”Var är citatet ifrån?”-leken

Ledtråd: Det är från en bok. På baksidan av pocketutgåvan kan man läsa bla: ”Som att läsa Slas på speed. Skulle man sammanfatta boken med ett ord skulle det nog bli: Hopp” - Situation Stockholm.

Ny ledtråd: Ellens Bageri på Hornspuckeln, som drivs av tre bröder, kopplar ihop både författaren till boken, Håkan från citatet och ingen mindre än Jan Lööf.

Tror ju inte det är Med kameran som tröst, eller Jakten mot nollpunkten, eller är det Jakten mot nollpunkten... Har för mig att det finns en om Tårtan också, eller som heter nåt med Tårtan.

"Mussolini he was politician
Sadistic hunger tormented his secret mission
Politicians are food
And some of them are not so good

This is the world of self-denying repression
The circulation of language is a digression
Back to mummy's inside
Somewhere there you can hide"

Det låter som typ Pain of Salvation.
Jag visste inte vad Pain of Salvation var, men nu när jag söker kan jag ju avslöja att det är rätt långt ifrån, men iallafall samma land. Inte så långt från Hornsgatspuckeln dock, som Jocke skrev om, vi håller oss i närheten.

Jag fundar på om det kan vara nån trallpunk av nån som brukar sjunga på svenska. Typ Total Egon eller något sånt.
Sången är vanligtvis på svenska, det stämmer. Och det är rätt svengelskt här på ett charmigt sätt. Ganska tralligt ofta också faktiskt.

Back