Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Vicotnik;n172950 said:
Om jag inte har helt fel så kan inte föreningen stöjda Forumsölen (ekonomiskt?) så länge vi är medlemar i sverok, pga alkohol.
Alltså jag är inte med i föreningen, men jag tror inte ens forumölar får ses som ett evanmang ifrån föreningen om ni är anslutna till sverok
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Är det nödvändigt att vara Sverok-anslutna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Lukas;n172952 said:
Alltså jag är inte med i föreningen, men jag tror inte ens forumölar får ses som ett evanmang ifrån föreningen om ni är anslutna till sverok
För det första, är du inte medlem i föreningen så ombedes du låta bli att posta. Det har vi redan avklarat i en tråd. I annat fall, skicka fullständigt namn till mig i ett PM så får du en registreringslänk och när du väll reggat dig får du posta så mycket du vill här.

För det andra, för andra gången dessutom, så har Sverok inte klagat än på många år trots att de granskat vår verksamhetsberättelse som innehållit aktiviteten "återkommande forumöl". Om du har några belägg för varför det inte skulle vara okej, trots att Sverok år efter år godkänt verksamheten från vår sida,´så är du välkommen att PM:a mig de anledningarna så kan jag kolla upp dem med Sverok.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Nej, forumsölarna är inget problem för Sverok. Förbundet har ett beslut om att alkohol inte ska förekomma på förbundsaktiviteter, men föreningarna är självstyrande och täcks inte av den policyn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n173001 said:
Nej, forumsölarna är inget problem för Sverok. Förbundet har ett beslut om att alkohol inte ska förekomma på förbundsaktiviteter, men föreningarna är självstyrande och täcks inte av den policyn.
Mycket bra, tack Björn. Då kan vi kanske lägga ned frågan om ifall forumölar får vara föreningsverksamhet från och med nu.

Däremot kan jag tycka att föreningen inte skall sponsra alkohol, i varje fall inte från föreningens vanliga medel. Öronmärkta donationer däremot skulle väl i alla fall jag kunna tycka var okej.

Edit: (Alltså donationer som görs specifikt för forumölars räkning).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Rymdhamster;n173005 said:
Däremot kan jag tycka att föreningen inte skall sponsra alkohol, i varje fall inte från föreningens vanliga medel. Öronmärkta donationer däremot skulle väl i alla fall jag kunna tycka var okej.

Edit: (Alltså donationer som görs specifikt för forumölars räkning).
Håller helt med om detta.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n172930 said:
Inte för att vara dryg, men för mig låter det där mer som någon slags strategisk vision än en verksamhetsplan.

Vad ska vi ha för verksamhet under det kommande året?

För egen del kommer jag att fortsätta arrangera Grottröj i föreningens namn, en gång per kvartal. Hur är det med Indierummet? Rollspelsdraken? Varulvsspel? Forumsöl?

Ska vi skriva in i verksamhetsplanen hur det är tänkt att vi ska stötta arrangemangen under året? Det kan väl vara bra, eftersom vi har något att planera budgeten efter då.
Jag misstänker att var vi har minst två olika perspektiv som vi pratar om här.
1. "Intresseförening som även fungerar som ett paraply för självständiga grupperingar som har aktiviteter."
2. "Förening som har verksamhet på olika orter."

Som jag tolkat andrahandsinformationen från diskussionen på Gothcon är det mer det första man pratade om där. Att det inte finns något behov för varken indierummet eller OSR-hörnan att drivas via en förening, utan det klarar de bra själva. Men de gör det, i alla fall delvis, för att folk skall kunna upptäcka att hobbyn finns och det är något de vill ha assistans med.

Varulvsspel och forumsöl behöver inte en förening för att de blir av. Jag vet inte vad föreningen skulle kunna bidra med, men jag ser inte något problem med att de ingår oberoende om vi är typ 1 eller typ 2 (eller både och).

Rollspelsdraken har också levt sitt egna liv, och jag vet inte vilket behov av föreningen de har. Men samma sak där, jag ser inget problem med att Rollspelsdraken verkligen drivs av föreningen.

