste tänka igenom vilka som fanns. Nu hinner väl nån annan före.

Okej, jag tolkade det som att chronopia i stort var fel. Men annars säger jag Magikerns handbok (tror den existerar).

Jag tänkte nog mer på Kopparhavets kapare kom jag på nu. Kanske nån cthulhuish piratkult?

Gissar lite hejvilt, men kanske något som har med rollspel att göra, utan att vara rollspel i sig själv.

De övergivnas armé

Gissar lite hejvilt, men kanske något som har med rollspel att göra, utan att vara rollspel i sig själv.

De övergivnas armé
Lika fel som när Gurgeh gissade på det tidigare!

I övrigt så är ni ju jävligt nära att hitta det som gömmer sig nu. Tycker det är kul att ingen lyckats sno det än.

Hahaha. Ni har snart gissat på alla relevanta böcker utom just rätt bok.

Eftersom jag repeatat låten med samma namn en del idag, och det börjar bli kväll, blir det den här:

ridån föll över skogen som blev svart och tyst som evigheten
från olika väderstreck hämtade vinden fragment av nattliga samtal ..

de böjde sig sakta ut över den vittrade balustraden
vars pelare sentimentala klängrosor ornerade, och sågo sin spegelbild i vattnet, vars lugn speglade stjärnhimlens och lämnade terrassen flytande i världsalltet som en balkong ..

Såklart det är!
Meh, en kan tycka att jag borde läst den boken så pass många gånger vid det här laget för att kunna den utantill, men jag undvek att chansa på den för att jag visste att organisationen benämndes som "sekten" och inte "kulten" i boken så jag lät bli att ens dubbelkolla. Men tro fan att den benämns som just "kulten" i det specifika stycket, och bara där.
Dammit.

Eftersom jag repeatat låten med samma namn en del idag, och det börjar bli kväll, blir det den här:

vars pelare sentimentala klängrosor ornerade, och sågo sin spegelbild i vattnet, vars lugn speglade stjärnhimlens och lämnade terrassen flytande i världsalltet som en balkong ..
Är svenska orginalspråket? Harry Martinsson?

Är svenska orginalspråket? Harry Martinsson?
Svenska är original. Inte Mr. Martinsson. Men väl en generationskamrat.

Jag önskar gärna en gissning på diktens titel också, vilka den så att säga "handlar" om.

En ledtråd där kan kanske vara att låten jag spisade är med ett brittiskt band, och är en hit från ett album med dem från 1980.

Svenska är original. Inte Mr. Martinsson. Men väl en generationskamrat.

Jag önskar gärna en gissning på diktens titel också, vilka den så att säga "handlar" om.

En ledtråd där kan kanske vara att låten jag spisade är med ett brittiskt band, och är en hit från ett album med dem från 1980.
Jag tänker direkt på Karl Ragnar Gierow, men jag kan inte namnge dikten.

Alla dessa evigheter, stjärnhimlar och världsallt som blandas med balustrader, terrasser och balkonger får mig att tänka på Gunnar Ekelöf.

Då är det min tur och jag tar ett citat som kanske är för enkelt, men det är ett väldigt starkt stycke ur en låt:

Shelter line stretchin' 'round the corner
Welcome to the new world order
Families sleepin' in their car in the southwest
No home, no job, no peace, no rest

"If you can just get your mind together
Then come on across to me
We'll hold hands and then we'll watch the sunrise

From the bottom of the sea"

Okej, det har ju redan varit lite poesi här i tråden. Jag har inte järnkoll på allt som redan varit med, och hoppas att detta inte är en upprepning:

den mest tystlåtne bland dom utvalda
gräver ner ett par ringar
en vråkfjäder och två stålbrickor
med hans barns fingeravtryck
vid sluttningen
där kvällen är 300 ggr starkare

än på jorden

Jag börjar lite försiktigt med en gissning på Ann Jäderlund. Men har inte bläddrat i min samling här, och har en misstanke om att det kan vara fel, och vem det kan vara istället.

Back