”Var är citatet ifrån?”-leken

Det kom tre skivor mellan den här och debuten. Titeln på albumet är en blinkning till Marcel Duchamp.

”because grown strong, and stubborn, they appeale from custome to reason, and from reason to custome, as it serves their turn; receding from custome when their interest requires it, and setting themselves against reason, as oft as reason is against them: Which is the cause, that the doctrine of Right and Wrong, is perpetually disputed, both by the Pen and the Sword: Whereas the doctrine of Lines, and Figures, is not so; because men care not, in that subject what be truth, as a thing that crosses no mans ambition, profit, or lust. For I doubt not, but if it had been a thing contrary to any mans right of dominion, or to the interest of men that have dominion, That the three Angles of a Triangle, should be equall to two Angles of a Square; that doctrine should have been, if not disputed, yet by the burning of all books of Geometry, suppressed, as farre as he whom it concerned was able.”

Haha ni får räkna bort mig, det är för obskyra citat för min bildningsnivå 99 % av tiden, så jag har migrerat till gissa bild-tråden istället. :D
Jag tänkte ju att en gammal irländsk ballad skulle vara en bjudning :) Du kommer att ångra dig när jag börjar posta Planxty-texter igen!

”because grown strong, and stubborn, they appeale from custome to reason, and from reason to custome, as it serves their turn; receding from custome when their interest requires it, and setting themselves against reason, as oft as reason is against them: Which is the cause, that the doctrine of Right and Wrong, is perpetually disputed, both by the Pen and the Sword: Whereas the doctrine of Lines, and Figures, is not so; because men care not, in that subject what be truth, as a thing that crosses no mans ambition, profit, or lust. For I doubt not, but if it had been a thing contrary to any mans right of dominion, or to the interest of men that have dominion, That the three Angles of a Triangle, should be equall to two Angles of a Square; that doctrine should have been, if not disputed, yet by the burning of all books of Geometry, suppressed, as farre as he whom it concerned was able.”

Själva texten påminner om Marcus Aurelius. Även om jag inte kan påminna mig om att han skrivit om geometri? Men jag gissar på honom.

Rättvisan är den främsta dygden för samhällets institutioner, precis som sanningen är den främsta dygden för tankesystemet. Hur elegant och ekonomisk en teori än är måste den förkastas eller revideras om den är osann; på samma sätt måste lagar och institutioner, oavsett hur effektiva eller välordnade de är, reformeras eller avskaffas om de är orättvisa.

Rättvisan är den främsta dygden för samhällets institutioner, precis som sanningen är den främsta dygden för tankesystemet. Hur elegant och ekonomisk en teori än är måste den förkastas eller revideras om den är osann; på samma sätt måste lagar och institutioner, oavsett hur effektiva eller välordnade de är, reformeras eller avskaffas om de är orättvisa.
Kant?

Übereil

(A): "1993. World Trade Center bombing, remember? During the trial, one of the bombers claimed the CIA had advanced knowledge. The diplomat who issued the terrorists' visas was CIA. It's not unthinkable that they paved the way for the bombing, purely to justify a budget increase."
(B): "You're telling me that you're going to fake some terrorist thing, just to scare some money out of Congress?"
(A): "Well, unfortunately, Mr. (B), I have no idea how to fake killing four thousand people, so we're just going to have to do it for real. Blame it on the Muslims, naturally. Then I get my funding."

Favorit i repris! För visst har vi haft den förut, och visst är det Long Kiss Goodnight?

"There she is. The Beast." Nej jag skojar, men:

"Aw, hell's bells, they even shot the dog."

Jag vet vad det här är för hör rösten i huvudet, men kommer inte på vart det är ifrån så gissar på Natural Born Killers
Det är otroligt lätt att höra rösten i huvudet har man väl gjort det en gång. Det är en film, men inte den. Eller, det är en bok också.

Clue då: skådisen som säger det i filmen spelar i Deadwood Jack McCall, som skjuter Wild Bill, OCH en annan roll.