Att arrangera Grottröj i föreningens namn låter mer som om det självständig gruppering under gemensamt paraply. D.v.s. att föreningen inte direkt skall blanda sig i hur Grottröj sköts. Har jag tolkat dig rätt? Samt, finns det något du ser behov av just nu, som en förening skulle kunna assistera Grottröj med?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Lupus Maximus;n173057 said:
Att det inte finns något behov för varken indierummet eller OSR-hörnan att drivas via en förening, utan det klarar de bra själva. Men de gör det, i alla fall delvis, för att folk skall kunna upptäcka att hobbyn finns och det är något de vill ha assistans med.
[...]
Att arrangera Grottröj i föreningens namn låter mer som om det självständig gruppering under gemensamt paraply. D.v.s. att föreningen inte direkt skall blanda sig i hur Grottröj sköts. Har jag tolkat dig rätt? Samt, finns det något du ser behov av just nu, som en förening skulle kunna assistera Grottröj med?
Detsamma gäller för Grottröj som för Indierummet och OSR-hörnan; vi klarar det egentligen själva, men det är schysst att ha en förening i ryggen.

Det finns idag ingenting som Grottröj behöver hjälp med. Vi har till och med egen ekonomi, på sätt och vis, eftersom jag sätter undan pengarna jag får in på GrottZine till konventet. Inte för att vi har några direkta utgifter heller, mer än att vi köper tårta ibland.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Men ja, vi har nog bara två synsätt på vad som i praktiken är exakt samma sak. Jag upplever att vi egentligen alla är överens om vad vi tycker att styrelsen ska jobba för, så resten är ju bara hårklyverier och semantik.

Någon som känner för att lägga ett förslag vi kan ta ställning till? Just nu har vi ett förslag på verksamhetsplan, nämligen det jag lade. Om inget annat förslag eller ändringsyrkanden inkommer så måste vi så småningom ställa det förslaget mot avslag. Jag föreslår att den eller de som upplever att det är dåligt formulerat slänger fram förslag på hur ordalydelsen kan förändras, alternativt ett helt eget förslag. Då får vi något att besluta om.

Nu är jag lite sådär mötesformaliapedant, men hur givande diskussionen än är så måste den så småningom utmynna i ett faktiskt beslut. Då är det bra om vi tar sikte på det så tidigt som möjligt :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n173064 said:
Detsamma gäller för Grottröj som för Indierummet och OSR-hörnan; vi klarar det egentligen själva, men det är schysst att ha en förening i ryggen.

Det finns idag ingenting som Grottröj behöver hjälp med. Vi har till och med egen ekonomi, på sätt och vis, eftersom jag sätter undan pengarna jag får in på GrottZine till konventet. Inte för att vi har några direkta utgifter heller, mer än att vi köper tårta ibland.
Det var det som jag gissade på, men bäst att fråga :)

Det är det min tanke är, men att jag misslyckats uttrycka mig klart nog. Att föreningen fungerar som ett paraply för de som vill utföra aktiviteter under föreningens flagg, med en "hands-off approach", och i övrigt som en intresseorganisation för rollspelshobbyn. Det är ett skifte i fokus från tidigare. Eftersom det nu är pengar inblandat vill jag extra mycket undvika missförstånd och konfliktande förväntningar.

Med den inriktningen blir den förslagna budgeten väldigt mycket ett "gör vad ni vill inom föreningens syfte" direktiv till styrelsen. Jag har förvisso inget problem med det, men bra om de som röstar är medvetna om det.

Är vi en förening med egna arrangemang är en reklam och marknadsföringspost i budgeten en öronmärkning till ett delområde.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n173066 said:
Men ja, vi har nog bara två synsätt på vad som i praktiken är exakt samma sak. Jag upplever att vi egentligen alla är överens om vad vi tycker att styrelsen ska jobba för, så resten är ju bara hårklyverier och semantik.

Någon som känner för att lägga ett förslag vi kan ta ställning till? Just nu har vi ett förslag på verksamhetsplan, nämligen det jag lade. Om inget annat förslag eller ändringsyrkanden inkommer så måste vi så småningom ställa det förslaget mot avslag. Jag föreslår att den eller de som upplever att det är dåligt formulerat slänger fram förslag på hur ordalydelsen kan förändras, alternativt ett helt eget förslag. Då får vi något att besluta om.

