God45
#PrayersForBahakan
"Well I'm drunk today and I'm seldom sober
A handsome rover from town to town
But I am sick now my days are numbered
Come all you young men and lay me down"
Nån då? Seter?
The Pogues?
"Well I'm drunk today and I'm seldom sober
A handsome rover from town to town
But I am sick now my days are numbered
Come all you young men and lay me down"
Nån då? Seter?
Tror faktiskt inte de gjort den här. Men det är ju en gammal irländare ja. Dubliners har spelat in den till exempel. Men trodde verkligen Bryan Ferry skulle avslöja det.The Pogues?
Carrickfergus är on the spotVad heter den, Carrickfergus?
Det är hos Loreena McKennitt jag hört den.
Haha ni får räkna bort mig, det är för obskyra citat för min bildningsnivå 99 % av tiden, så jag har migrerat till gissa bild-tråden istället.Nån då? Seter?
Betydligt äldre.Principia Discordia?
Texten är original, utan översättning eller modernisering.Archimedes?
Jag tänkte ju att en gammal irländsk ballad skulle vara en bjudningHaha ni får räkna bort mig, det är för obskyra citat för min bildningsnivå 99 % av tiden, så jag har migrerat till gissa bild-tråden istället.![]()
Citatet handlar ju nästan om kanter, så helt fel är det ju inteJag tänkte lite på Kant. Men han skrev väl troligen inte på engelska.
”because grown strong, and stubborn, they appeale from custome to reason, and from reason to custome, as it serves their turn; receding from custome when their interest requires it, and setting themselves against reason, as oft as reason is against them: Which is the cause, that the doctrine of Right and Wrong, is perpetually disputed, both by the Pen and the Sword: Whereas the doctrine of Lines, and Figures, is not so; because men care not, in that subject what be truth, as a thing that crosses no mans ambition, profit, or lust. For I doubt not, but if it had been a thing contrary to any mans right of dominion, or to the interest of men that have dominion, That the three Angles of a Triangle, should be equall to two Angles of a Square; that doctrine should have been, if not disputed, yet by the burning of all books of Geometry, suppressed, as farre as he whom it concerned was able.”
Själva texten påminner om Marcus Aurelius. Även om jag inte kan påminna mig om att han skrivit om geometri? Men jag gissar på honom.
Rätt ö, fel filosof!David Hume, kanske? Det känns som någon som gillar att problematisera det där med objektiv moral.
Korrekt!Thomas Hobbes, Leviathan?
Kant?Rättvisan är den främsta dygden för samhällets institutioner, precis som sanningen är den främsta dygden för tankesystemet. Hur elegant och ekonomisk en teori än är måste den förkastas eller revideras om den är osann; på samma sätt måste lagar och institutioner, oavsett hur effektiva eller välordnade de är, reformeras eller avskaffas om de är orättvisa.
Nej, texten jag tagit ifrån är en översättning från engelska.Det låter som en socialdemokrat som är missnöjd med andra socialdemokrater.
Palme?
Nope, men vi talar om en filosof.Kant?
Übereil
Rawls?Nope, men vi talar om en filosof.
KorrektRawls?
Sade ju att det lät som en sosse!Korrekt
Rätt medium och årtionde.Wag The Dog?
Till skillnad från Die Hard 3 är julen inblandad.Die Hard 3?
Die Hard 2?Till skillnad från Die Hard 3 är julen inblandad.
"There she is. The Beast." Nej jag skojar, men:
"Aw, hell's bells, they even shot the dog."
Det är otroligt lätt att höra rösten i huvudet har man väl gjort det en gång. Det är en film, men inte den. Eller, det är en bok också.Jag vet vad det här är för hör rösten i huvudet, men kommer inte på vart det är ifrån så gissar på Natural Born Killers
Bra gissning då jag älskar John Wick. Nån gång ska jag välja ett citat som är när Keanu grymtar "Yeah" eller "No". Men JW har ju ingen bokförlaga som den här.John Wick?
What's the most you ever lost on a coin toss? Det är klart det är No Country for Old Men. Garret Dillahunt från hästen när han och TLJ kommer fram till massakern efter kanrkuppgörelsen.Är det No Country for Old Men?
I yearn for the darkness. I pray for death. Real death. If I thought that in death I would meet the people I've known in life I don't know what I'd do. That would be the ultimate horror. The ultimate despair. If I had to meet my mother again and start all of that all over, only this time without the prospect of death to look forward to? Well. That would be the final nightmare. Kafka on wheels.
Det här är också fel för jag vet att det inte är det, men gissar ändå på Thomas Ligotti
Nej, men nära. Det är samma författare som till No Country for Old Men.
Ja då är det ju Cormac McCarthy
Sedan vet jag inte vart det är ifrån, Blood Meridian? (nej såklart inte för den utspelar sig innan Kafka, men oavsett är det ju McCarthy som skrivit NCFOM)
Det är McCarthy! Men inte Blood Meridian tyvärr.
NejRobin Hood!
Ah!
Då vet vi att det är McCarthy, men jag har bara läst The Road (och känner inte igen det därifrån, den har en helt annan ton) och Blood Meridian (som jag läser just nu och det är ju inte den). Så jag tänker inte brute-forcea svaret genom att gissa på allt han har skrivit![]()
En av skådisarna är också med i No Country for Old Men
Jag känner inte igen det från Gräns-trilogin heller.
Det vore ännu roligare om författaren till The Road hade skrivit något som hette The Train TrackDet skulle ju vara kul om tåget hette The Passenger
Så engelsk titel. 3 ord:
1: Tre bokstavs ord många titlar börjar med.
2: Motsatsen till en soluppgång.
3: Och motsatsen till obegränsat.
The ?
Sunset ?
Finite ?
Haha, aldrig hört talas om denna men kan det vara:
The
Sunset
Limited
?
Yes, taget från första stycket. Nästa mening säger såhär, "potter" gissar jag hade hjälpt en del:Ito, Uzumaki
Jag ska vara ärlig och säga att "kloptok postar om något japanskt" var den enda ledtråden jag behövdeYes, taget från första stycket. Nästa mening säger såhär, "potter" gissar jag hade hjälpt en del:
I live with my father who is a potter, my mother and my younger brother in the central district of the town
Reese, de där böckerna om de konstiga städerna.Nytt citat, min översättning:
Då gränslandet byggdes för stålstäder och vägar blev de skingrade, kastade för vinden. Och de samlades åter i skogens djup på en hungrig jakt efter hämnd.
Chrull rapporterar att detta är fel ursprungsland och fel media.Den här var svår @chrull
Om det inte är en bok är det introt till en film, eller mer ett spel gissar jag? Och eftersom gränslandet nämns, Borderlands?
Också fel land och media.Den långa flykten?
Rätt ursprungsland! Fel media!Katastrofens väktare?
Alla dessa medier är fel.Inte en bok, ett rollspel, eller ett dataspel. Kan kanske vara film, tv-serie, serietidning, radioteater...
Kan det vara något från Serieparaden?
Tal, teater, musikal, opera?Alla dessa medier är fel.
Jag har varit lite lurig.
Ah, visste inte var "Reese" kom ifrån eller var, men det är klart att det var WitherspoonOckså fel land och media.