Är det No Country for Old Men?
What's the most you ever lost on a coin toss? Det är klart det är No Country for Old Men. Garret Dillahunt från hästen när han och TLJ kommer fram till massakern efter kanrkuppgörelsen.

I yearn for the darkness. I pray for death. Real death. If I thought that in death I would meet the people I've known in life I don't know what I'd do. That would be the ultimate horror. The ultimate despair. If I had to meet my mother again and start all of that all over, only this time without the prospect of death to look forward to? Well. That would be the final nightmare. Kafka on wheels.

I yearn for the darkness. I pray for death. Real death. If I thought that in death I would meet the people I've known in life I don't know what I'd do. That would be the ultimate horror. The ultimate despair. If I had to meet my mother again and start all of that all over, only this time without the prospect of death to look forward to? Well. That would be the final nightmare. Kafka on wheels.

Det här är också fel för jag vet att det inte är det, men gissar ändå på Thomas Ligotti

Nej, men nära. Det är samma författare som till No Country for Old Men.

Ja då är det ju Cormac McCarthy

Sedan vet jag inte vart det är ifrån, Blood Meridian? (nej såklart inte för den utspelar sig innan Kafka, men oavsett är det ju McCarthy som skrivit NCFOM)

Ja då är det ju Cormac McCarthy

Sedan vet jag inte vart det är ifrån, Blood Meridian? (nej såklart inte för den utspelar sig innan Kafka, men oavsett är det ju McCarthy som skrivit NCFOM)

Det är McCarthy! Men inte Blood Meridian tyvärr.

Ah!

Då vet vi att det är McCarthy, men jag har bara läst The Road (och känner inte igen det därifrån, den har en helt annan ton) och Blood Meridian (som jag läser just nu och det är ju inte den). Så jag tänker inte brute-forcea svaret genom att gissa på allt han har skrivit :)

Det är en pjäs som sedan gjordes till en tv-film med bara 2 skådisar.

Stella Maris? Det är den enda jag kan komma på som inte redan nämnts som skulle kunna vara namnet på ett tåg. Men jag vet inte, jag har nog glömt någon.

Men va fasen, jag tänkte ju att det låter som tonen hos huvudpersonen där men att The Passenger rimligen inte kan vara namnet på ett tåg.

Så engelsk titel. 3 ord:

1: Tre bokstavs ord många titlar börjar med.

2: Motsatsen till en soluppgång.

3: Och motsatsen till obegränsat.

”My name is Kirie Goshima. I attend Kurouzu high school, located halfway up the mountain overlooking our town.”

Ito, Uzumaki
Yes, taget från första stycket. Nästa mening säger såhär, "potter" gissar jag hade hjälpt en del:
I live with my father who is a potter, my mother and my younger brother in the central district of the town

Yes, taget från första stycket. Nästa mening säger såhär, "potter" gissar jag hade hjälpt en del:
I live with my father who is a potter, my mother and my younger brother in the central district of the town
Jag ska vara ärlig och säga att "kloptok postar om något japanskt" var den enda ledtråden jag behövde :D

Nytt citat, min översättning:

Då gränslandet byggdes för stålstäder och vägar blev de skingrade, kastade för vinden. Och de samlades åter i skogens djup på en hungrig jakt efter hämnd.

Nytt citat, min översättning:

Då gränslandet byggdes för stålstäder och vägar blev de skingrade, kastade för vinden. Och de samlades åter i skogens djup på en hungrig jakt efter hämnd.
Reese, de där böckerna om de konstiga städerna.

Den här var svår @chrull

Om det inte är en bok är det introt till en film, eller mer ett spel gissar jag? Och eftersom gränslandet nämns, Borderlands?

Inte en bok, ett rollspel, eller ett dataspel. Kan kanske vara film, tv-serie, serietidning, radioteater...

Kan det vara något från Serieparaden?

Back