Nu är jag lite sådär mötesformaliapedant, men hur givande diskussionen än är så måste den så småningom utmynna i ett faktiskt beslut. Då är det bra om vi tar sikte på det så tidigt som möjligt :)
Eftersom det är arbetsgrupper och arrangemangsgrupperingar som står för de "vanliga" aktiviteterna, vilket årsmötet inte kan påverka mer än att sätta ramarna. Samt att en del i styrelsen kommer att vara drivande i aktiviteter, men det är inte en del av det formella ansvaret för styrelsen. Så jag ser helst en formulering som inte listar aktiviteter. Så något mer åt detta håll:

Föreningen är ett paraply för grupperingar som utför rollspelsrelaterade arrangemang och aktiviteter, samt som en intresseorganisation med syfte att främja och synliggöra bordsrollspel och samberättarspel i Sverige.

Styrelsens skall under året godkänna grupperingar som vill ingå under paraplyet; godkänna och fördela ekonomiska resurser till arbetsgrupper; och om möjligt stötta
initiativ inom verksamhetsområdet samt initiativ som stärker gemenskapen inom föreningen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Med tanke på medlemsavgifter och att föreningen ska ha en ekonomi tror jag det vore bra att strama upp verksamhetsbeskrivningen. Jag har föreslagit en indelning där man skiljer på vad som kan berättiga ekonomiskt stöd från föreningen och vad som bara kan arrangeras i föreningens namn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Liksom, BWs förslag ovan säger egentligen ingenting mer än att "styrelsen bestämmer". Vill vi ha det så är det ju bara att godkänna förslaget and be done with it. Men jag tycker nog att det här kan vara mer än en formalia- eller formuleringsfråga.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag kan nog känna att även stationära arrangemang kan förtjäna stöd, förutsatt att de kvalar som outreach - är menade att få in nya personer i hobbyn, är öppna, och jobbar på att få in nytt folk. Vi har väl haft lokala open game tables etc som väl uppfyllt detta syfte?

Det är möjligt att jag missar din poäng här, utveckla gärna vad du menade!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
zonk;n173129 said:
Jag kan nog känna att även stationära arrangemang kan förtjäna stöd, förutsatt att de kvalar som outreach - är menade att få in nya personer i hobbyn, är öppna, och jobbar på att få in nytt folk. Vi har väl haft lokala open game tables etc som väl uppfyllt detta syfte?

Det är möjligt att jag missar din poäng här, utveckla gärna vad du menade!
Även de arrangemangen skall kunna få ekonomiskt stöd. Anledningen till att jag själv tagit upp en mer specificerad punkt i budgeten är för att vi har en potentiell arbetsgrupp med en plan, och redan nu öronmärka en del av ekonomin till det delområdet behöver de inte återkomma till styrelsen för varje liten ekonomisk delfråga om de t.ex. behöver leja ut något, samt veta att kapitalet inte hunnit ta slut medan de letar. Men om vi får in mer kapital än uppskattade minimisumman, så finns det kapital för annat också i år (vilket det redan ser ut som om vi kommer att ha).

Vimes;n173124 said:
Liksom, BWs förslag ovan säger egentligen ingenting mer än att "styrelsen bestämmer". Vill vi ha det så är det ju bara att godkänna förslaget and be done with it. Men jag tycker nog att det här kan vara mer än en formalia- eller formuleringsfråga.
Genom att vi är med i Sverok faller vi under deras värdegrund, och för min del kan alla grupperingar som uppfyller dem och ägnar sig åt rollspel ingå under paraplyet.

Att ge styrelen direktiv om hur ekonomin skall fördelas är vad jag själv ser att, den av årsmötet fastslagna, budgeten skall göra. Så ovanstående text, att finansiella medel är till att främja och synliggöra är inte bara ett direktiv till styrelsen utan också till årsmötet när budgeten skall sättas.

Så vi verkar prata om samma sak, bara att jag är ute efter är en tredelad formulering där den tredje blir i budgetdelen.
1) Vad kan arrangeras i föreningens namn/ingå under paraplyet
2) Vad berättigar finansiellt stöd från föreningen
3) Vilka direktiv skall styrelsen följa i ekonomiska prioriteringsfrågor.

Sedan om jag lyckas formulera mig på ett begripligt sätt är en annan fråga. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag känner mig förvirrad över diskussionen... Om vi ska vara jävligt konkreta, vad exakt finns det då för planer på aktivitet under året? Det har nämnts en arbetsgrupp, va? Hade den med OSR-hörnan/Indierummet att göra? Finns det några tydliga planer inom den gruppen än?

Det här är första året ever som förväntar oss att föreningen ska agera proaktivt i någon mån, så vi behöver ju inte sikta mot skyarna. Kom ihåg att vi inte heller kommer att behöva budgetera för ett nollresultat. Det är inga problem att säga "vi ville göra B, och vi tror att B kommer att kosta X. Resten sparar vi." Det är heller inga problem att lägga en del av budgeten på tydliga förutbestämda aktiviteter, en del till en arbetsgrupp att fördela fritt utifrån sitt syfte och en annan del för styrelsen att fritt disponera enligt någon vagare princip. Eller vilken annan uppdelning som helst.

Men jag efterlyser konkreta förslag till verksamhetsplan och/eller ändringsyrkanden till existerande förslag och framförallt skulle jag vilja att vi som diskuterar förhåller oss till lagda förslag.

De lagda förslagen hittills ser ut som följer:

BWs förslag said:
De föreningsmedlemmar som vanligtvis arrangerar Indierummet, Rollspelsdraken, Grottröj och forumsölarna har för avsikt att fortsätta med detta.

Styrelsen ska under året arbeta för att i möjlig mån stötta i första hand initiativ som främjar och synliggör bordsrollspel och samberättarspel i Sverige, i andra hand initiativ som stärker gemenskapen inom föreningen.
Lupus förslag said:
Föreningen är ett paraply för grupperingar som utför rollspelsrelaterade arrangemang och aktiviteter, samt som en intresseorganisation med syfte att främja och synliggöra bordsrollspel och samberättarspel i Sverige.

Styrelsens skall under året godkänna grupperingar som vill ingå under paraplyet; godkänna och fördela ekonomiska resurser till arbetsgrupper; och om möjligt stötta
initiativ inom verksamhetsområdet samt initiativ som stärker gemenskapen inom föreningen.
Har jag missat något faktiskt lagt förslag?

Någon som har ett nytt förslag, vill argumentera tydligt för/emot något av de liggande eller vill komma med ändringsyrkanden?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n173196 said:
Jag känner mig förvirrad över diskussionen... Om vi ska vara jävligt konkreta, vad exakt finns det då för planer på aktivitet under året? Det har nämnts en arbetsgrupp, va? Hade den med OSR-hörnan/Indierummet att göra? Finns det några tydliga planer inom den gruppen än?
Den har med OSR-hörnan/indierummet att göra, men tänkt att inte begränsas till det. Därav formuleringen "synliggörande av drop-in-spel på konvent". Men jag överlåter till Vicotnik någon annan att presentera eventuella konkreta planer.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
De planer jag har för indierummet är att bland annat försöka införskaffa någon form av banner/skylt som man kan ställa utan för lokalen vi håller till i. Till det har jag även funderat på att ta fram någon form av loggo att ha på bannern, vilket kan komma att kosta pengar om man inte hittar någon frivillig att göra det hela.
Utöver det så skulle jag vilja fixa fram pennor med exempelvis texten rollspel.nu som reklam för forumet.
Sen så skulle jag vilja köpa in te/kaffe till indierummet att bjuda på. I nuläget har jag bjudit på det te jag personligen har haft hemma, ingen större kostnad så om man inte ser till kaffe som är betydligt dyrare än te.

Det är de planer jag har för Indierummet just nu.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det kanske räcker att vi kör den arbetsgruppen som satsning i år? Så får vi se vad vi skulle vilja göra nästa år. Vi har visserligen en del pengar, men reklamskyltar och så kan lätt dra iväg.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Björn Wärmedal;n173231 said:
Det kanske räcker att vi kör den arbetsgruppen som satsning i år? Så får vi se vad vi skulle vilja göra nästa år. Vi har visserligen en del pengar, men reklamskyltar och så kan lätt dra iväg.
Jag passar på att komma med en åsikt i detta i och med att jag anser mig jävig ifrågan, i och med att jag är ansvarig för Indierummet och har något att "tjäna" på beslutet.
 
Top